« на головну 19.05.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1249)
18
Квітень
 
Інтерв’ю
 
СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»

СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Юридична сторінка

Соціальна допомога та військовий збір

Соціальна допомога та військовий збір

 Чи підлягає опо­даткуванню вій­ськовим збором сума соціальної допомоги по вагітності та пологах?

У своєму роз’ясненні від 17.09.2014 Державна фіс­кальна служба України інформує про те, що з 3 серпня 2014 року набрав чинності Закон України від 31 липня 2014 року № 1621 «Про внесення змін до Податкового ко­дексу України та деяких інших законодавчих ак­тів» (ПКУ), яким, зокре­ма, тимчасово, до 1 січня 2015 року встановлено військовий збір.

Так, об’єктом оподатку­вання військовим збором є доходи у формі заробіт­ної плати, інших заохочу­вальних та компенсацій­них виплат або інших ви­плат і винагород, які на­раховуються (виплачу­ються, надаються) плат­нику в зв’язку з трудови­ми відносинами та за цивільно-правовими до­говорами, виграшу в дер­жавну та недержавну гро­шову лотерею, а також виграш гравця (учасни­ка), отриманий від орга­нізатора азартної гри (пп. 1.2 п. 16 прим. 1 підр. 10 р. XX ПКУ від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (із зміна­ми та доповненнями).

Згідно з пп. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 ПКУ для цілей роз­ділу IV ПКУ заробітна плата – це основна та до­даткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, що виплачуються (нада­ються) платнику податку в зв’язку з відносинами трудового найму за зако­ном.

Право працівників на відпочинок визначено ст. 2 Кодексу законів про працю України, ст. 2 ЗУ № 504/96-ВР «Про від­пустки» (закон № 504) та іншими законами та нормативно-правовими актами України.

Відпустка в зв’язку з ва­гітністю та пологами є со­ціальною відпусткою (ст. 4 закону № 504), яка надається жінкам на під­ставі медичного висно­вку у відповідності до ст. 179 КЗпП і ст. 17 закону № 504. Фінансування до­помоги по вагітності та пологах провадиться з ко­штів державного соціаль­ного страхування (абз. 4 ст. 23 закону № 504).

Так, відповідно до ч. 1 ст. 38 ЗУ від 18 січня 2001 року № 2240-III «Про загальнообов’язкове дер­жавне соціальне страху­вання у зв’язку з тимча­совою втратою працездатності та витратами, зумовленими народжен­ням та похованням» (за­кон № 2240) допомога по вагітності та пологах на­дається застрахованій особі у формі матеріаль­ного забезпечення, яке компенсує втрату заро­бітної плати (доходу) за період відпустки в зв’язку з вагітністю та пологами. Тобто, допомо­га по вагітності та поло­гах надається за той пері­од, коли працівниця фак­тично перебувала в соці­альній відпустці й не отримувала заробітної плати. Крім того, жінки, які не застраховані в сис­темі загальнообов’язкового державного соціаль­ного страхування, також мають право на держав­ну допомогу в зв’язку з вагітністю та пологами, яка виплачується на умо­вах, передбачених Зако­ном України «Про дер­жавну допомогу сім’ям з дітьми».

Тож з огляду на вищезазначене, сума соціальної допомоги по вагітності та пологах не підлягає оподаткуванню військо­вим збором.

 

 

 Навчання у виші та стаж роботи

 Чи зараховується до стажу роботи навчання у вищих державних та недержав­них закладах?

Перелік осіб, які підлягають загальнообов’язковому державно­му пенсійному страхуванню, ви­значений ст. 11 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV (закон № 1058). Цим переліком не перед­бачено такої категорії осіб, як сту­денти. Особи, які навчаються у ви­щих і середніх спеціальних на­вчальних закладах, училищах піс­ля 1 січня 2004 року можуть ско­ристатися своїм правом на добро­вільну участь у сплаті страхових внесків до Пенсійного фонду України в порядку, передбачено­му ст. 12 закону № 1058. Разом з тим у п. 4 ст. 24 цього закону зазна­чено, що періоди трудової діяль­ності та інші періоди, що врахову­валися до стажу роботи для при­значення пенсії до набуття чин­ності цим законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодав­ством, що діяло раніше.

