« на головну 25.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Бюджет–2012: що приховано за соціальними обіцянками?

Бюджет–2012: що приховано за соціальними обіцянками?

Ухвалений і підписаний Президентом бюджет– 2012 має шанс стати найгір­шим державним кошторисом за роки незалежної України. Адже всі соціальні обіцянки, закладені в документі, мо­жуть бути перекреслені одним розчер­ком пера…

У НОВИЙ РІК – ІЗ НОВИМ БЮДЖЕТОМ

Головний кошторис країни депутати ухвалили під кінець року, 22 грудня. Щоправда, майже тиждень зберігалася інтрига: чи підпише його Президент. Адже вустами першого заступника глави Адміні­страції Президента Ірини Акімової Віктор Янукович дав зрозуміти, що держав­ним бюджетом він неза­доволений. Мовляв, знову замість того, аби стати бюджетом розвитку, він став бюджетом проїдан­ня. Та й інвестиційним та інноваційним програмам приділено мало уваги: їхнє фінансування скоротилося вдвічі, а то й утричі. «Пре­зидент буде ставити пи­тання про якнайшвидший перегляд держбюджету. І йдеться тут навіть не про перший квартал 2012-го, можливо, це буде навіть раніше», – заявила перший заступник глави АП. Адже ні соціальні, ні регіональні програми, на думку Акімо­вої (читай – Януковича), не витримують критики.

Але ці недоліки не за­вадили главі держави по­ставити підпис під Законом «Про Державний бюджет України на 2012 рік». Ось його основні показники. Доходи бюджету порівня­но з попереднім варіантом документа знижено на 4,7 млрд грн, і нині вони ста­новлять 332,8 млрд гривень. Граничний обсяг дефіциту бюджету складає 25 млрд 129 млн 484,1 тис. гривень. Ціну на російський газ, від якої залежать мало не всі розрахунки, закладено на рівні 416 доларів. При цьому знижено граничний обсяг державного боргу на 31 груд­ня 2012 року – до 415 млрд 565 млн 120,9 тис. гривень. Прогноз зростання реаль­ного ВВП також знижено з 5 до 3,9%, а прогноз номіналь­ного ВВП – на 5 млрд грн, до 1,5 трлн гривень.

У головний кошторис країни також закладено поступове збільшення про­житкового мінімуму. З 1 січ­ня 2012 року він складатиме 1 тис. 17 грн, з 1 квітня – 1 тис. 37 грн, з 1 липня – 1 тис. 44 грн, з 1 жовтня – 1 тис. 60 грн, з 1 грудня – 1 тис. 95 гри­вень. Зросте й мінімальна зарплата (з нинішніх 1073 до 1134 грн) та мінімальна пенсія (з 822 до 884 грн). Це при тому, що Президент Віктор Янукович обіцяв, що ще 2011 року мінімаль­на пенсія становитиме 1200 гривень. Водночас рівень зростання індексу спожив­чих цін, тобто інфляції, за­кладено на рівні 7,9%.

Експерти вже охрестили державний кошторис на на­ступний рік «передвибор­чим» та «популістським». Справді, майже всі додат­кові ресурси бюджету буде спрямовано на соціальні виплати. Які влада, схоже, не збирається здійснювати.

Соціальна «манна небесна»

Наступного року майже всі категорії громадян (осо­бливо, соціально вразливі) можуть розраховувати на справжні подарунки від влади. Адже державний бюджет передбачає суттє­ве підвищення соціальних виплат. Про це після його підписання радісно пові­домила перший заступник глави Адміністрації Прези­дента Ірина Акімова. За її словами, бюджет «соціаль­но збалансований» та дає підстави «впевнено диви­тися в майбутнє». І саме ця стабільність, на думку чи­новниці, дозволяє збільшу­вати соціальні виплати в 2012 році. Зокрема, йдеться про заплановане зростання прожиткового мінімуму в середньому на 14% річних, а мінімальної зарплати – на 12%. На Банковій пиша­ються тим, що соціальні ви­плати, закладені в бюджет, перевищують прогнозова­ний рівень інфляції.

