Кому заважають профспілки?
Відповідь проста:
немає первинної профспілкової організації на підприємстві – немає проблем для
роботодавця! Напевно, приблизно з таких міркувань чи не найбільші міжнародні
торговельні мережі, що вже кілька років працюють в Україні, зокрема «METRO Cash
& Carry» та ТОВ «Ашан», усілякими способами уникають створення первинки у
своїх магазинах. Так, у «METRO» створено власну, так звану, жовту профспілку, а
його керівництво впродовж багатьох років уникає співпраці з Об’єднаною профспілковою
організацією «Трудовий Альянс» Всеукраїнської профспілки працівників і
підприємців торгівлі, громадського харчування і послуг та іншими профспілками.
А в гіпермаркетах «Ашан» іще серйозніше «взялися за справу», аби попередити
створення первинної профспілкової організації: звільняють тих, хто намагається
її створити. Приклади незаконного звільнення членів профспілок, зазіхання на
конституційне право працівників – про це та інше читайте в нашому матеріалі.
Об’єднана профспілкова
організація «Трудовий Альянс» представлена в торговельних мережах переважно
іноземних компаній, які ведуть свій бізнес на території України. Тож саме там
вона намагається стати на захист працівників, які часто отримують мізерну
заробітну плату, не мають нормальних умов праці, а подекуди їм навіть не
дозволяють використати свою обідню перерву чи сходити в туалет…
«Нині почали
активно розвиватися первинні профспілкові організації в компаніях «Ашан
Україна Гіпермаркет» та «METRO Cash & Carry». В останній ми представлені
вже 4 роки, впродовж яких компанія робила все, аби уникнути соціального діалогу
з профспілками, – розповідає голова Об’єднання «Трудовий Альянс» Олексій
Міщенко. – Що ж стосується «Ашана», то ми нарешті знайшли 3 людини, які не
побоялися підняти профспілковий рух. Однак як тільки-но вони згідно із законом
сповістили своє керівництво про те, що створено первинну профспілкову
організацію, їх було звільнено! І нині тривають суди щодо відновлення цих
людей на роботі».
ПОРУШЕННЯ ПРАВ ІЗ
РОЗМАХОМ
У цілому
специфіка транснаціональних компаній, які складаються з материнського
підприємства та його закордонних філіалів, така, що часто, працюючи на
території іншої країни, керівництво не хоче дотримуватися правових норм
законодавства країни перебування, натомість має свої внутрішні правила та принципи
так званого «партнерства». Яскравим прикладом такого свавілля, за словами
Олексія Міщенка, є «Ашан».
«Так, за
договором працівники мають годину обідньої перерви, але фактично можуть
використати менше половини – 25 хвилин, інакше отримають догану! В туалет
також не завжди випускають, касирам магазину це пояснюють виробничою
необхідністю, яка, до речі, існує завжди, адже працівників катастрофічно не
вистачає, – зазначає Олексій Міщенко. – У ТОВ «Ашан» запроваджено адміністративні
стягнення, не дисциплінарні, а саме адміністративні, тобто керівництво
перебрало на себе функцію суду і створило власний кодекс адміністративних
порушень! На всі наші запитання керівництво реагує дуже болісно, мовляв, у нас
тут територія Франції і ми під українські закони не підпадаємо. Всі вдають,
ніби нічого не розуміють у нашому законодавстві, й, звісно, дотримуватися норм
українських законів не бажають!»
КОЛЕКТИВНИЙ
ДОГОВІР
У «METRO»
ситуація дещо краща: тут є соціальний пакет, навіть іноді проводяться
спортивно-масові заходи тощо, але основна проблема полягає в тому, що
керівництво компанії уникає укладення колективного договору вже впродовж
чотирьох років, хоча там діють 6 профспілкових організацій.
За словами
заступника голови Об’єднання «Трудовий Альянс» Олександра Сахна, ще у 2008
році він разом із Олексієм Міщенком побував у всіх 23 торгових центрах «METRO
Cash & Carry», які розташовані в межах України, аби обговорити проект
колективного договору. Важливим завданням тоді було побачити умови праці,
дізнатися, чи атестовані робочі місця, якщо можливо, ознайомитися з наявною
документацією, познайомитися з керівництвом кожного магазину, побачити
проблеми безпосередньо на місці – ізсередини.
