Комунальні тарифи чи зашморг для населення?
Протистоянню
комунальників і населення, здається, немає кінця-краю. Перші ображаються, що
населення не хоче увійти в їхнє становище й справно платити за послуги. Інші
нарікають на безпідставне (з їхньої точки зору) і постійне підвищення тарифів на
тлі низької якості наданих послуг. І хоча сам Прем’єр-міністр Микола Азаров
запевняє, що об’єктивних причин для підвищення житлово-комунальних тарифів у
країні немає, народ не дуже й довіряє владі. Більше того, сприймає позицію
очільника уряду як негласний сигнал місцевій владі змінити цифри у квитанціях
за комунальні послуги саме у бік підвищення.
ПЛАЧУТЬ, АЛЕ
ПЛАТЯТЬ
Приводом для
занепокоєння для багатьох киян виявився той факт, що у січні ц. р. вони
отримали відкориговані платіжні документи. Відтак за тепло мешканці столиці
мають сплачувати вже вдвічі більше, ніж раніше. Парадокс навіть не в тому, що
у грудні погода нас трохи потішила, тож не довелося витрачати більше тепла,
а в тому, що «виправлені» квитанції отримали не всі, а лише половина киян. Решта
мала сплачувати, як і раніше. Населення, звісно, кинулося перевіряти всі
квитанції від початку минулого року. І віднайшло ще одну приховану міну:
щомісяця підсумкова цифра змінювалась у бік зростання то на 11, то на 18, а
то й на 26 гривень. Тобто без жодного офіційного попередження тарифи повільно,
але планомірно підвищувалися. Щось на кшталт пробного каменя: платитимуть чи
почнуть ремствувати? Ясна річ, що не всі заходилися з’ясовувати, чому так
різняться підсумкові суми. Ті, хто ризикнув звернутися до фахівців своєї
житлово-експлуатаційної контори за роз’ясненнями, зіткнулися із завченою фразою:
«Так ви ж, вибачте, не маєте лічильників води й спожитого газу». Тож виходить,
що претензії обдурені мешканці мають пред’являти самим собі.
Однак такі пробні
камені зробили свою справу: народ укотре заговорив про чергове підвищення
комунальних тарифів. Голова КДМА Олександр Попов заспокоював обурених киян
через засоби масової інформації. «Про збільшення тарифів на теплопостачання у
столиці не може йти мови. Збереження вартості комунальних послуг на тому
рівні, який маємо нині – це принципова позиція влади Києва. Однак існує
об’єктивна різниця в тарифах між будинками, де встановлено лічильники, і де їх
немає. Для нас дуже важливо, щоб кияни сплачували лише за ті послуги, які
реально отримують, і лише в рамках чинних тарифів. Я особисто контролюватиму
це питання, і якщо побачимо порушення, то можете розраховувати на мою
реакцію», – пообіцяв голова КДМА.
Можна було б
поаплодувати голові столичної адміністрації за розуміння. Однак, видається,
що лічильники тут ні до чого. Адже мешканцям будинків, де лічильники працюють
не один рік, теж досить суттєво підвищили тарифи. Приміром, якщо за листопад
люди заплатили за опалення квартири 74 грн, то за грудень минулого року їм
поставили цифру 243 грн. Отже, вона зросла більш ніж утричі. Може, лічильник
«порозумнішав» і почав підігравати комунальникам?
Роз’яснити
ситуацію намагався перший заступник голови КДМА Олександр Мазурчак: «Якщо в
будинку встановлено лічильник, то відповідній організації потрібен час, аби
зняти його показники за попередній місяць. Тому кияни у грудні отримали
квитанції з нарахуванням за жовтень, а в січні – за листопад. Окрім того,
деякі житлові організації зняли показники одразу за два місяці та внесли їх
у платіжні документи, тож кияни отримали квитанції з більшою сумою».
Як кажуть,
зрозуміло, що нічого не зрозуміло. Тож люди панікують, обурюються, плачуть,
але платять.
ЯКІСНІ ПОСЛУГИ
ТРЕБА НЕ ОБІЦЯТИ, А НАДАВАТИ
Тільки у такому
разі люди платитимуть підвищені тарифи. Якщо цифри, звісно, будуть обґрунтованими.
Державна фінансова інспекція провела моніторинг усіх рішень місцевого
самоврядування щодо підвищення з 1 січня 2012 року тарифів на роботи та послуги.
У жодному акті немає навіть натяку на законне обґрунтування подібних дій.
