Смертельна фізкультура
Цей випадок
трапився на Буковині. Чотирнадцятирічний підліток не дотягнув до фінішу
стометрівки якихось 12
метрів. Помер практично відразу. Вітчизняні телеканали
не втрималися, аби показати новину номер один у звичній манері: і хлопчика в
домовині, і ридаючих батьків, і гори вінків, і спантеличеного вчителя
фізкультури, який від хвилювання не міг двох слів зв’язати. А наостанок –
резюме кореспондента, який побував на жалобній церемонії: чергова смерть на
уроці фізкультури. Перевантажили, у гонитві за дотриманням шкільної програми
проігнорували стан здоров’я хлопчини. А в нього, як з’ясували телевізійники,
цілий букет хвороб. Звісно, краще було б знати про це заздалегідь. І не
журналістам, а тим, кого має непокоїти стан здоров’я учнів. Адже дитяча
смертність на уроках фізкультури погрожує перерости у невтішну тенденцію, і
від того не менш страшну. Чому насправді діти гинуть саме на уроках фізичного
виховання?
Замість
комп’ютера – шведська стінка
Якщо
запропонувати на вибір чотирирічному малюкові, який подарунок на день
народження він хоче отримати – шведську стінку чи комп’ютер, можна не
сумніватися, що він обере електронну іграшку. Навіть не вимовляючи літеру «р»,
забажає неодмінно комп’ютер. А до нього – найновіший і наймодніший арсенал
ігор. Переконувати його на користь тренажера марно. По-перше, у Даші чи
Наталки такий комп’ютер є, а в нього, бачте, немає. По-друге, він же не
мавпенятко, аби шастати по тій стінці, хай навіть з імпортною назвою.
По-третє, за комп’ютером можна сидіти скільки завгодно, а повзати по драбині
швидко набридає. Нарешті, віртуальне життя таке привабливе: у комп’ютерній грі
всього вдосталь. Тут можна легко «добрати» собі здоров’я, набираючи очки, й
навіть життя.
Час, згаяний
перед екраном телевізора чи монітором, спливає швидко. Дві години, три, а то
й п’ять, якщо дорослі зайняті своїми справами. Їм, дорослим, така ситуація
навіть вигідна: не заважає, не набридає. Про те, що дитина псує зір, наживає
болячок від малорухливого способу життя, перейматися не хочеться. Тож батьки
відбуваються черговою фразою: діти нині без комп’ютера жити не можуть. І щоб
остаточно заспокоїти своє сумління, додають: та чи ж мій один такий? Діти нині
всі однакові. Себто вони змалку приймають спосіб життя, який їм дозволяють чи
нав’язують батьки. Переважно – телевізійно-комп’ютерний. У шкільному віці
учні спілкуються між собою виключно в електронний спосіб. Через соціальні
мережі. Піти поганяти у футбол – зайняття для «лузерів».
То чого ж тоді ми
дивуємося, що кожен сучасний школяр має одну чи дві хронічні болячки. Медики
напряму пов’язують цю статистику з недостатньою фізичною активністю саме через
надмірне захоплення комп’ютерами й телевізорами. Практично в усіх без винятку
учнів лікарі констатують викривлення хребта до десяти градусів. У третини
школярів виявлено серйозні проблеми із зором. Майже половина учнів схильні до
ожиріння та страждають від зайвої ваги. То, може, самі батьки програмують
негаразди зі здоров’ям своїх дітлахів? Не зумисне, звісно, а через невігластво
або власні лінощі.
Замість переліку
хвороб – карти здоров’я
Автори шкільних
програм діють у таких спосіб: вони визначають, наскільки дитина хвора, або
які вона має відхилення. Це в корені неправильно. Треба виміряти рівень
здоров’я, саме він покаже можливості дитини до занять фізкультури. Фахівці
одностайні в думці, що це основна проблема школярів на уроках фізкультури, не
виключаючи і смертельних випадків. Завідувач кафедри медицини і саналогії
Національної медичної академії ім. Шупика професор Геннадій Апанасенко на
підтвердження цієї тези зазначає: «Дитину можна порівняти з автомобілем. Він
справний, тобто здоровий, але двигун у нього слабенький. Ресурсів його
здоров’я часто бракує на виконання всіх нормативів, що їх закладено в шкільній
програмі з фізичного виховання. Тож без досконалого вивчення рівня здоров’я
дитини вчителю немає потреби заходити до спортивної зали або на майданчик».
На підтримку
вченого виступає і колишній міністр освіти Станіслав Ніколаєнко: «Щоразу, коли
учень помирає на уроці фізкультури, з’ясовується, що його або не обстежили як
слід, або відбулися звичним формулюванням – здоровий. Ні фактичного діагностування,
ні профілактики».
