Як здійснюється
процедура проведення легалізації профспілок та їх об’єднань? Які документи
потрібно подати до легалізуючих органів?
Відповідно до статті 16 Закону України «Про профспілки, їх
права та гарантії діяльності» (далі – Закону) профспілки, їх об’єднання легалізуються
шляхом повідомлення на відповідність заявленому статусу.
Легалізація всеукраїнських профспілок, їх об’єднань
здійснюється Міністерством юстиції України, інших профспілок та їх об’єднань –
відповідно Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в
Автономній Республіці Крим, обласними, Київським та Севастопольським
міськими, районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення)
управліннями юстиції.
Для проведення процедури легалізації засновники або
керівники виборних органів профспілок подають заяви. До заяви додаються
статут (положення), протокол з’їзду, конференції, установчих чи загальних зборів
членів профспілки з рішенням про його затвердження, відомості про виборні
органи, наявність організацій профспілки у відповідних
територіально-адміністративних одиницях, про засновників об’єднань.
На підставі поданих профспілкою документів легалізуючий
орган у місячний термін підтверджує заявлений статус за ознаками, визначеними
ст. 11 Закону, включає профспілку, об’єднання профспілок до реєстру об’єднань
громадян і видає свідоцтво про легалізацію із зазначенням відповідного статусу.
Легалізуючий орган не може відмовити в легалізації профспілки чи об’єднання
профспілок.
У разі невідповідності поданих документів зазначеному
статусу легалізуючий орган пропонує профспілці, об’єднанню профспілок надати
додаткову документацію, необхідну для підтвердження статусу.
Статус організацій всеукраїнської чи профспілки іншого
рівня визначається статутом цієї профспілки. Організації, які діють на
підставі статуту профспілки, надсилають легалізуючому органу за місцем свого
знаходження повідомлення про належність до певної профспілки з посиланням на
свідоцтво про її легалізацію, на підставі якого вони включаються до реєстру
об’єднань громадян. Первинні профспілкові організації також письмово
повідомляють про це роботодавця.
Профспілка підприємства, установи, організації, яка діє на
підставі власного статуту, легалізується у порядку, визначеному цією статтею.
Профспілка, об’єднання профспілок набувають права юридичної
особи з моменту затвердження статуту (положення). Статусу юридичної особи
набувають також організації профспілки, які діють на підставі її статуту.
Профспілка, її організації, об’єднання профспілок
здійснюють свої повноваження, набувають цивільних прав і беруть на себе
цивільні обов’язки через свої виборні органи, які діють у межах прав, наданих
їм за законом та статутом (положенням).
За подання на легалізацію недостовірних відомостей особи,
які їх підписали, несуть відповідальність згідно із законом.
Статут профспілки та
її діяльність
Хто має затверджувати
статут профспілки? Які основні положення повинен містити цей документ?
Відповідно до статті 14 ЗУ «Про профспілки, їх права та
гарантії діяльності» статути (положення) профспілок приймаються з’їздами,
конференціями, установчими або загальними зборами членів профспілки відповідного
рівня і не повинні суперечити чинному законодавству України.
Статут (положення) профспілки повинен містити:
1) Статус та повну назву профспілки, її скорочену назву (за
наявності), місцезнаходження її виборних органів (юридичну адресу).
2) Мету та завдання профспілки.
3) Умови і порядок прийняття в члени профспілки та вибуття
з неї.
4) Права, обов’язки членів профспілки, умови, порядок та
підстави виключення з членів профспілки.
5) Територіальну, галузеву або фахову сферу діяльності.
6) Організаційну структуру профспілки, повноваження її
організацій, виборних органів, порядок формування їх складу.
7) Умови, терміни, порядок скликання з’їздів, конференцій
чи загальних зборів членів профспілки та порядок прийняття ними рішень.
8) Порядок і терміни звітності виборних органів профспілки
перед членами профспілки, порядок здійснення контролю за діяльністю виборних
органів профспілки.
9) Джерела надходження (формування) коштів профспілки та
напрями їх використання.
10) Порядок здійснення господарської діяльності профспілки і
вирішення майнових питань.
У статуті профспілки можуть бути передбачені й інші
положення, що стосуються особливостей створення та функціонування певної
організації, якщо це не суперечить чинному законодавству.
У межах повноважень, передбачених статутом, вищі за статусом
профоргани можуть затверджувати положення про організації профспілки.
Допомога
постраждалим від
пожежі
Пожежею знищено будинок і все майно моїх
батьків-пенсіонерів. Через відсутність коштів нове житло вони купити собі не
можуть. Куди звернутися, щоб вирішити це питання?
Відповідно до статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування
в Україні» до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад
належить надання одноразової допомоги громадянам, які постраждали внаслідок
стихійного лиха, зокрема пожежі. Одноразова матеріальна допомога громадянам,
які постраждали від пожежі або стихійного лиха, надається за письмовою заявою
одержувача до міськвиконкому, за наявності довідки, що підтверджує факт
пожежі, актів обстеження на предмет збитків та матеріально-побутових умов
проживання.
Вищезазначена допомога надається за рішенням виконкому
міськради за рахунок коштів резервного фонду міського бюджету. Якщо з якихось
причин місцева влада відмовляє у її наданні, слід звернутися до депутатів як
місцевого, так і вищого рівня.
За трудовим договором чи угодою?
Керівник підприємства
пропонує працівникові перейти на роботу за трудовою угодою, обіцяючи, що трудовий
стаж буде зараховано. Чи збережуться в такому випадку соціальні пільги та гарантії,
і які записи буде внесено до трудової книжки?
Таким чином, укладення, виконання та припинення (розірвання)
трудової угоди регулюється цивільно-правовим законодавством, на відміну від
звичайного трудового договору, який регулюється законодавством про працю.
Особа, яка виконує роботу за трудовим договором, набуває
статусу «працівника» і на неї поширюються гарантії, пільги та компенсації,
визначені законодавством про працю. За трудовою угодою (договором підряду)
особа набуває статусу «підрядника» або «виконавця» з правами, визначеними
цивільним законодавством та договором. Отже, працюючий за трудовою угодою не
має права на щорічну чи додаткову відпустки, виплату премій, допомоги на
оздоровлення. Також такий працівник не буде отримувати оплати за лікарняним,
звичайно якщо він сам добровільно не сплачуватиме страхові внески до фондів
соціального страхування.
При виконанні роботи за трудовою угодою (договором підряду)
запис до трудової книжки не вноситься, а період виконання зараховується до
стажу роботи, що дає право на трудову пенсію лише за умови сплати підприємством
страхових внесків.