Колективні договори та угоди в сфері зайнятості
Які повноваження має профспілкова
організація на ведення колективних переговорів та укладення колективних договорів
і угод? За якими нормативними актами визначається право профспілок на забезпечення
зайнятості населення?
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про профспілки, їх права
та гарантії діяльності» профспілки, їх організації та об’єднання ведуть колективні
переговори, укладають колективні договори, генеральну, галузеві (міжгалузеві),
територіальні угоди від імені працівників у порядку, встановленому законом. Участь
у колективних переговорах з укладення угод на національному, галузевому, територіальному
рівні беруть репрезентативні профспілки, їх організації та об’єднання. Профспілки,
їх організації та об’єднання, що не відповідають критеріям репрезентативності,
визначеним Законом України «Про соціальний діалог в Україні», за рішенням своїх
виборних органів можуть надавати повноваження репрезентативним організаціям та
об’єднанням відповідного рівня (за згодою) для представлення своїх інтересів під
час укладення угод. Надання повноважень оформлюється письмово.
Роботодавці, їх об’єднання, органи виконавчої влади та місцевого
самоврядування зобов’язані брати участь у колективних переговорах щодо укладення
колдоговорів і угод.
Кількість репрезентативних профспілок, їх організацій, об’єднань
для ведення колективних переговорів з укладення угод від імені працівників на
національному, галузевому і територіальному рівні визначається пропорційно до
кількості спілчан, яких вони об’єднують та інтереси яких представляють згідно
з повноваженнями, наданими їм профспілками, їх організаціями, об’єднаннями, що
не відповідають критеріям репрезентативності.
Забороняється ведення переговорів та укладення угод і колективних
договорів від імені працівників особам, які представляють роботодавців.
Профспілки, їх об’єднання здійснюють контроль за виконанням колективних
договорів, угод. У разі порушення роботодавцями, їх об’єднаннями, органами виконавчої
влади та місцевого самоврядування умов колективного договору чи угоди профспілки,
їх об’єднання мають право направляти їм подання про усунення цих порушень, яке
розглядається у тижневий термін. У разі відмови усунути порушення або недосягнення
згоди у зазначений термін профспілки мають право оскаржити неправомірні дії або
бездіяльність посадових осіб до місцевого суду.
Відповідно до ст. 22 ЗУ «Про профспілки…» профспілки, їх об’єднання
беруть участь у розробленні державної політики зайнятості населення, державних
і територіальних програм зайнятості, проводять спільні консультації щодо цих проблем
з роботодавцями, їх об’єднаннями, а також органами виконавчої влади та місцевого
самоврядування, пропонують заходи щодо соціального захисту спілчан, які вивільняються
в результаті реорганізації або ліквідації підприємств, установ, організацій, здійснюють
контроль за виконанням законодавства про зайнятість.
У разі, якщо роботодавець планує звільнення працівників з причин
економічного, технологічного, структурного чи аналогічного характеру або в зв’язку
з ліквідацією, реорганізацією, зміною форм власності підприємства, установи, організації,
він повинен завчасно, не пізніше 3 місяців до запланованих звільнень, надати первинним
профорганізаціям інформацію щодо цих заходів, указавши при цьому причини та терміни
проведення звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися,
а також провести консультації з профспілками щодо заходів запобігання звільненням
чи зведення їх кількості до мінімуму, а також пом’якшення їх наслідків.
Профспілки мають право вносити пропозиції органам державної
влади та місцевого самоврядування, роботодавцям, їх об’єднанням про перенесення
термінів, тимчасове припинення або скасування заходів, пов’язаних із вивільненням
працівників, які є обов’язковими для розгляду.
Методичний день для педагога
Чи має право вчитель-предметник на методичний день?
Права та обов’язки суб’єктів навчально-виховного процесу визначено
Законом України «Про освіту» та Положенням про загальноосвітній навчальний заклад,
затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. №
964.
Відповідно до загального положення про надання методичного
дня, учителі-предметники загальноосвітніх навчальних закладів на основі колективного
договору мають право на отримання методичного дня. Він установлюється за умови
навчального навантаження обсягом 18 навчальних годин протягом навчального тижня,
що становить тарифну ставку, не порушуючи навчального режиму школи та не створюючи
перевантаження учнів.
Контроль за дотриманням режиму методичного дня здійснює заступник
директора з навчально-виховної роботи, а саме:
– надає індивідуальні рекомендації вчителям із тем їх самоосвіти;
– організовує та проводить методичні дні (тижні), теоретичні
та практичні семінари;
– допомагає в складанні індивідуальних програм самоосвіти;
організовує та проводить діагностику результатів роботи вчителів
і підвищення їх майстерності. Педагогічні працівники школи мають подати заступнику
директора з навчально-виховної роботи приблизний план розробки методичних матеріалів
(обговорених на засіданні методичної ради).
Звільнення
з
певних
підстав
Я керую автопідприємством,
де працюють двоє водіїв пенсійного віку. Як їх звільнити, якщо за згодою сторін
це зробити неможливо?
Відповідно до ст. 40 Кодексу
законів про працю України, трудовий договір, укладений на невизначений строк, а
також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути
розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках:
1) Змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації,
реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації,
скорочення чисельності або штату працівників.
2) Виявленої невідповідності працівника займаній посаді або
виконуваній роботі внаслідок недостатньої кваліфікації або стану здоров’я, які
перешкоджають продовженню даної роботи, а також у разі відмови в наданні допуску
або скасування допуску до державної таємниці, якщо виконання покладених на нього
обов’язків вимагає такого допуску.
3) Систематичного невиконання працівником без поважних причин
обов’язків, покладених на нього трудовим договором або правилами внутрішнього трудового
розпорядку, якщо до працівника раніше застосовувалися заходи дисциплінарного чи
громадського стягнення.
4) Прогулу (в тому числі відсутності на роботі більше 3 годин
протягом робочого дня без поважних причин).
5) Нез’явлення на роботу протягом більш як 4 місяців поспіль
внаслідок тимчасової втрати працездатності, не рахуючи відпустки по вагітності
та пологах, якщо законодавством не встановлений триваліший строк збереження місця
роботи (посади) при певному захворюванні. За працівниками, які втратили працездатність
у зв’язку з трудовим каліцтвом або професійним захворюванням, місце роботи (посада)
зберігається до відновлення працездатності або встановлення інвалідності.
6) Поновлення на посаді працівника, який раніше виконував цю
роботу.
7) Появи на роботі в нетверезому стані, а також у стані наркотичного
або токсичного сп’яніння.
8) Вчинення за місцем роботи розкрадання (в тому числі дрібного)
майна власника, встановленого вироком суду, що набрав законної сили, чи постановою
органу, до компетенції якого входить накладення адміністративного стягнення або
застосування заходів громадського впливу.
Звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6, допускається,
якщо неможливо перевести працівника за його згодою на іншу роботу.
25.04.2013
|