Захист трудових прав працівників в умовах надзвичайної ситуації – важливе завдання профспілок
У зв’язку із запровадженням режиму
надзвичайної ситуації на всій території України на телефонну гарячу лінію ФПУ надходять
звернення громадян щодо фактів примусу з боку окремих роботодавців до написання
працівниками заяв про відпустку без збереження заробітної плати або звільнення
з роботи за власним бажанням. Такі дії роботодавців є порушенням законодавства і
потребують відповідного реагування профспілок.
П
ри цьому слід зауважити, що Кодекс цивільного захисту України визначає
надзвичайну ситуацію як обстановку на окремій території чи суб’єкті господарювання
на ній або водному об’єкті, що характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності
населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією,
епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною
подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення,
великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків,
а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті, провадження
на ній господарської діяльності.
Режим надзвичайної ситуації (див. інфографіку) зобов’язує
суб’єктів господарювання, розташованих на територіях запровадження надзвичайної
ситуації, зупинити свою діяльність. У таких випадках, вирішуючи питання щодо зайнятості
персоналу на цей час, роботодавці мають обов’язково додержуватись законодавства
про працю.
Зокрема, їм слід враховувати, що відпустка без збереження
заробітної плати відповідно до статті 26 Закону України «Про відпустки» надається
лише за згодою сторін. Тобто, для її оформлення роботодавцю необхідно мати особисту
заяву працівника. Примушування працівників писати таку заяву є порушенням законодавства.
З метою захисту прав членів профспілок, у разі їх
звернення про спонукання до написання заяв про безоплатні відпустки, профспілковим
комітетам слід реагувати на такі факти і вимагати від роботодавців припинення
порушення трудового законодавства.
Також рекомендуємо профспілковим комітетам пропонувати роботодавцям
оголошувати простій на тих підприємствах, в установах та організаціях, які зупиняють
свою роботу в зв’язку із карантином. Відповідно до статті 34 Кодексу законів про
працю України простій – це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних
або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими
обставинами. Запровадження простою не вимагає згоди працівника. Це питання вирішується
роботодавцем за погодженням з первинною профспілковою організацією або з представником
трудового колективу, у разі її відсутності.
Згідно з частиною третьою статті 113 КЗпП за час простою, коли виникла
виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров’я працівника або для людей, які
його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігатиметься
середній заробіток.
На тих підприємствах, робота на яких не зупинятиметься на час карантину
(з безперервним циклом), профспілкові комітети мають пропонувати роботодавцям застосовувати,
за можливості, дистанційну форму праці та (або) гнучкий режим робочого часу, запроваджувати
режим роботи на умовах скороченого та неповного робочого часу з урахуванням вимог,
визначених законодавством, а також максимально надавати сприяння реалізації права
працівників на отримання, за їх проханням, оплачуваних відпусток.
Також важливо вимагати від роботодавця безоплатного забезпечення працівників,
які залишатимуться на роботі, засобами індивідуального та колективного захисту,
зокрема захисними масками та рукавичками, мийними та знешкоджувальними, антисептичними
та дезінфікуючими засобами, поінформувати працівників про необхідні профілактичні
заходи, організувати максимально безпечну доставку працівників до місця роботи
та у зворотному напрямку тощо.
Принагідно інформуємо, що згідно з підпунктом 4 пункту 2 Прикінцевих
положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України,
спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби
(COVID-19)» від 17 березня 2020 року, на період встановлення карантину або обмежувальних
заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), проведення
органами Державної служби України з питань праці планових заходів із здійснення
державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності заборонено. У зв’язку
із ситуацією, що склалась, на жаль, не проводяться також і позапланові заходи
нагляду (контролю).
ДЕПАРТАМЕНТ ПРАВОВОГО ЗАХИСТУ АПАРАТУ ФПУ
У разі необхідності,
в інтересах членів профспілок профспілкові комітети можуть звертатися за консультаціями
до Держпраці за тел.: (044) 288-10-00 або до територіальних управлінь Держпраці.
Ринок праці на карантині
Як зазначає Міжнародна організація
праці, сотні тисяч робочих місць нині перебувають під загрозою закриття. При цьому
в усьому світі лише кожен п’ятий безробітний може розраховувати на допомогу по
безробіттю.
Т
ак, з урахуванням поточних світових тенденцій та пандемії
COVID-19, уряд України переглянув припущення та прогноз економічного та соціального
розвитку України на 2020 рік. Як результат, прогноз ВВП України на цей рік було
переглянуто: наразі очікується падіння на 3,9% порівняно із зростанням на
3,7%, яке прогнозувалося раніше, до початку світової кризи. Рівень безробіття становитиме
9,4% проти прогнозованого 8,1%, а падіння реальної заробітної плати складе
0,3%.
Також внесено наступні зміни до законодавства:
– Прийнято постанову «Про внесення змін до Порядку реєстрації, перереєстрації
безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу» .
– Затверджено бюджет Фонду загальнообов’язкового державного соціального
страхування України на випадок безробіття на 2020 рік. Відтак, бюджет збільшується
майже на 500 млн грн, що дозволить збільшити кількість клієнтів державної служби
зайнятості, які можуть скористатись соціальними програмами, що є важливим для підтримки
безробітних.
– Прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих
актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій
у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)», яким розширено сферу
дії поняття «часткове безробіття» на вжиття роботодавцем заходів щодо профілактики
та запобігання поширенню епідемії на виконання відповідного рішення місцевої державної
адміністрації, а також визначено процедуру його набуття.
ДЕПАРТАМЕНТ З ПИТАНЬ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ЦІНОУТВОРЕННЯ АПАРАТУ
ФПУ
Ольга МАКОГОН,
директор Державного центру зайнятості:
«Прийнято закон, який змінює правила роботи Державної служби
зайнятості на період карантину та запровадження надзвичайної ситуації, – Закон
України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення
додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням
коронавірусної хвороби (COVID-19)».
Удосконалено загальні підходи до надання допомоги по частковому
безробіттю та запроваджено окремо допомогу по частковому безробіттю на період
здійснення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної
хвороби (COVID-19) для малого та середнього бізнесу.
Державному
центру зайнятості надано право визначати особливості реєстрації, перереєстрації,
надання статусу безробітного та призначення виплати допомоги по безробіттю, відмінні
від встановленого порядку. Статус безробітного надається особам з першого дня реєстрації
їх у центрах зайнятості за їх особистою заявою без вимог до наявності підходящої
роботи. Допомога по безробіттю призначається з першого дня надання статусу безробітного.
Виплата допомоги по безробіттю може здійснюватися без особистого відвідування безробітним
центру зайнятості за умови підтвердження безробітним наміру перебування у статусі
безробітного будь-якими засобами комунікації (телефонний зв’язок, електронні засоби
тощо)».
06.04.2020
|