Про мінімальний страховий внесок і мінімальні пенсії
Особи, які обрали
спрощену систему оподаткування, зобов’язані сплачувати до Пенсійного фонду
єдиний внесок на соціальне страхування в сумі не менше мінімального страхового
внеску. Проте, на мою думку, така сума страхового внеску є завеликою для більшості
підприємців. Чи можна зменшити розмір єдиного внеску, адже, виходячи з
мінімального страхового внеску, пенсія буде призначена лише в мінімальному
розмірі.
Микола СТЕПАНОВ, м. Київ
З 1 січня 2011 року набув чинності Закон України «Про збір
та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»,
згідно з яким особи, котрі обрали спрощену систему оподаткування, нараховують
єдиний внесок на суми, що визначаються такими платниками самостійно, але не
більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим
Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального
страхового внеску.
Максимальна величина заробітку, в межах якого нараховується
єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування,
становить 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб,
встановленого законом. У 2012 році ця максимальна величина становить: із 1
січня – 18 241 гривню, з 1 квітня – 18 598, з 1 липня – 18 734, з 1 жовтня –
19 006, з 1 грудня – 19 278 гривень.
Мінімальний страховий внесок встановлено залежно від
категорії осіб, які підлягають загально-обов’язковому державному соціальному
страхуванню. Особи, які обрали спрощену систему оподаткування, сплачують єдиний
соціальний внесок у розмірі 34,7% визначеної бази нарахування єдиного внеску
(поділяється на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок
безробіття – 4,3228 відсотка; на загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування – 95,6772 відсотка).
Відповідно до статті 28 Закону України «Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії
за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок – 30 років страхового
стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили
працездатність, визначеного законом. За наявності страхового стажу меншої
тривалості, ніж передбачено вище, пенсія за віком встановлюється у розмірі,
пропорційному наявному страховому стажу, виходячи з мінімального розміру
пенсії за віком.
Якщо зробити приблизний розрахунок з урахуванням того,
скільки особа (приміром, жінка), яка обрала спрощену систему оподаткування,
сплатить за 30 років внесків на пенсійне страхування, та виходячи із
середньої тривалості життя у пенсійному віці (у жінок – 25 років),
розрахунковий розмір пенсії за віком буде на рівні лише 50% мінімальної пенсії.
Тобто мінімальний страховий внесок не забезпечує виплату пенсії в мінімальному
розмірі. У чоловіків ситуація трохи краща, оскільки середня тривалість життя в
пенсійному віці значно менша (14 років). Із урахуванням сплати внесків
протягом 35 років вони виходять на розрахунковий розмір пенсії за віком на
рівні мінімальної (приблизно 105%).
Зрозуміло, що за таких умов не може порушуватися питання
щодо зменшення розміру мінімального страхового внеску для осіб, які обрали
спрощену систему оподаткування.
В Україні з 2004 року реформовано солідарну пенсійну
систему, у 2011 році були внесені суттєві зміни до пенсійного законодавства.
Проте, незважаючи на це, ще є багато проблем, які потрібно вирішувати, щоб
створити справедливу й прозору пенсійну систему. Серед них, зокрема,
удосконалення порядку призначення, перерахунку пенсій, їх індексації та підвищення,
врегулювання проблем у сфері пільгового пенсійного забезпечення для
працівників, зайнятих на роботах зі шкідливими та важкими умовами праці, тощо.
Безперечно, порушуватимуться й питання щодо подальшої долі пенсійного
забезпечення окремих категорій зайнятого населення, зокрема осіб, які обрали
спрощену систему оподаткування.
Досвід інших країн
У багатьох державах для самозайнятих осіб,
сільськогосподарських працівників та інших, з огляду на специфіку їхньої
зайнятості та отримані доходи, діють окремі пенсійні системи. Приміром, у
Польщі створено Фонд сільськогосподарського соціального страхування, який
займається соціальним страхуванням фермерів. У його структурі діє окремий фонд
– Пенсійний, що формується із внесків на пенсійне страхування, а також фінансується
за рахунок додаткових субсидій із державного бюджету. Власні внески фермерів
покривають приблизно 10% витрат на пенсійні виплати, а решту – субсидії з
дер-жавного бюджету.
Обов’язки платника єдиного
внеску
Чи зобов’язаний
роботодавець надавати застрахованій особі відомості про сплату єдиного внеску?
Марина ОСТАПЕНКО,
м.
Миколаїв
Згідно із частиною
другою статті 6 ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове
державне соціальне страхування» (зі змінами та доповненнями) платник єдиного
внеску (ЄВ) зобов’язаний:
– своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати
й сплачувати єдиний внесок;
– вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування
ЄВ за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості
в порядку, передбаченому законодавством;
– допускати посадових осіб територіального органу Пенсійного
фонду (ПФ) до проведення перевірки правильності нарахування, обчислення та
сплати ЄВ за наявності направлення на перевірку та посвідчення осіб, надавати
їм передбачені законодавством документи та пояснення з питань, що виникають
у процесі перевірки;
– подавати звітність до територіального органу ПФ у строки,
порядку та за формою, встановленими ПФ за погодженням із відповідними фондами
загальнообов’язко-вого державного соцстрахування та центральним органом
виконавчої влади у галузі статистики;
– надавати безплатно застрахованій особі та на вимогу
членів сім’ї померлої застрахованої особи відомості про зарплату (дохід), суму
сплаченого ЄВ та інші відомості про застраховану особу, що подаються до
територіального органу Пенсійного фонду;
– пред’являти на вимогу застрахованої особи, на користь
якої він сплачує ЄВ, повідомлення про взяття на облік як платника ЄВ та надавати
інформацію про сплату внеску, в тому числі у письмовій формі;
– перевіряти під час прийняття на роботу наявність у фізичної
особи посвідчення застрахованої особи;
– повідомляти у територіальний орган ПФ про прийняття на
роботу фізичної особи, відомості про яку відсутні в Державному реєстрі
загально-обов’язкового держсоцстрахування або яка не пред’яви-ла на вимогу
платника ЄВ посвідчення застрахованої особи, та подавати необхідні відомості
й документи для взяття на облік цієї особи;
– отримувати в територіальному органі Пенсійного фонду
посвідчення застрахованої особи в порядку, встановленому ПФ, та видавати їх застрахованим
особам;
– повідомляти територіальний орган ПФ про зміну відомостей,
що вносяться до Держ-реєстру загальнообов’язко-вого держсоцстрахування, про
застраховану особу, на користь якої він сплачує ЄВ, у 10-денний строк після надходження
таких відомостей;
– у випадках, передбачених цим Законом і
нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, стати на
облік у територіальному органі Пенсійного фонду як платник ЄВ;
виконувати інші вимоги, передбачені цим Законом.
Володимир МАКСИМЧУК,
завідувач відділу пенсійного забезпечення апарату ФПУ
Сторінку підготувала
Тетяна РУБАН, «ПВ»
06.09.2012
|