Керівник фінансового відомства Петро Андреєв поділився своїми враженнями після
проведеного моніторингу:
«Фактично не проаналізовано формування собівартості та основних затрат із боку
житлово-комунальних підприємств. Складається враження, що керівники ЖКГ
розглядають діяльність як власний бізнес». Державна фінансова інспекція
констатує, що собівартість реально наданих городянам комунальних послуг
насправді штучно завищена. Але хто й коли конкретно має розв’язувати проблему,
домогтися в інспекції практично неможливо. Бо ж нині всі опікуються реформуванням
житлово-комунальної галузі. Населення це розуміє по-своєму – «реформуванням»
тарифів.
Пригадуєте початок
1994 року, коли «в рамках реформи галузі» запровадили механізм поетапної повної
економічно обґрунтованої оплати житлово-комунальних послуг забезпеченими
родинами? Основний фінансовий тягар поступово тоді ліг на плечі реальних
споживачів. Окремі тарифи на послуги комунальників зросли майже у 30 разів.
При цьому майже вдвічі подорожчала квартплата. Відтоді бажання брати з людей
гроші за те, чого вони не отримують, стало гарною звичкою. Мабуть, для потреб
власного бізнесу, на який натякнув керівник фінансової інспекції країни пан
Андреєв.
Профспілки
здійснили свій моніторинг та оприлюднили не менш вражаючий висновок: упродовж
2011 року за житлово-комунальні послуги кожна родина додатково сплатила в
середньому по 160 грн щомісяця.
Тим часом
профільний міністр Анатолій Близнюк реагує дуже дивно: неохоче говорить про
підвищення тарифів, зауважуючи, що на якість послуг скаржаться частіше, ніж на
високі тарифи.
ПРО ТЕПЛО І
ВОДУ ДЛЯ НАРОДУ
Левова частка
коштів, які населення сплачує за квитанціями, спрямовується на так зване
утримання прибудинкових територій. Із цих відрахувань, як стверджують фахівці,
складається заробітна плата комунальників. Ми не беремося рахувати гроші в
чужому гаманці. Але спробуймо з’ясувати, що ж входить до поняття «утримання
прибудинкових територій». Якщо коротко, то це такий перелік послуг, за які
народ мав би ще й доплачувати. Якби, звісно, задекларовані послуги надавалися
якісно та вчасно.
Отже, працівники
житлово-експлуатаційних організацій мають щодня підмітати не лише під’їзди, а
й двори, вивозити сміття, чистити баки для сміття. Окрім того, щодня прибирати
зелені зони, замітати й мити (!) майданчики перед входом у під’їзд. У висотках
– підмітати й робити вологе прибирання до третього поверху включно. Вище –
замітати тричі на тиждень, а мити – двічі на місяць. Перелік послуг також
передбачає щомісяця на поверхах мити перила, підвіконня, віконні рами, поштові
скриньки, сміттєпроводи, а також знімати павутиння на стінах і стелі.
Причому, дотримуючись інструкції, павутиння слід не просто змахнути віником,
а вологою ганчіркою. Усі вікна на поверхах мають мити двічі на рік, за логікою
– одразу після зими й восени.
Чи знайдеться в
країні хоча б один такий будинок, якщо він, звісно, не елітний, де діють за
таким переліком? Дуже й дуже сумнівно.
Комунальники
такий закид не сприймають. Кажуть, що це дуже спрощений підхід. До утримання
прибудинкових територій входять профілактичні й ремонтні роботи. А це не
павуків по кутках жахати.
Гаразд, проаналізуймо
і цю частину комунальних турбот. Фарбувати стіни всередині будинків мають раз
на 3–5, зовні – раз на 4–5 років. Вікна, двері й балкони слід інспектувати раз
на півроку. Якщо виникають проблеми з вікнами чи дверима, комунальники мають
вирішити проблему негайно. Ще одна болюча проблема мешканців багатоквартирних
будинків – дах. Покрівлю працівники ЖЕКів мають оглядати щоквартально. І якщо
раптом вона протікає, то максимум за п’ять діб майстри зобов’язані усунути
недоліки. Утопія? Авжеж. То чому ж ми дивуємося, що населення та
житлово-комунальні організації, як і раніше, залишаються по різні боки барикад.
Важко не
погодитися з представником Всеукраїнської асоціації приватних інвесторів ЖКГ
Сергієм Бульбасом. «Настав час припинити розглядати користувачів і надавачів
послуг як дві ланки ланцюга. Це одна ланка, яка залежить одна від одної, як
не крути. Це має бути єдина робоча система», – підсумував він. Шкода, що готових
рецептів, як це зробити, ніхто не видає.
