ДОДАТКОВІ ПІЛЬГИ ДЛЯ СПІЛЧАН У КОЛЕКТИВНИХ ДОГОВОРАХ
Чи можна ввести у колективні договори
додаткові пільги для спілчан у бюджетних організаціях, і за які кошти?
В
ідповідно до статті 9 Закону України «Про колективні договори і угоди»
положення колективного договору поширюються на всіх працівників підприємств незалежно
від того, чи є вони членами профспілки, і є обов’язковими як для роботодавця,
так і для працівників підприємства. Стаття 5 Закону України «Про професійні спілки,
їх права та гарантії діяльності» (Закон про профспілки) забороняє дискримінацію
за ознаками належності до профспілок: належність або неналежність до профспілок
не тягне за собою будь-яких обмежень трудових, соціально-економічних, політичних,
особистих прав і свобод громадян, гарантованих Конституцією України, іншими законами
України. Враховуючи зазначене, передбачати в колективному договорі додаткові пільги
саме для членів профспілки не слід, оскільки це порушуватиме закон.
Бюджетні організації теж укладають колективні договори, якими передбачають
соціальний захист працівників, але кошти на це виділяються за рахунок додаткових
бюджетних асигнувань.
Бюджетна установа незалежно від того, чи веде вона бухгалтерський облік
самостійно, чи обслуговується централізованою бухгалтерією, для забезпечення своєї
діяльності складає індивідуальні кошториси, плани асигнувань загального фонду
бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального
фонду, зведення показників спеціального фонду кошторису за кожною виконуваною нею
бюджетною програмою (функцією), а вищі навчальні заклади та наукові установи, заклади
охорони здоров’я також індивідуальні плани та індивідуальні помісячні плани використання
бюджетних коштів.
Тому при підготовці кошторису бюджетної організації керівництву та
профкому необхідно продумати, які пільги передбачити у колективному договорі на
наступний рік, та аргументовано їх викласти у кошторисі бюджетної організації,
який складається відповідно до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних
вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджених постановою Кабінету
Міністрів України від 28 лютого 2002 року № 228.
Статтею 9-1 Кодексу законів про працю України (КЗпПУ) визначено, що
підприємства, установи, організації в межах своїх повноважень і за рахунок власних
коштів можуть встановлювати додаткові порівняно із законодавством трудові і соціально-
побутові пільги для працівників.
Додаткові пільги для членів трудового колективу, приміром, з питань,
що стосуються оздоровлення, можна передбачити за кошти, отримані від роботодавця
первинними профспілковими організаціями в порядку статті 44 Закону про профспілки
на проведення культурно-масової, фізкультурної і оздоровчої роботи. Проведення
таких відрахувань у передбачених колективним договором розмірах є обов’язком роботодавця.
Ці кошти формуються у розмірі не менш ніж 0,3% від фонду оплати праці з віднесенням
цих сум на валові витрати, а у бюджетній сфері – за рахунок виділення додаткових
бюджетних асигнувань.
Держбюджетом на 2017 рік статтю 44 Закону про профспілки не призупинено,
але цільове фінансування не передбачено.
Водночас слід зазначити, що окремі бюджетні заклади та організації
отримують надходження від госпрозрахункової діяльності, тобто мають можливість
певною мірою відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям.
Департамент правового захисту апарату ФПУ
ВИПЛАТА ВИХІДНОЇ
ДОПОМОГИ
У яких випадках працівникові при
звільненні виплачується вихідна допомога?
В
ідповідно до статті 44 КЗпПУ при припиненні трудового договору вихідна
допомога у розмірі, не меншому від середнього місячного заробітку, виплачується
працівникам при розірванні трудового договору на підставах, передбачених:
– пунктом 1 статті 40 КЗпПУ (звільнення
працівника на цих підставах здійснюється з ініціативи власника або уповноваженого
ним органу у зв’язку зі змінами в організації виробництва і праці, в тому числі
ліквідацією, реорганізацією, банкрутством або перепрофілюванням підприємства,
установи, організації, у зв’язку із скороченням чисельності або штату працівників);
– пунктом 2 статті 40 КЗпПУ (трудові
відносини з працівником припиняються з ініціативи власника або уповноваженого ним
органу в разі виявленої невідповідності працівника займаній посаді або виконуваній
роботі внаслідок недостатньої кваліфікації або стану здоров’я, які перешкоджають
виконанню роботи, так само вони припиняються в разі скасування допуску працівника
до державної таємниці, якщо виконання покладених на нього обов’язків вимагає такого
допуску);
– пунктом 6 статті 40 КЗпПУ (зазначена
норма передбачає припинення трудових відносин у разі поновлення на роботі працівника,
який раніше виконував цю роботу. Розірвання трудового договору відбувається з ініціативи
власника або уповноваженого ним органу. Законодавство дозволяє розірвати на цій
підставі як трудовий договір, укладений на невизначений строк, так і строковий
трудовий договір до закінчення строку його чинності);
– пунктом 6 статті 36 КЗпПУ (трудовий
договір розривається на підставі відмови працівника від переведення на роботу в
іншу місцевість разом з підприємством, установою, організацією, трудові відносини
з працівником припиняються також у разі відмови працівника від продовження роботи
у зв’язку зі зміною істотних умов праці).
