ПРАВИЛА ВНУТРІШНЬОГО ТРУДОВОГО РОЗПОРЯДКУ
Що таке правила внутрішнього трудового розпорядку? Хто їх
розробляє та затверджує?
Відповідно до ст. 43 Конституції України кожен громадянин
має право на працю та належні, безпечні і здорові її умови, на заробітну
плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам також гарантується захист
від незаконного звільнення та право на своєчасне одержання винагороди за
працю.
У ст. 21 Кодексу законів про працю України (КЗпПУ), якою
визначено поняття трудового договору, зазначено, що працівник зобов’язується
виконувати роботу, визначену трудовим договором, з підляганням внутрішньому
трудовому розпорядку.
Ст. 142 КЗпП України передбачає, що трудовий розпорядок на
підприємствах, в установах, організаціях визначається правилами внутрішнього
трудового розпорядку, які затверджуються трудовими колективами за поданням
власника або уповноваженого ним органу та виборного органу первинної профорганізації
(профспілкового представника) на підставі типових правил. У деяких галузях
народного господарства для окремих категорій працівників діють статути і
положення про дисципліну.
Правила внутрішнього трудового розпорядку складаються в
письмовій формі через те, що вони вважаються документом з організації процесів
управління.
Крім того, ст. 29 КЗпП України прямо вимагає, щоб до початку
роботи за трудовим договором власник або уповноважений ним орган ознайомив
працівника з правилами внутрішнього трудового розпорядку та колдоговором.
Ст. 57 КЗпПУ передбачено, що час початку та закінчення
щоденної роботи (зміни) визначається правилами внутрішнього трудового
розпорядку і графіками змінності відповідно до законодавства.
Основним нормативним актом, що регулює питання дисципліни
праці та організації внутрішнього трудового розпорядку на підприємстві, є
етапові правила внутрішнього трудового розпорядку для робітників і службовців
підприємств, установ, організацій.
Загалом у правилах внутрішнього трудового розпорядку мають
бути врегльовані такі питання:
– загальні положення (мета цих правил та їх застосування, на
кого вони поширюються, в яких випадках переглядаються та інша загальна
інформація);
– порядок прийняття на роботу та звільнення з роботи
працівників (перелік документів, які працівник має подати при влаштуванні на
роботу, опис процедури оформлення прийому та звільнення працівників,
переведення їх на іншу постійну роботу, умови і строк випробування, підстави
припинення трудового договору тощо);
– основні права й обов’язки працівників;
– основні права й обов’язки роботодавця;
– робочий час і час відпочинку (час початку і закінчення
робочого дня (зміни), обідньої перерви, тривалість робочого дня (зміни) та
робочого тижня, вихідні дні, перелік посад працівників з ненормованим робочим
днем (якщо такі є на підприємстві), тривалість і підстави надання щорічних
відпусток);
– періодичність і строки видачі заробітної плати;
– заохочення за успіхи в роботі (порядок застосування
заходів морального та матеріального заохочення);
– відповідальність працівників за порушення трудової
дисципліни (перелік порушень, за які передбачено дисциплінарні стягнення та
порядок їх застосування).
Крім того, в правилах внутрішнього трудового розпорядку
можуть міститися відомості про порядок використання службових телефонів і
автомобілів, оплати за користування ними, а також правила комунікації
працівників (тобто правила корпоративної поведінки).
На підставі типових правил розробляються правила
внутрішнього трудового розпорядку з урахуванням умов праці даного
підприємства.
Разом з правилами внутрішнього трудового розпорядку може
бути розроблене і положення про персонал. Цей документ відображає питання
професійного і соціального розвитку трудового колективу, його відносин з адміністрацією,
гарантованості зайнятості персоналу тощо.
ПІДСТАВИ ДЛЯ ВСТАНОВЛЕННЯ НЕПОВНОГО РОБОЧОГО ЧАСУ
За яких умов на підприємстві може встановлюватися режим
неповного робочого часу?
Відповідно до ч. 1 ст. 50 КЗпПУ тривалість робочого часу
працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень. Ця норма не може бути
збільшена ні колективним, ні трудовим договором.
На конкретному підприємстві, в установі, організації незалежно
від форми власності і виду діяльності зазначена вище тривалість робочого часу
реалізується шляхом установлення режиму робочого часу правилами внутрішнього
трудового розпорядку (локальним нормативним актом, який відповідно до ст. 142
КЗпПУ затверджується трудовим колективом за поданням роботодавця і виборного
органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника). Це
може бути п’яти- або шестиденний робочий тиждень з відповідною тривалістю
робочого дня.
У межах нормативної тривалості робочого часу законодавство
допускає за певних умов можливість установлення роботодавцем неповного
робочого часу:
– неповного робочого дня;
– неповного робочого тижня;
– неповного робочого дня при неповному робочому тижні.
ВИДАЧА ПРАЦІВНИКОВІ ДОВІДКИ ПРО РОБОТУ ТА ЗАРОБІТНУ ПЛАТУ
Який порядок видачі працівникам довідок про роботу та
заробітну плату, і яку відповідальність несуть роботодавці у випадку ненадання
цих документів?
Відповідно до ст. 49 КЗпПУ власник або уповноважений ним
орган зобов’язаний видати працівникові на його вимогу довідку про його роботу
на даному підприємстві, в установі, організації із зазначенням спеціальності,
кваліфікації, посади, часу роботи і розміру заробітної плати.
Порядком обчислення середньої заробітної плати (доходу,
грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним
соціальним страхуванням, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України
від 26 вересня 2001 року № 1266 (в редакції постанови Кабінету Міністрів
України від 26 червня 2015 року № 439) (Порядок № 1266) встановлено форму
довідки про заробітну плату (грошове забезпечення, винагороду за цивільно-правовим
договором) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним
страхуванням.
Порядок № 1266 визначає механізм обчислення середньої
зарплати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за
загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття,
від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які
спричинили втрату працездатності, у зв’язку з тимчасовою втратою
працездатності, у разі настання страхового випадку, а також оплати перших
п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства,
установи, організації або фізичної особи, яка використовує працю найманих
працівників.
За ненадання довідки на звернення громадян передбачена
адміністративна відповідальність за ст. 41 Кодексу України про адміністративні
правопорушення. Так, порушення встановлених термінів виплати пенсій,
стипендій, зарплати, виплата їх не в повному обсязі, порушення терміну надання
посадовими особами підприємств, установ, організацій незалежно від форми
власності та фізичними особами – підприємцями працівникам, у тому числі колишнім,
на їхню вимогу документів стосовно їхньої трудової діяльності на даному
підприємстві, в установі, організації чи у фізичної особи – підприємця,
необхідних для призначення пенсії (про стаж, зарплату тощо), відповідно до ЗУ
«Про звернення громадян», або надання зазначених документів, що містять
недостовірні дані, порушення терміну проведення атестації робочих місць за
умовами праці та порядку її проведення, а також інші порушення вимог
законодавства про працю тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб
підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян –
суб’єктів підприємницької діяльності від 30 до 100 неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян.
21.01.2017
|