ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ЛЮДЕЙ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ
Чи можуть особи з інвалідністю працювати?
Яким чином здійснюється підбір робочого місця для таких працівників?
В
ідповідно до чинного законодавства, з метою
реалізації творчих і виробничих здібностей людей з інвалідністю та з урахуванням
індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на
підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та
іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Відповідно до статті 18 Закону України «Про основи
соціальної захищеності інвалідів в Україні» підприємства, установи й
організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів або за
рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів, у разі необхідності, створюють
спеціальні робочі місця для працевлаштування інвалідів, здійснюючи для цього
адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення та
пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей інваліда.
Відмова в укладенні трудового договору або в
просуванні по службі, звільнення за ініціативою адміністрації, переведення
інваліда на іншу роботу без його згоди з мотивів інвалідності не допускається,
за винятком випадків, коли за висновком медико-соціальної експертної комісії
(МСЕК) стан його здоров’я перешкоджає виконанню професійних обов’язків,
загрожує здоров’ю і безпеці праці інших осіб, або продовження трудової
діяльності чи зміна її характеру та обсягу загрожує погіршенням здоров’я
інвалідів.
Забезпечення прав людей з інвалідністю на
працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання
роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до
підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Відповідно до ст. 1 ЗУ «Про реабілітацію
інвалідів в Україні», робоче місце інваліда – це місце або виробнича ділянка
постійного чи тимчасового перебування особи у процесі трудової діяльності на
підприємствах, в установах і організаціях; спеціальне робоче місце інваліда –
окреме робоче місце або ділянка виробничої площі, яка потребує додаткових
заходів з організації праці особи з урахуванням її індивідуальних
функціональних можливостей, обумовлених інвалідністю, шляхом пристосування
основного і додаткового устаткування, технічного обладнання тощо.
Підбір робочого місця здійснюється переважно на
підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань такого
працівника, наявних у нього професійних навичок і знань, а також рекомендацій
медико-соціальної експертизи. Підприємства, установи, організації, фізичні
особи, які використовують найману працю, зобов’язані виділяти та створювати
робочі місця для працевлаштування людей з інвалідністю, у тому числі спеціальні
робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних
програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії,
передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості
інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати
Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з
інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Особам з
інвалідністю, які не мають змоги працювати на підприємствах, в установах, організаціях,
державна служба зайнятості допомагає у працевлаштуванні з умовою про виконання
роботи вдома. Люди з інвалідністю можуть залучатися до оплачуваних громадських робіт
за їхньою згодою.
ЧИ МОЖУТЬ ЗВІЛЬНИТИ
ПРАЦІВНИКА-ІНВАЛІДА?
Чи може роботодавець звільнити працівника з роботи,
якщо той отримав інвалідність?
З
а п. 2 ст. 40 Кодексу законів
про працю України, факт встановлення інвалідності не може бути підставою для
звільнення працівника, оскільки звільнення з мотивів інвалідності заборонене
законом. Водночас допускається звільнення інваліда у випадках, коли за
висновком медико-соціальної експертної комісії стан його здоров’я перешкоджає
виконанню професійних обов’язків або продовження трудової діяльності може
призвести до погіршення здоров’я інваліда.
Вирішення питання про умови подальшої роботи інваліда або про
його звільнення залежить від висновків МСЕК про характер та умови праці, які
зазначаються на зворотному боці довідки до акта огляду МСЕК про встановлення
групи інвалідності.
Після отримання висновку МСЕК про умови і характер праці працівника,
якому встановлено інвалідність, роботодавець повинен визначити можливість створення
для нього належних умов праці. Якщо існує можливість створення умов праці,
рекомендованих МСЕК, роботодавець повинен їх забезпечити.
Звільнення
працівника за п. 2 ст. 40 КЗпП України допускається лише у разі неможливості переведення
його на іншу роботу або створення умов праці відповідно до висновку медико-соціальної
експертної комісії.
ПРАВО НА ВІДПОЧИНОК
У РАЗІ ПЕРЕВЕДЕННЯ НА ІНШУ РОБОТУ
Змушена звільнитися за переведенням на інше місце
роботи через переїзд до нового місця проживання. Чи збережеться за мною право
на щорічну відпустку?
В
ідповідно до ст. 81 КЗпПУ, за
бажанням працівників, переведених на роботу з одного підприємства, установи,
організації на інше підприємство, в установу, організацію, які не використали
за попереднім місцем роботи повністю або частково щорічну основну відпустку і
не одержали за неї грошової компенсації, щорічна відпустка повної тривалості
надається до настання 6-місячного терміну безперервної роботи після
переведення.
Якщо працівник,
переведений на роботу на інше підприємство, в установу, організацію, повністю або
частково не використав щорічні основну та додаткові відпустки і не одержав за них
грошову компенсацію, то до стажу роботи, що дає право на щорічні основну та додаткові
відпустки, зараховується час, за який він не використав ці відпустки за попереднім
місцем роботи.
ЯКЩО КЕРІВНИК
ВІДМОВИВ ОДИНОКІЙ МАТЕРІ У ВІДПУСТЦІ
Працівниця, яка є одинокою матір’ю та виховує трьох
дітей, подала заяву про надання їй додаткової соціальної відпусти тривалістю
10 днів. Проте адміністрація компанії їй відмовила. Чи правомірні такі дії?
Ч
инним законодавством
гарантовано право працівника на додаткову соціальну відпустку та заборонено
обмежувати чи не дотримувати гарантовані законодавством пільги. Локальні
нормативні акти чи колективний договір, що зменшують встановлені державою
гарантії, визнаються недійсними.
За ненадання такої соціальної відпустки роботодавець несе адміністративну
відповідальність, передбачену ст. 41 Кодексу України про адміністративні
правопорушення, у вигляді накладення штрафу, що становить від 100 до 300
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Додаткові
соціальні відпустки не мають строку давності, тому працівниця має право на таку
відпустку за всі попередні невикористані періоди, крім того, у разі звільнення вона
має право на компенсацію за всі роки роботи, протягом яких вона мала право на соціальну
відпустку.
01.07.2017
|