ЩОДО ЗБЕРІГАННЯ ПЛАТНИКАМИ ЄДИНОГО ПОДАТКУ ПЕРВИННИХ ДОКУМЕНТІВ
Відповідно
до п. 296.1 ст. 296 Податкового кодексу України (зі змінами, далі – ПКУ)
фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої і другої груп та
платники єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на
додану вартість, ведуть облік у довільній формі через помісячне відображення
отриманих доходів.
При цьому фізичні особи – підприємці –
платники єдиного податку третьої групи ведуть облік доходів і витрат від виробництва
та реалізації власної сільськогосподарської продукції окремо від обліку
доходів і витрат від здійснення інших видів підприємницької діяльності
(абзац 3 п. 296.1 ст. 296 ПКУ).
Облік
доходів та витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у
тому числі через електронний кабінет (абзац 4 п. 296.1 ст. 296 ПКУ).
Відповідно
до абзаців 1–2 п. 44.1 ст. 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків
зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із
визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі
первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності,
інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів,
ведення яких передбачено законодавством.
Платникам
податків забороняється формування показників податкової звітності, митних
декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, визначених абзацом
1 п. 44.1 ст. 44 ПКУ.
Пунктом
44.3 ст. 44 ПКУ встановлено, що платники податків зобов’язані забезпечити
зберігання документів та інформації, визначених п. 44.1 ст. 44 ПКУ, а також
документів, пов’язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за
дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених
законодавством строків, але не менше:
2555
днів – для документів та інформації, необхідних для здійснення податкового
контролю відповідно до ст. 39 і 39 примітки 2 ПКУ (пп. 44.3.1 п. 44.3 ст. 44
ПКУ); 1825 днів – для первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку,
фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою
податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством, що складаються,
зокрема, фізичними особами – підприємцями, у тому числі такими, що обрали
спрощену систему оподаткування, щодо виплачених нерезиденту доходів
(прибутків) із джерелом їх походження з України, що оподатковують у порядку,
визначеному п. 141.4 ст. 141 ПКУ, за винятком документів, до яких
застосовується більш тривалий строк зберігання згідно з пп. 44.3.1 п. 44.3 ст.
44 ПКУ (пп. 44.3.2 п. 44.3 ст. 44 ПКУ);
1095
днів – для інших документів, на які не поширюються вимоги підпунктів 44.3.1
та 44.3.2 п. 44.3 ст. 44 ПКУ (пп. 44.3.3 п. 44.3 ст. 44 ПКУ);
1095
днів – для документів, пов’язаних із виконанням вимог іншого законодавства,
контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, включаючи дозвільні
документи (пп. 44.3.4 п. 44.3 ст. 44 ПКУ).
Строки
зберігання документів та інформації, визначені п. 44.3 ст. 44 ПКУ,
розраховують із дня подання податкової звітності чи іншої звітності,
передбаченої ПКУ, для складення якої використовують зазначені документи
та/або інформацію, а в разі її неподання – з передбаченого ПКУ граничного
строку подання такої звітності, а для документів, пов’язаних із виконанням
вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на
контролюючі органи, – з дня здійснення відповідної господарської операції (для
відповідних дозвільних документів – з дня завершення строку їх дії).
У разі
ліквідації платника податків, зокрема, документи, визначені п. 44.1 ст. 44
ПКУ, за період діяльності платника податків не менш як 1825 днів, що
передували даті ліквідації платника податків, у встановленому законодавством
порядку передають до архіву.
Передбачені
п. 44.3 ст. 44 ПКУ строки зберігання документів та інформації продовжуються на
період зупинення відліку строку давності у випадках, передбачених п. 102.3 ст.
102 ПКУ.
Отже,
ст. 44 ПКУ встановлено мінімальні строки зберігання документів та інформації,
пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів зі збільшенням цього
строку при проведенні процедури оскарження у разі визначення сум зобов’язань
контролюючими органами.
Відповідно
до пп. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу
XX
ПКУ тимчасово, до 1
серпня 2023 р., для платників податків та контролюючих органів зупиняється
перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим
законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі
органи, крім випадків, передбачених пп. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу
XX
ПКУ.
