СУДОВИЙ ЗАХИСТ СОЦІАЛЬНИХ ПРАВ: ПРАВА ПРОФСПІЛОК
Чи матимуть право профспілки, їх
об’єднання представляти інтереси членів профспілок в суді у трудових спорах після
змін у законодавстві у зв’язку із судовою реформою?
З
аконом України «Про внесення змін до Конституції
України (щодо правосуддя)», який набрав чинності 30 вересня 2016 року,
запроваджено професійну правничу допомогу. Так, відповідно до ч. 1 ст. 131-2
Конституції України для надання професійної правничої допомоги в Україні діє
адвокатура. При цьому ч. 3 цієї статті передбачено, що виключно адвокат
здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального
обвинувачення.
Разом із тим, ч. 4 ст. 131-2 Конституції України
встановлено, що законом можуть бути визначені винятки щодо представництва в
суді у трудових спорах, спорах щодо захисту соціальних прав, щодо виборів і
референдумів, у малозначних спорах, а також стосовно представництва малолітніх
чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність
яких обмежена.
Слід зазначити, що згідно з абзацом 1 пп. 11 п.
16-1 Перехідних положень із дня набрання чинності представництво відповідно
до ст. 131-2 цієї Конституції виключно адвокатами у Верховному Суді та судах
касаційної інстанції здійснюється з 1 січня 2017 року; у судах апеляційної
інстанції – з 1 січня 2018 року; у судах першої інстанції – з 1 січня 2019
року.
Реформування судової гілки влади продовжилося
прийняттям 3 жовтня 2017 року ЗУ «Про внесення змін до Господарського
процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України,
Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» №
2147-VIII, що набирає чинності 15.12.2017, крім окремих положень, які
вводяться в дію з урахуванням визначених у Прикінцевих положеннях дат та настанням
визначених у Перехідних положеннях особливостей.
Частиною 2 ст. 16 Господарського процесуального
кодексу України, ч. 2 ст. 15 Цивільного процесуального кодексу України, ч. 2
ст. 16 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що
представництво у суді як вид правничої допомоги здійснюється виключно адвокатом
(професійна правнича допомога), крім випадків, встановлених законом.
Таким законом, зокрема, є Закон України «Про
професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», в якому у ч. 3, 4 ст. 19
та ч. 1 ст. 26 зазначено, що профспілки, їх об’єднання мають право представляти
інтереси своїх членів при реалізації ними конституційного права на звернення
за захистом своїх прав до судових органів, Уповноваженого Верховної Ради
України з прав людини, а також міжнародних судових установ.
Слід також зазначити, що згідно із ст. 59
Конституції України кожен є вільним у виборі захисника своїх прав.
Закріпивши право будь-якої фізичної особи на
правову допомогу, цей конституційний припис за своїм змістом є загальним і
стосується не лише підозрюваного, обвинуваченого чи підсудного, а й інших
фізичних осіб, яким гарантується право вільного вибору захисника з метою
захисту своїх прав та законних інтересів, що виникають із цивільних, трудових,
сімейних, адміністративних та інших правовідносин, а не тільки з кримінальних.
Право на захист, зокрема, може бути реалізоване фізичною особою у цивільному,
арбітражному, адміністративному та кримінальному судочинстві. Про це
зазначено у Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним
зверненням громадянина Солдатова Геннадія Івановича щодо офіційного
тлумачення положень ст. 59 Конституції України, ст. 44 Кримінально-процесуального
кодексу України, ст. 268, 271 Кодексу України про адміністративні правопорушення
(справа про право вільного вибору захисника) від 16 листопада 2000 року по
справі № 1-17/2000 №13- рп/2000.
Враховуючи зазначене, після змін у законодавстві у
зв’язку із судовою реформою профспілки, об’єднання профспілок як сьогодні, так
і згодом мають і матимуть право представляти інтереси членів профспілок в суді
у трудових спорах та спорах щодо захисту соціальних прав.
Щодо інших
спорів, то з 1 січня 2019 року при їх розгляді у судах першої інстанції членам профспілок
необхідно буде звертатися виключно до адвокатів.
ХТО МАЄ ПРОВОДИТИ
«ІНВЕНТАРИЗАЦІЮ» ДІЯЛЬНОСТІ ФПУ?
Чи мають право партії чи громадські
організації порушувати в засобах масової інформації питання про проведення «інвентаризації»
діяльності Федерації профспілок України?
П
артії та громадські організації не вправі у будь-який спосіб
порушувати зазначене питання, оскільки згідно із ст. 12 ЗУ «Про професійні
спілки, їх права та гарантії діяльності» (Закон про профспілки) професійні
спілки, їх об’єднання у своїй діяльності незалежні від державних органів та
органів місцевого самоврядування, роботодавців, інших громадських організацій,
політичних партій, їм не підзвітні і не підконтрольні.
Діяльність
профспілок та їх об’єднань в Україні регулюється Конституцією України, нормами
міжнародного права, Кодексом законів про працю України, Законом України «Про
професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», іншими
нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, та відповідними
статутами.
Згідно
із ст. 15 Закону про профспілки порядок здійснення контролю за діяльністю
об’єднання профспілок, порядок і терміни звітності його виборних органів перед
профспілками, які створили це об’єднання, визначаються його статутом.
Федерація
профспілок України (ФПУ) є всеукраїнським добровільним об’єднанням
всеукраїнських профспілок та профоб’єднань Автономної Республіки Крим,
областей, мм. Києва та Севастополя.
Відповідно до ст.
52 Статуту ФПУ контроль за виконанням рішень виборних органів ФПУ, проведення документальних
ревізій фінансово-господарської діяльності виборних органів ФПУ, а також створених
нею юридичних осіб, здійснення контролю за виконанням бюджету ФПУ, виділених асигнувань
для виконання цільових програм, повнотою відрахувань від членських внесків членських
організацій до ФПУ, використанням профспілкової власності, майна, збереження грошових
і матеріальних цінностей, достовірністю бухгалтерського обліку, фінансової і статистичної
звітності, веденням діловодства, фінансовою і штатною дисципліною, реалізацією
критичних зауважень і пропозицій, висловлених делегатами З’їзду, здійснюється
Контрольно-ревізійною комісією ФПУ. Зазначена комісія обирається З’їздом і підзвітна
йому.
ПОДВІЙНЕ ЧЛЕНСТВО
У ГРОМАДСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЯХ
Чи може громадянин бути одночасно членом декількох профспілок?
З
гідно зі ст. 36 Конституції України громадяни України
мають право на свободу об’єднання у громадські організації для здійснення і захисту
своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних
та інших інтересів.
Тому обрати, до якої саме громадської
організації, у тому числі профспілки, для реалізації своїх прав та інтересів, повинен
особисто громадянин України. Однак, мають місце випадки, коли громадянин перебуває
членом різних профспілок одночасно. Продовжуючи перебувати в членстві однієї профспілки,
вступає до новоствореної або іншої профспілки.
Статтею 7 ЗУ «Про професійні спілки,
їх права та гарантії діяльності» подвійне членство не забороняється, водночас передбачається,
що для таких випадків самі профспілки можуть визначити в своїх статутах обмеження,
в тому числі і відповідальність за порушення норми статуту, яка забороняє подвійне
членство.
Так, у статуті
може бути передбачено норму щодо виключення з профспілки особи, яка протягом визначеного
у статуті часу не припинила членство в іншій профспілці.
ГАРАНТІЇ ДЛЯ
ПРАЦІВНИКІВ, ОБРАНИХ ДО ПРОФСПІЛКОВИХ ОРГАНІВ
Мене обрано до складу профспілкового комітету. Маю постійні конфлікти
з безпосереднім керівником, який відмовляється відпускати мене для виконання громадських
обов’язків. Як можна забезпечити моє право як члена профкому на вільний від роботи
час для їх виконання?
В
ідповідно до ст. 41 ЗУ «Про професійні спілки, їх права
та гарантії діяльності», ч. 6 ст. 252 КЗпП України членам виборних профспілкових
органів, не звільненим від своїх виробничих чи службових обов’язків, надається на
умовах, передбачених колективним договором чи угодою, вільний від роботи час із
збереженням середньої заробітної плати для участі в консультаціях і переговорах,
виконання інших громадських обов’язків в інтересах трудового колективу, а також
на час участі в роботі виборних профспілкових органів, але не менш як 2 години
на тиждень.
Разом з тим зазначені члени виборних
профспілкових органів як працівники зобов’язані додержуватися трудової і технологічної
дисципліни, працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження
роботодавця.
Для забезпечення
додержання на підприємстві, в установі, організації законодавства, умов колдоговору
та трудової дисципліни доцільно визначити відповідний порядок надання членам профкому
вільного від роботи часу для виконання громадських обов’язків. Такий порядок має
готуватися за участю виборного профспілкового органу, затверджуватися окремим наказом
(розпорядженням) роботодавця, включатися як додаток до колдоговору. Він дозволить
членам профкому повною мірою реалізувати своє право на вільний від роботи час для
виконання громадських обов’язків і запобігти конфліктним ситуаціям.
17.12.2017
|