Концесії. Концесійний договір
Якими законодавчими актами регулюється концесійна
діяльність в Україні?
Концесійна діяльність України регулюється господарським
законодавством України та законодавством про концесії. Так, згідно із
статтею 406 Господарського кодексу України (далі – Кодекс) концесія – це надання
з метою задоволення суспільних потреб уповноваженим органом державної влади чи
органом місцевого самоврядування на підставі концесійного договору на
платній та строковій основі вітчизняним або іноземним суб’єктам господарювання
(концесіонерам) права на створення (будівництво) та/або управління (експлуатацію)
об’єктом концесії за умови взяття концесіонером на себе відповідних
зобов’язань, майнової відповідальності і підприємницького ризику.
Сфери господарювання, в яких дозволяється концесійна
діяльність, об’єкти права державної або комунальної власності, що можуть
надаватися в концесію, а також види підприємницької діяльності, які не дозволяється
здійснювати на концесійній основі, визначаються законом.
Концесійна діяльність в Україні базується на таких засадах:
– поєднання державного регулювання концесійної діяльності
та здійснення її на підставі концесійного договору;
– вибір концесіонерів переважно на конкурсній основі;
– комплексне та оплатне використання об’єкта концесії,
участь держави, органів місцевого самоврядування у частковому фінансуванні
об’єктів концесії соціального призначення;
– взаємна вигода сторін у концесійному договорі, розподіл
ризиків між сторонами концесійного договору;
– державне гарантування інвестицій концесіонерів;
стабільність умов концесійних договорів;
– забезпечення прав та законних інтересів споживачів
продукції (послуг), що надаються концесіонерами.
Концесійна діяльність здійснюється на основі концесійних
договорів, що укладаються відповідно до законодавства України з концесіонерами,
в тому числі іноземними інвесторами, Кабінетом Міністрів України або
уповноваженим ним органом виконавчої влади, або визначеними законом органами
місцевого самоврядування.
Строк дії концесійного договору встановлюється сторонами
договору залежно від характеру та умов концесії. Цей строк не може бути менш
ніж десять та більш як п’ятдесять років.
Кабінет Міністрів України може затверджувати типові
концесійні договори для здійснення певних видів концесійної діяльності.
Вимоги до концесійних договорів, порядок їх укладення, а
також інші питання правового регулювання концесійної діяльності визначаються
законом про концесії, а також іншими законами.
Припинення державного або комунального підприємства, майно
якого передається у концесію, здійснюється шляхом ліквідації цього підприємства,
з припиненням права господарського відання на майно, закріплене за цим
державним або комунальним підприємством.
Умовами концесійного договору має передбачатися максимальне
використання у концесійній діяльності праці громадян України, в тому числі
звільнених у зв’язку з ліквідацією державного або комунального підприємства,
майно якого передано в концесію.
Відносини, пов’язані з концесійною діяльністю, регулюються
Кодексом, Законом України «Про концесії», іншими нормативно-правовими актами,
прийнятими відповідно до них.
Спеціальними законами можуть визначатися особливості
здійснення концесійної діяльності в окремих сферах господарювання.
ОБ’ЄДНАННЯ
ПІДПРИЄМЦІВ
Який порядок cтворення об’єднання підприємців та які головні
засади його діяльності ? Що таке торгово-промислова палата?
Відповідно до статті
21 Господарського кодексу України для сприяння розвитку національної економіки,
її інтеграції у світове господарство, а також створення сприятливих умов для
підприємницької діяльності в Україні можуть створюватися торгово-промислові
палати як добровільні об’єднання підприємців та організацій.
Торгово-промислова палата є недержавною самоврядною статутною організацією,
створеною на засадах членства, що має статус юридичної особи.
Держава сприяє торгово- промисловим палатам у виконанні ними
статутних завдань.
Порядок утворення та діяльності торгово-промислових палат
встановлюється законом.
Суб’єкти господарювання – роботодавці мають право на
об’єднання в організації роботодавців для реалізації та захисту своїх прав.
Організації роботодавців є самоврядними статутними
організаціями, що утворюються на засадах добровільності та рівноправності з
метою представництва і захисту законних інтересів роботодавців. Організації
роботодавців можуть об’єднуватися у спілки та інші статутні об’єднання
роботодавців.
Порядок утворення та засади діяльності організацій та
об’єднань роботодавців визначаються законом.
УПРАВЛІННЯ
ГОСПОДАРСЬКОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ
Які особливості
управління господарською діяльністю у державному секторі економіки?
У статті 22
Господарського кодексу України визначено, що держава здійснює управління
державним сектором економіки відповідно до засад внутрішньої та зовнішньої
політики.
Суб’єктами господарювання держсектору економіки є суб’єкти,
що діють на основі лише державної власності, а також суб’єкти, державна частка
у статутному капіталі яких перевищує п’ятдесят відсотків чи становить
величину, яка забезпечує державі право вирішального впливу на господарську
діяльність цих суб’єктів.
Повноваження суб’єктів управління у державному секторі
економіки – Кабінету Міністрів України, міністерств, інших органів влади та
організацій щодо суб’єктів господарювання визначаються законом.
Закон визначає види господарської діяльності, яку
дозволяється здійснювати виключно державним підприємствам, установам і
організаціям.
Держава реалізує право державної власності у держсекторі
економіки через систему організаційно-господарських повноважень відповідних
органів управління щодо суб’єктів господарювання, що належать до цього сектору
і здійснюють свою діяльність на основі права господарського відання або права
оперативного управління.
Правовий статус окремого суб’єкта господарювання у
державному секторі економіки визначається уповноваженими органами управління
відповідно до вимог цього Кодексу та інших законів. Відносини органів
управління з названими суб’єктами господарювання у випадках, передбачених законом,
можуть здійснюватися на договірних засадах.
Держава застосовує до суб’єктів господарювання у державному
секторі економіки всі засоби державного регулювання господарської діяльності,
передбачені цим Кодексом, ураховуючи особливості правового статусу суб’єктів.
Законом встановлюються особливості здійснення
антимонопольно-конкурентної політики та розвитку змагальності у державному
секторі економіки, які мають ураховуватися при формуванні відповідних державних
програм.
Процедура визнання банкрутом застосовується щодо державних
підприємств з урахуванням вимог, зазначених у главі 23 цього Кодексу.
Органам управління, які здійснюють організаційно-господарські
повноваження стосовно суб’єктів господарювання державного сектору економіки,
забороняється делегувати іншим суб’єктам повноваження щодо розпорядження
державною власністю і повноваження щодо управління діяльністю суб’єктів
господарювання, за винятком делегування названих повноважень відповідно до
закону органам місцевого самоврядування та інших випадків, передбачених
27.07.2014
|