Бюджет–2012: що приховано за соціальними обіцянками?
Ухвалений і
підписаний Президентом бюджет– 2012 має шанс стати найгіршим державним
кошторисом за роки незалежної України. Адже всі соціальні обіцянки, закладені в
документі, можуть бути перекреслені одним розчерком пера…
У НОВИЙ РІК – ІЗ
НОВИМ БЮДЖЕТОМ
Головний кошторис
країни депутати ухвалили під кінець року, 22 грудня. Щоправда, майже тиждень
зберігалася інтрига: чи підпише його Президент. Адже вустами першого заступника
глави Адміністрації Президента Ірини Акімової Віктор Янукович дав зрозуміти,
що державним бюджетом він незадоволений. Мовляв, знову замість того, аби
стати бюджетом розвитку, він став бюджетом проїдання. Та й інвестиційним та
інноваційним програмам приділено мало уваги: їхнє фінансування скоротилося
вдвічі, а то й утричі. «Президент буде ставити питання про якнайшвидший
перегляд держбюджету. І йдеться тут навіть не про перший квартал 2012-го,
можливо, це буде навіть раніше», – заявила перший заступник глави АП. Адже ні
соціальні, ні регіональні програми, на думку Акімової (читай – Януковича), не
витримують критики.
Але ці недоліки
не завадили главі держави поставити підпис під Законом «Про Державний бюджет
України на 2012 рік». Ось його основні показники. Доходи бюджету порівняно з
попереднім варіантом документа знижено на 4,7 млрд грн, і нині вони становлять
332,8 млрд гривень. Граничний обсяг дефіциту бюджету складає 25 млрд 129 млн
484,1 тис. гривень. Ціну на російський газ, від якої залежать мало не всі
розрахунки, закладено на рівні 416 доларів. При цьому знижено граничний обсяг
державного боргу на 31 грудня 2012 року – до 415 млрд 565 млн 120,9 тис.
гривень. Прогноз зростання реального ВВП також знижено з 5 до 3,9%, а прогноз
номінального ВВП – на 5 млрд грн, до 1,5 трлн гривень.
У головний
кошторис країни також закладено поступове збільшення прожиткового мінімуму. З
1 січня 2012 року він складатиме 1 тис. 17 грн, з 1 квітня – 1 тис. 37 грн, з
1 липня – 1 тис. 44 грн, з 1 жовтня – 1 тис. 60 грн, з 1 грудня – 1 тис. 95 гривень.
Зросте й мінімальна зарплата (з нинішніх 1073 до 1134 грн) та мінімальна пенсія
(з 822 до 884 грн). Це при тому, що Президент Віктор Янукович обіцяв, що ще
2011 року мінімальна пенсія становитиме 1200 гривень. Водночас рівень
зростання індексу споживчих цін, тобто інфляції, закладено на рівні 7,9%.
Експерти вже
охрестили державний кошторис на наступний рік «передвиборчим» та
«популістським». Справді, майже всі додаткові ресурси бюджету буде спрямовано
на соціальні виплати. Які влада, схоже, не збирається здійснювати.
Соціальна «манна
небесна»
Наступного року
майже всі категорії громадян (особливо, соціально вразливі) можуть
розраховувати на справжні подарунки від влади. Адже державний бюджет передбачає
суттєве підвищення соціальних виплат. Про це після його підписання радісно повідомила
перший заступник глави Адміністрації Президента Ірина Акімова. За її словами,
бюджет «соціально збалансований» та дає підстави «впевнено дивитися в
майбутнє». І саме ця стабільність, на думку чиновниці, дозволяє збільшувати
соціальні виплати в 2012 році. Зокрема, йдеться про заплановане зростання
прожиткового мінімуму в середньому на 14% річних, а мінімальної зарплати – на
12%. На Банковій пишаються тим, що соціальні виплати, закладені в бюджет,
перевищують прогнозований рівень інфляції.
Однак більшість
експертів уважають, що зростання зарплати «не встигатиме» за зростанням цін.
