ЛЕГАЛІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛОК: ПОРЯДОК РЕЄСТРАЦІЇ
Громада збирається створити профспілкову організацію.
Яким чином має відбуватися її легалізація, і з якого моменту профспілка
набуває статусу юридичної особи?
В
ідповідно до статті 16 Закону України «Про професійні
спілки, їх права та гарантії діяльності» профспілки, їхні об’єднання
легалізуються шляхом повідомлення на відповідність чинному законодавству.
Легалізація всеукраїнських
профспілок, їх об’єднань здійснюється Міністерством юстиції України, інших
профспілок – відповідно Головним управлінням Міністерства юстиції України в
Автономній Республіці Крим, обласними Київським та Севастопольським міськими,
районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення)
управліннями юстиції.
Для легалізації профспілок,
об’єднань профспілок їхні засновники або керівники виборних органів подають
заяви. До заяви додаються статут (положення), протокол з’їзду, конференції,
установчих або загальних зборів членів профспілки з рішенням про його
затвердження, відомості про виборні органи, наявність організацій профспілки у
відповідних адміністративно-територіальних одиницях, про засновників
об’єднань.
На підставі поданих профспілкою,
об’єднанням профспілок документів легалізуючий орган у місячний термін
підтверджує заявлений статус за ознаками, визначеними статтею 11 цього Закону,
включає профспілку, об’єднання профспілок до реєстру об’єднань громадян і видає
профспілці, об’єднанню профспілок свідоцтво про легалізацію із зазначенням
відповідного статусу.
Легалізуючий орган не може
відмовити в легалізації профспілки, об’єднання профспілок.
У разі невідповідності
поданих документів профспілки, об’єднання профспілок зазначеному статусу легалізуючий
орган пропонує профспілці, об’єднанню профспілок надати додаткову
документацію, необхідну для підтвердження статусу.
Статус організацій всеукраїнської
профспілки чи профспілки іншого статусу визначається статутом цієї профспілки.
Про належність до певної профспілки, організації, які діють на підставі
статуту цієї профспілки, надсилають легалізуючому органу за місцем свого
знаходження повідомлення з посиланням на свідоцтво про легалізацію
профспілки, на підставі якого вони включаються до реєстру об’єднань громадян.
Первинні профспілкові організації також письмово повідомляють про це роботодавця.
Профспілка підприємства, установи, організації,
яка діє на підставі власного статуту, легалізується в порядку, визначеному цією
статтею.
Профспілка, об’єднання профспілок набувають права
юридичної особи з моменту затвердження статуту (положення). Статусу юридичної
особи набувають також організації профспілки, які діють на підставі її
статуту.
Профспілка, організації , об’єднання профспілок
здійснюють свої повноваження, набувають цивільних прав і беруть на себе
цивільні обов’язки через свої виборні органи, які діють у межах прав, наданих
їм за законом та статутом (положенням).
За подання
на легалізацію недостовірних відомостей особи, які їх підписують, несуть відповідальність
згідно із законодавством.
ТРИВАЛІСТЬ РОБОЧОГО ЧАСУ ПРИ ШКІДЛИВИХ
УМОВАХ ПРАЦІ
Яка норма робочого
часу для працюючих у шкідливих умовах?
П
раво на
скорочену тривалість робочого тижня для працівників, зайнятих на роботах із
шкідливими і важкими умовами, визначено статтею 7 Закону України «Про охорону
праці». Для таких працівників встановлюють скорочену тривалість робочого часу –
не більше 36 годин на тиждень (ст. 51 Кодексу законів про працю України).
Перелік виробництв, цехів, професій і
посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену
тривалість робочого тижня, затверджений постановою Кабінету Міністрів України
від 21.03.2001 № 163.
Пільги за роботу в шкідливих умовах,
зокрема скорочену тривалість робочого часу, встановлюють за результатами
атестації робочих місць. Без атестації робочого місця надання будь-яких пільг
буде неправомірним, навіть якщо виконувані роботи є в зазначеному порядку, за
яким визначають право на пільгу.
Скорочену тривалість робочого тижня за роботу в шкідливих умовах
встановлюють колективним договором, залежно від результатів атестації робочих
місць за умовами праці. За атестацію робочих місць відповідальна служба охорони
праці.
На підставі атестації атестаційна комісія підприємства за погодженням
з профспілковим органом складає перелік робочих місць, виробництв, робіт,
професій і посад, працівникам яких підтверджено право на пільги та компенсації.
Якщо атестація робочих
місць не проведена, працівник не має права на пільги і компенсації, в тому числі
на скорочену тривалість робочого часу, передбачені чинним законодавством за роботу
в шкідливих умовах.
УКРАЇНЦЯМ ПОВЕРНУЛИ
ПРАВО НА ДОСТРОКОВУ ПЕНСІЮ У РАЗІ СКОРОЧЕННЯ
22 травня ц. р. Конституційний Суд
України ухвалив рішення № 5-р/2018, яким визнав неконституційним підпункт 3 пункту
12 розділу І ЗУ «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких
законодавчих актів України» від 28.12.2014 № 76-VIII (Закон № 76).
Д
о 01.01.2015 громадяни, звільнені з роботи за ініціативою
роботодавця (реорганізація, ліквідація, перепрофілювання, скорочення
чисельності або штату, невідповідність працівника займаній посаді за станом
здоров’я) за півтора року до досягнення пенсійного віку, які мали необхідний
стаж для пенсії, могли оформити пенсію (ст. 21 Закону України «Про основні
засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в
Україні» від 16.12.1993 № 3721-ХІІ (Закон № 3721)).
Закон № 76 виключив статтю 21 із Закону № 3721.
Конституційний Суд перевірив підпункт 3 пункту 12
розділу І Закону № 76 на відповідність конституційним принципам, а також
наголосив, що принцип верховенства права передбачає внесення законодавчих змін
з визначенням певного перехідного періоду (розумного часового проміжку між
оприлюдненням закону та набранням ним чинності), який дасть особам час для
адаптації до нових обставин.
Перехідний
період між оприлюдненням Закону № 76 та набранням чинності підпунктом 3 пункту
12 розділу І Закону № 76 (менше одного дня) був явно недостатнім для того, щоб суб’єкти
права змогли адаптуватися до законодавчих новел та коригувати свої дії для реалізації
права на достроковий вихід на пенсію. У такий спосіб парламент знівелював сутність
такого елемента конституційного принципу верховенства права, як юридична визначеність.
Ця норма Закону № 76 визнана неконституційною та втрачає чинність з дня ухвалення
Конституційним Судом цього рішення.
Оплата роботи в святковий день при
змінному графіку
Я влаштувався працювати на підприємство,
на якому діє позмінний графік роботи. Згідно із календарним графіком час моєї зміни
припадає на святковий день. Як має оплачуватися моя робота?
Відповідно до частини 4 статті 73 Кодексу законів про працю
України роботу в святковий і неробочий день оплачують у подвійному розмірі,
згідно із статтею 107 Кодексу законів про працю України.
Якщо робоча
зміна є «перехідною», тобто починається однієї доби, а закінчується іншої, то робочий
час однієї зміни відображають у табелі обліку робочого часу двома частинами: кількість
фактично відпрацьованих годин за кожну добу окремо. Робочий час, фактично відпрацьований
у святковий день, потрібно оплатити в подвійному розмірі.
01.06.2018
|