Вихідна допомога у розмірі, передбаченому
колективним договором, але не меншому від 3-місячного середнього заробітку, виплачується
працівникові при розірванні ним трудового договору на підставах, зазначених частиною
3 статті 38 КЗпПУ, – припинення трудових відносин на підставах, передбачених у
цьому випадку, відбувається з ініціативи працівника.
Підставою розірвання трудового
договору є невиконання власником або уповноваженим ним органом законодавства про
працю, умов колективного чи трудового договору;
– статтею 39 КЗпПУ (вихідна допомога
виплачується при достроковому розірванні строкового трудового договору на вимогу
працівника внаслідок порушення власником або уповноваженим ним органом законодавства
про працю, колективного або трудового договору. Розірвання трудового договору відбувається
за ініціативою працівника).
У випадках
розірвання трудового договору (як укладеного на невизначений строк, так і строкового)
на інших підставах, наведених у КЗпПУ, вихідна допомога не виплачується.
СТЯГНЕННЯ ЗА
ПОРУШЕННЯ ТРУДОВОЇ ДИСЦИПЛІНИ ТА ПОРЯДОК ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Які заходи стягнення за порушення працівниками
трудової дисципліни і хто має право їх застосовувати?
З
а порушення трудової
дисципліни у статті 147 КЗпПУ зазначено, що до працівника може бути застосовано
тільки один з таких заходів стягнення, як догана або звільнення.
Законодавством, статутами і положеннями про дисципліну можуть
бути передбачені для окремих категорій працівників й інші дисциплінарні
стягнення.
Дисциплінарні стягнення застосовуються органом, якому надано
право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) даного
працівника.
На працівників, які несуть дисциплінарну відповідальність за
статутами, положеннями та іншими актами законодавства про дисципліну,
дисциплінарні стягнення можуть накладатися також органами, вищими щодо
вказаних у частині 1 цієї статті.
Працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені
тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише з підстав, передбачених
законодавством.
Власник або уповноважений ним орган має право замість накладання
дисциплінарного стягнення передати питання про порушення трудової дисципліни
на розгляд трудового колективу або його органу.
Відповідно до статті 148 КЗпПУ дисциплінарне стягнення
застосовується власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за
виявленням проступку, але не пізніше 1 місяця з дня його виявлення, не рахуючи
часу звільнення працівника від роботи в зв’язку з тимчасовою непрацездатністю
або перебування його у відпустці.
Дисциплінарне стягнення не може бути накладене пізніше 6 місяців з
дня вчинення проступку.
У статті 149 КЗпПУ зазначено, що до застосування дисциплінарного
стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника
трудової дисципліни письмові пояснення.
За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише
одне дисциплінарне стягнення.
При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган
повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним
шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника.
Стягнення оголошується в наказі (розпорядженні) і повідомляється
працівникові під розписку.
Порядок зняття дисциплінарного стягнення визначено в статті 151
КЗпПУ, а саме:
– якщо протягом року з дня накладення дисциплінарного стягнення
працівника не буде піддано новому дисциплінарному стягненню, то він вважається
таким, що не мав дисциплінарного стягнення;
– якщо працівник не допустив нового порушення трудової дисципліни
і до того ж, проявив себе як сумлінний працівник, то стягнення може бути зняте
до закінчення 1 року.
Протягом строку дії дисциплінарного стягнення заходи заохочення
до працівника не застосовуються.
Дисциплінарне
стягнення може бути оскаржене працівником у порядку, встановленому чинним законодавством.
31.01.2018
|