Види трудової діяльності, що за­раховувалися до стажу роботи, який давав право на трудову пен­сію в період до 1 січня 2004 року, визначено ст. 56 ЗУ «Про пенсійне забезпечення» № 1788-XII (закон № 1788). Згідно з пунктом «д» за­значеної статті до стажу роботи зараховується навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах з підготовки кадрів, підвищення кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клі­нічній ординатурі.

Таким чином, при обчисленні пен­сії страховий стаж за періоди після 1 січня 2004 року визначається згід­но із законом № 1058, а за періоди до 1 січня 2004 року – згідно із зако­ном № 1788. Отже, якщо, приміром, особа навчалася за денною фор­мою навчання з 1 вересня 2001 року по 20 червня 2005 року, то до страхо­вого стажу буде зараховано період з 1 вересня 2001 року по 31 грудня 2003 року. Період навчання з 1 січ­ня 2004 року по 20 червня 2005 року буде зараховано до страхового ста­жу лише за умови добровільної сплати цією особою страхових вне­сків до Пенсійного фонду України. Форма власності навчального за­кладу для визначення стажу робо­ти значення не має.

 

 

 Трудова повинність: кого залучатимуть?

Що означає поняття «трудова по­винність в умовах воєнного часу»? Хто може бути залучений до вико­нання цих робіт і яка відповідаль­ність за відмову?

У зв’язку із ситуацією, що склалася на сході України, Кабінет Міністрів вніс зміни до Порядку залучення працездат­них осіб до суспільно корисних робіт «в умовах воєнного стану», відповідно до якого вводиться «трудова повинність». Згідно із цими змінами термін «трудова повинність» означає, що громадян залу­чатимуть «до примусового виконання робіт оборонного характеру, а також до ліквідації надзвичайних ситуацій техно­генного, природного та військового ха­рактеру в період мобілізації й воєнного часу без обов’язкової згоди».

Трудову повинність застосовуватимуть для: виконання в умовах воєнного часу робіт, спрямованих на забезпечення обо­роноздатності держави, зокрема ремонтно-відбудовних, що проводяться на дер­жавних кордонах, аеродромах, фортифі­каційних спорудах; ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного та військового характеру, що виникли в період дії воєнного стану, зокрема розбирання завалів, доріг тощо, а також виконання робіт, пов’язаних із забезпеченням потреб Збройних сил та інших військових формувань.

Категорії осіб, які можуть залучатися до виконання таких робіт, залишилися ко­лишніми (п. 5 Порядку залучення пра­цездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, затвер­дженого постановою Кабінету Міністрів України № 753 від 13 липня 2011 року). Зо­крема, крім безробітних та інших неза­йнятих осіб до таких робіт можуть бути залучені: працівники підприємств, що функціонують в умовах воєнного стану, яких не залучено до виконання мобіліза­ційних завдань (замовлень) і не зарахо­вано до складу позаштатних (невоєнізо­ваних) формувань цивільного захисту (залучатимуться в порядку переведення таких працівників у кількості, яка не призведе до повної зупинки підприєм­ства); особи, зайняті в особистому селян­ському господарстві; студенти вищих, учні та слухачі професійно-технічних навчальних закладів; особи, які забезпе­чують себе роботою самостійно.

Залишилося чинним і положення про те, що для залучення до такої роботи з ними укладатиметься строковий трудовий до­говір. Хоча з точки зору права може по­стати запитання: якщо трудовий договір – це угода працівника і роботодавця, до того ж добровільна (ст. 21 Кодексу зако­нів про працю України), тоді як бути з «примусовим виконанням» робіт?

Немає також і відповідальності за відмо­ву укласти такий строковий трудовий договір, а без нього примусові роботи можна й не виконувати. Крім того, згід­но із ст. 43 Конституції України викорис­тання примусової праці заборонено. При цьому не вважається примусовою пра­цею, зокрема, робота або служба, що ви­конується відповідно до законів про вій­ськовий і надзвичайний стан. А такий стан, як відомо, в нас не введено. Хоча Кабмін і підмінює поняття «воєнний стан» поняттям «воєнний час» (у новому визначенні «трудова повинність»), це сьогодні не надає права на залучення до примусових робіт. До введення військо­вого або надзвичайного стану в країні або окремих регіонах усі примусові робо­ти будуть вважатися порушенням Кон­ституції України, а отже, громадяни такі роботи можуть не виконувати.

13.10.2014



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

08.05.2024 21:25

08.05.2024 21:01

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання