ПРО ОПЛАТУ ПРАЦІ
ПРО ТИМЧАСОВЕ ВИКОНАННЯ ОБОВ’ЯЗКІВ ПРАЦІВНИКОМ ЗА ВАКАНТНОЮ
ПОСАДОЮ
Чи має право головний спеціаліст
виконувати обов’язки начальника відділу (посада вакантна), в якому він працює?
Чи маємо право встановити йому доплату у розмірі різниці між фактичним посадовим
окладом тимчасово відсутнього керівника і посадовим окладом головного спеціаліста
, який виконує обов’язки тимчасово відсутнього керівника, і посадовим окладом головного
спеціаліста, який виконує обов’язки тимчасово відсутнього керівника?
Л. Мірошниченко, Київська обл.
Порядок оформлення та оплати тимчасового замісництва
регламентує роз’яснення Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 29.12.65 р.
№30/39 «Про порядок виплати тимчасового заступництва», затверджене постановою
Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС 29.12.65 р. №820/39 (зі змінами і доповненнями,
внесеними постановою Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 11.12.86 р. №521/30-18).
Зазначений акт діє на території України відповідно
до постанови Верховної Ради України від 12.09.91 р. №1545-ХІІ «Про порядок тимчасової
дії на території України деяких актів законодавства Союзу РСР».
Призначення працівника виконуючим обов’язки
по вакантній посаді допускається лише у разі, якщо призначення на посаду відбувається
за рішенням органу вищого рівня.
Працівник на період замісництва звільняється
від виконання обов’язків, обумовлених трудовим договором за основним місцем роботи.
У разі виконання обов’язків працівником по
вакантній посаді оплата праці відбувається за цією посадою.
Постановою Кабінету Міністрів України від
09.03.2006 р. №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників
апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів»
(далі – постанова №268) визначено умови оплати праці працівників органів місцевого
самоврядування.
Пунктом 2 постанови №268 надано право керівникам органів місцевого
самоврядування у межах затвердженого фонду оплати праці установлювати спеціалістам
і службовцям доплату, зокрема за виконання обов’язків тимчасово відсутнього керівника
або заступника керівника структурного підрозділу, – у розмірі різниці між фактичним
посадовим окладом тимчасово відсутнього керівника або заступ ника керівника структурного
підрозділу (без урахування надбавок та доплати) і посадовим окладом працівника,
який виконує обов’язки тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника
структурного підрозділу, у разі, коли працівник, що виконує обов’язки тимчасово
відсутнього керівника структурного підрозділу, не є його заступником.
Під виконанням обов’язків тимчасово відсутнього працівника слід
розуміти заміну працівника, відсутнього у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю,
відрядженням, відпусткою, виконанням громадських обов’язків тощо, коли відповідно
до чинного законодавства за ним зберігається робоче місце (посада).
За вакантною посадою, яка є
в штатному розписі, але не заповнена, доплата за виконання тимчасово відсутнього
працівника встановлюватися не може.
Згідно зі ст. 31 Кодексу законів про працю України
(далі – КЗпП) роботодавець не має права вимагати від працівника виконання роботи,
не обумовленої трудовим договором.
Відповідно до частини 1 ст. 32 КЗпП переведення
на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, а також переведення
на роботу на інше підприємство, в установу, організацію або в іншу місцевість,
хоча б разом із підприємством, установою, організацією, допускається тільки за
згодою працівника, за винятком випадків, передбачених у ст. 33 цього Кодексу, та
в інших випадках, передбачених законодавством.
З урахуванням викладеного вважаємо, що доцільним
є видання наказу (розпорядження) про призначення відповідного працівника (за його
згодою) тимчасово виконуючим обов’язки начальника відділу з оплатою праці за вакантною
посадою начальника відділу.
В такому наказі (розпорядженні) доцільно також
зафіксувати гарантію збереження основного місця роботи (посади) працівника на
час призначення його виконуючим обов’язки начальника відділу.
РОБОЧИЙ ЧАС І ТИМЧАСОВА
НЕПРАЦЕЗДАТНІСТЬ
Чи вважається період тимчасової непрацездатності працівника, засвідченої в установленому
порядку, робочим часом?
І. Клопотенко,
м. Київ
Як зазначено в п. 5 частини 1 ст. 29 Кодексу
законів про працю України (далі – КЗпП), до початку роботи роботодавець зобов’язаний
узгодженим із працівником способом поінформувати працівника про правила внутрішнього
трудового розпорядку або умови встановлення режиму роботи, тривалість робочого
часу і відпочинку, а також про положення колективного договору (у разі його укладення).
Згідно зі ст. 57 КЗпП час початку і закінчення
щоденної роботи (зміни) передбачається правилами внутрішнього трудового розпорядку
і графіками змінності відповідно до законодавства. Склад робочого часу доцільно
також визначити у вказаних актах роботодавця на підставі законодавства.
