Підходяща робота для безробітних осіб
Як Державна служба зайнятості підбирає підходящу роботу для
безробітних?
Підбір підходящої роботи для безробітного здійснюється з
урахуванням вимог статті 46 Закону України «Про зайнятість населення» та
відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 року №
198.
Підходящою для безробітного вважається робота, що
відповідає освіті, професії (спеціальності), кваліфікації особи з урахуванням
доступності транспортного обслуговування, встановленого рішенням місцевої державної
адміністрації, виконавчого органу відповідної ради. Заробітна плата має бути
не нижчою за розмір зарплати такої особи на останньому місці роботи з урахуванням
середнього рівня зарплати, що склався у регіоні за минулий місяць, де особа
зареєстрована як безробітна.
Під час пропонування підходящої роботи враховується
тривалість роботи за професією (спеціальністю), кваліфікація, досвід,
тривалість безробіття, а також потреби ринку праці.
За згодою особи підбір роботи може здійснюватися також в
інших регіонах.
Якщо середній рівень зарплати, що склався за минулий місяць
у регіоні, нижчий за зарплату особи на останньому місці роботи, то підходящою
вважається робота з рівнем зарплати, що не менша за середній рівень у
регіоні.
Під час пропонування підходящої роботи безробітному
враховується середній розмір заробітної плати за останнім місцем його роботи,
який розраховується за даними Державного реєстру загальнообов’язкового
державного соціального страхування про щомісячну заробітну плату протягом
періоду трудової діяльності.
У зв’язку з цим підходящою для безробітного вважається
робота з рівнем заробітної плати, що не менший мінімальної, у разі коли:
– Державний реєстр загальнообов’язкового державного
соціального страхування не містить інформацію щодо розміру зарплати за
останнім місцем роботи;
– особа бажає відновити трудову діяльність після тривалої
(більш як 12 місяців) перерви;
– пошук роботи здійснюється вперше.
Підбір підходящої роботи для інвалідів (у тому числі шляхом
розумного пристосування існуючого або створення нового робочого місця) здійснюється
відповідно до його професійних знань, навичок та з урахуванням його побажань
щодо умов праці, а також з урахуванням довідки до акта огляду медико-соціальної
експертної комісії з висновком про умови і характер праці та індивідуальної
програми реабілітації інваліда.
У разі якщо відсутні документи, що підтверджують трудову
діяльність та/або освіту особи, підбір підходящої роботи здійснюється за
професіями, що не потребують спеціальних знань, навичок та умінь.
Для зареєстрованих безробітних, які не мають професії
(спеціальності) і вперше шукають роботу, підходящою вважається робота, яка
потребує первинної професійної підготовки, зокрема, безпосередньо на робочому
місці.
Для громадян, які не працювали за попередньо здобутими
професіями (спеціальностями) понад 12 місяців, підходящою вважається робота,
яку вони виконували за останнім місцем роботи, а робота за здобутими раніше
професіями (спеціальностями) може вважатися підходящою за умови попереднього
підвищення кваліфікації за направленням Центру зайнятості з урахуванням
потреби ринку праці.
У разі коли протягом шести місяців із дня реєстрації
безробітному неможливо підібрати роботу за професією, підходящою вважається
робота, що потребує зміни професії з урахуванням його здібностей, стану
здоров’я і професійного досвіду, доступних видів навчання та потреби ринку
праці регіону.
Для безробітних, які не мають професії, або таких, які
працювали на роботах, що не потребують спеціальної підготовки, та перебувають
на обліку в Державній службі зайнятості більш як шість місяців, підходящою роботою
також вважається участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру,
тривалість яких перевищує один місяць.
Для громадян, які бажають відновити трудову діяльність
після тривалої (більш як 12 місяців) перерви (окрім громадян, яким до
досягнення пенсійного віку, встановленого статтею 26 ЗУ «Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», залишилося два і менше
років), підходящою роботою також вважається участь у громадських роботах та
інших роботах тимчасового характеру, що відповідають освіті, професії
(спеціальності), професійному досвіду, зокрема, за спорідненими професіями,
та тривають понад один місяць.
Споріднені професії – це професії, що відповідно до
Національного класифікатора «Класифікатор професій» належать до однієї групи
професій.
У разі отримання громадянином професії за направленням
Центру зайнятості підходящою вважається робота за новою та за попередньою
професією (спеціальністю).
Разом із тим підходящою для безробітного не може вважатися
робота, якщо:
– вона пов’язана зі зміною місця проживання громадянина без
його згоди;
– місце роботи розташоване за межами доступності з
використанням послуг транспортного обслуговування, встановленого рішенням
місцевої державної адміністрації, виконавчого органу місцевої ради;
– умови праці не відповідають правилам і нормам,
встановленим законодавством про працю та про охорону праці;
– на запропонованому місці роботи заробітна плата нижча за
встановлений законом розмір мінімальної зарплати або не забезпечуються гарантії
щодо своєчасності її виплати;
– умови праці на запропонованому місці роботи не
відповідають стану здоров’я громадянина, що підтверджено медичною довідкою.
Пенсійний вік і
скорочення штату
Чи є підставою
пенсійний вік працівниці для звільнення з роботи за скороченням чисельності
або штату працівників?
Чи є підставою пенсійний вік працівниці для звільнення з роботи
за скороченням чисельності або штату працівників?
Пенсійний вік або передпенсійний вік не є підставою для
звільнення з роботи, у тому числі за скороченням чисельності або штату
працівників. Працівник може бути звільнений із роботи згідно із п. 1 статті 40
Кодексу законів про працю України з дотриманням вимог статті 49-2КЗпП,
відповідно до якої про наступне його звільнення він персонально попереджений
не пізніше ніж за два місяці. При вивільненні з роботи у разі змін в
організації виробництва і праці (у т. ч. ліквідації, реорганізації, банкрутства
або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності
або штату працівників) враховується переважне право на залишення на роботі,
передбачене законодавством.
Відповідно до статті 42 КЗпП при скороченні чисельності чи
штату працівників у зв’язку зі змінами в організації виробництва та праці
переважне право на залишення на роботі надається працівникам із високою
кваліфікацією і продуктивністю праці.
При рівних умовах продуктивності праці та кваліфікації
перевага в залишенні на роботі надається:
1) сімейним – за наявності двох і більше утриманців;
2) особам, у сім’ї яких немає інших працівників із
самостійним заробітком;
3) працівникам із тривалим безперервним стажем роботи на
цьому підприємстві, в установі, організації;
4) працівникам, які навчаються у вищих і середніх
спеціальних навчальних закладах без відриву від виробництва;
5) учасникам бойових дій, інвалідам війни та особам, на
яких поширюється чинність ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх
соціального захисту»;
6) авторам винаходів, корисних моделей, промислових зразків
і раціоналізаторських пропозицій;
7) працівникам, які дістали на цьому підприємстві, в
установі, організації трудове каліцтво або професійне захворювання;
8) особам з числа депортованих з України – протягом п’яти
років з часу повернення на постійне місце проживання до України;
9) працівникам з числа колишніх військовослужбовців
строкової служби та осіб, які проходили альтернативну (невійськову) службу, –
протягом двох років із дня звільнення зі служби.
Перевага в залишенні на роботі може надаватися й іншим категоріям
працівників, якщо це передбачено законодавством України.
05.12.2014
|