Соціальна допомога та військовий збір
Чи підлягає оподаткуванню
військовим збором сума соціальної допомоги по вагітності та пологах?
У своєму роз’ясненні від 17.09.2014 Державна фіскальна
служба України інформує про те, що з 3 серпня 2014 року набрав чинності Закон
України від 31 липня 2014 року № 1621 «Про внесення змін до Податкового кодексу
України та деяких інших законодавчих актів» (ПКУ), яким, зокрема, тимчасово,
до 1 січня 2015 року встановлено військовий збір.
Так, об’єктом оподаткування військовим збором є доходи у
формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або
інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику
в зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами,
виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, а також виграш гравця
(учасника), отриманий від організатора азартної гри (пп. 1.2 п. 16 прим. 1
підр. 10 р. XX ПКУ від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та
доповненнями).
Згідно з пп. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 ПКУ для цілей розділу
IV ПКУ заробітна плата – це основна та додаткова заробітна плата, інші
заохочувальні та компенсаційні виплати, що виплачуються (надаються) платнику
податку в зв’язку з відносинами трудового найму за законом.
Право працівників на відпочинок визначено ст. 2 Кодексу
законів про працю України, ст. 2 ЗУ № 504/96-ВР «Про відпустки» (закон № 504)
та іншими законами та нормативно-правовими актами України.
Відпустка в зв’язку з вагітністю та пологами є соціальною
відпусткою (ст. 4 закону № 504), яка надається жінкам на підставі медичного
висновку у відповідності до ст. 179 КЗпП і ст. 17 закону № 504. Фінансування
допомоги по вагітності та пологах провадиться з коштів державного соціального
страхування (абз. 4 ст. 23 закону № 504).
Так, відповідно до ч. 1 ст. 38 ЗУ від 18 січня 2001 року №
2240-III «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з
тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та
похованням» (закон № 2240) допомога по вагітності та пологах надається
застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату
заробітної плати (доходу) за період відпустки в зв’язку з вагітністю та
пологами. Тобто, допомога по вагітності та пологах надається за той період,
коли працівниця фактично перебувала в соціальній відпустці й не отримувала
заробітної плати. Крім того, жінки, які не застраховані в системі
загальнообов’язкового державного соціального страхування, також мають право на
державну допомогу в зв’язку з вагітністю та пологами, яка виплачується на умовах,
передбачених Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми».
Тож з огляду на вищезазначене, сума соціальної допомоги по
вагітності та пологах не підлягає оподаткуванню військовим збором.
Навчання у виші та
стаж роботи
Чи зараховується до
стажу роботи навчання у вищих державних та недержавних закладах?
Перелік осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному
пенсійному страхуванню, визначений ст. 11 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування» № 1058-IV (закон № 1058). Цим переліком не передбачено
такої категорії осіб, як студенти. Особи, які навчаються у вищих і середніх
спеціальних навчальних закладах, училищах після 1 січня 2004 року можуть скористатися
своїм правом на добровільну участь у сплаті страхових внесків до Пенсійного
фонду України в порядку, передбаченому ст. 12 закону № 1058. Разом з тим у п.
4 ст. 24 цього закону зазначено, що періоди трудової діяльності та інші
періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набуття
чинності цим законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах,
передбачених законодавством, що діяло раніше.
Види трудової діяльності, що зараховувалися до стажу
роботи, який давав право на трудову пенсію в період до 1 січня 2004 року,
визначено ст. 56 ЗУ «Про пенсійне забезпечення» № 1788-XII (закон № 1788).
Згідно з пунктом «д» зазначеної статті до стажу роботи зараховується навчання
у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах з
підготовки кадрів, підвищення кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі,
докторантурі і клінічній ординатурі.
Таким чином, при обчисленні пенсії страховий стаж за
періоди після 1 січня 2004 року визначається згідно із законом № 1058, а за
періоди до 1 січня 2004 року – згідно із законом № 1788. Отже, якщо, приміром,
особа навчалася за денною формою навчання з 1 вересня 2001 року по 20 червня
2005 року, то до страхового стажу буде зараховано період з 1 вересня 2001 року
по 31 грудня 2003 року. Період навчання з 1 січня 2004 року по 20 червня 2005
року буде зараховано до страхового стажу лише за умови добровільної сплати
цією особою страхових внесків до Пенсійного фонду України. Форма власності
навчального закладу для визначення стажу роботи значення не має.
Трудова повинність:
кого залучатимуть?
Що означає поняття «трудова повинність в умовах воєнного
часу»? Хто може бути залучений до виконання цих робіт і яка відповідальність
за відмову?
У зв’язку із ситуацією, що склалася на сході України,
Кабінет Міністрів вніс зміни до Порядку залучення працездатних осіб до
суспільно корисних робіт «в умовах воєнного стану», відповідно до якого
вводиться «трудова повинність». Згідно із цими змінами термін «трудова
повинність» означає, що громадян залучатимуть «до примусового виконання робіт
оборонного характеру, а також до ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного,
природного та військового характеру в період мобілізації й воєнного часу без
обов’язкової згоди».
Трудову повинність застосовуватимуть для: виконання в умовах
воєнного часу робіт, спрямованих на забезпечення обороноздатності держави,
зокрема ремонтно-відбудовних, що проводяться на державних кордонах,
аеродромах, фортифікаційних спорудах; ліквідації наслідків надзвичайних
ситуацій техногенного, природного та військового характеру, що виникли в період
дії воєнного стану, зокрема розбирання завалів, доріг тощо, а також виконання
робіт, пов’язаних із забезпеченням потреб Збройних сил та інших військових
формувань.
Категорії осіб, які можуть залучатися до виконання таких
робіт, залишилися колишніми (п. 5 Порядку залучення працездатних осіб до
суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України № 753 від 13 липня 2011 року). Зокрема, крім
безробітних та інших незайнятих осіб до таких робіт можуть бути залучені:
працівники підприємств, що функціонують в умовах воєнного стану, яких не
залучено до виконання мобілізаційних завдань (замовлень) і не зараховано до
складу позаштатних (невоєнізованих) формувань цивільного захисту
(залучатимуться в порядку переведення таких працівників у кількості, яка не
призведе до повної зупинки підприємства); особи, зайняті в особистому селянському
господарстві; студенти вищих, учні та слухачі професійно-технічних навчальних
закладів; особи, які забезпечують себе роботою самостійно.
Залишилося чинним і положення про те, що для залучення до
такої роботи з ними укладатиметься строковий трудовий договір. Хоча з точки
зору права може постати запитання: якщо трудовий договір – це угода працівника
і роботодавця, до того ж добровільна (ст. 21 Кодексу законів про працю
України), тоді як бути з «примусовим виконанням» робіт?
Немає також і відповідальності за відмову укласти такий
строковий трудовий договір, а без нього примусові роботи можна й не виконувати.
Крім того, згідно із ст. 43 Конституції України використання примусової праці
заборонено. При цьому не вважається примусовою працею, зокрема, робота або
служба, що виконується відповідно до законів про військовий і надзвичайний
стан. А такий стан, як відомо, в нас не введено. Хоча Кабмін і підмінює поняття
«воєнний стан» поняттям «воєнний час» (у новому визначенні «трудова
повинність»), це сьогодні не надає права на залучення до примусових робіт. До
введення військового або надзвичайного стану в країні або окремих регіонах усі
примусові роботи будуть вважатися порушенням Конституції України, а отже,
громадяни такі роботи можуть не виконувати.
13.10.2014
|