Вони закликають не вірити всім цифрам, закладеним до кошторису: не факт, що
інфляція не вийде за прогнозовані межі, а також далеко не факт, що в місцевих
бюджетах буде достатньо коштів для виплат підвищених зарплат. Найбільш цинічні
аналітики стверджують, що соціальних платежів вистачить рівно на 10 місяців наступного
року, а в останні – листопад і грудень – спостерігатиметься справжній бум
заборгованості із зар-плат і пенсій. Зазначимо, що дата парламентських виборів
– 28 жовтня 2012 року, тож два останніх місяці року вже не матимуть особливого
значення для популістів.
Фахівці, що
аналізували бюджет, звернули увагу на основні соціальні категорії, яких стосуватимуться «різдвяні
подарунки» від влади. Зокрема, 48 млрд грн виділено для забезпечення підвищення
пенсій для інвалідів війни, а також доплат до пенсії або щомісячного
довічного утримання членів сімей померлих ветеранів тощо. Крім того, свого
підвищення дочекалися й чорнобильці. Як відомо, останні кілька місяців саме ця
пільгова категорія вимагала від влади збереження нинішніх соціальних гарантій
та виконання судових рішень щодо підвищення пенсій. Отже, для виплат
чорнобильцям у бюджеті на 2012 рік закладено додатково 1,8 млрд гривень. За
розрахунками Міністерства фінансів, середній розмір пенсії ліквідаторів
трагедії на ЧАЕС зросте вдвічі, склавши для інвалідів першої групи 5439,52 грн
(2442,98 грн у 2011 році), інвалідів другої групи – 5128,73 грн (2195,21 грн),
інвалідів третьої групи – 3941,53 грн замість 1421,61 грн у 2011 році. Також
175,8 млн грн виділено для покращення життя людей з обмеженими можливостями: їх
забезпечать спеціальним взуттям, засобами для орієнтування та комунікації, а
також оплатять лікування в санаторіях.
Урядовці
пишаються тим, що в наступному кошторисі збільшаться соціальні виплати
робітникам бюджетної сфери. Зокрема, оклад працівника першого тарифного розряду
зросте майже на чверть, а надбавка працівникам освіти – на 20%.
Бюджетом на
наступний рік пропонується також покращити демографічну ситуацію в країні. Для
цього буде стимулюватися народження дітей. Так, сума допомоги при народженні
першої дитини зросте в 2,2 раза і становитиме 27460 грн (порівняно з 12240 грн
у 2010 році), другого малюка – 54920 (25000), на третього й усіх наступних –
109840 (50000).
ТРОЯНСЬКИЙ КІНЬ
БЮДЖЕТУ
Але хоч якими
багатообіцяючими не були соціальні гарантії наступного бюджету, всі вони
можуть бути перекреслені одним рішенням Кабінету Міністрів. Зокрема – Міністерства
фінансів. Адже в цьому бюджеті (його прикінцевих положеннях, мабуть, щоб не
надто впадало в око) ціла низка норм і положень законів, які стосуються
чорнобильців, дітей війни, військових пенсіонерів, ветеранів війни та праці,
багатьох інших пільгових категорій (загалом близько 20), застосовуватимуться
в порядку та розмірах, встановлених Кабміном. Іншими словами, йдеться про ручне
управління пільгами: в будь-який момент урядовці можуть призупинити дію
будь-якої з них. Звичайно, до виборів ніхто цього робити не буде – відомо, що
рейтинг влади тримається лише на подібних «соціальних подачках». Але що
завадить урядовцям суттєво скоротити пільги вже у листопаді 2012 року, після
закінчення парламентської кампанії? Причому робитимуть це з найкращих
міркувань: мовляв, у бюджеті і так бракує грошей, і їх аж ніяк не вистачить на
соціальні забаганки всіх пільгових категорій населення України.
Опозиція вбачає в
цій нормі підставу для того, аби позбавити соціальних пільг 10 млн українців.
За словами лідера «Громадянської позиції» Анатолія Гриценка, нинішній бюджет
є антиконституційним, адже фактично зменшує, а не збільшує соціальні пільги.
