Готівкою чи на банківський рахунок?
Чи мають право
працівники отримувати зарплату готівкою та не користуватися банківськими
картками, як того вимагає адміністрація підприємства? Яку відповідальність
несе керівництво в разі порушення законодавства про оплату праці?
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про оплату праці»
заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні та в строки,
встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим
із виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим
уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі
відсутності таких органів – представниками, обраними і уповноваженими
трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу,
що не перевищує 16 календарних днів, та не пізніше 7 днів після закінчення
періоду, за який здійснюється виплата.
У разі, коли день виплати заробітної плати збігається з
вихідним, святковим або неробочим днем, заробітна плата виплачується
напередодні.
Розмір заробітної плати за першу половину місяця визначається
колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з
виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим
на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких
органів – представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом),
але не менше оплати за фактично відпрацьований час з розрахунку тарифної
ставки (посадового окладу) працівника.
Виплата заробітної плати здійснюється за місцем роботи.
Забороняється провадити виплату заробітної плати у магазинах роздрібної
торгівлі, питних і розважальних закладах, за винятком тих випадків, коли вона
виплачується працюючим у цих закладах особам.
За особистою письмовою згодою працівника виплата заробітної
плати може здійснюватися через установи банків, поштовими переказами на
вказаний ними рахунок (адресу) з обов’язковою оплатою цих послуг за рахунок
власника або уповноваженого ним органу. За особистою письмовою заявою
працівника підприємство має переводити його заробітну плату на вказаний ним
рахунок у банку.
Своєчасність та обсяги виплати заробітної плати працівникам
не можуть бути поставлені в залежність від здійснення інших платежів та їх
черговості. Тобто вирішення питання запровадження виплати заробітної плати
через установи банків повинно здійснюватись лише на принципі добровільності з
боку працівника. В іншому випадку це буде обмеженням прав громадян і
порушенням законодавства з оплати праці. Норми Закону України «Про оплату
праці» поширюються на підприємства всіх форм власності та господарювання.
Якщо головний бухгалтер чи інша посадова особа відмовили
працівнику в перерахуванні заробітної плати на особистий рахунок, це є
порушенням законодавства про оплату праці. Відповідно до ст. 36 Закону, винні
особи притягаються до дисциплінарної, матеріальної, адміністративної та
кримінальної відповідальності згідно із законодавством.
Хто і як нараховує
«мінімалку»?
Якими державними
органами встановлюється розмір мінімальної зарплати? Згідно з якими умовами
визначається її розмір?
Відповідно до ст. 9 ЗУ «Про оплату праці» розмір
мінімальної зарплати визначається з урахуванням потреб працівників та їхніх
сімей, вартісної величини достатнього для забезпечення нормального
функціонування організму працездатної людини, збереження її здоров’я набору
продуктів харчування, мінімального набору непродовольчих товарів та послуг,
необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості,
а також загального рівня середньої зарплати, продуктивності праці та рівня
зайнятості.
«Мінімалка» встановлюється у розмірі, не нижчому від
розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Статтею 10 Закону
визначено порядок встановлення і перегляду розміру мінімальної зарплати. Так,
її розмір встановлюється Верховною Радою України за поданням Кабміну не рідше
одного разу на рік у законі про Державний бюджет України з урахуванням
пропозицій, вироблених шляхом переговорів, представників профспілок, власників
або уповноважених ними органів, які об’єдналися для ведення колективних
переговорів і укладення генеральної угоди, та переглядається залежно від зміни
розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Розмір мінімальної зарплати не може бути зменшений у разі
зменшення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Зміни розміру
мінімальної зарплати іншими законами України та нормативно-правовими актами є
чинними виключно після внесення змін до закону про Держбюджет України на
відповідний рік.
Державне регулювання
підприємництва
Згідно з якими
законодавчими актами здійснюється державне регулювання підприємництва?
Відповідно до ст. 15 ЗУ «Про підприємництво» держава
законодавчо забезпечує свободу конкуренції між підприємцями, захищає споживачів
від проявів несумлінної конкуренції та монополізму в будь-яких сферах
підприємницької діяльності.
Органи державного управління будують свої відносини з
підприємцями, використовуючи:
– податкову та фінансово-кредитну політику, включаючи
встановлення ставок податків і процентів по державних кредитах; податкових
пільг; цін і правил ціноутворення; цільових дотацій; валютного курсу; розмірів
економічних санкцій;
– державне майно і систему резервів, ліцензії, концесії,
лізинг, соціальні, екологічні та інші норми і нормативи;
– науково-технічні, економічні та соціальні республіканські
й регіональні програми;
– договори на виконання робіт і поставок для державних
потреб.
Втручання державних органів у господарську діяльність
підприємців не допускається, якщо вона не зачіпає передбачених законодавством
України прав держорганів із здійснення контролю за діяльністю підприємців.
Державні органи і службові особи можуть давати підприємцям
вказівки тільки відповідно до своєї компетенції, встановленої законодавством.
У разі видання державним чи іншим органом акта, який не відповідає його
компетенції або вимогам законодавства, підприємець має право звернутися до суду
із заявою про визнання такого акта недійсним.
Не допускається прийняття держорганами актів, які
визначають привілейоване становище суб’єктів підприємницької діяльності однієї
з форм власності щодо суб’єктів підприємницької діяльності інших форм
власності.
Збитки, завдані підприємцю внаслідок виконання вказівок
державних чи інших органів або їхніх службових осіб, що призвели до порушення
прав підприємця, а також унаслідок неналежного здійснення такими органами або
їх службовими особами передбачених законодавством обов’язків щодо підприємця,
підлягають відшкодуванню цими органами. Спори про відшкодування збитків
вирішуються судом.
28.12.2013
|