Заробітна плата, охорона праці, соціальний захист
Які повноваження надаються
профспілкам щодо захисту прав громадян на працю та здійснення громадського контролю
за дотриманням законодавства про працю?
Відповідно до статті 21 ЗУ «Про професійні спілки, їх права
та гарантії діяльності» профспілки, їх об’єднання захищають право громадян на працю,
беруть участь у розробленні та здійсненні державної політики у галузі трудових
відносин, оплати праці, охорони праці, соціального захисту.
Проекти законів із питань формування та реалізації державної
соціальної та економічної політики, регулювання трудових, соціальних, економічних
відносин подають відповідні органи виконавчої влади з урахуванням пропозицій всеукраїнських
профспілок, їх об’єднань.
Проекти нормативно-правових актів, які стосуються регулювання
трудових, соціальних, економічних відносин, органи виконавчої влади та органи
місцевого самоврядування розглядають з урахуванням позиції відповідних профспілок
та їх об’єднань.
Профспілки та їх об’єднання мають право вносити пропозиції суб’єктам
права законодавчої ініціативи і відповідним органам державної влади про прийняття
або внесення змін до законів та інших нормативно-правових актів із питань формування
та реалізації державної соціально-економічної політики, регулювання трудових, соціальних,
економічних відносин.
Профспілки та їх об’єднання мають право брати участь у розгляді
органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також роботодавцями,
їх об’єднаннями, іншими об’єднаннями громадян своїх пропозицій.
Форми й системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні
сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат,
премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат
встановлюються в колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених
законодавством, Генеральною, галузевими (міжгалузевими) або територіальними угодами.
Якщо колективний договір не укладено, то роботодавець зобов’язаний погодити зазначені
питання з профспілкою.
Профспілки також здійснюють громадський контроль за виплатою
заробітної плати, дотриманням законодавства про працю та охорону праці, створенням
безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових
умов, забезпеченням працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального
та колективного захисту. У разі загрози життю або здоров’ю працівників профспілки
мають право вимагати від роботодавця негайного припинення робіт на робочих місцях,
виробничих дільницях, у цехах та інших структурних підрозділах або на підприємстві
в цілому на час, необхідний для усунення загрози життю або здоров’ю працівників.
Профспілки мають право на проведення незалежної експертизи умов
праці, а також об’єктів виробничого призначення, що проектуються, будуються чи
експлуатуються, на їх відповідність нормативно-правовим актам з питань охорони
праці, брати участь у розслідуванні причин нещасних випадків і профзахворювань
на виробництві й подавати свої висновки щодо них.
Для здійснення цих функцій профспілки та їх об’єднання можуть
створювати служби правової допомоги та відповідні інспекції, комісії, затверджувати
положення про них. Уповноважені представники профспілок мають право вносити
роботодавцям, органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування подання
про усунення порушень законодавства про працю, які є обов’язковими для розгляду,
та в місячний термін одержати аргументовану відповідь.
У разі ненадання аргументованої відповіді у зазначений термін
дії чи бездіяльність посадових осіб можуть бути оскаржені у місцевому суді.
Поважну причину підтвердить
довідка
Які причини вважаються
поважними, аби безробітний міг не прийти у державну службу зайнятості? Чи потрібно
для цього подавати підтверджувальні документи?
Згідно з пунктом 13 Порядку
реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і
безробітних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від
14.02.2007 № 219, передбачено, що безробітні зобов’язані відповідно до письмових
рекомендацій працівників державної служби зайнятості (ДСЗ) відвідувати службу
зайнятості у визначений і погоджений з ними час. Громадяни, які з поважної причини,
підтвердженої відповідним документом (довідкою, висновком), не змогли своєчасно
звернутися до служби зайнятості у строк, встановлений для відвідування, зокрема
для надання статусу безробітного, повинні звернутися до ДСЗ у день, що настає після
видужання чи закінчення дії обставин, зумовлених поважною причиною.
До поважних причин належать такі:
– хвороба;
– смерть близьких родичів (чоловіка, дружини, батьків, дітей,
братів, сестер, онуків, діда та баби);
– догляд за хворою дитиною віком до 14 років відповідно до
медичного висновку;
– переведення чоловіка або дружини на роботу в іншу місцевість;
переїзд на інше місце проживання тощо.
Робота за строковим договором
На час відпустки основного
працівника по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку мені запропонували
укласти строковий трудовий договір. Які я маю права при укладанні цього договору
і як оформлюються трудові відносини на визначений термін?
Відповідно до статті
21 Кодексу законів про працю України (КЗпП) трудовий договір є угодою між працівником
і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи
фізичною особою, відповідно до якої працівник зобов’язується виконувати роботу,
визначену цією угодою, дотримуватися правил внутрішнього трудового розпорядку,
а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична
особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату й забезпечувати
умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю,
колективним договором і угодою сторін.
Стаття 23 КЗпП визначає, що трудовий договір може бути безстроковим,
тобто укладатися на невизначений строк, укладатися на визначений строк, установлений
за погодженням сторін, а також укладатися на час виконання певної роботи.
При цьому строковий трудовий договір укладається у разі, коли
трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням
характеру подальшої роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в
інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, строковий трудовий договір є різновидом трудового
договору, що укладається на підставі та в порядку, визначеному законодавством України
про працю. Тож на працівників, з якими укладено такі договори, поширюються всі
права та гарантії, передбачені трудовим законодавством.
Працівник, що стає до роботи, оформляється за звичайною процедурою
прийняття (переведення) на іншу роботу: подає відповідну заяву із зазначенням конкретної
дати або події, після настання якої дія трудового договору припиняється.
У наказі про прийом на роботу обов’язково мають бути зазначені
строки дії трудового договору. В іншому випадку трудовий договір вважатиметься укладеним
на невизначений строк.
При цьому запис про характер трудового договору (строковий, тимчасова
або сезонна робота) до трудової книжки не вноситься.
Департамент правового захисту апарату ФПУ
20.04.2013
Коментарі
#3 25.06.2013 10:07 добавил: Адвокат | додати коментарВ части “Обмеження на заміщення посад родичами” дан неполный обзор законодательств а, ограничивающего трудоустройство родственников. Так, Закон Украины “Об основах предотвращения и противодействия коррупции” (статьи 9, 4) ограничивают работу близких лиц, к которым, естественно относятся родственники. Не могут иметь в непосредственно м подчинении близких им лиц или быть непосредственно подчиненными в связи с выполнением полномочий близким им лицам также военнослужащие, судьи, прокуроры и проч. должностные лица юридических лиц публичного права.
|
| #2 24.04.2013 11:14 добавил: Александр Павлович | додати коментарЯ вижу, коллега очень переживает за профсоюзную прессу. Так я Вам скажу, что этим писакам такая критика - до лампочки. Они сами в законе не в зуб ногой, а те кто их читают, а это почти никто, чтобы анализировать - и подавно.
|
| #1 23.04.2013 21:55 добавил: Адвокат | додати коментарАвтору или редактору газеты (на выбор) давно пора провести правовой ликбез, ознакомить с действующим законодательств ом. Смотрим дату публикации- 20. 04. 2013. При этом, Постановление КабМина от 14. 02. 2007 № 219, которой автор обосновывает уважительные причины неявки безработного в ГСЗ - УТРАТИЛА СИЛУ на основании Постановления от 20. 03. 2013, т. е. - за месяц (!!!) до публикации.
Следует отметить, что в этой "юридичній сторінці" раз за разом такие явные "ляпы", прям в каждом выпуске. Коллеги- перепроверяйте информацию после прочтения по правовой базе, а лучше- не читайте)))
|
|
|