«Соціальні виплати будуть здійснюватися в порядку та розмірах, встановлених
Кабінетом Міністрів, виходячи з наявних фінансових ресурсів. Що це означає? Що
Микола Янович знову скаже, як говорить уже другий рік: наші попередники залишили
нам безлад, грошей у бюджеті немає, платити нічим. Отже, чорнобильці, афганці,
сільські вчителі, медики, шахтарі, ветерани всіх категорій, жертви нацистських
переслідувань тощо будуть позбавлені не лише пільг, а й можливості позиватися
до суду», – вважає Гриценко.
У свою чергу,
урядовці обстоюють власну думку. Мовляв, пільги будуть зростати, і дістануться
вони тим, хто їх дійсно потребує. А отже, бюджет можна сміливо вважати
соціальним та спрямованим на покращення життя людей. Ну що ж, блаженний, хто
вірує. В одному експерти не сумніваються: нинішній варіант бюджету ще буде
переглядатися. І можливо, неодноразово.
Хочу підкреслити,
що за останні 5–6 років таких підвищень (соціальних виплат) не було. Нам
удалося переглянути структуру бюджету та збільшити видатки на соціальні
виплати. Із чорнобильцями, наприклад, ми йдемо на осучаснення пенсійних
виплат. Наші прогнози показують, що дехто отримає збільшення пенсії більш ніж
удвічі.
Сергій ТІГІПКО,
віце-прем’єр-міністр України – міністр соціальної політики
ДЕПУТАТИ ЗГАДАЛИ
ПРО СОВІСТЬ
Законом про
державний бюджет на 2012 рік скорочено витрати на апарат Верховної Ради на
цілих 15%. Якщо в минулому році на це витрачалося майже 925 тис. грн, то в
цьому на фінансування парламенту виділено майже 785 тисяч. З них понад 460 тис.
– на забезпечення законодавчої діяльності, майже 287 тис. – на організаційні,
інформаційно-аналітичні та матеріально-технічні потреби. Майже 30 тис. грн
виділено на висвітлення діяльності ВР телебаченням та радіо, а також на
фінансову підтримку видання парламентських періодичних видань.
Крім того,
держбюджетом на наступний рік призупинено низку депутатських пільг. Зокрема,
щодо виплати матеріальної допомоги на оздоровлення, при виході на пенсію, а
колишнім депутатам – у разі неможливості працевлаштування. Також передбачено
призупинення дії норм про обов’язкове державне страхування життя та здоров’я
депутатів, забезпечення їх путівками для санаторно-курортного лікування,
виплату одноразової грошової компенсації для поліпшення житлових умов тощо.
Водночас на
утримання секретаріату Кабінету Міністрів (зокрема, його господарчо-фінансового
департаменту) видатки зросли на 9% і складають нині понад 278 млн гривень. Не
постраждає і Державне управління справами при Президенті України: на його
діяльність планується витратити 1,4 млрд гривень. Це на 200 млн більше, ніж у
минулому році.
Порівняльна
таблиця основних параметрів державного бюджету на 2011 та 2012 роки (джерело –
Інтерфакс Україна)
|
План на 2011
рік План на 2012
рік
|
Зміни до 2011,
%
|
Доходи
|
302 375 487.70
|
332 821 347.30
|
10.07
|
Доходи
загального фонду
|
255 827 101.10
|
288 177 480.10
|
12.65
|
Доходи
спеціального фонду
|
46 548 386.60
|
44 643 867.20
|
-4.9
|
Видатки
|
341 250 347.50
|
358 010 376.40
|
4.91
|
Видатки
загального фонду
|
294 525 916.90
|
312 774 237.90
|
6.20
|
Видатки
спеціального фонду
|
46 724 230.60
|
45 236 138.50
|
-3.19
|
Дефіцит
|
35 343 000.00
|
25 129 484.10
|
-28.90
|
Дефіцит
загального фонду
|
33 344 427.90
|
21 244 850.80
|
-36.29
|
Дефіцит
спеціального фонду
|
1 998 572.10
|
3 884 633.30
|
94.37
|
16.01.2012
|