Комерційна, конфіденційна, службова таємниця
Під час прийняття на роботу
у приватну компанію працівника під розпис попередили про заборону розголошення
конфіденційної інформації та відомостей, які становлять службову й комерційну
таємницю, а також про кримінальну відповідальність за розголошення таких відомостей.
Які юридичні наслідки має така розписка для працівника?
Відповідно до статті 505 Цивільного кодексу України комерційна
таємниця – це інформація, яка є секретною в тому розумінні, що вона в цілому чи
в певній формі та сукупності її складових є невідомою та не є легкодоступною для
осіб, які звичайно мають справу з видом інформації, до якого вона належить, у
зв’язку з цим має комерційну цінність та була предметом адекватних існуючим обставинам
заходів щодо збереження її секретності, вжитих особою, яка законно контролює цю
інформацію.
Аналогічні положення щодо змісту та обсягів комерційної таємниці
містяться і в Господарському кодексі України. При цьому склад і обсяг таких відомостей,
спосіб їх захисту визначаються суб’єктом господарювання самостійно.
Положеннями ЗУ «Про доступ до публічної інформації» визначено,
що конфіденційна інформація – це інформація, доступ до якої обмежено фізичною
або юридичною особою, крім суб’єктів владних повноважень, та яка може поширюватися
у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов.
Не може бути віднесена до конфіденційної інформація про стан
довкілля, якість харчових продуктів і предметів побуту, інформація про аварії,
катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або
можуть статися і загрожують здоров’ю та безпеці громадян, інша інформація, що
становить суспільний інтерес (суспільно необхідна інформація).
Чинне законодавство України не містить визначення поняття «службова
таємниця».
Водночас у Цивільному кодексі визначено, що закон може встановлювати
перелік відомостей, які не можуть бути віднесені до комерційної таємниці.
На сьогодні перелік таких відомостей визначений у постанові
Кабінету Міністрів України від 09.08.93 № 611 «Про перелік відомостей, що не становлять
комерційної таємниці». До них належать:
– установчі документи, документи, що дозволяють займатися підприємницькою
діяльністю та її окремими видами;
– інформація за всіма встановленими формами державної звітності;
– дані, необхідні для перевірки обчислення і сплати податків
та інших обов’язкових платежів;
– відомості про чисельність і склад працюючих, їхню заробітну
плату в цілому та за професіями й посадами, а також наявність вільних робочих місць;
– документи про сплату податків і обов’язкових платежів;
– інформація про забруднення навколишнього природного середовища,
недотримання безпечних умов праці, реалізацію продукції, що завдає шкоди здоров’ю,
а також інші порушення законодавства України та розміри заподіяних при цьому збитків;
– документи про платоспроможність;
– відомості про участь посадових осіб підприємства в кооперативах,
малих підприємствах, спілках, об’єднаннях та інших організаціях, які займаються
підприємницькою діяльністю;
– відомості, що відповідно до чинного законодавства підлягають
оголошенню.
З метою захисту від недобросовісної конкуренції юридичні особи
можуть встановлювати обмеження для найманих працівників щодо нерозголошення певних
відомостей, які стали їм відомі у зв’язку з виконанням трудових обов’язків.
Зазвичай з цією метою на підприємствах, в установах, організаціях
розробляють і затверджують локальний акт роботодавця, у якому викладено положення
про встановлення правил віднесення інформації до комерційної таємниці у межах,
визначених законом, а також перелік організаційних заходів із забезпечення збереження
конфіденційної інформації та ін.
У разі якщо працівник був ознайомлений із зазначеним локальним
актом (зазвичай положенням) і погодився на роботу в таких умовах, він може бути
притягнутий до відповідальності за розголошення конфіденційної інформації в порядку
і на умовах, передбачених для застосування дисциплінарних стягнень.
Питання про матеріальну та кримінальну відповідальність працівника
за розголошення комерційної таємниці може вирішуватися лише в судовому порядку
згідно з процедурою, встановленою цивільним і кримінальним процесуальним законодавством,
та не може регулюватися локальними актами роботодавця.
