Нарахування зарплати при зміні умов праці
Роботодавець в односторонньому порядку вирішив зменшити розмір
зарплати працівникові, пояснюючи це тим, що на роботу прийнято іншого працівника
тієї ж спеціальності. Чи правомірні такі дії роботодавця?
Відповідно до ст. 94 КЗпПУ та ст. 1 ЗУ «Про оплату праці» зарплата
є винагородою, обчисленою в грошовому вираженні, яку за трудовим договором роботодавець
виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Зарплата складається із:
– основної зарплати за виконану роботу відповідно до визначених
норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов’язки). Основна
зарплата встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) та відрядних розцінок
для робітників і посадових окладів для службовців;
– додаткової зарплати за працю понад установлені норми, за трудові
успіхи та винахідливість, а також за особливі умови праці. Додаткова зарплата
включає доплати, надбавки, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені чинним
законодавством; премії, пов’язані з виконанням виробничих завдань і функцій;
– інших заохочувальних та компенсаційних виплат у формі винагород
за підсумками роботи за рік, премій за спеціальними системами і положеннями, компенсаційних
та інших грошових і матеріальних виплат.
Основою організації оплати праці на підприємстві, в установі,
організації є тарифна система, яка включає:
– тарифну сітку (встановлене за тарифною ставкою працівника
першого розряду співвідношення розмірів тарифних ставок інших розрядів);
– тарифну ставку (норма оплати праці робітника відповідної спеціальності
та кваліфікації за одиницю часу, зокрема погодинна тарифна ставка у твердій сумі);
– схему посадових окладів (перелік посад і відповідних їм посадових
окладів, визначених у вигляді верхньої та нижньої межі посадового окладу за кожною
посадою);
– кваліфікаційні характеристики (довідники).
Згідно з положеннями ст. 21 та 22 ЗУ «Про оплату праці» роботодавець
не має права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці,
які погіршують умови, встановлені законодавством, угодами і колективними договорами.
Враховуючи заборону прийняття в односторонньому порядку рішення
з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством і колдоговором,
підприємство має самостійно розробити порядок зменшення зарплати і погодити його
з органом, який представляє інтереси трудового колективу. Право на ведення переговорів
і укладення колдоговорів (угод) від імені найманих працівників надається, зокрема,
профспілкам, об’єднанням профспілок в особі їх виборних органів.
Ст. 32, 103 КЗпПУ та ст. 29 ЗУ «Про оплату праці» визначено,
що про нові або зміну діючих умов оплати праці в бік погіршення власник або уповноважений
ним орган має повідомити працівника не пізніше, ніж за два місяці до їх запровадження
або зміни.
Варто зазначити, що зміна зазначених істотних умов праці може
відбуватися виключно у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці. Якщо
ж змін в організації виробництва і праці немає, власник не вправі одностороннє
змінювати істотні умови праці. При цьому зміни в організації виробництва і праці
носять неперсоніфікований характер та не можуть стосуватися конкретного працівника.
При змінах в організації виробництва і праці власник повинен
дотримуватися такого порядку. Спочатку видається наказ про внесення змін в організацію
виробництва і праці. У ньому розкривається зміст цих змін, даються відповідні
доручення посадовим особам для їх здійснення. Працівники персонально попереджаються
про те, що з певного конкретного дня (але не раніше, ніж через два місяці після
персонального попередження), у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці
змінюються істотні умови їх праці. Відділу кадрів наказом дається доручення ознайомити
відповідних працівників з майбутніми змінами істотних умов праці під розписку.
Протягом двох місяців від таких працівників доцільно отримати письмову заяву про
згоду продовжувати роботу після зміни істотних умов праці або про відмову від
цього.
Працівники вправі в будь-який час змінити своє рішення: скасувати
раніше дану згоду на продовження роботи або погодитися, скасувавши попередню відмову.
Як
захистити
свої права?
Безпосередньо перед початком роботи відповідно до змінених істотних
умов праці керівник повинен видати наказ, визначивши їх щодо кожного працівника,
а також ознайомити працівників з новими інструкціями та іншими документами, що
визначають умови проведення робіт. Працівники, які відмовилися продовжувати роботу
в зв’язку із зміною істотних умов праці, підлягають звільненню на підставі п.
6 ст. 36 КЗпПУ.
У разі порушення трудового законодавства України працівник має
право звернутися до Держінспекції України з питань праці.
Відповідно до ст. 35 ЗУ «Про оплату праці» вищий нагляд за додержанням
законодавства в цій сфері здійснює генеральний прокурор України та підпорядковані
йому прокурори.
Крім того, працівник може звернутися із заявою про вирішення
трудового спору безпосередньо до районного, районного в місті, міського чи міськрайонного
суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про
порушення свого права. У разі порушення законодавства про оплату праці працівник
має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому зарплати без
обмеження будь-яким строком (ст. 233 КЗпПУ).
Департамент правового захисту апарату ФПУ
Розслідування та облік
невиробничої травми
Чи зобов’язане підприємство розслідувати випадок невиробничого
травматизму, якщо потерпілий не подавав відповідної заяви?
Так, зобов’язане. Нормативно-правовим актом щодо проведення
розслідування нещасного випадку невиробничого характеру є постанова Кабінету Міністрів
України від 22 березня 2001 року № 270 «Про затвердження Порядку розслідування
та обліку нещасних випадків невиробничого характеру». Згідно з положеннями ч.
2 п. 11 зазначеної постанови «рішення щодо розслідування нещасного випадку приймається
керівником організації на підставі звернення потерпілого, листка непрацездатності
або довідки лікувально-профілактичного закладу». За результатами розслідування
складається акт за формою НТ (невиробничий травматизм) згідно з додатком 3 цієї
постанови. Цей акт затверджується керівником органу (організації), що проводив
розслідування.
Акти за формою НТ, які складаються за результатами розслідування
нещасних випадків з працівниками, зберігаються в організації разом з матеріалами
розслідування протягом 45 років. Матеріали розслідування можуть прийматися до
розгляду при призначенні потерпілому від нещасного випадку невиробничого характеру
страхових виплат відповідним Фондом соціального страхування.
Розслідування нещасних випадків невиробничого характеру надзвичайно
важливе з огляду на те, що до них нерідко відносять випадки травмування працівника
на виробництві.
Отже, наявність заяви від потерпілого для проведення розслідування
нещасного випадку, який стався у невиробничій сфері, не є обов’язковим.
Особиста необережність потерпілого
За якими критеріями визначається
особиста необережність потерпілого?
Як свідчить практичний досвід, однією з причин настання нещасних
випадків є особиста необережність потерпілого.
Статтею 14 ЗУ «Про охорону праці» визначено, що працівник зобов’язаний
дбати про особисту безпеку і здоров’я, а також про безпеку та здоров’я оточуючих
людей у процесі виконання будь-яких робіт чи під час перебування на території
підприємства.
Отже, у разі якщо під час розслідування нещасного випадку комісією
не було встановлено впливу шкідливих і небезпечних виробничих факторів на потерпілого,
не встановлено технічних та організаційних причин настання нещасного випадку,
а також якщо ним не було допущено порушень вимог інструкцій (правил тощо), можна
вважати, що даний нещасний випадок стався внаслідок особистої необережності потерпілого.
Департамент охорони праці апарату ФПУ
30.03.2013
Коментарі
#1 30.10.2013 21:26 добавил: Ярослава | додати коментарА як бути в такому випадку? Розпорядженням голови районної ради від 31. 01. 2013 встановлюється надбавка працівникам виконавчому апарату районної ради за виконання особливо важливої роботи з 01. 01. 2013 (заднім числом), що на 30% менше від раніш встановленої. Про таке істотне зменшення оплати праці ніхто не попереджався, оскільки голова районно ради вважає, що ця надбавка не відноситься до заробітної плати і це не є зміна істотних умов в оплаті праці, а тому не має підстав за 2 місяці попереджати працівників. Хіба це не суперечить діючому законодавству? Буду дуже вдячна, якщо отримаю з цього питання роз´ясненн .
|
|
|