Як визначається підсумований облік робочого часу?
Які законодавчі документи регулюють підсумований облік робочого
часу і як правильно його розрахувати?
Порядок застосування підсумованого обліку робочого часу міститься
у Методичних рекомендаціях щодо застосування підсумованого обліку робочого часу,
затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від
19.04.2006 № 318 (Рекомендації).
Підсумований облік робочого часу кожного працівника здійснюється
за табелем виходу на роботу та затвердженим графіком роботи (змінності) за обліковий
період. Норма робочого часу за обліковий період визначається за календарем із
розрахунку шестиденного робочого тижня, семигодинного робочого дня (чи відповідного
скороченого робочого дня) з урахуванням скороченого робочого часу напередодні
вихідних днів до 5 годин і напередодні святкових і неробочих днів – на 1 годину.
У порядку, встановленому в колективному договорі, норма робочого
часу за обліковий період може визначатися за графіком п’ятиденного робочого тижня.
Враховуючи те, що при п’ятиденному робочому тижні Кодекс законів про працю України
не передбачає встановлення конкретної тривалості щоденної роботи, норма робочого
часу за обліковий період визначається шляхом множення часу тривалості робочого
дня на кількість робочих днів за календарем п’ятиденного робочого тижня, що припадають
на цей період, з рівною тривалістю кожного робочого дня, з урахуванням її скорочення
напередодні святкових і неробочих днів.
При підсумованому обліку робочого часу час, відпрацьований понад
норму тривалості робочого часу за обліковий період, вважають надурочним і оплачують
згідно зі ст. 106 КЗпП. Оплата за всі години надурочної роботи провадиться в кінці
облікового періоду.
Обліковий період встановлюється в колдоговорі підприємства і
може вимірюватися місяцем, кварталом, півріччям або роком. Він охоплює робочий
час і години роботи у вихідні і святкові дні, години відпочинку. Щоденна або щотижнева
тривалість робочого часу, встановлена графіком, може коливатися протягом облікового
періоду, але загальна сума годин роботи за обліковий період має дорівнювати нормі
робочого часу в обліковому періоді.
Загальна кількість надурочних годин за обліковий період визначається
як різниця між фактично відпрацьованим часом і нормою годин за цей період. Під
час підрахунку нормальної кількості робочих годин облікового періоду включаються
дані, які за графіком або розпорядком роботи припадають на час, упродовж якого
працівник відповідно до законодавства був звільнений від виконання трудових обов’язків
у зв’язку з відпусткою, виконанням державних або громадських обов’язків, тимчасовою
непрацездатністю тощо.
У разі підсумованого обліку робочого часу робота у святкові
та неробочі дні (ст. 73 КЗпП) за графіком включається в норму робочого часу за
обліковий період, установлену на підприємстві. Години роботи, що перевищують
цю норму, вважаються надурочними і оплачуються в подвійному розмірі. Тому під
час підрахунку надурочних годин робота у святкові та неробочі дні, проведена понад
установлену на підприємстві норму робочого часу, за обліковий період не враховується,
оскільки вона вже оплачена у подвійному розмірі (п. 11 Рекомендацій).
Тому якщо працівник відпрацював якусь кількість годин у святкові
та неробочі дні, встановлені ст. 73 КЗпП, понад норму робочого часу за обліковий
період, то ці години не будуть вважатися надурочними, оскільки робота у святкові
та неробочі дні вже була врахована при підрахунку норми робочого часу за обліковий
період і відповідно оплачена.
Згідно зі ст. 108 КЗпП робота у нічний час оплачується у підвищеному
розмірі, що встановлюється в колдоговорі, з дотриманням норм генеральною, галузевою
(регіональними) угодами, але не нижче 20% тарифної ставки (окладу) за кожну годину
роботи в нічний час. Нічним часом вважається час з 10 години вечора до 6 години
ранку (ст. 54 КЗпП).
Як розробляють графік змінності
під час обліку робочого часу?
