Фінансова звітність профорганізацій
Чи повинні профспілкові
організації щоквартально здавати Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва
(форма № 1-м «Баланс», форма № 2-м «Звіт про фінансові результати») до управління
статистики?
Згідно з пп. 133.1.4 п. 133.1 ст. 133 розділу III Податкового
кодексу України (ПКУ) платниками податку на прибуток підприємств є неприбуткові
організації в разі отримання прибутку від неосновної діяльності та/або доходів,
що підлягають оподаткуванню відповідно до цього розділу.
У разі, якщо профспілкова організація підпадає під критерії
визначення малого (середнього, великого) платника податку, а саме: виходячи з обсягу
доходу з інших джерел, що підлягає оподаткуванню, та її середньооблікової чисельності
працівників за звітний (фінансовий) рік, вона має подавати органам державної
податкової служби разом із Податковим звітом про використання коштів неприбуткових
установ та організацій відповідну фінансову звітність у порядку, передбаченому
для подання податкової декларації.
Фінансова звітність подається:
– органам статистики: квартальна – не пізніше 25-го числа місяця,
що настає за звітним кварталом; річна – не пізніше 9 лютого року, що настає за
звітним (п. 2 та 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 № 419);
– органам ДПІ – у строки подання Податкового звіту про використання
коштів неприбуткових організацій і установ (пп. 49.18.2 Податкового кодексу України,
п. 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів
України від 28.02.2000 № 419), тобто протягом 40 календарних днів після останнього
дня звітного кварталу.
Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва складається з
двох форм: форма № 1-м «Баланс» та форма № 2-м «Звіт про фінансові результати».
До суб’єктів малого підприємництва належать організації, у яких обсяг доходу
від реалізації продукції (робіт, послуг) не перевищує в звітному році 70 млн грн,
а середньооблікова чисельність працівників становить не більше 50 осіб.
Відповідно до ч. 7 ст. 11 Закону України «Про бухгалтерський
облік та фінансову звітність в Україні» юридичні особи, що відповідають критеріям,
визначеним п. 154.6 ст. 154 Податкового кодексу України, зобов’язані складати та
подавати до відповідних органів фінансову звітність, передбачену для суб’єктів
малого підприємництва, один раз на рік.
Звертаємо увагу, що в січні 2013 року до законодавства внесені
зміни, зокрема до Порядку подання фінансової звітності, відповідно до яких квартальна
фінансова звітність не подається підприємствами, що відповідно до Господарського
кодексу України (ГКУ) належать до суб’єктів малого підприємництва, у тому числі
до суб’єктів мікропідприємництва.
Згідно із ст. 55 ГКУ суб’єктами малого підприємництва є юридичні
особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми та форми
власності, у яких середня кількість працівників за звітний період (календарний
рік) не перевищує 50 осіб і річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує
суму, еквівалентну 10 млн євро, визначену за середньорічним курсом Національного
банку України.
Суб’єктами мікропідприємництва є юридичні особи – суб’єкти
господарювання будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, у яких
середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує
10 осіб і річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну
2 млн євро, визначену за середньорічним курсом Національного банку України.
Юридичні особи, що відповідають критеріям, визначеним п.
154.6 ст. 154 ПКУ, та юридичні особи, які відповідно до ГКУ належать до суб’єктів
мікропідприємництва, подають відповідним органам річну фінансову звітність, передбачену
для суб’єктів малого підприємництва.
Департамент правового захисту апарату ФПУ
Укладаємо колективний
договір
Чи обов’язкове укладення
колективного договору на підприємстві, в установі й організації, і чи доцільно
укладати його в організації, де працюють 2–3 особи?
Питання укладення колективного договору регулюються Законом
України «Про колективні договори і угоди», ст. 2 якого, зокрема, передбачає, що
його укладають на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм
власності та господарювання, які використовують найману працю і мають право юридичної
особи. Колективний договір може укладатися в структурних підрозділах підприємства
в межах компетенції цих підрозділів.
Одна із сторін соціального діалогу на підприємстві ініціює
проведення колективних переговорів щодо укладення колективного договору, а інша
сторона зобов’язана розпочати такі переговори. Отже, незалежно від кількості працівників
на підприємстві, в установі, організації підставою для цього є ініціатива однієї
із сторін про початок переговорів, кінцевою метою яких має бути укладення колективного
договору.
Департамент правового захисту апарату ФПУ
Відрахування коштів первинкам
Відповідно до Інструкції із статистики зарплати, затвердженої
наказом Держкомстату України від 13.01.2004 № 5, для оцінки розміру зарплати найманих
працівників застосовується показник фонду оплати праці (ФОП), який складається
з фонду основної зарплати, фонду додаткової зарплати, інших заохочувальних та компенсаційних
виплат.
До ФОП включаються нарахування найманим працівникам у грошовій
і натуральній формі (оцінені в грошовому вираженні) за відпрацьований і невідпрацьований
час, який підлягає оплаті, або за виконану роботу незалежно від джерела фінансування
цих виплат.
Програми державних статистичних спостережень передбачають облік
ФОП, нарахованого всім працівникам, а також виділення фонду штатних працівників,
які перебувають в обліковому складі підприємства, та поділ його на складові.
Фонд оплати праці інших категорій працівників (сумісників або
осіб, зайнятих за договорами цивільно-правового характеру) розподіляється на складові
на загальних підставах згідно з Інструкцією. При цьому суми оплати праці вищезгаданих
категорій у формах держстатспостережень відображаються у ФОП позаоблікового складу
та не враховуються при обчисленні середньої зарплати штат-них працівників облікового
складу підприємства.
При визначенні ФОП штатних працівників із загальної суми ФОП
також виключаються суми, нараховані працівникам, які перебувають у відпустці у
зв’язку з вагітністю та пологами, по догляду за дитиною, а також вибраним до органів
первинної профорганізації, звільненим з роботи на момент здійснення нарахувань.
Фонд оплати праці співробітників, прийнятих на постійну роботу
за направленням ДСЗ згідно з договором із роботодавцем про надання дотації на
створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітних, ураховується
на загальних підставах згідно з Інструкцією.
Щодо відрахувань первинкам коштів на культмасову, фізкультурну
й оздоровчу роботу, то відповідно до ст. 44 ЗУ «Про профспілки…», ст. 250 КЗпП України
роботодавці зобов’язані здійснювати їх у розмірах, передбачених колдоговором та
угодами, але не менш ніж 0,3% ФОП із віднесенням цих сум на валові витрати. Зазначені
кошти перераховуються на підставі колдоговору, дія якого поширюється на всіх працівників
підприємства незалежно від того, чи є вони членами профспілки (ст. 9 ЗУ «Про колективні
договори і угоди»), а отже, й заходами з оздоровлення, фізкультурної та культмасової
роботи охоплюються всі працівники підприємства, а не лише спілчани.
Департамент правового захисту апарату ФПУ
23.03.2013
|