ОРГАНІЗАЦІЯ ТРУДОВИХ ВІДНОСИН В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Я є внутрішньо переміщеною особою. Переїхав із
сім’єю в іншу місцевість, влаштувався на роботу. Адміністрація закладу, де я
зараз працюю, примушує мене написати заяву на відпустку за власний рахунок.
Чи не буде це порушенням законодавства про працю?
Чи обов’язково укладати трудовий договір про
дистанційну роботу?
Коли у роботодавця виникають правові підстави для запровадження
простою?
Т. Суходольський,
Київська обл.
Зважаючи на
надскладну ситуацію на території України, значна чисельність громадян для
збереження життя та здоров’я вимушена залишити свої домівки і шукати прихистку
на більш безпечних територіях.
У кожному окремому
випадку слід виходити з конкретних умов, які склались у відповідній
місцевості, а також із можливості реальної загрози життю та здоров’ю
працівників.
Згідно зі ст. 10
Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»
(далі – Закон № 2136) заробітну плату виплачують працівнику на умовах,
визначених трудовим договором. Роботодавець повинен вживати всіх можливих
заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання
заробітної плати.
Під час воєнного
стану працівники можуть виконувати завдання у штатному режимі або за межами
робочого приміщення, адміністративної будівлі (дистанційно). Порядок і
підстави дистанційної роботи передбачено законодавством про працю.
Відповідно
до ст. 602 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) за дистанційною
формою організації праці робота виконується працівником поза робочими
приміщеннями чи територією власника або уповноваженого ним органу, в будь-
якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних
технологій. Дистанційна робота може запроваджуватися наказом (розпорядженням)
власника або уповноваженого ним органу без обов’язкового укладення трудового
договору про дистанційну роботу в письмовій формі.
Водночас
якщо специфіка роботи не передбачає її виконання віддаленим методом, доцільно
розглянути питання, щоб надати за згодою працівників щорічні оплачувані
відпустки, додаткові відпустки працівникам, які мають дітей, та/або відпустки
без збереження заробітної плати, що надають в обов’язковому порядку, та
відпустки без збереження заробітної плати, що надають за угодою сторін у
порядку, визначеному законодавством (ст. 25 та 26 Закону України від 15.11.96
р. № 504/96-ВР «Про відпустки», ч. 3 і 4 ст. 12 Закону № 2136).
Слід
зазначити, що надання відпусток без збереження заробітної плати з ініціативи
роботодавця законодавством не передбачено.
У разі
неможливості застосування віддаленого методу роботи, а також відсутності
згоди працівника на реалізацію ним права на відпустку у роботодавців наявні
правові підстави для запровадження простою.
Оскільки
законодавством чітко не визначено, де саме працівники мають перебувати під час
простою, то питання необхідності присутності або відсутності на роботі
працівників має бути вирішено у Правилах внутрішнього трудового розпорядку
підприємства, колективному договорі підприємства (установи, організації) або в
наказі (розпорядженні) роботодавця про простій.
Згідно
з частиною 1 ст. 113 КЗпП час простою не з вини працівника, в тому числі на
період оголошення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, оплачується
з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові
розряду (окладу).
Відповідно
до частини 3 ст. 113 КЗпП за час простою, коли виникла виробнича ситуація,
небезпечна для життя чи здоров’я працівника або для людей, які його оточують,
і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається
середній заробіток.
Враховуючи
викладене, на період простою роботодавець повинен забезпечити збереження
мінімальних державних гарантій в оплаті праці за час простою. Трудовим
договором, колективними договорами, угодами можуть бути визначені вищі рівні
оплати за час простою.
ОКСАНА РІЗНІЧУК,
ГОЛОВНИЙ СПЕЦІАЛІСТ
ДИРЕКТОРАТУ ПРАЦІ ТА ЗАЙНЯТОСТІ МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ОКРЕМІ
ВИПЛАТИ ПРАЦІВНИКАМ, ЯКІ ПРАЦЮЮТЬ У ФІЗИЧНИХ ОСІБ – ПІДПРИЄМЦІВ
Чи передбачається виплата найманим працівникам, які працюють у фізичних
осіб – підприємців, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань?
Т.
Любченко,
Київська
обл.
В Україні розмежовано державне і
договірне регулювання оплати праці.
Відповідно до ст. 8 Закону України
«Про оплату праці» (далі – Закон) держава здійснює регулювання оплати праці
працівників підприємств усіх форм власності через установлення розміру
мінімальної заробітної плати та інших державних норм і гарантій, установлення
умов і розмірів оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній,
комунальній власності, працівників підприємств, установ та організацій, що
фінансуються чи дотуються з бюджету, а також через оподаткування доходів
працівників.
Всі інші питання оплати праці
належать до колективно-договірного регулювання.
Тобто чинним законодавством не регламентовано
виплату матеріальної допомоги працівникам, які працюють у фізичних осіб –
підприємців.
Всі виплати особам, які працюють за
трудовим договором у фізичних осіб – підприємців, у тому числі компенсаційні,
передбачаються безпосередньо у трудовому договорі.
Згідно зі ст. 21 Кодексу законів про
працю України трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем
(роботодавцем – фізичною особою), за якою працівник зобов’язується виконувати
роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець – фізична особа)
зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови
праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю,
колективним договором і угодою сторін.
Також зазначаємо, що до компетенції
Мінекономіки не належить моніторинг виплат працівникам, зокрема які працюють у
фізичних осіб – підприємців.
ОКСАНА ГУЗЕНКО,
ГОЛОВНИЙ СПЕЦІАЛІСТ
ДИРЕКТОРАТУ ПРАЦІ ТА ЗАЙНЯТОСТІ МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ВРАХУВАННЯ ПРЕМІЇ
ДЛЯ РОЗРАХУНКУ СЕРЕДНЬОЇ ЗАРПЛАТИ
Чи враховується річна премія за результатами
виробничо- господарської діяльності підприємства за минулий рік, виплачена в
грудні, для розрахунку середньої зарплати?
П.
Лисичко,
м.
Чернігів.
Згідно з частиною 1
абзацу 3 п. 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.95 р. № 100 (зі змінами, далі –
Порядок), премії (в тому числі за місяць) та інші заохочувальні виплати за підсумками
роботи за певний період під час обчислення середньої заробітної плати враховуються
у заробіток періоду, який відповідає кількості місяців, за які вони нараховані,
починаючи з місяця, в якому вони нараховані.
Оксана ГУЗЕНКО,
головний спеціаліст
Директорату праці та зайнятості Міністерства економіки України
СТОРІНКУ ПІДГОТОВЛЕНО ЗА МАТЕРІАЛАМИ
ГАЗЕТИ «ПРАЦЯ ТА ЗАРПЛАТА»
20.05.2023
|