Кому передбачені додаткові пільги на працевлаштування?
Які категорії громадян мають додаткові гарантії у сприянні
працевлаштуванню? Який розмір квоти буде встановлено підприємствам у разі
прийняття на роботу таких працівників?
Відповідно до статті 14 Закону України «Про зайнятість
населення» до категорій громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні
працевлаштуванню, належать:
1) один із батьків або особа, яка їх замінює і має на
утриманні дітей віком до шести років; виховує без одного з подружжя дитину
віком до 14 років або дитину-інваліда; утримує без одного з подружжя інваліда
з дитинства (незалежно від віку) та/або інваліда I групи (незалежно від
причини інвалідності);
2) діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;
особи, яким виповнилося 15 років та які за згодою одного з батьків або особи,
яка їх замінює, можуть, як виняток, прийматися на роботу;
3) особи, звільнені після відбуття покарання або примусового
лікування;
4) молодь, яка закінчила або припинила навчання у
загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах,
звільнилася із строкової військової або альтернативної (невійськової) служби
(протягом шести місяців після закінчення або припинення навчання чи служби)
і яка вперше приймається на роботу;
5) особи, яким до настання права на пенсію за віком
відповідно до статті 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування» залишилося 10 і менше років;
6) інваліди, які не досягли пенсійного віку, встановленого
статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»;
7) особи, яким виповнилося 15 років та які за згодою
одного з батьків або особи, яка їх замінює, можуть, як виняток, прийматися на
роботу.
Для працевлаштування зазначених у частині першій цієї статті
громадян (крім інвалідів, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею
26 Закону України «Про загальнообов’язкове пенсійне страхування», норматив
працевлаштування на роботу яких встановлюється згідно із Законом України «Про
основи соціальної захищеності інвалідів в Україні») підприємствам, установам
та організаціям із чисельністю штатних працівників понад 20 осіб
встановлюється квота у розмірі 5% середньооблікової чисельності штатних
працівників за попередній календарний рік.
Роботодавці самостійно розраховують квоту, зазначену в
частині другій цієї статті, з урахуванням чисельності громадян, які на умовах
повної зайнятості вже працюють на підприємствах, в установах та організаціях
і належать до таких, що неконкурентоспроможні на ринку праці (крім інвалідів),
та забезпечують їх працевлаштування самостійно. Роботодавці можуть звернутися
за сприянням для працевлаштування вказаної категорії громадян до центрального
органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення
та трудової міграції.
Обов’язковою умовою дотримання роботодавцями квоти
вважається працевлаштування таких громадян відповідно до вимог частини другої
цієї статті, про що роботодавці інформують щороку центральний орган виконавчої
влади, який реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та
трудової міграції у встановленому порядку.
Трудова діяльність населення
Який законодавчий акт визначає поняття «зайняте населення»?
Чи належить особа, яка самостійно забезпечує себе роботою, до цієї категорії
громадян?
Поняття «зайняте населення» визначено у статті 4 ЗУ «Про
зайнятість населення». Так, до зайнятого населення належать особи, які працюють
за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах,
передбачених законодавством; особи, які забезпечують себе роботою самостійно
(у тому числі члени особистих селянських господарств); проходять військову чи
альтернативну (невійськову) службу; на законних підставах працюють за
кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, що
навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих
навчальних закладах і поєднують навчання з роботою.
До зайнятого населення також належать:
непрацюючі працездатні особи, які фактично здійснюють
догляд за дитиною-інвалідом, інвалідом I групи або за особою похилого віку,
яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду
або досягла 80-річного віку, та отримують допомогу, компенсацію та/або
надбавку відповідно до законодавства;
батьки-вихователі дитячих будинків сімейного типу, прийомні
батьки, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства;
особа, яка проживає разом з інвалідом I чи II групи
внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного
закладу потребує постійного стороннього догляду, та одержує грошову допомогу
на догляд за ним відповідно до законодавства.
До зайнятого населення не належать іноземці та особи без
громадянства, які перебувають в Україні і зайнятість яких пов’язана із
забезпеченням діяльності іноземних посольств і місій або виконанням своїх
професійних чи трудових обов’язків перед роботодавцем-нерезидентом.
Ринок праці регулює влада
На які органи виконавчої влади покладається формування та
реалізація державної політики у сфері зайнятості населення?
Відповідно до статті 17 Закону України «Про зайнятість
населення» формування та реалізацію державної політики у сфері зайнятості
населення забезпечують у межах своїх повноважень Верховна Рада України, Кабінет
Міністрів, центральний орган виконавчої влади у сфері соціальної політики,
інші центральні органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки
Крим та Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації,
органи місцевого самоврядування.
У системі центральних органів виконавчої влади з формування
та реалізації державної політики у сфері зайнятості населення головним є
центральний орган виконавчої влади у сфері соціальної політики.
Кабінет Міністрів України розробляє і затверджує основні
напрями реалізації державної політики у сфері зайнятості населення на
середньостроковий період, які визначають шляхи та способи розв’язання проблем
зайнятості населення і передбачають заходи з консолідації зусиль усіх сторін
соціального діалогу, спрямованих на регулювання процесів, що відбуваються на
ринку праці, для підвищення рівня зайнятості населення.
Основні напрями реалізації державної політики у сфері
зайнятості населення розробляються на підставі основних прогнозних параметрів
соціально-економічного розвитку України, державних, галузевих і регіональних
програм у частині їх впливу на сферу зайнятості населення, розвиток трудового
потенціалу з визначенням механізму реалізації.
Координацію і контроль за виконанням основних напрямів
реалізації державної політики у сфері зайнятості населення здійснює центральний
орган виконавчої влади у сфері соціальної політики за участю центрального
органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості
населення та трудової міграції.
Відповідальність за виконання основних напрямів реалізації
державної політики у сфері зайнятості населення покладається на міністерства
та інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної
Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні
адміністрації, органи місцевого самоврядування.
31.01.2014
|