СТРАЙК: ЗАКОННІСТЬ І ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ
У яких випадках працівники підприємства
мають право на проведення страйку? Які страйки є незаконними?
В
ідповідно до ч. 1 ст. 44 Конституції України «ті,
хто працює, мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних
інтересів». Порядок здійснення права на страйк визначено Законом України «Про
порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» (Закон) з
урахуванням необхідності забезпечення національної безпеки, охорони здоров’я,
прав і свобод інших людей.
У ч. 1 ст. 17
цього Закону визначено, що страйк – це тимчасове колективне добровільне
припинення роботи працівниками підприємства (структурного підрозділу) з метою
вирішення колективного трудового спору. Формами добровільного припинення
роботи працівниками є невихід на роботу та невиконання ними своїх трудових
обов’язків. Страйк застосовується як крайній засіб (коли всі інші можливості
вичерпано) вирішення колективного трудового спору в зв’язку з відмовою
власника або уповноваженого ним органу (представника) задовольнити вимоги
найманих працівників або уповноваженого ними органу, профспілки, об’єднання
профспілок чи уповноваженого нею (ними) органу. Страйк може бути розпочато,
якщо примирні процедури не привели до вирішення колективного спору або власник
ухиляється від примирних процедур чи не виконує угоду, досягнуту в процесі
вирішення колективного трудового спору.
Рішення про
оголошення страйку на підприємстві ухвалюється за поданням виборного органу
первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або іншої
організації найманих працівників загальними зборами (конференцією) найманих
працівників шляхом голосування. Рішення вважається ухваленим, якщо за нього
проголосували більшість найманих працівників або 2/3 делегатів конференції. У
рішенні про оголошення страйку вказуються:
– перелік
розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, які стали причиною для
оголошення і проведення страйку;
– дата і час
початку страйку, його тривалість і передбачувана кількість учасників;
– назва органу
(особи), що очолює страйк;
– пропозиції
стосовно мінімуму необхідних робіт (послуг), що виконуватимуться на
підприємстві, в установі чи організації в період страйку.
Страйк
вважається галузевим чи територіальним, якщо на підприємствах, на яких
оголошено страйк, кількість працюючих становить більше половини загальної
кількості працівників відповідної галузі чи території.
Згідно з ч. З
ст. 44 Конституції України та ч. 5 ст. 19 Закону ніхто не може бути примушений
до участі або до неучасті в страйку. Також відповідно до ст. 174 Кримінального
кодексу України встановлено кримінальну відповідальність за подібного роду дії.
Страйк на
підприємстві очолює орган, що визначається загальними зборами (конференцією)
найманих працівників при ухваленні рішення про оголошення страйку. На
виробничому рівні орган, що очолює страйк, визначається загальними зборами одночасно
з ухваленням рішення про оголошення страйку, про що вказується в протоколі
зборів. Галузевий чи територіальний страйк очолює (координує) орган (особа),
визначений конференцією, зборами, пленумом чи іншим виборним органом
представників найманих працівників, профспілкових чи інших організацій
працівників, уповноважених представляти відповідні трудові колективи.
На галузевому
і територіальному рівнях одночасно з ухваленням рекомендацій про оголошення
страйку визначається орган (особа), що очолюватиме (координуватиме) страйк.
Повноваження органу (особи) як керівника страйку припиняється, якщо сторони
підписали угоду про врегулювання колективного трудового спору, а також у разі
ухвалення рішення про скасування або припинення страйку.
Орган, що
очолює страйк, зобов’язаний письмово попередити роботодавця про ухвалення
рішення про оголошення страйку не пізніше, ніж за 7 днів до початку страйку, а
у разі ухвалення рішення про страйк на безперервно діючому виробництві – за 15
днів. Роботодавець зобов’язаний у найкоротший строк попередити постачальників
і споживачів, транспортні організації, а також інші зацікавлені підприємства
щодо рішення найманих працівників про оголошення страйку.
Місце
перебування під час страйку працівників, які беруть у ньому участь, визначається
органом, що керує страйком, за погодженням з власником. У разі проведення
зборів, мітингів, пікетів за межами підприємства орган, який очолює страйк,
повинен повідомити про запланований захід місцевий орган виконавчої влади чи
орган місцевого самоврядування не пізніше, ніж за 3 дні.
Орган, що
очолює страйк, зобов’язаний під час страйку не тільки дотримуватися вимог
чинного законодавства у своїх діях та при ухваленні рішень по скеровуванню дій
страйкуючих, а й забезпечувати дотримання законодавства з боку учасників
страйку.
Повноваження
органу (особи) як керівника страйку припиняються, якщо сторони підписали угоду
про врегулювання колективного трудового спору (конфлікту), а також у разі
прийняття рішення про відміну або про припинення страйку.
Під час
страйку сторони колективного трудового спору (конфлікту) зобов’язані
продовжувати пошук шляхів його вирішення, використовуючи для цього всі наявні
можливості.
Угода про
вирішення колективного трудового спору (конфлікту) підписується керівником
або іншим повноважним представником органу, що очолює страйк, і роботодавцем
або уповноваженою ним особою, головою організації роботодавців, об’єднання
організацій роботодавців. Контроль за виконанням умов цієї угоди здійснюється
сторонами колективного трудового спору (конфлікту) або уповноваженими ними
органами (особами).
Відповідно до
ст. 22 Закону незаконними визнаються страйки:
– оголошені з
вимогами про зміну конституційного ладу, державних кордонів та адміністративно-територіального
устрою України, а також з вимогами, що порушують права людини;
– оголошені
без додержання найманими працівниками, профспілкою, об’єднанням профспілок чи
уповноваженими ними органами положень ст. 2, 4, 6; ч. 1, 5 ст. 12; ч. 1, 3, 6
ст. 19 цього Закону;
– розпочаті з
порушенням найманими працівниками, профспілкою, об’єднанням профспілок чи
уповноваженими ними органами вимог ст. 20, ч. 2, 3 ст. 24 цього Закону;
– які оголошені та/або проводяться під час здійснення
примирних процедур, передбачених цим Законом.
ПЕРЕВЕДЕННЯ
ТА ПЕРЕМІЩЕННЯ ПРАЦІВНИКІВ НА ІНШУ РОБОТУ
Чи потрібна згода працівників на переведення та переміщення в межах
одного підприємства?
В
ідповідно до чинного законодавства переведення на
іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, а також переведення
на роботу на інше підприємство, установу, організацію або в іншу місцевість допускається
тільки за згодою працівника, за винятком випадків, передбачених у ст. 33 Кодексу
законів про працю України, а також в інших випадках, передбачених законодавством.
Н
е буде вважатися переведенням на іншу роботу переміщення
працівника на тому самому підприємстві, в установі, організації на інше робоче
місце, в інший структурний підрозділ у тій же місцевості, доручення роботи на іншому
механізмі або агрегаті в межах спеціальності, кваліфікації чи посади, обумовленої
трудовим договором. Таке переміщення не вимагає згоди працівника.
В
ласник або уповноважений ним орган
не має права переміщати працівника на роботу, протипоказану йому за станом здоров’я.
ДОПЛАТА ЗА ІНТЕНСИВНІСТЬ
ПРАЦІ РОБІТНИКУ-ВІДРЯДНИКУ
Чи повинне підприємство виплачувати доплату за інтенсивність праці
робітнику- відряднику?
В
ідповідно до ст. 97 КЗпПУ про працю України оплата
праці працівників здійснюється за погодинною, відрядною або іншими системами оплати
праці. Оплата може проводитися за результатами індивідуальних і колективних робіт.
Форми і системи оплати праці,
норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження
та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних
і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями
самостійно у колдоговорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством,
генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колдоговір на підприємстві,
в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов’язаний
погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим
представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності
– з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.
Конкретні
розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів
службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються власником
або уповноваженим ним органом з урахуванням вимог, передбачених ч. 2 цієї статті.
26.09.2017
|