Злиття, поділ, перетворення юридичної особи та їх наслідки
Вищою організацією прийнято рішення про злиття двох
юридичних осіб. При цьому штатний розпис поглинаючої організації не змінюється.
Які наслідки матиме така реорганізація для працівників юридичної особи, що
поглинається?
Відповідно до ст. 106 Цивільного кодексу України злиття,
приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням
його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими
документами, а у випадках, передбачених законом, за рішенням суду або
відповідних органів державної влади.
Із змісту звернення випливає, що у вашому випадку
відбувається приєднання однієї юридичної особи до іншої, а не їх злиття,
оскільки внаслідок такої реорганізації не створюється нової юридичної особи.
Рішення про реорганізацію, що приймається власником майна
або уповноваженим ним органом, має містити перелік заходів щодо найманих
працівників юридичних осіб, що беруть участь у приєднанні. У випадку, якщо
штатний розпис поглинаючої організації не змінюється, це означає, що працівники
юридичної особи, що поглинається, підлягають звільненню внаслідок скорочення
їх чисельності (штату) в зв’язку з реорганізацією.
Згідно із ч. 3 ст. 36 Кодексу законів про працю (КЗпП) у
разі зміни власника підприємства, а також його реорганізації (злиття,
приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору
працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника
або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або
штату працівників (п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП). Таке звільнення має відбуватися за
процедурою, визначеною у КЗпП стосовно випадків розірвання трудового договору
з ініціативи власника або уповноваженого ним органу, тобто з наданням усіх
гарантій та компенсацій, передбачених законодавством України про працю.
Слід також звернути увагу на гарантії у разі звільнення
вагітних і жінок, які мають дітей віком до трьох (шести) років, одиноких
матерів за наявності дитини віком до 14 років або дитини-інваліда з ініціативи
власника або уповноваженого ним органу, передбачені ст. 184 КЗпП.
Департамент правового захисту апарату ФПУ
Компенсація відпустки одинокій матері
Маю статус одинокої матері і збираюся звільнитися з
роботи. За який період мені повинна бути виплачена компенсація за
невикористані додаткові відпустки, передбачена для працівників, які мають
дітей?
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про відпустки» (далі
– Закон) жінці, яка працює і має двох або більше дітей віком до 15 років, або
дитину-інваліда, або яка всиновила дитину, одинокій матері, батьку, який
виховує дитину без матері (в тому числі у разі тривалого перебування матері в
лікувальному закладі), а також особі, яка взяла дитину під опіку, чи одному з
прийомних батьків надається щорічно додаткова оплачувана відпустка тривалістю
10 календарних днів без урахування святкових і неробочих днів.
Якщо працівник із будь-яких причин не скористався своїм
правом на таку відпустку в році досягнення дитиною певного віку або ж за
кілька попередніх років, він має право використати її, а у разі звільнення,
незалежно від підстав, йому має бути виплачено компенсацію за всі невикористані
дні відпусток. Чинним законодавством не передбачено строку давності, після
якого втрачається право на додаткову відпустку працівникам, які мають дітей.
Жінки, що мають статус одинокої матері, набули права на таку
соціальну відпустку з 18.11.2004, після внесення відповідних змін до ст. 19
Закону України «Про відпустки». Тож одинока мати має право на відпустку,
передбачену ст. 19 Закону, а також компенсацію у разі її невикористання,
починаючи з 2004 року.
Департамент правового захисту апарату ФПУ
Чи правомірний штраф?
Я працюю на приватному підприємстві. Поясніть, будь ласка,
чи є правомірним накладання роботодавцем штрафів на працівників за запізнення
на роботу? Якщо ні, куди можна звернутися за захистом своїх прав?
Накладання штрафів на працівника за будь-яку провину є
неправомірним. По своїй суті це є порушенням його права на оплату праці,
оскільки саме з неї роботодавець протиправно здійснює відрахування.
Відповідно до ст. 35 Закону України «Про оплату праці»
контроль за додержанням законодавства з цих питань на підприємствах у межах
наданих повноважень здійснюють:
– центральний орган виконавчої влади, що забезпечує
формування державної політики в сферах трудових відносин, соціального захисту
населення;
– центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну
політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю;
– органи державної податкової служби;
– фінансові органи;
– професійні спілки та інші органи (організації), що
представляють інтереси найманих працівників.
Вищий нагляд за додержанням законодавства про оплату праці
також здійснює Генеральний прокурор України та підпорядковані йому прокурори.
Отже, із заявою про порушення прав на оплату праці можна
звернутися:
– до профспілки, членом якої є працівник;
– до відповідного територіального органу Держпраці України
(Державної інспекції з питань праці);
– до органу прокуратури за місцем розташування підприємства
(у разі, якщо територіальний орган Держпраці України не надав допомогу);
– до суду із заявою про видання судового наказу про виплату
заборгованої заробітної плати (за умови наявності відповідних доказів).
Правовими підставами для звернення за захистом трудових прав
є порушення роботодавцем ст. 21 (Права працівника на оплату праці), 22
(Гарантії дотримання прав щодо оплати праці), 25 (Заборона обмежень працівника вільно
розпоряджатися своєю заробітною платою) та 26 (Обмеження розміру відрахувань
із заробітної плати) Закону України «Про оплату праці».
При цьому слід взяти до уваги, що відповідно до ст. 3
Кодексу законів про працю України (КЗпП) законодавство про працю, що включає
КЗпП та згаданий Закон, регулює трудові відносини працівників усіх
підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду
діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим
договором із фізичними особами.
Департамент правового захисту апарату ФПУ
02.12.2013
|