«Під час
знайомства з керівниками торгових центрів нам ставили запитання, мовляв,
навіщо соціально орієнтованій компанії потрібен колективний договір і, власне,
співпраця з профспілкою? Тож доводилося пояснювати! Стосовно порушень, які ми
відзначили, то з’ясувалося, що графіки змін і відпусток не відповідають
законодавству. Так, нерідко траплялися випадки, коли касира, який завершив
працювати о 24-й годині, ставлять на зміну вже на 9-ту ранку! До того ж існує
проблема іногородніх, які, закінчивши працювати, серед ночі не мають змоги
дістатися додому, приміром, із Києва у м. Вишневе, Боярку чи область тощо. З
цими питаннями ми зверталися до керівництва, аби вирішити їх, – ділиться
Олександр Сахно. – У підготовленому колдоговорі було передбачено нормування
праці, можливість будівництва житла або купівлі службових житлових приміщень
для працівників. Однак у компанії відповіли, що житлове питання навіть не буде
розглядатися!»
Нині Об’єднана
профспілкова організація «Трудовий Альянс» Всеукраїнської профспілки
працівників і підприємців торгівлі розпочала процес звільнення генерального
директора «METRO» в Україні.
«Наше
законодавство передбачає, що в разі порушення Кодексу законів про працю,
законів про права профспілок та про колективні договори і угоди, ми можемо скористатися
своїм винятковим правом – вимагати звільнення директора. Така вимога
профспілки є обов’язковою до виконання, але її також проігноровано, –
розповідає Олексій Міщенко. – Навіть піднялася міжнародна профспілкова хвиля
солідарності та підтримки в цьому питанні. За 2 роки перебування на посаді
генеральний директор зустрівся з нами один раз для розмови ні про що! Нині
профспілку повністю ігнорують! Ми сподіваємося, що коли прийде новий
директор, то він подумає, чи варто нехтувати співпрацею з профспілками, вимогами
людей і нормами українського законодавства! У законі чітко прописано, що вимога
профспілки на звільнення обов’язково має виконуватися протягом двох тижнів!
Однак уже минуло більш як три тижні, а результату немає – ця людина досі
працює. 12 грудня 2011 року ми подали позов до суду та будемо звертатися до
прокуратури».
Про те, що
компанія «METRO Cash & Carry» не співпрацює з Федерацією профспілок
України, нам підтвердили і у їхній прес-службі. Так, на наш офіційний
письмовий запит про співпрацю нам відповіли телефонним дзвінком та
повідомили, що компанія не має жодного стосунку до профспілок.
РЕЗУЛЬТАТИ
БОРОТЬБИ
Як нам розповів
Олексій Міщенко, в одному із столичних магазинів «METRO Cash & Carry» був
випадок, коли довелося боротися за робоче місце та долю молодої дівчини, яка,
вийшовши з декретної відпустки, втратила свою посаду.
«Вийшовши на
роботу, працівниця дізналася, що її відділ перейменували, назвавши цю процедуру
«реорганізацією». Звичайно ж, відновити її на колишній посаді не змогли –
натомість запропонували іншу, набагато гіршу... До відпустки вона працювала у
відділі роботи з ключовими клієнтами, а тепер мала стати працівником торгового
залу або сидіти на вході. Вона відмовлялася – ми боролися 4 дні, і її таки
відновили на колишній посаді! Це було 28 вересня минулого року, а вже через 2
дні (які припали на вихідні) – 30 вересня її письмово попередили про
скорочення цієї ж таки посади і що вона підлягатиме звільненню! Профспілку про
це ніхто не попереджав, хоча мали б, до того ж, за 3 місяці. Далі протягом кількох
днів її по кілька годин тримали в кабінеті директора та тиснули на неї… Хочу
зазначити, що обиралися такі дні, коли профспілкового лідера цього магазину з
тих чи інших причин не було на місці! Зрештою, варварські методи подіяли і
дівчина сама попросила у профспілки дозволу, щоб її звільнили та залишили в
спокої, – розповів Олексій Міщенко. – На позачергових зборах первинки було
вирішено все ж не давати дозволу на її звільнення, попри те, що дівчина власноруч
під диктовку написала заяву на звільнення! Адміністрація лютувала та почала
діяти – вона на наших бланках писала сама собі відповіді на подання про
звільнення! А на всіх графіках змін, відпусток вони виготовили і ставили штамп
про погодження із нашою профспілкою, якого, між іншим, у нас взагалі не існує.