Директор
Українського центру спортивної медицини, президент Асоціації фахівців зі
спортивної медицини й лікувальної фізкультури Юрій Дехтярьов переконаний, що
діагностуванням і профілактикою можна і треба займатися, не посилаючись на
брак коштів чи кадрів: «Існують спеціальні комп’ютерні програми, за допомогою
яких можна швидко й ретельно перевірити стан здоров’я дитини, провести
диспансеризацію, надати рекомендації не тільки на допустимі фізичні навантаження,
а й щодо лікування і навіть харчування. Та якщо такі програми доступні не для
всіх, то фіззарядка, провітрювання приміщень, трав’яні цілющі напої – не така
вже й утопія».
Про необхідність
починати шкільний день із фізичної розминки говорять усі й багато. До честі
екс-міністра освіти Станіслава Ніколаєнка, 2006 року він видав наказ про
обов’язкову рухливу активність на уроках. Керуючись цим розпорядженням,
педагоги мали два-три рази виводити учнів на свіже повітря. Та ця практика
чомусь не прижилася. Зазвичай дітей «запускають» до шкільних коридорів уранці,
виставляють охорону на дверях, а після завершення занять випускають на вулицю.
«Від тривалого перебування у шкільних класах, які до того ж рідко провітрюються,
діти нагадують хворих на жовтяницю, – каже Станіслав Ніколаєнко. – Я продовжую
стояти на своєму: слід неодмінно починати шкільний день із фізичної зарядки.
Інакше користі від двох уроків фізкультури на тиждень – нуль».
Нині міністерство
освіти і науки, молоді та спорту планує скасувати оцінку з фізкультури в
загальноосвітніх школах. Це буде передбачено новими навчальними програмами, які
поетапно буде впроваджено з 1 вересня 2012 року. Може, таке пом’якшення буде
стимулом до занять фізкультурою та спортом. Хоча більшість фахівців
переконують, що діти помирають не від фізичних навантажень, а через їх відсутність,
і негативно сприймають постійне зниження нормативів фізичних навантажень. Як
і те, що батьки перекладають відповідальність за здоров’я і життя своїх дітей
виключно на педагогів і не хочуть помічати власних прорахунків.
Замість «Мівіни»
– вівсянка
Медики б’ють на
сполох: головною причиною нездужання нинішніх школярів є вкрай низька культура
харчування. Чіпси, гамбургери, снеки, хотдоги, низькопробні солодощі,
газовані напої – ось продукти, які, попри застереження фахівців, часто
переважають у раціоні дітвори. Додайте сюди харчі довготривалого зберігання,
інші досягнення сучасної хімії та генетики і не дивуйтеся, чому кров після
вживання такої гидоти стає густою й не може вільно рухатися по судинах. А якщо
раптом дитина від народження має слабкі судини – це вже серйозний діагноз.
Жоден учитель фізкультури, навіть найвищої кваліфікації, не зможе передбачити
наслідків від бодай незначного фізичного навантаження.
Знов-таки: чому
батьки не контролюють, на яку їжу витрачають кишенькові гроші їхні діти? У
шкільних їдальнях і буфетах уже заборонили продавати чіпси й хотдоги. А от у
кіосках, якими переповнені наші міста й селища, таких харчів – хоч греблю
гати. Заради виторгу продавці не гребують пригостити дитину продуктовим набором,
термін придатності якого давно минув.
Про шкідливість
частого вживання снеків, хотдогів, гамбургерів сто разів казано-переказано.
Однак школярі, попри заборони й застереження, вперто їх споживають. Окрім навантаження
на підшлункову залозу, такі продукти мають іще одну підступну властивість:
призводять до появи зайвої ваги і, як результат, – до ожиріння.
Тринадцятирічному школяреві завважки 80 кілограмів, ясна річ, проблематично
втриматися на турніку або віджатися від підлоги. Тут зниженням нормативів не
зарадиш.
Серед ймовірних
причин нездужання сучасного учнівства фахівці називають хронічне зневоднення
організму. Тож немає чого звинувачувати вчителів фізкультури. Діти – віддзеркалення
дорослих. Насамперед батьків. Якщо дорослі не звикли пити воду, то й діти не
будуть її пити. Колись академік О. Бутакова оприлюднила невтішний висновок:
«На Землі майже сто тисяч видів живих істот, і тільки людина п’є все, що
завгодно, тільки не воду».
Нинішні школярі
смакують газовану воду, не замислюючись, якої шкоди завдають організмові,
який росте, а значить, потребує не менше двох літрів на добу звичайнісінької
води. Медики констатують, що багато внутрішніх хвороб виникають від поєднання
гамбургерів і газованих напоїв.
