Про накопичувальну пенсійну систему
У засобах масової
інформації періодично з’являється інформація, що запровадження другого рівня
пенсійної системи дасть змогу значно підвищити розміри пенсій. Чи справді це
так?
Олег ХАРЧУК, м. Київ
Запровадження другого
рівня накопичувальної системи загальнообов’язко-вого державного пенсійного
страхування відкладено доти, доки буде досягнуто умов, що визначені
прикінцевими положеннями Закону України «Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування». При цьому передбачено, що страхові внески до
Накопичувального пенсійного фонду (НПФ) сплачуватимуть застраховані особи,
яким на день запровадження перерахування таких внесків виповнилося не більш як
35 років.
Максимальний розмір страхових внесків, що спрямовуватимуться
до накопичувальної системи, не може перевищувати 7% суми зарплати працівника.
При цьому пенсійні внески до НПФ становитимуть 2% у перший рік запровадження
другого рівня і зростуть до 7% – на шостий рік.
Стосовно того, що запровадження другого рівня дасть змогу
підвищити розміри пенсій, то з огляду на чинні правові норми, які
регулюватимуть реалізацію другого рівня пенсійної системи, та ситуацію в
соціально-економічній сфері, однозначно цього не можна стверджувати. Це
випливає з таких чин-ників.
1. Запровадження другого рівня характеризуватиметься
зменшенням розміру страхових внесків до солідарної пенсійної системи. Так,
якщо нині при обчисленні пенсій у солідарній системі величина оцінки одного
року страхового стажу дорівнює 1,35% (тобто застосовується коефіцієнт
страхового стажу 1,35), то для працівників, які братимуть участь у солідарній
і накопичувальній системах пенсійного страхування, під час обчислення пенсій
у солідарній системі застосовуватиметься коефіцієнт страхового стажу 1,08
(тобто на 20% менше). Іншими словами, запровадження другого рівня відбуватиметься
за рахунок зменшення розміру пенсії в солідарній пенсійній системі.
2. Накопичувальні пенсійні системи залежні від економічних
ризиків: рівня інфляції, ставки інвестиційного доходу, стабільності фондового
ринку тощо. За період накопичення пенсійних коштів потрібно не тільки зберегти
суми сплачених пенсійних внесків, а й забезпечити на належному рівні
інвестиційний дохід, який би покрив рівень інфляції та забезпечив зростання
суми пенсійних накопичень.
3. Передбачено, що довічна пенсія з пенсійних накопичень у
другому рівні виплачуватиметься за рахунок придбання пенсіонером ануїтету у
страхової компанії, що матиме ліцензію на цей вид діяльності. При цьому
протягом усього періоду отримання пенсії (середня тривалість життя на пенсії –
19–20 років) не передбачається жодних поправок на інфляцію, тобто купівельна
спроможність знижуватиметься.
4. Слід також звернути увагу на те, що учасники з низькими
доходами отримають менші виплати, ніж учасники з високими доходами. Працюючі
інваліди, особи, які впродовж тривалого часу були безробітними, жінки, які
виховували дітей, не зможуть накопичити достатньо грошей для отримання
пристойних виплат. Відтак збільшуватимуться витрати з держбюджету на
державну соціальну допомогу малозабезпеченим громадянам.
Таким чином, розміри пенсії після запровадження обов’язкової
накопичувальної системи залежатимуть від багатьох чинників.
Насамперед слід вжити заходів, спрямованих на збільшення
надходжень до Пенсійного фонду, зокрема завдяки зростанню кількості зайнятого
населення та легалізації зарплати. Слід також забезпечити стабільне економічне
зростання та зниження рівня інфляції в країні.
Необхідно удосконалити нормативно-правову базу щодо питань
інвестування, ліквідності пенсійних активів, належного адміністрування та
управління, нагляду та контролю в цій системі. Можна втратити значну частину
накопичених пенсійних активів, приміром, через неефективну роботу
регулятивної системи, великі адмінвитрати у накопичувальній системі, особливо
під час фінансово-економічної кризи, у разі нестабільного розвитку економіки,
що спостерігається в останні роки.