Однак більшість експер­тів уважають, що зростання зарплати «не встигатиме» за зростанням цін. Вони за­кликають не вірити всім цифрам, закладеним до ко­шторису: не факт, що інфля­ція не вийде за прогнозова­ні межі, а також далеко не факт, що в місцевих бюдже­тах буде достатньо коштів для виплат підвищених зарплат. Найбільш цинічні аналітики стверджують, що соціальних платежів виста­чить рівно на 10 місяців на­ступного року, а в останні – листопад і грудень – спо­стерігатиметься справжній бум заборгованості із зар-плат і пенсій. Зазначимо, що дата парламентських виборів – 28 жовтня 2012 року, тож два останніх мі­сяці року вже не матимуть особливого значення для популістів.

Фахівці, що аналізували бюджет, звернули увагу на основні соціальні катего­рії, яких стосуватимуться «різдвяні подарунки» від влади. Зокрема, 48 млрд грн виділено для забезпечення підвищення пенсій для ін­валідів війни, а також до­плат до пенсії або щомісяч­ного довічного утримання членів сімей померлих вете­ранів тощо. Крім того, свого підвищення дочекалися й чорнобильці. Як відомо, останні кілька місяців саме ця пільгова категорія вима­гала від влади збереження нинішніх соціальних гаран­тій та виконання судових рішень щодо підвищення пенсій. Отже, для виплат чорнобильцям у бюджеті на 2012 рік закладено до­датково 1,8 млрд гривень. За розрахунками Мініс­терства фінансів, середній розмір пенсії ліквідаторів трагедії на ЧАЕС зросте вдвічі, склавши для інвалі­дів першої групи 5439,52 грн (2442,98 грн у 2011 році), інва­лідів другої групи – 5128,73 грн (2195,21 грн), інвалідів третьої групи – 3941,53 грн замість 1421,61 грн у 2011 році. Також 175,8 млн грн виділено для покращення життя людей з обмеженими можливостями: їх забезпе­чать спеціальним взуттям, засобами для орієнтуван­ня та комунікації, а також оплатять лікування в сана­торіях.

Урядовці пишаються тим, що в наступному ко­шторисі збільшаться соці­альні виплати робітникам бюджетної сфери. Зокрема, оклад працівника першого тарифного розряду зросте майже на чверть, а надбав­ка працівникам освіти – на 20%.

Бюджетом на наступний рік пропонується також покращити демографічну ситуацію в країні. Для цьо­го буде стимулюватися на­родження дітей. Так, сума допомоги при народженні першої дитини зросте в 2,2 раза і становитиме 27460 грн (порівняно з 12240 грн у 2010 році), другого малюка – 54920 (25000), на третього й усіх наступних – 109840 (50000).

ТРОЯНСЬКИЙ КІНЬ БЮДЖЕТУ

Але хоч якими багато­обіцяючими не були соці­альні гарантії наступного бюджету, всі вони можуть бути перекреслені одним рішенням Кабінету Міні­стрів. Зокрема – Міністер­ства фінансів. Адже в цьому бюджеті (його прикінцевих положеннях, мабуть, щоб не надто впадало в око) ціла низка норм і положень законів, які стосуються чорнобильців, дітей війни, військових пенсіонерів, ветеранів війни та праці, багатьох інших пільгових категорій (загалом близь­ко 20), застосовуватимуть­ся в порядку та розмірах, встановлених Кабміном. Іншими словами, йдеться про ручне управління піль­гами: в будь-який момент урядовці можуть призупи­нити дію будь-якої з них. Звичайно, до виборів ніхто цього робити не буде – відо­мо, що рейтинг влади три­мається лише на подібних «соціальних подачках». Але що завадить урядов­цям суттєво скоротити пільги вже у листопаді 2012 року, після закінчення парламентської кампанії? Причому робитимуть це з найкращих міркувань: мовляв, у бюджеті і так бракує грошей, і їх аж ніяк не вистачить на соціальні забаганки всіх пільгових категорій населення Укра­їни.

