Діяльність профспілок: розбіжності усунуто
З 1 січня 2013 року набуває чинності Закон України «Про громадські
об’єднання» (далі – Закон про громадські об’єднання), який встановлює загальні
правові та організаційні засади реалізації права на свободу об’єднання, гарантованого
Конституцією України та міжнародними договорами, порядок створення, реєстрації,
діяльності громадських об’єднань та її припинення.
Відтак втрачає чинність
Закон України «Про об’єднання громадян», який містить норму про те, що правове
регулювання діяльності профспілок визначається законом про профспілки.
У свою чергу, Закон про громадські об’єднання надає можливість
окремим громадським об’єднанням (не тільки профспілкам) установлювати спеціальними
законами особливості їх утворення, реєстрації, діяльності та її припинення.
За час, що минув після набуття чинності ЗУ «Про об’єднання громадян»,
окремими (спеціальними) законами повною мірою врегульовано діяльність професійних
спілок та організацій роботодавців.
Особливості правового регулювання діяльності професійних спілок,
їх організацій та об’єднань, засади створення, організаційну побудову, права
та гарантії щодо їх функціонування визначає Закон України «Про професійні спілки,
їх права та гарантії діяльності» (далі – Закон про професійні спілки), який базується
на нормах міжнародних договорів, зокрема Конвенцій МОП № 87 про свободу асоціації
і захист права на організацію, № 98 про застосування принципів права на організацію
та на ведення колективних переговорів, № 135 про представників працівників, №
154 про сприяння колективним переговорам тощо.
Професійні спілки – це специфічні громадські організації, їх
діяльність спрямована на масштабне регулювання суспільних відносин у сфері формування
й реалізації державної соціальної та економічної політики, регулювання трудових,
соціальних, економічних відносин, що забезпечується спеціальним законодавством.
В Україні сформоване та ефективно діє правове поле, яке комплексно
регулює правовідносини у сфері створення, реєстрації, діяльності професійних
спілок, їх організацій, об’єднань та їх припинення. Діють закони України «Про професійні
спілки, їх права та гарантії діяльності», «Про організації роботодавців, їх об’єд-нання,
права і гарантії їх діяльності», «Про соціальний діалог в Україні», «Про колективні
договори і угоди», «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)»,
«Про охорону праці», Кодекс законів про працю України та інші, якими врегульовано
засади реалізації права на свободу об’єднання працівників у професійні спілки,
а роботодавців – у відповідні організації.
Однак з метою уникнення можливого вільного тлумачення посадовими
особами органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування норм Закону
про громадські об’єднання Федерація профспілок України 19 вересня ц. р. надіслала
запит до Міністерства юстиції України підтвердити в офіційному роз’ясненні, що особливості
регулювання утворення, реєстрації, діяльності та припинення професійних спілок,
їх організацій та об’єднань визначаються спеціальним ЗУ «Про професійні спілки,
їх права та гарантії діяльності».
За дорученням Мін’юс-ту звернення Федерації профспілок України
розглянула Державна реєстраційна служба України, яка є головним органом у системі
центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сфері
державної реєстрації (легалізації) об’єднань громадян та інших громадських формувань.
З метою запобігання довільному трактуванню дії норм Закону про
громадські об’єднання посадовими особами органів виконавчої влади та органів
місцевого самоврядування при застосуванні на практиці законів про громадські об’єднання
та про професійні спілки Федерація профспілок України звернулася до Прем’єр-міністра
України М. Азарова щодо підтримки розробленого ФПУ законопроекту «Про внесення
змін до статті 2 Закону України «Про громадські об’єд-нання», яким пропонується
виключити зі сфери його дії профспілки, їх організації та об’єднання і організації
роботодавців, їх об’єднання, діяльність яких повністю врегульо-вана спеціальними
за-конами.
Позицію Федерації профспілок України 15 жовтня ц. р. підтримав
Спільний представницький орган репрезентативних всеукраїнських об’єд-нань профспілок
на національному рівні.
Крапку
поставлено
Державна реєстраційна
служба України у своєму висновку від 05.10.2012 підтвердила, що із набуттям чинності
ЗУ «Про громадські об’єднання» правовідносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності
та припинення професійних спілок, їх організацій та об’єднань продовжують регулюватися
законом про професійні спілки, оскільки ЗУ «Про громадські об’єднання» не містить
положень, які визначали б, що сфера його діяльності поширюється на ці правовідносини.
Розрахунок
за місцем роботи
Де і як виплачується заробітна
плата?
Віктор МИКОЛАЙЧУК,
м.
Житомир
Відповідно до статті
23 ЗУ «Про оплату праці» заробітна плата працівників підприємств на території України
виплачується у грошових знаках, що мають законний обіг на території України. Виплата
зарплати у формі боргових зобов’язань і розписок або у будь-якій іншій формі забороняється.
Заробітна плата може виплачуватися банківськими чеками у порядку,
встановленому Кабінетом Міністрів України за погодженням із Національним банком
України.
Колективним договором, як виняток, може бути передбачено часткову
виплату зарплати натурою (за цінами не вище собівартості) у розмірі, що не перевищує
30% нарахованої за місяць, у тих галузях або за тими професіями, де така виплата,
еквівалентна за вартістю оплаті праці у грошовому виразі, є звичайною або бажаною
для працівників, окрім товарів, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів
України.
Заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі
дні у строки, встановлені колдоговором або нормативним актом роботодавця, погодженим
із виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим
на представництво трудовим колективом органом (а в разі їх відсутності – представниками,
обраними та уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць
через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше
семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
Розмір зарплати за першу половину місяця визначається колективним
договором або нормативним актом роботодавця, погодженим із виборним органом первинної
проф-організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом
(а в разі їх відсутності – представниками, обраними та уповноваженими трудовим
колективом), але не менше оплати за фактично відпрацьований час із розрахунку
тарифної ставки (посадового окладу) працівника.
За письмовою згодою працівника виплата зарплати може здійснюватися
через установи банків, поштовими переказами на вказаний ними рахунок (адресу) з
обов’язковою оплатою цих послуг за рахунок роботодавця.
Якщо ж працівник не погодився (не подав заяви) на отримання
заробітної плати через банк (перераховувати гроші на картку), то роботодавець не
вправі примушувати його, відтак зобов’язаний виплачувати зарплату працівникові
у касі підприємства.
Матеріали сторінки підготовлені фахівцями Департаменту правового
захисту апарату ФПУ
До уваги
Виплата заробітної плати здійснюється
за місцем роботи. Забороняється провадити виплату зарплати у магазинах роздрібної
торгівлі, питних і розважальних закладах, за винятком випадків, коли зарплата виплачується
особам, які працюють у цих закладах.
24.10.2012
|