Всі ці факти стали відомими лише під час розгляду справи в суді. Наразі
дівчина успішно працює і незабаром очікує підвищення, а суди по цій справі
майже дійшли свого логічного завершення… Аби відволікти, а може й залякати
лідера первинки цього магазину, в той час, коли тиснули на дівчину – члена
профспілки, йому приписували списання м’яса з його подальшою крадіжкою. Однак,
після рішучого втручання нашого об’єднання з’ясувалося, що м’ясо зникало
завдяки старанням директора магазину, якого невдовзі було звільнено!»
METRO Cash &
Carry» і ТОВ «Ашан» – це транснаціональні компанії, які ввійшли на ринок
України і ведуть себе не так, як за кордоном! Там у них робоча сила коштує
дорожче, ставлення до простих працівників серйозніше та шанобливіше! На перший
погляд, усе чудово – державний бюджет поповнюється, робочі місця створено… Але
переважна більшість тамтешніх працівників – це українці, ставлення до яких
жахливе. Проблемних моментів усередині цієї компанії чимало. Серед них:
охорона праці у неналежному стані, заробітна плата – бажає кращого, адже
працівники «METRO» в інших країнах отримують набагато вищу заробітну плату
тощо. Проте у нашій країні за допомогою грошей вирішуються всі питання. Ці транснаціональні
компанії далекі від соціальної відповідальності щодо людей, які там працюють!
Тож профспілки їм не потрібні, і в цьому ми вже давно переконалися. Наша
профспілка намагалася вести з цими компаніями соціальний діалог, однак протягом
чотирьох років підписання колдоговору постійно відкладається – вони навіть не
створюють комісії, які б мали розглянути наші пропозиції та сісти за стіл
переговорів. Звичайно, їм це не потрібно, адже після його підписання вони
повинні будуть узяти на себе певні обов’язки, за невиконання яких нестимуть
юридичну відповідальність.
У нас надзвичайно
лояльне законодавство! Підписання колективного договору – за бажанням,
створювати умови праці необов’язково – можна просто дати хабар, хочуть
працівники створити первинку на підприємстві – треба їх звільнити або
запропонувати гроші… Тож в Україні насамперед має бути певна державна політика
з цього приводу! Не можна дозволяти таким компаніям працювати поза законодавчим
полем, бо перешкода профспілковій діяльності – це і є робота поза законом.
Профспілка сьогодні пішла на дуже серйозний конфлікт із згаданими
транснаціональними компаніями. На «METRO Cash & Carry» ми вже подали до
суду за перешкоджання діяльності профспілки, і немає жодного сумніву з приводу
того, що ця компанія не є соціально відповідальною! Насправді, це
експлуататорська компанія, яка найрізноманітнішими способами використовує
наших громадян у своїх цілях».
Тетяна ЯСЬКО,
голова Всеукраїнської профспілки працівників і підприємців торгівлі,
громадського харчування та послуг
ЗА ВІДНОВЛЕННЯ
СПРАВЕДЛИВОСТІ
Ірина Міщенко
працювала в ТОВ «Ашан Україна Гіпермаркет», а саме в одному з магазинів Києва,
протягом майже 2 років і нещодавно була звільнена в зв’язку з тим, що стала
членом первинної профспілкової організації. У той же період звільнили і її
колег – голову та секретаря тільки-но створеної первинки! За словами пані
Ірини, в цій компанії існує лише одне правило: «Або ти робиш те, що тобі
говорять, або ти робиш те, що тобі говорять!» В усіх інших випадках людину
звільняють, а привід для цього завжди можна знайти…
«Моя робота в цій
компанії починалася зі шпателя та ганчірки в руках – я брала участь, допомагала
у відкритті магазину, хоча прийшла працювати касиром. до цього ніколи не
працювала в сфері торгівлі, тож спершу робила все, що мені наказували і боялася
суперечити керівництву. роботу було організовано так, що ми не мали можливості
поговорити з колегами – навіть під час обідньої перерви, яка за договором мала
тривати годину, а насправді ж була не більше 25 хвилин, заборонялося
спілкування! обурювало й те, що в «Ашані» в кожному гіпермаркеті працює понад
30 людей – інвалідів-глухонімих, яким необхідний сурдоперекладач, адже часто
це неграмотні люди, які не вміють писати і читати, а вони працюють у торгових
залах! такої людини в нас не було, тож оскільки я знаюсь на мові жестів, часто
допомагала їм, пояснювала щось. Ці люди не повинні працювати понаднормово, та
в нашому гіпермаркеті замість 4–5 годин вони працюють 10! про яке людське
ставлення можна говорити?