Однак справжня
біда в іншому: сучасні школярі часто тамують спрагу серйознішими напоями: пивом,
вином, горілкою. Запопадливі продавчині в кіосках не переймаються, продаючи
спиртне хлопчакам і дівчатам, яким до вісімнадцяти – ой як далеко. Головне,
аби платили гроші… Їм байдуже, що іще одна біда постукає у двері – дитячий
алкоголізм.
Абсолютно
очевидно, що у проблемі дитячої смертності на уроках фізкультури немає когось
одного винного. Для того, щоб подолати цю біду, потрібно наполегливо працювати
всім: і батькам, і вчителям, і урядовцям. Від дітей теж багато чого залежить.
Вони, нарешті, мають, усвідомити, що запаси здоров’я в реальному світі (на
відміну від віртуального) неможливо поповнити, сидячи перед комп’ютерним
монітором…
Руслан Романишин,
лідер громадської організації «Рух за здоровий спосіб життя»:
Нові прилади, завдяки
яким за лічені секунди можна виміряти об’єм легень дитини, її силу,
характеристики серця й визначити, варто їй робити ту чи іншу вправу, коштують
недорого, однак у школах їх вперто відмовляються впроваджувати.
Юрій Дехтярьов, директор
Українського центру спортивної медицини:
Абсолютно здорових
дітей надзвичайно мало, усього 11 відсотків. Переважна більшість дітей мають
незначні відхилення. Відтак, в одній групі з фізичного виховання, що
передбачає максимальні навантаження, діти не можуть перебувати. Учні навіть
із невеликими проблемами мають відвідувати підготовчу групу.
Станіслав Ніколаєнко,
екс-міністр освіти:
Нині питанням
харчування дітей ніхто серйозно не опікується. Генномодифіковані організми,
гербіциди – усе це містять продукти, котрі споживають діти. Вони не отримують
необхідної кількості вітамінів, білків, відтак – украй виснажені. А чого ж
можна чекати, якщо на харчування однієї дитини виділяється 4,57 гривні на день?
УЧИТЕЛЬ
ФІЗКУЛЬТУРИ – ДОКТОР АЙБОЛИТЬ
Гірко
усвідомлювати, але багатьох дитячих смертей можна було б уникнути, якби серед
дорослих чи школярів хтось володів навичками надання першої невідкладної допомоги.
Або хоча б могли зорієнтуватися і не були бездіяльними. Минулого року в одній
із київських шкіл семикласниці стало зле після бігу. Педагоги викликали карету
швидкої допомоги, але вона прибула запізно. За ці півгодини, кажуть в
управлінні освіти Оболонського району, дитину можна було на руках доправити до
лікарні, розташованій усього за сто метрів від школи. Шанси на порятунок було
втрачено. дівчинка померла від зупинки серця.
Нещодавно на
Волині почали діяти курси для вчителів фізкультури. Фахівці навчають їх основ
першої медичної допомоги: зробити штучне дихання, непрямий масаж серця тощо.
Актуальність таких знань висока, зважаючи на статистику дитячої смертності на
уроках фізкультури. На курсах побіжно вчать, як без спеціальних приладів
визначити рівень здоров’я дитини. очевидно, є потреба запровадити такі курси
по всій країні. Тоді шанси врятувати дитину, що помирає від перенавантаження
або серцевої недостатності, значно зростуть.
НЕХАЙ КРАЩЕ
МІКРОБИ...
Фахівці
стверджують, що фізичне здоров’я напряму залежить від екології. І не тільки у
масштабному розумінні цього поняття. Звичайно, чорнобильська біда жодному з
українських школярів не додала здоров’я. Тож ми мусимо бути обачнішими у
ставленні до екологічного простору в себе вдома. Проаналізуймо, скільки
хімічних засобів ми використовуємо для прання, миття посуду, прибирання?
Сучасні господині, не замислюючись, витрачають купу грошей на придбання
«рекламних» помічників, нехтуючи прадавніми засобами на кшталт харчової соди й
господарського мила. А тоді бідкаються, що у дітей виникають алергічні
реакції невідомого походження.
Згадайте, якими
засобами ви користувалися, коли починали ремонт у дитячій кімнаті? Тож не
дивуйтеся, що після «чистоти й комфорту», якого було досягнуто, дитина
занедужає на ту чи іншу алергічну хворобу, у неї з’явиться задишка, коли вона
пішки підніматиметься на третій поверх. Тож краще замінити новомодні хімічні
засоби на звичайну харчову соду. І дешевше, і безпечніше.
04.02.2012
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|