Водночас відповідно до абзацу 4 п. 3 розділу
І «Загальні положення» Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність
в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затвердженого
наказом Міністерства охорони здоров’я України від 01.06.2021 р. № 1066, зареєстрованого
в Міністерстві юстиції України 02.06.2021 р. за № 728/36350, тимчасова непрацездатність
особи відповідно до медичного висновку (далі – тимчасова непрацездатність) – це
непрацездатність особи внаслідок захворювання, травми або інших причин (вагітність
та пологи, карантин тощо), яка має тимчасовий зворотний характер під впливом лікування,
реабілітації, інших заходів медичного характеру, та триває до відновлення працездатності
або до закінчення причин, які унеможливлюють виконання роботи. Тимчасова непрацездатність
обраховується в календарних днях.
У зв’язку з цим, ураховуючи зазначене вище визначення
поняття «тимчасова непрацездатність», не вбачається підстав вважати період тимчасової
непрацездатності робочим часом.
ПРИПИНЕННЯ ТРУДОВОГО ДОГОВОРУ
Чи можна припинити трудовий договір із працівником, який відсутній на роботі
понад чотири місяці поспіль?
Згідно з частиною 1 ст.
36 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) підставами для припинення трудового
договору є угода сторін, розірвання трудового договору з ініціативи працівника
(ст. 38, 39), з ініціативи власника або уповноваженого ним органу (ст. 40, 41) та
інші підстави.
Частиною 1 ст. 21 КЗпП
визначено, що трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем
– фізичною особою), за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену
цією угодою, а роботодавець (роботодавець – фізична особа) зобов’язується виплачувати
працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання
роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Відповідно до частини
1 ст. 29 КЗпП до початку роботи роботодавець зобов’язаний узгодженим із працівником
способом поінформувати працівника, зокрема про правила внутрішнього трудового
розпорядку або умови встановлення режиму роботи, тривалість робочого часу і відпочинку,
а також про положення колективного договору (у разі його укладення).
Згідно зі ст. 139 КЗпП
працівники зобов’язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати
розпорядження роботодавця, додержуватися трудової і технологічної дисципліни,
вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна роботодавця,
з яким укладено трудовий договір.
Частиною 2 ст. 30 Закону
України «Про оплату праці» визначено, що роботодавець зобов’язаний забезпечити
достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат
на оплату праці в установленому порядку.
Відповідно до п. 83 частини
1 ст. 36 КЗпП України підставою для припинення трудового договору є відсутність
працівника на роботі та інформації про причини такої відсутності понад чотири місяці
поспіль.
Відповідно до роз’яснення
Міністерства економіки України, яке є головним органом у системі центральних органів
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері
праці, відсутність працівника на роботі та інформації про причини такої відсутності
понад чотири місяці поспіль не слід ототожнювати зі звільненням у зв’язку з прогулом
(п. 4 ст. 40 КЗпП).
Для припинення дії трудового
договору за відповідною підставою мають бути одночасно дотримані дві обов’язкові
умови:
1) фактична відсутність
працівника на робочому місці понад 4 місяці поспіль;
2) відсутність інформації
у роботодавця про причини такої відсутності понад 4 місяці поспіль (при цьому не
має значення поважність чи неповажність причин такої відсутності).
Вбачається, що у випадку
невиконання одночасно двох вищенаведених умов звільнення відповідно до такої підстави
може бути визнано судом незаконним, наприклад якщо працівник доведе, що протягом
4 місяців поінформував роботодавця про причини своєї відсутності.
При цьому, виходячи з необхідності виконання
вимоги щодо відсутності працівника або інформації про нього 4 місяці поспіль, не
може вважатися виконанням цієї умови наявність кількох подібних періодів, які
в сумі дорівнюють або перевищують 4 місяці.
ВІКТОРІЯ
ТЕМЧЕНКО,
ГОЛОВНИЙ СПЕЦІАЛІСТ ВІДДІЛУ З ПИТАНЬ ТРУДОВИХ ВІДНОСИН ДЕПАРТАМЕНТУ З ПИТАНЬ
ПРАЦІ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ПРАЦІ
ДОБІРКУ ПІДГОТУВАЛА ОКСАНА РІЗНІЧУК,
ГОЛОВНИЙ СПЕЦІАЛІСТ ДЕПАРТАМЕНТУ ПРАЦІ
ТА ЗАЙНЯТОСТІ МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
СТОРІНКУ
ПІДГОТОВЛЕНО ЗА МАТЕРІАЛАМИ ГАЗЕТИ «ПРАЦЯ ТА ЗАРПЛАТА»
22.04.2024
|