ТРУДОВІ ПРАВА УКРАЇНЦІВ, ЯКИХ ПРИЗВАЛИ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ
Відповідно до Закону України «Про
військовий обов’язок і військову службу», військова служба є державною
службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних
до неї за станом здоров’я і віком громадян України (за винятком випадків,
визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов’язаній з обороною
України, її незалежності та територіальної цілісності.
Час проходження військової служби
зараховується громадянам України до їхніх страхового стажу, стажу роботи,
стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Громадяни України, іноземці
та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями.
Таким чином, особи, які були призвані на військову службу під час мобілізації,
на особливий період та які були призвані із числа резервістів в особливий
період, є військовослужбовцями, і відповідно, на них поширюється дія Закону
України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх
сімей».
Отже, за особами, які були
призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період або з
числа резервістів на особливий період, зберігається право:
• на захист від незаконного
звільнення або переміщення по службі;
• на безоплатну
перепідготовку і дострокове звільнення у визначених випадках, на матеріальну
допомогу при звільненні, одноразову грошову допомогу при звільненні в розмірі
50% місячного грошового забезпечення за кожен повний рік служби у визначених
випадках;
• на службовий час
нормальної тривалості (крім військових навчань, походів, бойових стрільб,
бойового чергування, несення служби в добовому наряді тощо);
• на час відпочинку;
• на відпустки з оплатою
вартості проїзду до місця відпустки і назад у визначеному порядку. Під час
воєнного стану військовослужбовцям можуть надаватися відпустки за сімейними
обставинами та з інших поважних причин зі збереженням грошового забезпечення
тривалістю не більш як 10 календарних днів без урахування часу, необхідного для
проїзду в межах України до місця проведення відпустки та назад, але не більше
2 діб в один кінець. При цьому право надання військовослужбовцям у періоди
мобілізації та воєнного стану інших видів відпусток, крім відпусток
військовослужбовцям-жінкам у зв’язку з вагітністю та пологами, для догляду за
дитиною до досягнення нею 3-річного віку, а в разі якщо дитина потребує
домашнього догляду, – тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не
більш як до досягнення нею 6-річного віку, а також відпусток у зв’язку з
хворобою або для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою)
військово-лікарської комісії, припиняється;
• на оплату праці, зокрема
на грошове забезпечення та його індексацію;
• на речове забезпечення
або грошову компенсацію за неотримане речове майно, продовольче забезпечення,
підйомні допомоги, добові;
• на охорону праці (у тому
числі охорону здоров’я та медичну допомогу, безоплатну для учасників бойових
дій психологічну, медико-психологічну реабілітацію, грошову допомогу на
оздоровлення, одноразову грошову допомогу в разі інвалідності або часткової
втрати працездатності без встановлення інвалідності (в разі смерті військовослужбовця
одноразова грошова допомога отримується членами сім’ї);
• на навчання та підвищення
кваліфікації;
• на пільги щодо проїзду;
• на подальше пільгове
пенсійне забезпечення.
До додаткових трудових прав
та гарантій належать:
• переважне право на
залишення на роботі в разі скорочення на підприємстві;
• право на щорічну
відпустку повної тривалості до закінчення 6 місяців у перший рік роботи на
підприємстві, в тому числі для осіб з інвалідністю внаслідок війни;
• можливість
використовувати чергову щорічну відпустку у зручний час для осіб з
інвалідністю, дружин (чоловіків) військовослужбовців, ветеранів війни, осіб,
які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, а також осіб, на яких
поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального
захисту»;
• 14 календарних днів на
рік додаткової відпустки, зі збереженням заробітної плати, для учасників
бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, статус яких визначений
Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»,
а також грошова компенсація за невикористані дні такої відпустки;
• додаткові гарантії щодо працевлаштування
осіб до 35 років, які влаштовуються на роботу вперше.
ВИХІД НА РОБОТУ ПІСЛЯ ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ
Після закінчення строку
несення військової служби та звільнення, для збереження місця роботи та посади працівник
повинен вийти на роботу в день, що настає після дня взяття на військовий облік у
районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки
(військкоматі) після його звільнення з військової служби. У його військовому квитку
зазначається дата про призов і звільнення з військової служби та взяття на військовий
облік.
СПРОЩЕНО ОТРИМАННЯ СТАТУСУ БЕЗРОБІТНОГО ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
21 квітня Верховна Рада ухвалила Закон про внесення змін до
деяких законодавчих актів України щодо деяких питань функціонування сфер зайнятості
та загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття
в період воєнного стану (проєкт № 7275).
З
аконом встановлено можливість на період дії воєнного стану та протягом 180
календарних днів після його припинення або скасування:
• надавати статус зареєстрованого безробітного без вимог, що застосовуються
за звичайної процедури, внутрішньо переміщеній особі, в якої відсутні документи;
• врегулювати питання надання статусу безробітного внутрішньо переміщеним
особам, у яких не розірвані трудові відносини з роботодавцем;
• встановити максимальний розмір допомоги по безробіттю не більше
1,5 мінімальної заробітної плати;
• виплачувати допомогу по безробіттю без особистого відвідування
безробітними центрів зайнятості (за умови підтвердження наміру перебування у статусі
безробітного будь-якими засобами комунікації);
• визначати розмір допомоги по безробіттю для внутрішньо переміщених
осіб, які не мають необхідних документів, відповідно до наявної інформації в реєстрах
та базах даних органів виконавчої влади;
• не позбавляти статусу безробітного та здійснювати виплату допомоги
по безробіттю особам, які перебувають на тимчасово окупованих територіях або на
яких проводяться бойові дії, та які не мають можливості відвідувати центри зайнятості
або спілкуватися з працівниками таких центрів;
• упорядкувати механізм видачі та продовження дії дозволу на застосування
праці іноземців та осіб без громадянства в умовах воєнного часу;
• розширити можливості програми надання центрами зайнятості застрахованим
особам допомоги по частковому безробіттю у разі втрати ними частини заробітної плати
(доходу) у зв’язку із зупиненням (скороченням) виробництва продукції (робіт, послуг);
• дозволити Уряду запроваджувати
додаткові види державної підтримки внутрішньо переміщених осіб, безробітних та роботодавців,
зокрема: надавати роботодавцю, який працевлаштовує безробітних внутрішньо переміщених
осіб, компенсацію витрат на оплату праці таким працівникам; надавати фінансову допомогу
для організації підприємницької діяльності безробітним особам, які виявили таке
бажання.
30.04.2022
|