Слід створити комплексну систему гарантування збереження
пенсійних накопичень, головною метою якої має стати забезпечення реалізації в
повному обсязі права громадян на пенсію.
Володимир
МАКСИМЧУК,
завідувач відділу пенсійного забезпечення
департаменту соціального діалогу соціального страхування та
гуманітарних питань апарату ФПУ
ЯК ВІДБУВАТИМЕТЬСЯ
ВІДРАХУВАННЯ?
Відповідно до статті 1 ЗУ «Про заходи щодо законодавчого забезпечення
реформування пенсійної системи» перерахування страхових внесків до Накопичувального
пенсійного фонду запроваджуватиметься, починаючи з року, в якому буде забезпечено
бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду України. Азгідно з п. 5 р. II цього Закону
з метою недопущення зменшення зарплати найманих працівників у зв’язку з перерахуванням
страх-внесків до НПФ підприємства, установи та організації, незалежно від форми
власності, фізичні особи, які використовують найману працю, протягом поетапного
збільшення розміру страхвнесків до НПФ мають підвищити зарплати всіх працівників
у таких розмірах, щоб після відрахування страхових внесків на загальнообов’язкове
державне соц-страхування та податку з доходів фізичних осіб зарплата, що підлягає
виплаті, не була нижчою за фактично виплачену зарплату за рік, що передує року збільшення
розміру страхового внеску до НПФ.
Соціальні
виплати
та
допомоги
Які законодавчі акти визначають
умови загальнообов’язкового державного пенсійного страхування?
Галина МИХАСЬ,
м. Луцьк
Відповідно до ст. 7 ЗУ
«Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування здійснюється за принципами:
– обов’язковості страхування осіб, які працюють на умовах трудового
договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством, а також
осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, фізичних осіб – суб’єктів підприємницької
діяльності;
– права на добровільну участь у системі загально
-обов’язкового пенсійного страхування
осіб, які відповідно до цього Закону не підлягають такому страхуванню;
– зацікавленості кожної працездатної особи у власному матеріальному
забезпеченні після виходу на пенсію;
– рівноправності застрахованих осіб щодо отримання пенсійних
виплат та виконання обов’язків стосовно сплати страхових внесків на загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування;
– диференціації розмірів пенсій залежно від тривалості страхового
стажу та розміру заробітної плати (доходу);
– солідарності та субсидування в солідарній системі;
– фінансування видатків на виплату пенсій, надання соціальних
послуг за рахунок страхових внесків, бюджетних коштів і коштів цільових фондів;
– спрямування частини страхових внесків до накопичувальної
системи пенсійного страхування для здійснення оплати договорів страхування довічної
пенсії та одноразової виплати залежно від розмірів накопичень застрахованої особи
з урахуванням інвестиційного доходу;
– державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх
прав, що передбачені цим Законом;
– організації управління Пенсійним фондом на основі паритетності
представників від застрахованих осіб, роботодавців та держави і на засадах гласності,
прозорості та доступності його діяльності;
– обов’язковості фінансування за рахунок коштів Пенсійного фонду
витрат, пов’язаних із виплатою пенсій і наданням соціальних послуг, в обсягах, передбачених
цим Законом;
– цільового та ефективного використання коштів загальнообов’язкового
дер-жавного пенсійного страхування;
– відповідальності суб’єктів системи загальнообов’язко-вого державного
пенсійного страхування за порушення норм цього Закону, а також за невиконання або
неналежне виконання покладених на них обов’язків.
Орієнтири
Пенсії, інші види соціальних виплат і допомоги, що є основним
джерелом існування, мають забезпечувати належний рівень життя, не нижчий від
прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Сторінку підготувала
Тетяна
РУБАН, «ПВ»
25.09.2012
|