Куди не кинь оком
– скрізь порушення та несправедливість! Ручних сканерів немає, ми, молоді
дівчата – касири, змушені весь товар тягати своїми руками, ваги знаходяться за
спиною, тож доводиться весь день крутитися, каси розташовані навпроти дверей,
тож узимку ми працюємо на холоді, а куртки видають не завжди, нас не випускають
в туалет. порушуються правила передачі коштів від молодшого касира до старшого
– в нашому «Ашані» старший касир просто підходить, вигрібає касу і йде, і лише
наприкінці робочого дня ти дізнаєшся, чи все в порядку з грошима, чи тобі вже
намалювали недостачу коштів, за які ти відповідаєш… Цей перелік можна
продовжувати довго, порушень чимало! Коли ми зрозуміли, що з нами нечесно
поводяться, а умови праці ставали дедалі гіршими, ми вирішили створити первинну
профспілкову організацію, аби захистити себе та колег, обстояти свої законні
права в своїй країні. Її очолила Олена Кабачок, мене ж було обрано заступником
голови, а Галину Гордієнко – секретарем.
Моє звільнення
відбувалося взагалі не по-людськи. 1 серпня ми сповістили керівництво про
створення первинки, 2-го і 3-го в мене були вихідні, а 4-го числа мене вже
чекала на роботі служба безпеки, яка намагалася забрати мою перепустку (бейдж)
і не впускала мене на робоче місце. тільки з дозволу менеджера мене впустили
всередину, однак відразу завели у відділ персоналу, де мені сказали, що
набиратиметься нова команда і я маю піти. Мені запропонували вибір, як це
зробити: за власним бажанням, за згодою двох сторін чи за статтею… я була
спантеличена, коли почула, що мене можуть звільнити за догани, одна з яких
через запізнення на роботу 30-денної давності. Це сталося 6 липня, коли Київ
був затоплений через неймовірну зливу і я не встигла вчасно дістатися робочого
місця… У мене навіть підтверджуючі документи з Гідрометцентру є, де написано,
що погода може створювати небезпеку для людини. інші пояснювальні я писала під
диктовку, під загрозою бути звільненою, коли ще була наївною і нічого не тямила
в цій системі. Ще одна – за недостачу в касі в розмірі 100 гривень, яка
невідомо як з’явилася… на ній я не поставила свого підпису, а написала, що не
згодна! У день незаконного звільнення мене водили до начальника служби безпеки,
який погрожував знайти привід, щоб ув’язнити мене, матір, що сама виховує двох
неповнолітніх дітей. я сказала, що напишу на нього скаргу в прокуратуру, тож
він дещо заспокоївся і залишив мене. в той же день мені намагалися віддати
трудову книжку, але я не взяла – відмовилася будь-що робити без голови первинної
профспілкової організації і повідомлення об’єднання «трудовий Альянс». Хоча я
мала лише адміністративні(!), а насправді – дисциплінарні, «порушення»,
керівництво магазину викликало міліцію, яка незрозуміло яким чином знаходиться
у гіпермаркетах, відвідує їдальню працівників «Ашану», а потім виконує незаконні
вказівки начальника служби безпеки, і влаштувало просто якесь «шоу», у
відповідь на вимогу припинити незаконні дії мені довелося викликати наряд
міліції ППС…
Нині триває суд,
і я все ж сподіваюся, що мене поновлять на роботі! тоді я зможу нормально
працювати, отримувати зарплату й годувати своїх дітей, а також допомагати таким
простим працівникам, як і я, захищати наші законні права!
Я хочу, щоб у
моїй країні виконувалися закони моєї країни, які захищають мої законні права як
громадянина цієї країни, незалежно від іноземної частки в компанії, яка
прийшла заробляти прибутки в мою країну!»
Ірина Міщенко,
заступник голови первинної профспілкової організації гіпермаркету «Ашан-Біличі»
24.12.2011
|