Департамент правового захисту ФПУ
Додаткова відпустка дезінфектору
Чи має право дезінфектор
лікувально-профілактичного закладу, що займається паровою обробкою м’якого інвентарю,
на додаткову відпустку терміном сім днів?
Надання додаткової оплачуваної відпустки працівникам певних видів
виробництв, робіт, цехів, професій і посад, які зайняті на роботах з важкими та
шкідливими умовами праці, передбачено постановою Уряду № 1290 від 17.11.97 у редакції
постанови № 679 від 13.05. 2003.
Згідно з розділом XVII «Охорона здоров’я, освіта та соціальна
допомога», підрозділом «Загальні професії медичних працівників закладів та установ
охорони здоров’я, соціального захисту населення та освіти», позицією 116 Додатка
2 до цієї постанови дезінфектор, зайнятий роботами на вогневій, камерній і профілактичній
дезінфекції, дезінсекції, дератизації в лікувально-профілактичних установах, має
право на щорічну додаткову оплачувану відпустку за особливий характер праці максимальною
тривалістю сім календарних днів.
Департамент охорони праці ФПУ
До суду – у тримісячний
термін
У які строки працівник
має право звернутися до суду з позовом про стягнення середнього заробітку за час
затримки розрахунку під час звільнення з роботи та щодо відшкодування власником
або уповноваженим ним органом моральної шкоди?
У зв’язку з наявністю
неоднозначного застосування положень ст. 233 КЗпП у взаємозв’язку з положеннями
ст. 117, 237-1 КЗпП Конституційний Суд України (КСУ) Рішенням від 22.02. 2012 №
4-рп/2012 надав офіційне тлумачення цих положень. У ст. 233 КЗпП України передбачені
строки звернення працівника до суду за вирішенням трудових спорів: тримісячний
строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права,
а у справах про звільнення – місячний строк із дня вручення копії наказу про звільнення
або з дня видачі трудової книжки; а у разі порушення законодавства про оплату праці
– без обмеження будь-яким строком.
За ст. 47 КЗпП власник або уповноважений ним орган зобов’язаний
виплатити працівникові при звільненні всі суми, що належать йому від підприємства,
установи, організації, у строки, зазначені в ст. 116 КЗпП, а саме: в день звільнення
або не пізніше наступного дня після пред’явлення звільненим працівником вимоги
про розрахунок. Не проведення з вини власника або уповноваженого ним органу розрахунку
з працівником у зазначені строки є підставою для відповідальності, передбаченої
ст. 117 КЗпП, тобто виплати працівникові його середнього заробітку за весь час затримки
по день фактичного розрахунку, а стаття 237-1 вимагає відшкодувати працівникові
завдану моральну шкоду.
Засади та сутність інституту моральної шкоди розкриваються в
ст. 23 Цивільного кодексу України. У трудовому законодавстві право працівника на
відшкодування моральної шкоди, завданої порушенням його трудових прав, визначено
у ст. 237-1 КЗпП, відповідно до якої порядок відшкодування такої шкоди визначається
законодавством.
Конституційний Суд України вважає, що в аспекті конституційного
звернення визначені Цивільним кодексом і Кодексом законів про працю підстави та
порядок відшкодування власником або уповноваженим ним органом моральної шкоди слід
розглядати у нерозривному зв’язку з положеннями ст. 233 КЗпП, у яких встановлено
строки звернення до суду за вирішенням трудових спорів, зокрема тримісячний строк,
який розпочинається з дня, коли працівник дізнався чи повинен був дізнатися про
порушення свого права.
Звільнений працівник, якому з вини власника або уповноваженого
ним органу несвоєчасно виплатили належні при звільненні суми, має право вимагати
відшкодування завданої при цьому моральної шкоди.
КСУ дійшов висновку, що для звернення працівника до суду про
відшкодування моральної шкоди, завданої йому несвоєчасною виплатою з вини власника
або уповноваженого ним органу належних звільненому працівникові сум, встановлено
тримісячний строк, перебіг якого розпочинається з дня, коли звільнений працівник
дізнався або повинен був дізнатися про те, що власник або уповноважений ним орган,
з вини якого сталася затримка виплати всіх належних при звільненні сум, фактично
з ним розрахувався.
Департамент правового захисту ФПУ
28.02.2013
|