За
незберігання первинних документів, на підставі яких здійснювався облік
доходів, до фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої і
другої груп та платників єдиного податку третьої групи, які не є платниками
ПДВ, застосовують штрафи відповідно до п. 121.1 ст. 121 ПКУ, зокрема
незабезпечення платником податків зберігання первинних документів із питань
обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених ст. 44 ПКУ
строків їх зберігання тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн.
Ті
самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано
штраф за таке саме порушення, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі
2040 грн.
Штрафи,
передбачені п. 121.1 ст. 121 ПКУ, не застосовують до фізичних осіб –
підприємців – платників єдиного податку першої і другої груп та платників
єдиного податку третьої групи, які не є платниками ПДВ, за незберігання
первинних документів, які підтверджують витрати на придбання товарів/послуг.
Водночас
на підставі пп. 69.28. п. 69 підрозділу 10 розділу
XX
ПКУ
установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність
на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською
Федерацією територіях України і не можуть пред’явити первинні документи, на
підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників,
пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань,
як виняток із положень ст. 44 ПКУ застосовують спеціальні правила для підтвердження
даних, визначених у податковій звітності.
ВІКТОРІЯ КОВАЛЬЧУК,
ЗАСТУПНИК НАЧАЛЬНИКА
ВІДДІЛУ ВЕДЕННЯ ОБЛІКОВИХ СПРАВ ПЛАТНИКІВ ДПІ У ГОЛОСІЇВСЬКОМУ РАЙОНІ ГУ ДПС У м.
КИЄВІ
ЗБІЛЬШЕНО МІНІМАЛЬНИЙ РОЗМІР ДОПОМОГИ ПО БЕЗРОБІТТЮ
20 жовтня набула чинності постанова Фонду загальнообов’язкового державного
соціального страхування України на випадок безробіття, якою збільшено мінімальний
розмір допомоги по безробіттю окремим категоріям громадян.
Допомогу
по безробіттю в розмірі 1500 грн установлено:
– для молоді,
яка закінчила або припинила навчання у закладах загальної середньої, професійної
(професійно
-
технічної), фахової передвищої
та вищої освіти, звільнилася зі строкової військової або альтернативної (невійськової)
служби і яка потребує сприяння у працевлаштуванні на перше робоче місце у разі реєстрації
в установленому порядку відповідних осіб як безробітних;
– для застрахованих
осіб, визнаних в установленому порядку безробітними, які протягом 12 місяців, що
передували реєстрації безробітним, мають страховий стаж менш ніж сім місяців,
за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування,
або звільнені з останнього місця роботи через порушення трудової дисципліни та
набрання законної сили рішеннями судів.
Мінімальну
допомогу по безробіттю в розмірі 2500 грн отримуватимуть:
– застраховані
особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом
12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менш ніж
сім місяців;
– працівники
та гіг-спеціалісти юридичних осіб, що перебувають у статусі резидента «Дія Сіті»;
– внутрішньо
переміщені особи або особи, які перебувають на тимчасово окупованій території або
на території, на якій ведуться бойові дії, які не мають документів про періоди страхового
стажу, трудової діяльності, заробітну плату;
– взяті
на облік внутрішньо переміщені особи або особи, які не мають документів, необхідних
для надання статусу безробітного.
Норма, що стосується мінімального розміру допомоги
по безробіттю, центри зайнятості застосовуватимуть із 31 липня 2023 року.
КОМУ РОБОТОДАВЦІ м. КИЄВА ГОТОВІ ПЛАТИТИ БІЛЬШЕ?
Незважаючи на те що в країні другий рік поспіль
триває війна, в столиці є багато привабливих вакансій із високою зарплатою.
Фахівцям ІТ-індустрії роботодавці Києва готові платити
найбільше. Незаперечними лідерами в цьому списку є інженери з програмного забезпечення
комп’ютерів (119 тис. грн). За ними йдуть фахівці з розробки та тестування
програмного забезпечення (59 тис. грн), інженери- програмісти (46 тис. грн) та
техніки- програмісти (43 тис. грн).
Добре оплачуються вакансії військовим: командири
відділень та бойові медики отримують по 45 тис. грн, стрільці – понад 39 тис.
грн. Високо цінується й праця зв’язківців – інженерам та операторам
електрозв’язку обіцяють платити не менше 42 тис. грн.
У ТОП високооплачуваних також вакансії лікарів. Зарплата
у пластичних хірургів становить 40 тис. грн
24.12.2023
|