Опозиція вбачає в цій нормі підставу для того, аби позбавити соціальних пільг 10 млн українців. За слова­ми лідера «Громадянської позиції» Анатолія Грицен­ка, нинішній бюджет є ан­тиконституційним, адже фактично зменшує, а не збільшує соціальні пільги. «Соціальні виплати будуть здійснюватися в порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів, вихо­дячи з наявних фінансових ресурсів. Що це означає? Що Микола Янович знову ска­же, як говорить уже другий рік: наші попередники за­лишили нам безлад, грошей у бюджеті немає, платити нічим. Отже, чорнобильці, афганці, сільські вчителі, медики, шахтарі, ветерани всіх категорій, жертви на­цистських переслідувань тощо будуть позбавлені не лише пільг, а й можливості позиватися до суду», – вва­жає Гриценко.

У свою чергу, урядовці обстоюють власну думку. Мовляв, пільги будуть зрос­тати, і дістануться вони тим, хто їх дійсно потребує. А отже, бюджет можна смі­ливо вважати соціальним та спрямованим на покра­щення життя людей. Ну що ж, блаженний, хто вірує. В одному експерти не сумні­ваються: нинішній варіант бюджету ще буде перегля­датися. І можливо, неодно­разово.

 

Хочу підкреслити, що за останні 5–6 років таких підвищень (соціаль­них виплат) не було. Нам удалося переглянути структуру бюджету та збільшити видатки на соціаль­ні виплати. Із чорнобильцями, на­приклад, ми йдемо на осучаснення пенсійних виплат. Наші прогно­зи показують, що дехто отри­має збільшення пенсії більш ніж удвічі.

Сергій ТІГІПКО, віце-прем’єр-міністр України – міністр соціальної політики

 

ДЕПУТАТИ ЗГАДАЛИ ПРО СОВІСТЬ

Законом про державний бюджет на 2012 рік скорочено витрати на апарат Верховної Ради на цілих 15%. Якщо в минулому році на це витрачалося майже 925 тис. грн, то в цьому на фінансування парламенту виділено майже 785 тисяч. З них понад 460 тис. – на забезпечення зако­нодавчої діяльності, майже 287 тис. – на організаційні, інформаційно-аналітичні та матеріально-технічні потре­би. Майже 30 тис. грн виділено на висвітлення діяль­ності ВР телебаченням та радіо, а також на фінансову підтримку видання парламентських періодичних ви­дань.

Крім того, держбюджетом на наступний рік призупине­но низку депутатських пільг. Зокрема, щодо виплати ма­теріальної допомоги на оздоровлення, при виході на пенсію, а колишнім депутатам – у разі неможливості працевлаштування. Також передбачено призупинення дії норм про обов’язкове державне страхування життя та здоров’я депутатів, забезпечення їх путівками для са­наторно-курортного лікування, виплату одноразової грошової компенсації для поліпшення житлових умов тощо.

Водночас на утримання секретаріату Кабінету Міністрів (зокрема, його господарчо-фінансового департаменту) видатки зросли на 9% і складають нині понад 278 млн гривень. Не постраждає і Державне управління справа­ми при Президенті України: на його діяльність пла­нується витратити 1,4 млрд гривень. Це на 200 млн біль­ше, ніж у минулому році.

 

 

Порівняльна таблиця основних параметрів державного бюджету на 2011 та 2012 роки (джерело – Інтерфакс Україна)



   

 План на 2011 рік       План на 2012 рік

Зміни до 2011, %

Доходи

302 375 487.70

332 821 347.30

10.07

Доходи загального фонду

255 827 101.10

288 177 480.10

12.65

Доходи спеціального фонду

46 548 386.60

44 643 867.20

-4.9

Видатки

341 250 347.50

358 010 376.40

4.91

Видатки загального фонду

294 525 916.90

312 774 237.90

6.20

Видатки спеціального фонду

46 724 230.60

45 236 138.50

-3.19

Дефіцит

35 343 000.00

25 129 484.10

-28.90

Дефіцит загального фонду

33 344 427.90

21 244 850.80

-36.29

Дефіцит спеціального фонду

1 998 572.10

3 884 633.30

94.37

 

 

16.01.2012



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання