ПРАЦЯ У ВИХІДНИЙ ДЕНЬ
Мій чоловік-охоронець працює за графіком три дні через три по
12 годин. Керівник спочатку запровадив один додатковий день на місяць у вихідний,
а потім двічі на місяць. Чи має він право в обов’язковому порядку примусити працівника
виходити на роботу у вихідний?
За загальним правилом, робота у вихідні дні заборонена, проте
у виняткових випадках, установлених законодавством, допускається залучення окремих
працівників до роботи в ці дні, але тільки з дозволу профкому. Так, відповідно
до ч. 2 ст. 71 Кодексу законів про працю, залучення окремих працівників до роботи
у вихідні дні допускається в таких виняткових випадках: 1) для відвернення або
ліквідації наслідків стихійного лиха, епідемій, епізоотій, виробничих аварій і негайного
усунення їх наслідків; 2) для відвернення нещасних випадків, які ставлять або
можуть поставити під загрозу життя чи нормальні життєві умови людей, загибелі або
псування майна; 3) для виконання невідкладних, наперед не передбачених робіт, від
негайного виконання яких залежить подальша нормальна робота підприємства в цілому
або його окремих підрозділів; 4) для виконання невідкладних вантажно-розвантажувальних
робіт з метою запобігання або усунення простою рухомого складу чи скупчення вантажів
у пунктах відправлення і призначення.
При залученні окремих працівників до роботи у вихідні дні підприємствам
слід враховувати, що зазначений вище перелік виняткових випадків є вичерпним і
розширювальному тлумаченню не підлягає, а також те, що деякі категорії працівників
забороняється залучати до роботи у вихідні дні за будь-яких обставин, зокрема
вагітних, жінок, які мають дітей віком до 3 років, а також осіб молодше 18 років.
Щодо залучення окремих працівників до роботи в святкові та неробочі
дні, діють такі ж правила, встановлені ч. 1, 2 ст. 73 КЗпП, як і щодо вихідних днів.
Зокрема, у ці дні допускаються роботи, припинення яких неможливе за виробничо-технічних
умов (безперервно діючі підприємства) або в зв’язку з необхідністю обслуговування
населення, а також у випадках та порядку, передбачених ст. 71 КЗпП. При розробленні
наказів про залучення окремих працівників до роботи у вихідні або святкові (неробочі)
дні підприємствам також слід ураховувати наведені нижче положення, що випливають
із норм чинного трудового законодавства.
Так, при залученні до роботи у вихідний день конкретного працівника
під вихідним днем слід розуміти саме вихідний день цього працівника, встановлений
правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіком змінності, затвердженим
роботодавцем за погодженням з профкомом, оскільки на окремих підприємствах цей
день може не збігатися із загальним (неділя) або загальноприйнятим (субота) вихідним
днем. Якщо роботу конкретного працівника в святковий (неробочий) день визначено
графіком змінності, то окремого наказу щодо його залучення до роботи в цей день
не потрібно.
Підприємство не має права залучати до роботи у вихідний чи святковий
(неробочий) день увесь колектив працівників підприємства (структурного підрозділу)
або оголошувати вихідний день робочим для всього підприємства, оскільки ст. 71
КЗпП допускає залучення до роботи в ці дні тільки окремих працівників, тому в
запиті роботодавця на отримання згоди профкому про залучення працівників до роботи
в ці дні, та в наказі, що видається з цього приводу, ці окремі працівники має бути
перелічено із зазначенням посади (професії) та П.І.Б.
Невиконання працівником наказу по підприємству про його залучення
до роботи у вихідний чи святковий (неробочий) день при дотриманні підприємством
установленого порядку такого залучення є порушенням трудової дисципліни і, відповідно,
працівника можна притягти до дисциплінарної відповідальності за це порушення.
ЯКЩО ЧОЛОВІК – ІНВАЛІД…
Чи вважається перевагою наявність чоловіка – інваліда війни
І групи при залишенні на роботі його жінки (коли відбувається скорочення штату),
враховуючи її передпенсійний вік?
Для визначення таких працівників роботодавець робить порівняльний
аналіз продуктивності їх праці та кваліфікації, у процесі якого, як правило, враховуються
такі обставини:
– наявність відповідної освіти, післядипломної освіти, документів
про підвищення кваліфікації;
– відсутність дисциплінарних стягнень;
– наявність заохочень за успіхи в роботі;
– отримання премій за виконання особливо важливих робіт;
– відсутність прогулів, відпусток без збереження зарплати, тривалого
перебування на лікарняному, зауважень з боку адміністрації щодо строків і якості
виконуваних завдань;
– обсяги виконуваних робіт і т. ін.
При рівних умовах продуктивності праці та кваліфікації перевага
надається:
– сімейним – при наявності двох і більше утриманців;
– особам, у сім’ї яких немає інших працівників із самостійним
заробітком;
– працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному
підприємстві, в установі, організації;
– працівникам, які навчаються у вищих і середніх спеціальних
навчальних закладах без відриву від виробництва;
– учасникам бойових дій, інвалідам війни й особам, на яких поширюється
дія ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
– авторам винаходів, корисних моделей, промислових зразків і
раціоналізаторських пропозицій;
працівникам, які отримали на цьому підприємстві, в установі,
організації трудове каліцтво або професійне захворювання.
ЯК ОТРИМАТИ ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ ДЛЯ БУДІВНИЦТВА?
Ми з чоловіком та сином проживаємо в місті, в однокімнатній квартирі,
тож хочемо отримати земельну ділянку для будівництва приватного будинку. Заяву
подали до земвідділу. Нам уже четвертий рік відповідають, що земельних ділянок
немає. Як вирішити це питання, і на якій відстані від міста ми можемо отримати
ділянку?
Відповідно до ст. 121 Земельного кодексу України (ЗКУ), громадяни
України мають право на безоплатне передання їм ділянок із земель державної або
комунальної власності для будівництва й обслуговування жилого будинку, господарських
будівель та споруд (присадибна ділянка) у селах – не більше 0,25 га, в селищах – не більше
0,15 га,
в містах – не більше 0,10 га.
Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність ділянки
із земель державної або комунальної власності, подають клопотання до відповідної
районної, Київської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської
ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове
призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються
графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки,
погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває
у користуванні інших осіб) та висновки конкурсної комісії (у разі надання земельної
ділянки для ведення фермерського господарства).
Вищезгадані земельні ділянки можуть надаватись, у тому числі,
за рахунок земель запасу. Відповідно до ст. 19 ЗКУ землі за основним цільовим призначенням
поділяються на дев’ять категорій. У межах кожної з наявних категорій існують землі
запасу, тобто вільні ділянки, не передані у користування або власність.
Відповідно до п. 7 ст. 118 ЗКУ районна, Київська міська державна
адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання в місячний
строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної
ділянки або надає мотивовану відмову. Підставою відмови в наданні такого дозволу
може бути лише невідповідність місця розташування об’єкта вимогам законів, прийнятих
відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів
та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань
використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів
землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому
законом порядку.
07.02.2016
|