Хто гальмує легалізацію первинок?
До Федерації профспілок
України звертаються членські організації стосовно порядку повідомної легалізації
організацій профспілок (первинних профспілкових організацій), які діють на підставі
статутів всеукраїнських або іншого статусу профспілок.
Порядок легалізації профспілок визначений статтею 16 Закону України
«Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (Закон про профспілки),
відповідно до якої профспілки, їх об’єднання легалізуються шляхом повідомлення
на відповідність заявленому статусу. При цьому для легалізації профспілок, об’єднань
профспілок їх засновники або керівники виборних органів подають заяви. До заяви
додають статут (положення), протокол з’їзду, конференції, установчих або загальних
зборів членів профспілки з рішенням про його затвердження, відомості про виборні
органи, наявність організацій профспілки у відповідних адміністративно-територіальних
одиницях, про засновників об’єднань.
Що стосується організацій всеукраїнської профспілки чи профспілки
іншого статусу, то їх статус визначається статутом цієї профспілки.
Так, відповідно до частини сьомої статті 16 Закону про профспілки
про належність до певної профспілки організації, які діють на підставі статуту
цієї профспілки, надсилають легалізуючому органу за місцем свого знаходження повідомлення
із посиланням на свідоцтво про легалізацію профспілки, на підставі якого їх вносять
до Реєстру громадських об’єднань.
Проте на місцях реєстраційні служби територіальних органів
Мін’юсту під час проходження процедури повідомної легалізації вимагають від первинних
профспілкових організацій подання додаткових документів, не передбачених Законом
України про профспілки. Так, пропонується подати копію статуту профспілки, завірену
нотаріально; копію свідоцтва про легалізацію профспілки тощо.
Враховуючи зазначене та у зв’язку із наявністю неоднозначних
вимог реєстраційних служб територіальних органів Мін’юсту стосовно надання додаткового
переліку документів для повідомної легалізації організацій профспілок (зокрема
первинних профспілкових організацій), в. о. Голови Федерації профспілок України
Григорій Осовий звернувся з листом до Державної реєстраційної служби України,
в якому просить для однакового застосування законодавства про легалізацію організацій
профспілок надати територіальним органам офіційне роз’яснення щодо переліку необхідних
документів для такої легалізації відповідно до чинного законодавства.
Нещодавно до ФПУ надійшов лист-відповідь від Державної реєстраційної
служби України, в якому повідомляється:
«Державна реєстраційна служба України розглянула лист від Федерації
профспілок України щодо процедури легалізації первинних профспілкових організацій,
які повідомляють про належність до певної профспілки організації, які діють на
підставі статуту цієї профспілки (Лист), та повідомляє.
Статтею Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії
діяльності» (Закон), зокрема, встановлено, що профспілки легалізуються шляхом
повідомлення на відповідність заявленому статусу. Про належність до певної профспілки
організації, які діють на підставі статуту цієї профспілки, надсилають легалізуючому
органу за місцем свого знаходження повідомлення із посиланням на свідоцтво про
легалізацію профспілки, на підставі якого вони включаються до реєстру об’єднань
громадян.
Подання інших документів Законом не передбачено.
Копії Листа були надіслані начальникам реєстраційних служб
Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці
Крим, в областях, містах Києві та Севастополі для врахування у подальшій роботі
та нагадування про неухильне дотримання норм чинного законодавства під час прийняття
рішень реєструючими органами».
Відшкодування збитків
унаслідок профзахворювання
Чи має перевагу акт за формою H-5 над актом за формою Н-1 під
час розслідування гострих професійних захворювань? Чи можна отримати відшкодування
шкоди внаслідок гострого захворювання за наявності акта за формою Н-1 та відсутності
акта за формою H-5?
Відповідно до п. 47 Порядку
розслідування та обліку нещасних випадків, профзахворювань і аварій на виробництві
(Порядку), за результатами проведення спеціального розслідування складають акт
за формою Н-5 і акт про нещасний випадок, пов’язаний з виробництвом, за формою
Н-1 (у разі коли нещасний випадок визнано таким, що пов’язаний із виробництвом),
картку за формою П-5 (у разі виявлення гострого профзахворювання (отруєння))
стосовно кожного потерпілого, а також інші матеріали спеціального розслідування,
зазначені у пунктах 50 і 51 Порядку.
Враховуючи, що в акті за формою Н-5 зазначається висновок комісії
щодо визнання (невизнання) нещасного випадку пов’язаним чи непов’язаним з виробництвом,
то можна вважати, що він є пріоритетним над актом за формою Н-1.
Для розгляду справ про страхові виплати до Фонду соцстрахування
від нещасних випадків подають акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування
профзахворювання за встановленими формами та (або) висновок МСЕК про ступінь
втрати професійної працездатності застрахованого відповідно до ст. 35 ЗУ «Про загальнообов’язкове
державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного
захворювання, які спричинили втрату працездатності».
Департамент охорони праці апарату ФПУ
Як правильно оформити
нещасний випадок?
Які записи вносяться до розділів «Причини настання нещасного
випадку» та «Заходи щодо усунення причин настання нещасного випадку» актів за формою
Н-5 та Н-1 (у разі неотримання протягом місяця від відповідних органів відомостей
про обставини й причини катастрофи, аварії та пригоди (події) на транспорті та
осіб, які допустили порушення вимог законодавства)?
Нещасні випадки, що сталися
під час перебування в рейсі внаслідок катастрофи, аварії чи пригоди (події) на
транспорті, розслідуються відповідно до Порядку проведення розслідування та ведення
обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві з використанням
матеріалів розслідування такої катастрофи, аварії чи пригоди (події) на транспорті,
підготовлених відповідними органами.
Дії комісії визначені у пункті 31 Порядку проведення розслідування
та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві.
У разі якщо відповідні органи протягом місяця з моменту катастрофи,
аварії чи пригоди (події) на транспорті не надали необхідні матеріали, комісія складає
акти за формою Н-5 і Н-1 (якщо нещасний випадок визнано таким, що пов’язаний із
виробництвом).
Акт за формою Н-1 (якщо нещасний випадок визнано таким, що пов’язаний
із виробництвом) на кожного потерпілого під час перебування в рейсі внаслідок катастрофи,
аварії та пригоди (події) на транспорті, що користувався транспортним засобом,
але не причетний до керування, складається без використання зазначених матеріалів.
Отже, в актах форми Н-5 та Н-1 у розділах «Причини настання нещасного
випадку» зазначається найменування органу, який проводить розслідування катастрофи,
аварії чи пригоди (події) на транспорті, а в розділах «Заходи щодо усунення причин
настання нещасного випадку (аварії)» та «Особи, які допустили порушення вимог законодавства»
вчиняється запис: «Буде розроблено та зазначено після надходження відомостей від
відповідного органу».
Департамент охорони праці апарату ФПУ
26.07.2013
|