Організація медичних оглядів працівників
Хто саме на підприємстві
має займатися організацією проведення медоглядів працівників?
На жаль, нормативними актами з організації та проведення попередніх
при працевлаштуванні та періодичних медоглядів працівників підприємств (постанови
Кабінету Міністрів України № 1238 від 06.11.1997; № 1465 від 27.09.2000; № 559
від 23.05.2001; накази Міністерства охорони здоров’я України (МОЗ) № 263/121 від
23.09.1994; № 339 від 24.11.1997; № 124/345 від 05.06.2000; № 280 від
23.07.2002; № 246 від 21.05.2007) чітко не визначені посадові особи підприємства,
установи або організації (далі – підприємства), які мають займатися організацією
проведення періодичних медоглядів працівників.
Оскільки правильна організація проведення періодичних медоглядів
працівників має надзвичайно важливе значення для збереження їхнього здоров’я та
забезпечення високої працездатності, а також раннього виявлення і запобігання виникненню
профзахворювань, це питання має бути врегульоване відповідним нормативним актом
роботодавця (керівника суб’єкта підприємництва), який складається відповідно
до вимог НПАОП 0.00-6.03-93 «Порядок опрацювання та затвердження власником нормативних
актів про охорону праці, що діють на підприємстві».
Контроль за проходженням попередніх медоглядів працівниками
при працевлаштуванні доцільно покласти на працівників відділу (служби) кадрів підприємства,
установи або організації, які розглядають та аналізують дані необхідних документів
майбутнього працівника. Саме відділу кадрів і доцільно контролювати також проходження
періодичного медогляду працівниками відповідно до зазначених наказів МОЗ.
Щодо працівників, які працюють у важких і шкідливих умовах праці,
осіб до 21 року та інших працівників певних категорій, які повинні проходити попередній
і періодичний медогляди відповідно до вимог наказу МОЗ № 246, слід зазначити таке:
а) згідно з п. 2.2 цього наказу перед проведенням періодичного
медогляду у грудні за заявкою роботодавця складається акт визначення категорії
працівників, які підлягають попередньому (періодичному) медогляду (додаток 1 до
зазначеного наказу). Складання цього акту, як правило, покладається на керівника
відділу (служби) охорони праці підприємства, який використовує при цьому матеріали
штатного розпису підприємства та результати проведених на підприємстві атестацій
робочих місць за умовами праці;
б) згідно з п. 2.3 зазначеного наказу роботодавець повинен
протягом місяця після складання акту скласти список працівників, які підлягають
періодичним медоглядам (далі – Список) – додаток 2 до наказу.
Як правило, цей Список (графи 1–8) складають працівники відділу
(служби) кадрів, оскільки вони мають доступ до відповідної інформації, що міститься
в облікових документах працівників.
Дев’яту та десяту графи Списку заповнюють працівники відділу
(служби) охорони праці підприємства на підставі матеріалів (карт умов праці) проведених
на підприємстві атестацій робочих місць за умовами праці.
Графи 11 і 12 Списку заповнюють працівники лікувально-профілактичного
закладу, з яким укладено договір на проведення такого медогляду та які проводитимуть
періодичний медогляд, згідно з даними дев’ятої та десятої граф Списку, а також вимог
додатків 4 і 5 до п. 2.6. наказу МОЗ № 246. Заповнення цих граф має надзвичайно
важливе значення, оскільки вони дають змогу роботодавцеві проконтролювати виконання
програми періодичного медогляду, включаючи медогляд лікарями-спеціалістами, необхідні
інструментальні та лабораторні дослідження.
Особливості участі представників різних відділів (служб) підприємства
в організації проведення періодичних медоглядів зазначаються у розпорядчому документі
роботодавця.
Довідка за місцем лікування
Який лікувально-профілактичний заклад (ЛПЗ) встановлює зв’язок
погіршення стану здоров’я працівника з впливом на нього небезпечних, шкідливих
виробничих факторів, психоемоційних причин або протипоказань за станом здоров’я
виконувати роботу? Який порядок встановлення протипоказань потерпілому, якщо
він не проходив обов’язкового медогляду та не має результатів дослідження умов праці
й виробничого середовища, які передували настанню нещасного випадку?
Відповідно до п. 64 Порядку розслідування нещасних випадків
на виробництві віднесення захворювання до професійного здійснюється відповідно
до процедури встановлення зв’язку захворювання з умовами праці (далі – Процедура)
згідно з додатком 14 та переліком профзахворювань, затвердженим постановою Кабміну
№ 1662 від 08.11.2000.
Відповідно до п. 3 Процедури медвисновок щодо встановлення цього
зв’язку або протипоказань за станом здоров’я виконувати роботу видає ЛПЗ за місцем
лікування або обстеження потерпілого у вигляді рішення лікарсько-експертної комісії
на запит роботодавця та/або голови комісії.
Такий запит та додані до нього матеріали мають містити необхідні
відомості про обставини нещасного випадку, результати дослідження умов праці й
виробничого середовища, зокрема кількісні та якісні характеристики небезпечних,
шкідливих виробничих факторів та/або факторів важкості чи напруженості трудового
процесу, які передували настанню нещасного випадку.
Департамент охорони праці ФПУ
Кваліфіковане розслідування
Які кваліфікаційні вимоги висуваються до членів комісій із розслідування
нещасного випадку? Чи повинен член комісії проходити навчання з питань охорони праці?
Відповідно до вимог пункту 11 Порядку проведення розслідування
та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві
до складу комісії з розслідування нещасного випадку входять такі особи: керівник
(спеціаліст) служби охорони праці або посадова особа, на яку покладено виконання
функцій з охорони праці (голова комісії), представник Фонду соціального страхування
від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань за місцезнаходженням
підприємства, представник первинної профорганізації (у разі наявності на підприємстві
кількох профспілок – представник профспілки, членом якої є потерпілий, а у разі
відсутності профспілки – уповноважена найманими працівниками особа з питань охорони
праці), представник підприємства та інші особи.
Згідно з вимогами Закону України «Про охорону праці» посадові
особи, діяльність яких пов’язана з організацією безпечного ведення робіт, уповноважені
найманими працівниками особи з питань охорони праці під час прийняття на роботу
й періодично один раз на три роки проходять за рахунок роботодавця навчання та перевірку
знань із питань охорони праці, порядок яких регламентовано Типовим положенням про
порядок проведення навчання і перевірки знань із питань охорони праці, затвердженим
наказом Держнаглядохоронпраці № 15 від 26.01.2005 і зареєстрованим у Міністерстві
юстиції України за № 231/10511 від 15.02.2005 (далі – Типове положення).
До програм навчання з охорони праці обов’язково включаються
питання щодо вивчення основних вимог Порядку розслідування та ведення обліку нещасних
випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві.
У пункті 1.3 Типового положення зазначено, що його вимоги є
обов’язковими для виконання усіма центральними, місцевими органами виконавчої влади,
органами місцевого самоврядування, бюджетними установами та суб’єктами господарської
діяльності (підприємства) незалежно від форми власності та видів діяльності.
16.02.2013
|