Роботи залишать людей без роботи
Світом
поширюється одна й та сама тенденція: зменшення кількості людей за рахунок
машин. Звичайно, людина не така довершена, як робот, але жахає лише одна
думка про те, що років за 50 фантастичні фільми стануть реальністю, і машини
повністю замінять людей…
Без людського
фактора
Там, де працюють
люди, завжди трапляються якісь негаразди. Саме людський фактор називають однією
з найбільш імовірних причин, коли йдеться про аварії чи катастрофи. Останні
події – новий «Титанік» в Італії, авіакатастрофи, численні ДТП…
Присутність
людського фактора також спричиняє корупцію. Скільки вже було розмов про те, що
вся документація в Україні (в тому числі відшкодування сумнозвісного ПДВ) має
вестись автоматично, без втручання конкретних чиновників. Адже з комп’ютером
не посперечаєшся і хабара йому не тицьнеш.
Зменшити вплив
людського фактора в Україні намагалися на різних рівнях. Наприклад, постійно
чути нарікання, що посередники в усіх сферах економічного та гуманітарного
життя – це зло, яке не дає нічого, крім завищення цін. Це стосується імпортних
товарів, концертних чи футбольних квитків, ліків тощо. Адже хоч як би себе
рекламували такі посередники, поки що їхня робота викликає більше нарікань,
ніж користі. Тож в уряді періодично погрожують знищити ці зайві ланцюжки.
Остання заява урядовців: здешевити ліки можна, усунувши посередників при
закупівлі. Адже собівартість лікарських засобів у кілька десятків (!) разів
менша, ніж ціни на них в аптеках. Але поки що далі розмов справа не пішла: ціни
на ліки як зростали, так і продовжують зростати.
Людський фактор
та пов’язану з ним корупцію намагалися здолати і на дорогах. За президентства
Віктора Ющенка було скасовано стаціонарні пости Державної автоінспекції.
Оскільки це не принесло бажаного результату, вирішили повернути ДАІ, але
заразом запровадити камери та системи відеоспостереження «Візир». Мовляв,
вони автоматично будуть фіксувати швидкість, із якою рухається авто, і
суб’єктивна думка окремо взятого інспектора не матиме значення.
Але після того,
як начебто безпристрасні «Візирі» зарахували до числа головних порушників
швидкісного режиму тролейбуси, автобуси і навіть зупинки міського транспорту,
стало зрозуміло, що й ця система недосконала. І знову повернули на дороги
інспекторів. Що зновтаки збільшило рівень корупції. Водії постійно скаржаться
на те, що інспектори зупиняють їх без причини і вимагають хабара. Звісно, й
самі автовласники часом не проти відбутися меншою сумою – «підмазати»
інспектора, аби тільки не платити великий «офіційний» штраф.
Але, схоже,
незабаром корупційний рай для даішників скінчиться. У Міністерстві внутрішніх
справ налаштовані дуже серйозно: інспекторів треба замінити роботами. Про це
казали і колишній міністр МВС Анатолій Могильов, і нинішній очільник відомства
Віталій Захарченко. Останній, до речі, вже почав вирішувати проблему
недосконалого людського фактора за допомогою новітніх технологій – соціальних
мереж. Він закликав українських громадян залишати на його сторінці
повідомлення про будь-які факти хамства, байдужості тощо з боку працівників
правоохоронних органів, зокрема інспекторів ДАІ. Один із них – начальник
Одеської ДАІ – саме таким чином втратив посаду. Хтось поскаржився на його
надмірні апетити, в міністерстві перевірили інформацію і чиновника-хабарника
звільнили.
Але в МВС
вигадали кращий спосіб боротьби з хабарництвом представників дорожньої
міліції. По всій країні експериментально впроваджуються автоматичні системи
фіксації порушень, які зводять вплив інспекторів ДАІ до мінімуму. Щоправда,
водії до цього ставляться доволі скептично. Вони не сумніваються, що в міліції
так просто від свого не відмовляться і знайдуть спосіб, як продовжити карати
водіїв із користю для власної кишені.