При підсумованому обліку
робочого часу графіки роботи (змінність) розробляють так, аби тривалість перерви
в роботі між змінами (включаючи перерву на обід) була не меншою за подвійну тривалість
часу роботи в попередній зміні (ч. 1 ст. 59 КЗпП), тривалість щотижневого безперервного
відпочинку має бути не менше 42 годин (ст. 70 КЗпП). Призначати працівника на
роботу протягом двох змін підряд забороняється (ч. 2 ст. 59 КЗпП).
В окремих випадках тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку
може бути скорочена, але не менше як на 12 годин на добу. На умовах, визначених
колдоговором, невикористані години щоденного (міжзмінного) відпочинку підсумовуються
і можуть бути надані як додаткові вільні від роботи дні протягом облікового періоду.
З огляду на те, що згідно зі ст. 7 ЗУ «Про колективні договори
і угоди» у колдоговорі встановлюються взаємні зобов’язання сторін щодо регулювання
виробничих, трудових і соціально-економічних відносин, то режим роботи, тривалість
робочого часу і часу відпочинку роботодавець встановлює самостійно у правилах внутрішнього
трудового розпорядку або у колдоговорі з дотриманням норм і гарантій, встановлених
чинним законодавством і галузевою угодою.
Медичний огляд водіїв
Який порядок проведення медичного огляду водіїв транспортних
засобів?
Порядок проходження кандидатами та водіями транспортних засобів
(т. з.) виписаний у Положенні про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних
засобів, затвердженому наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства
внутрішніх справ України від 31.01.2013 року.
Медичний огляд кандидатів у водії та водіїв проводять для визначення
придатності особи до безпечного керування транспортними засобами.
Медогляди кандидатів у водії та водіїв поділяються на попередні,
періодичні, щозмінні передрейсові та післярейсові огляди, а також позачергові огляди.
Попередньому медогляду підлягають кандидати у водії для отримання
права на керування транспортним засобом.
Періодичний медогляд проходять водії для підтвердження права
на керування транспортним засобом: віком до 55 років (включно) – один раз на 10
років; віком від 56 до 75 років (включно) – один раз на 3 роки; віком від 76 років
і більше – один раз на рік.
Водії, які виконують роботи з перевезення пасажирів і вантажів,
підлягають періодичному медичному огляду один раз на рік.
Щозмінному передрейсовому та післярейсовому медоглядам підлягають
водії транспортних засобів підприємств, установ та організацій незалежно від форми
власності, фізичних осіб-підприємців, що здійснюють перевезення пасажирів і вантажів
(перевізник).
Позачерговому медичному огляду підлягають водії транспортних
засобів перевізника за направленням власника або посадової особи, що відповідає
за експлуатацію транспортних засобів перевізника, за інформацією медпрацівника
про стале погіршення стану здоров’я водія, що перешкоджає безпечному керуванню
т. з., а також на вимогу та/або за рішенням уповноваженої посадової особи Державтоінспекції
за наявності підстав.
Водій власного транспортного засобу у разі погіршення стану
здоров’я, якщо це перешкоджає безпечному керуванню транспортним засобом, також повинен
вжити відповідних заходів для безпечного керування транспортним засобом.
Попередній, періодичний і позачерговий медогляди проводить медична
комісія у закладі охорони здоров’я. До складу медкомісії входять терапевт (голова
комісії), невропатолог, отоларинголог, офтальмолог, хірург.
Перелік закладів охорони здоров’я, яким надається право створювати
вищезазначені медкомісії та проводити попередній, періодичний і позачерговий медогляди,
щороку затверджується відповідно наказами МОЗ Автономної Республіки Крим, структурними
підрозділами з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських
держадміністрацій за заявницьким принципом.
За результатом проведення попереднього, періодичного та позачергового
медичних оглядів видається медична довідка щодо придатності до керування транспортним
засобом. Щозмінні передрейсові та післярейсові медогляди водіїв транспортних засобів
здійснюють лікарі лікувального профілю та/або молодші медичні працівники з медичною
освітою за спеціальністю «сестринська справа», «лікувальна справа».
Медогляди інвалідів для визначення медичних показань для отримання
транспортного засобу з ручним керуванням, а також для визначення медичних протипоказань
до керування т. з. здійснюють медико-соціальні експертні комісії
16.06.2013
|