ПОДАТКОВА ДОКУМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПРИ ЛІКВІДАЦІЇ ФОП
Порядок обліку платників податків
у контролюючих органах регламентують Податковий кодекс України (далі – ПКУ, Порядок
обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Міністерства фінансів
України від 09.12.2011 р. №1588, зареєстрований у Міністерстві юстиції України
29.12.2011 р. за №1562/20300 (зі змінами та доповненнями, далі – Порядок №1588),
та Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне
страхування, затверджений наказом Міністерства фінансів України від
24.11.2014 р. №1162, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.12.2014 р.
за №1553/26330 (далі – Порядок №1162).
Відповідно до пп. 6 п. 11.18 Порядку №1588 після
державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа продовжує
обліковуватись у контролюючих органах як фізична особа – платник податків, яка
отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності.
Така фізична особа має забезпечити остаточні
розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності, в установлені
строки подати відповідному контролюючому органу декларацію за останній базовий податковий
(звітний) період, в якій відображають виключно доходи від проведення підприємницької
діяльності.
Згідно зі ст. 5 Закону України від
08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове
державне соціальне страхування» (зі змінами та доповненнями) та Порядком №1162
зняття з обліку платників єдиного внеску здійснюють податкові органи на підставі
відомостей із реєстраційної картки, наданих державним реєстратором після проведення
передбачених законодавством перевірок платників та проведення остаточного розрахунку.
Відповідно до пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 ПКУ
документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких
підстав – розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення),
припинення юридичної особи або припинення підприємницької діяльності фізичної
особи – підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу
юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження
у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з
обліку платника податків.
Отже,
за наявності підстав контролюючий орган може призначити та провести документальну
перевірку такої фізичної особи – платника податків.
ВІКТОРІЯ КОВАЛЬЧУК, ЗАСТУПНИК НАЧАЛЬНИКА ВІДДІЛУ ВЕДЕННЯ ОБЛІКОВИХ СПРАВ ПЛАТНИКІВ
ДПІ У ГОЛОСІЇВСЬКОМУ РАЙОНІ ГУ ДПС У м. КИЄВІ
РОБОЧИЙ ЧАС І ТИМЧАСОВА НЕПРАЦЕЗДАТНІСТЬ
Чи вважається період тимчасової непрацездатності
працівника, засвідченої в установленому порядку, робочим часом?
І.
Прощенко,
Полтавська
обл.
Як зазначено в п. 5 частини 1 ст. 29 Кодексу законів про
працю України (далі – КЗпП), до початку роботи роботодавець зобов’язаний
узгодженим із працівником способом поінформувати працівника про правила
внутрішнього трудового розпорядку або умови встановлення режиму роботи,
тривалість робочого часу і відпочинку, а також про положення колективного
договору (у разі його укладення).
Згідно зі ст. 57 КЗпП час початку і закінчення щоденної
роботи (зміни) передбачається правилами внутрішнього трудового розпорядку і
графіками змінності відповідно до законодавства. Склад робочого часу доцільно
також визначити у вказаних актах роботодавця на підставі законодавства.
Водночас відповідно до абзацу 4 п. 3 розділу І «Загальні
положення» Порядку формування медичних висновків про тимчасову
непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони
здоров’я, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від
01.06.2021 р. №1066, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.06.2021
р. за № 28/36350, тимчасова непрацездатність особи відповідно до медичного висновку
(далі – тимчасова непрацездатність) – це непрацездатність особи внаслідок
захворювання, травми або інших причин (вагітність та пологи, карантин тощо),
яка має тимчасовий зворотний характер під впливом лікування, реабілітації,
інших заходів медичного характеру, та триває до відновлення працездатності або
до закінчення причин, які унеможливлюють виконання роботи. Тимчасова
непрацездатність обраховується в календарних днях.
У зв’язку з цим, ураховуючи зазначене вище визначення
поняття «тимчасова непрацездатність», не вбачається підстав вважати період
тимчасової непрацездатності робочим часом.