От і виходить, що
комунальні послуги, насправді, й послугами назвати важко. Бо ж вони не
надаються у повному обсязі та не відповідають належній якості. При цьому
плата за них підвищується із жахаючою регулярністю. Отже, так звані комунальні
послуги сприймаються населенням не як благо, за яке треба платити, а як зашморг
на шиї…
ЩО ПОЧІМ І ДЛЯ
КОГО?
Розмови про
єдиний знаменник, до якого слід «прив’язати» плату за комунальні послуги, так і
залишилися порожньою балаканиною. Експерти покаялися: поки що формули нового
механізму ціноутворення не створено, пояснюючи це тим, що питання – украй
непросте. Розробити єдину тарифну систему дуже складно, бо міста й області
перебувають у нерівних умовах. Тож і виходить: як карта ляже, такий тариф і
покаже. У Полтаві карта виявилася гуманною: за квадратний метр прибудинкових
територій городяни сплачують 58 коп. У Києві за такий самий обсяг уже в 4,5
раза більше. Цей вид послуг особливо полюбляють комунальні працівники, тож
довільно підвищують тарифи: кому як заманеться. Найвідчутніші стрибки вартості
цієї послуги спостерігаються у Львівській (64%), Київській (м. Біла Церква –
53,7%) та Сумській (35,2%) областях.
За холодну воду
споживачі найдорожче платять у Запоріжжі, Луганську та Чернівцях – більш як 4
грн за кубометр; у Вінниці, Києві, Миколаєві – 1,5, 1,9 і 2 грн відповідно. За
кубометр гарячої води мешканцям Луганська, Львова, Херсона доводиться викласти
від 18 до 20 грн, у Запоріжжі, Миколаєві, Рівному, Хмельницькому – платять
майже наполовину менше. І якщо автори «єдиного знаменника» знову
активізуються, то вони навряд чи будуть відштовхуватися від нижчих цифр.
ДО КОЖНОЇ
КВИТАНЦІЇ МІЛІЦІОНЕРА НЕ ПРИСТАВИШ
Необґрунтованими
тарифами на послуги ЖКГ відтепер займатиметься МВС.
Міліція вже
викрила 88 злочинів, пов’язаних із формуванням тарифів. Про це на засіданні
Кабінету Міністрів повідомив перший заступник міністра внутрішніх справ Сергій
Черних. «І це відбувається на тлі, коли уряд не підвищує ціни на
електроенергію, газ і жодних об’єктивних підстав для підвищення тарифів на
послуги житлово-комунального господарства немає», – наголосив він і додав, що
всі необґрунтовані рішення мають бути негайно скасовані, а до посадовців, які
причетні до підвищення тарифів, слід вжити відповідних заходів реагування.
Серед
найрезонансніших зловживань у цій сфері слід назвати те, до якого вдалися
посадовці комунального підприємства у Дніпровському районі столиці. Вони не
перераховували комунальні платежі належним чином. Відтак лише за два
опалювальні сезони понад 20 тис. родин району зайве сплатили понад 32 мільйони
гривень. В Одесі службовці житлово-комунального підприємства міського
теплопостачання не перерахували «Нафтогазу» та використали на власні потреби
236 млн грн.
І хоча заступник
міністра запевнив, що для підрозділів МВС викриття фактів службових злочинів,
зловживань, правопорушень у сфері застосування тарифів є одним із пріоритетних
напрямів роботи, проте народ розуміє, що до кожної квитанції міліціонера не
приставиш.
Анатолій БЛИЗНЮК, міністр
регіонального розвитку, будівництва і житлово-комунального господарства України
– Тарифи на комунальні
послуги зможуть досягти економічно обґрунтованого рівня не раніше, ніж через
4 роки. За цей період ми маємо домогтися зростання доходів населення, вирішити
питання технічного переоснащення галузі й поступово вийти на рентабельну
роботу комунальних підприємств.
Тетяна МОНТЯН, адвокат:
– Основною
проблемою житлово-комунального господарства є недосконала методика
обрахування собівартості послуг для населення. Як тільки ми отримаємо інформацію,
що почім, одразу зникнуть проблеми.
Віктор МАТЧУК, член комітету ВР
з питань будівництва, містобудування та ЖКГ і регіональної політики:
– Те, що питання
підвищення тарифів у ЖКГ уже вдруге за останні півтора року розглядалося на
засіданні Кабміну, свідчить про те, що влада втрачає контроль над ситуацією в
галузі. Житлово-комунальна сфера запрацює стабільно та передбачено лише тоді,
коли в галузі запрацюють нормальні економічні закони.
13.02.2012
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
Коментарі
#1 20.02.2013 01:16 добавил: Юрій | додати коментарРогляньте таке питання, як відкриття особового рахунку на кожний будинок без створення юридичної особи
|
|
|