Паркування в
автоматичному режимі
Мабуть, найлегше
нині працювати паркувальником на вулицях українських міст. Це за кордоном
персонал паркувань вправно виконує свої обов’язки, ставлячи автомобілі на
вільне місце: водії з легкістю довіряють їм ключі від машин. Звичайно, за свої
послуги паркувальники отримують заслужені «чайові».
На вулицях Києва
або інших українських міст усе відбувається дещо інакше. На певній площі (в
центрі міста, біля ринків та супермаркетів) встановлюють спеціальні знаки,
після чого паркування тут стає платним. Стягувати плату за сумнівні послуги
призначають спеціальних людей. Вони, як правило, не вирізняються особливим
інтелектом, зате володіють кремезною постаттю та силою переконання. На
випадок, якщо раптом хтось відмовиться платити. Як правило, в той момент, коли
водій намагається знайти вільне місце для свого автомобіля, паркувальника
поблизу немає. Проте варто лише спробувати виїхати зі стоянки, як той миттєво
з’являється, вимагаючи плату в 5–20 гривень.
При цьому жодної
гарантії, що автомобіль залишиться на тому самому місці, цілим та неушкодженим,
ніхто не дасть. Максимум, на що можна розраховувати, так це отримати від
«операторів паркування» порожній, незаповнений, паркувальний талон. Щоб
наступного разу спробувати обдурити паркувальника на іншому паркінгу.
Ким санкціоновані
ці «мітки території», незрозуміло: міська влада постійно заявляє про розгул
паркувальної мафії. Але факт залишається фактом: по всій Україні з водіїв
продовжують стягувати гроші невідомо за що.
У цій сфері також
намагаються протидіяти так званому людському фактору – за допомогою паркоматів.
Спеціальні прилади, які фіксують час паркування автомобіля, вже кілька років
не є новиною для киян, залишаючись справжнім дивом для мешканців більшості
міст і містечок України.
В уряді вирішили,
що паркомати – найкращий спосіб об’єктивно оцінити ситуацію в сфері паркування.
Із 1 січня цього року в країні мали запрацювати автоматичні термінали в’їзду та
виїзду. І паркомати. Передбачалося, що лише такі місця паркувань вважатимуться
«законними», а хлопці в помаранчевій уніформі нехай шукають іншої роботи.
Але новий рік
настав, а паркувальники не зникли. Виявляється, встановлення паркоматів
відклали. За новим терміном, вони мають бути встановлені до 1 квітня 2012
року. Затримку в уряді пояснюють просто: країна готується до Євро–2012, на який
з’їдуться сотні тисяч гостей. І це, звичайно, створить додаткове навантаження
на паркування в містах, які приймають чемпіонат. Крім того, за словами
міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального
господарства Анатолія Близнюка, не всі міста мають достатньо розвинену систему
паркувань. Та й гроші на встановлення коштовних автоматів є далеко не в усіх
операторів ринку.
Незважаючи на
плани уряду, місцева влада більш ніж прохолодно поставилася до цієї
ініціативи. У Міністерстві регіональної політики стверджують: місцеві
чиновники поки не дуже переймаються закупівлею електронних приладів для
паркування. Що ж, у них є ще три місяці.
Фантастика стає
реальністю
Науковці світу
ламають голови, як замінити людину роботом, у якого не буває поганого настрою,
який не бере хабарів і не потребує їжі. Високотехнологічні країни вже давно
втілили найсміливіші фантастичні мрії в реальність. Так, наприклад, у Японії
запроваджується експеримент зі створення автоматизованих екологічно чистих
ферм. Замість людей копати картоплю, сапати бур’ян та виконувати інші аграрні
роботи будуть роботи.
Експеримент розпочнеться
в двох префектурах, які найбільше постраждали від руйнівного цунамі в березні
минулого року. Адже там майже не залишилося людей, які могли б працювати на
фермах.
На першому етапі
фінансування проекту сягне 10 млн доларів. Поля засіють рисом, пшеницею та
соєю. Оброблятимуть їх автоматичні плуги, роботи-сіялки, а врожай збиратимуть
роботи-вантажівки. Навіть пестицидів на цих полях не буде: боротимуться зі шкідниками
спеціальні світоїдні лампи. Якщо експеримент удасться, його буде впроваджено
по всій Японії.