ОКСАНА РІЗНІЧУК,
ГОЛОВНИЙ СПЕЦІАЛІСТ
ДЕПАРТАМЕНТУ ПРАЦІ ТА ЗАЙНЯТОСТІ МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
КОМПЕНСАЦІЯ ВИТРАТ ПРАЦІВНИКУ ЗА ПОЇЗДКУ ДО ПОСТІЙНОГО МІСЦЯ
РОБОТИ
Чи слід кваліфікувати поїздку працівника (працює за
трудовою угодою) як відрядження і виплачувати йому аванс та добові в сумі з
розрахунку середнього заробітку, якщо працівник працює дистанційно в іншому
місті України і періодично викликається керівництвом до головного офісу для
виконання робочих завдань, участі у нарадах, тренінгах, семінарах тощо?
Чи маємо право компенсувати витрати працівнику за
фактично наданими ним документами без видання наказу про відрядження?
О. Микитенко,
м.
Одеса.
На
підставі ст. 4 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) законодавство
про працю складається з КЗпП та інших актів законодавства України, прийнятих
відповідно до нього.
Згідно
зі ст. 602 КЗпП дистанційна робота – це форма організації праці, за якої
працівник виконує роботу поза робочими приміщеннями чи територією
роботодавця, в будь- якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних
технологій.
Типову
форму трудового договору про дистанційну роботу затверджує центральний орган
виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері
трудових відносин.
Укладення
трудового договору про дистанційну роботу за наявності небезпечних і шкідливих
виробничих (технологічних) факторів забороняється.
У разі
запровадження дистанційної роботи працівник самостійно визначає робоче місце
та несе відповідальність за забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці
на ньому.
При
дистанційній роботі працівник розподіляє робочий час на власний розсуд, на
нього не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку, якщо інше не
визначено трудовим договором. При цьому загальна тривалість робочого часу не
може перевищувати норм, передбачених ст. 50 і 51 КЗпП.
За
погодженням між працівником і роботодавцем виконання дистанційної роботи може
поєднуватися з виконанням працівником роботи на робочому місці у приміщенні чи
на території роботодавця. Особливості поєднання дистанційної роботи з роботою
на робочому місці у приміщенні чи на території роботодавця встановлюються
трудовим договором про дистанційну роботу.
Відповідно
до ст. 24 КЗпП трудові договори про дистанційну роботу слід укладати у
письмовій формі. Типову форму такого договору затверджено наказом
Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України
від 05.05.2021 р. №913-21 «Про затвердження типових форм трудових договорів
про надомну та дистанційну роботу», зареєстрованим у Міністерстві юстиції
України 06.07.2021 р. за №886/36508.
Також
окремі умови застосування дистанційної роботи можуть бути встановлені у колективному
договорі.
Відповідно
до ст. 121 КЗпП працівники мають право на відшкодування витрат та одержання
інших компенсацій у зв’язку зі службовими відрядженнями. За відрядженими
працівниками зберігаються протягом усього часу відрядження місце роботи
(посада).
Працівникам,
направленим у службове відрядження, оплата праці за виконану роботу
здійснюється відповідно до умов, визначених трудовим або колективним договором,
і розмір такої оплати праці не може бути нижчим за середній заробіток.
Пунктами
1 і 2 Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженої
наказом Міністерства фінансів України від 13.03.98 р. №59, зареєстрованим у
Міністерстві юстиції України 31.03.98 р. за №218/2658 (зі змінами, далі –
Інструкція), передбачено, що службовим відрядженням вважається поїздка
працівника за розпорядженням керівника державного органу (поїздка державного
службовця – за розпорядженням керівника державної служби), підприємства,
установи та організації, що повністю або частково утримується (фінансується)
за рахунок бюджетних коштів (далі – підприємство), на певний строк до іншого населеного
пункту для виконання службового доручення поза місцем його постійної роботи
(за наявності документів, що підтверджують зв’язок службового відрядження з
основною діяльністю підприємства).
Слід зазначити, що дія Інструкції
поширюється лише на органи державної влади, підприємства, установи та організації,
що повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів,
тому госпрозрахункові підприємства питання стосовно відряджень мають урегулювати
в колективному договорі підприємства.
Відповідно до пп. 170.9.1 Податкового
кодексу України документами, що підтверджують зв’язок такого відрядження з
основною діяльністю підприємства, є, зокрема (але не виключно): запрошення
сторони, що приймає і діяльність якої збігається з діяльністю підприємства, що
направляє у відрядження; укла
12.01.2024
|