ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД ЗАХИСТИВ ПРАВО НА СТРАЙК
До Федерації профспілок України надійшов лист від Урядового
уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини Івана Ліщини, в
якому йдеться про виконання рішення зазначеного суду у справі «Веніамін Тимошенко
та інші проти України».
«Відповідно до пункту 1 статті 46 Конвенції про захист прав
людини і основоположних свобод (далі – Конвенція) та статті 2 Закону України
«Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини»
рішення Європейського суду є обов’язковим для виконання. Остаточне рішення
Європейського суду передається Комітету міністрів Ради Європи (далі – КМ РЄ),
який здійснює нагляд за його виконанням і наділений відповідними
повноваженнями.
2 жовтня 2014 року Європейський суд ухвалив рішення у справі
«Веніамін Тимошенко та інші проти України» (заява № 48408/12), яким
констатував порушення статті 11 (свобода зібрань та об’єднання) Конвенції, з
огляду на те, що національне законодавство стосовно права на страйк є
суперечливим і не передбачає однозначного переліку випадків, коли реалізацію
права на страйк може бути обмежено або заборонено. Так, зокрема, Європейський
суд звернув увагу на те, що стаття 18 Закону України «Про транспорт» та стаття
24 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів
(конфліктів)» є суперечливими.
Наразі Комітет міністрів Ради Європи включив розгляд
питання виконання Україною рішення Європейського суду у справі «Веніамін Тимошенко
та інші проти України» до порядку денного 1294-го засідання КМ РЄ, яке
відбудеться 6–8 червня 2017 року, що вимагає від України надання інформації
щодо прогресу у вирішенні відповідних питань.
У зв’язку з цим та з метою забезпечення належного виконання
рішення Європейського суду у справі «Веніамін Тимошенко та інші проти
України» Урядовий уповноважений у справах Європейського суду з прав людини
просить ФПУ повідомити:
1. Чи проводилися страйки у період з 2015 року по сьогодні
та на підставі яких положень нормативно-правових актів було реалізовано право
на страйк.
2. У разі, якщо право на страйк працівників сфери, яка
регулюється, зокрема, Законом України «Про транспорт», було порушено,
повідомити про такі випадки із зазначенням підстав відповідних заборон
(проведення страйків).
«ПВ» публікують стислий виклад рішення.
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
СПРАВА «ВЕНІАМІН ТИМОШЕНКО ТА ІНШІ ПРОТИ УКРАЇНИ»
(ЗАЯВА № 48408/12)
СТИСЛИЙ ВИТЯГ ОСТАТОЧНОГО РІШЕННЯ ВІД 2 ЖОВТНЯ 2016 РОКУ
9 вересня 2011 року працівники компанії «Аеросвіт», у тому
числі заявники, оголосили про проведення 28 вересня 2011 року страйку з метою
вирішення трудового спору, що виник з керівництвом компанії «Аеросвіт».
Колективний трудовий спір було зареєстровано в Національній службі посередництва
і примирення. Відповідні органи влади були повідомлені про рішення щодо
проведення страйку.
У жовтні 2011 року після розгляду позову, поданого керівництвом
авіакомпанії «Аеросвіт», Бориспільський міськрайонний суд Київської області
визнав страйк незаконним та заборонив його проведення. При цьому суд посилався
на статтю 44 Конституції, статтю 18 Закону України «Про транспорт», відповідно
до якої заборонено проведення страйків, пов’язаних з перевезенням пасажирів,
обслуговуванням безперервно діючих виробництв, а також коли страйк становить
загрозу життю і здоров’ю людини, та на статтю 24 Закону України «Про порядок
вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», якою забороняються
страйки, якщо це створює загрозу життю і здоров’ю людей.
До Європейського суду з прав людини заявники скаржились за
статтею 11 Конвенції на безумовну заборону державними органами влади страйку на
тій єдиній підставі, що вони працювали в секторі пасажирських авіаперевезень.
Розглянувши скарги заявників, Європейський суд зазначив, що
хоча Прикінцевими положеннями Закону України «Про порядок вирішення колективних
трудових спорів (конфліктів)» передбачається, що інші закони та нормативно-правові
акти мають застосовуватися тільки в тій частині, в якій вони не суперечать
цьому Закону, а також що вони повинні бути приведені у відповідність із цим
Законом, Закон України «Про транспорт», який передбачає більше обмежень прав на
страйк, тим не менш, й досі продовжують застосовувати без внесення до нього
змін. На цій підставі Європейський суд дійшов висновку, що втручання у права
заявників за статтею 11 Конвенції не ґрунтувалося на сформульованих з достатньою
точністю передбачуваних законодавчих актах, а тому було порушення відповідного
положення.
З ЦИХ ПІДСТАВ СУД:
1. Оголошує одноголосно скаргу прийнятною;
2. Постановляє одноголосно, що було порушення статті 11
Конвенції;
3. Постановляє шістьма голосами до одного, що:
(а) упродовж 3 місяців від дати, коли це рішення набуде статусу
остаточного відповідно до пункту 2 статті 44 Конвенції, держава-відповідач
повинна сплатити заявникам сукупно 20000 (двадцять тисяч) євро відшкодування
моральної шкоди, вищезазначена сума має бути конвертована у валюту держави-відповідача
за курсом на день здійснення платежу;
(б) із закінченням зазначеного тримісячного строку до
остаточного
розрахунку на вищезазначені суми нараховуватиметься простий
відсоток у розмір граничної позикової ставки Європейського центрального банку,
яка діятиме на період несплати, до якої має бути додано три відсоткових
пункти.
4. Відхиляє одноголосно решту вимог заявників щодо
справедливої сатисфакції.
ЯК ЗАРЕЄСТРУВАТИ ГРОМАДСЬКУ ОРГАНІЗАЦІЮ?
Ми з колегами хочемо зареєструвати громадську організацію.
Що для цього потрібно?
Державна реєстрація громадського об’єднання здійснюється за
місцезнаходженням об’єднання в порядку, передбаченому Законом України «Про
громадські об’єднання». Для реєстрації керівник або особа (особи), яка має
право представляти громадське об’єднання для здійснення реєстраційних дій, протягом
60 днів з дня утворення громадського об’єднання подають (надсилають поштовим
відправленням) до відповідного управління юстиції заяву встановленої форми,
примірник протоколу установчих зборів, статут, відомості про керівні органи
громадського об’єднання. Громадське об’єднання, яке має намір здійснювати
діяльність із статусом юридичної особи, підлягає реєстрації в порядку,
визначеному ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –
підприємців».
ТРИВАЛІСТЬ ВИРОБНИЧОГО ТИЖНЯ
У яких випадках на підприємствах встановлюється п’ятиденний
і шестиденний робочий тиждень? Якою є тривалість щоденної роботи працівників?
Відповідно до статті 52 Кодексу законів про працю України
для працівників установлюється п’ятиденний робочий тиждень з двома вихідними
днями. При п’ятиденному робочому тижні тривалість щоденної роботи (зміни)
визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіками
змінності, які затверджує власник або уповноважений ним орган за погодженням з
виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим
представником) підприємства, установи, організації з додержанням установленої
тривалості робочого тижня (статті 50 і 51).
На тих підприємствах, в установах, організаціях, де за
характером виробництва та умовами роботи запровадження п’ятиденного робочого
тижня є недоцільним, встановлюється шестиденний робочий тиждень з одним
вихідним днем. При шестиденному робочому тижні тривалість щоденної роботи не
може перевищувати 7 годин при тижневій нормі 40 годин, 6 годин при тижневій
нормі 36 годин і 4 годин при тижневій нормі 24 години.
П’ятиденний або шестиденний робочий тиждень встановлюється
власником або уповноваженим ним органом спільно з виборним органом первинної
профорганізації (профспілковим представником) з урахуванням специфіки роботи,
думки трудового колективу та за погодженням з місцевою радою.
18.03.2017
|