Не пасе задніх і
Росія. У місцевих лікарнях, магазинах та школах усе частіше з’являються
роботи, причому власного виробництва. У голову цих «термінаторів» вмонтовано
камери та мікрофони. Завдяки їм люди можуть спілкуватися і навіть пересуватися
в просторі, не виходячи з дому.
Уже на минулих
парламентських виборах деякі виборчі дільниці Росії були обладнані спеціальними
машинами для голосування. Комплекс обробки виборчих бюлетенів за допомогою
спеціального сканера дозволяв розпізнавати інформацію та рахувати голоси.
Щоправда, ці машини ще не можуть самостійно правильно складати бюлетені.
В Україні теж
починають розуміти, що роботи здатні впоратися з деякими видами робіт
набагато ефективніше, ніж люди. Щоправда, ми не маємо технологічних та фінансових
можливостей швидко замінити живих працівників на залізних двійників. Але вже
працюємо в цьому напрямі, аби максимально здешевити робочу силу і запровадити
автоматичну систему скрізь, де це можливо. Якщо динаміка зберігатиметься,
невдовзі фільми на кшталт «Я – робот» стануть реальністю.
Звичайно,
боротися з негативними проявами людського фактора можна і треба. Головне – не
забувати, що робот ніколи не зможе повністю замінити людину. Менталітет
слов’янина навряд чи дозволить українцям із захопленням поставитися до того,
аби їм мили машини, робили манікюр чи обслуговували в кав’ярні роботи. Адже із
залізякою навіть поговорити немає про що…
ДЕШЕВО Й
ЕФЕКТИВНО
Два роки тому у
міліції вигадали, як зменшити кількість даішників і при цьому не витрачатися на
дорогих роботів, а головне – не дозволити водіям надто розслаблятися. тож
замість інспекторів Державтоінспекції на дорогах з’явилися їхні точні копії з
пластику. такі муляжі із піднятим догори жезлом здалеку й справді виглядали
наче справжні правоохоронці, змушуючи водіїв інстинктивно знижувати
швидкість. Цьогоріч експеримент вирішили повторити в Маріуполі. Щоправда, тут
пішли ще далі: замість окремих інспекторів місцеві можновладці розмістили в
кущах муляжі патрульних машин. Їх зробили зі старих списаних автомобілів. Як
кажуть, дешево й ефективно. А для того, щоб водії не звикали до фальшивих машин
ДАІ, поряд із ними часто-густо траплялися справжні.
ФАКТ
Минулоріч із 3080
майданчиків для платного паркування в Україні лише 116 було обладнано
паркувальними автоматами, а 32 – терміналами для в’їзду та виїзду. Це
становить 5% їх загальної кількості. Сьогодні, за даними Міністерства
регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, для
обладнання всіх паркувальних місць необхідно встановити близько 7 тис.
паркоматів. Вартість таких автоматів вітчизняного виробництва становить від
10400 до 48500 грн.
А от у Москві
здійснюють інший експеримент – встановлення так званих GSM-паркоматів. Такі
автомати обладнані GSM-модулем, що передає до центру управління інформацію про
кількість та тривалість паркування. У свою чергу, із цього центру інформація
може передаватися водіям. Наприклад, про зміну тарифів. Сплатити за таке
паркування можна за допомогою старт-картки, попередньо поповнивши її баланс.
Оскільки московські паркомати не приймають готівку, це знижує ймовірність
їхнього злому. Крім того, вони не потребують регулярної інкасації.
ЦІКАВО
Американський
учений Маршалл Брейн вважає, що до 2030 року людиноподібні роботи обійматимуть
не дуже престижні вакансії, але завдяки самовдосконаленню згодом витіснятимуть
людей із ключових посад.
Японські фахівці
підрахували, що до 2025 року роботи зможуть виконувати роботу замість 3,5 млн
людей, а через 40 років узагалі можуть залишити їх без роботи. Враховуючи той
факт, що потужність комп’ютерів зростає з року в рік, до 2020-го процесори
домашніх ПК виконуватимуть 10 трлн операцій за секунду, стрімко наближаючись до
можливостей людського мозку.
27.01.2012
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|