Хто збагатиться на дозволі продавати землю?
Депутати
Верховної Ради найближчим часом планують ухвалити Закон України «Про ринок
землі». Ініціатори проекту стверджують, що це дасть змогу реально оцінити
найбільше українське багатство. Між тим, експерти не приховують скепсису.
ПРО ЩО ПРОЕКТ
Про необхідність
земельної реформи в Україні йдеться мало не з часу набуття країною незалежності.
Але, на жаль, аграрна реформа рухається дуже повільними темпами. Влітку
парламентарі ухвалили закон про земельний кадастр. І от тепер, нарешті, дійшли
до ринку землі.
Цей процес не
легкий: застережень і поправок до Закону України «Про ринок землі» виявилося
так багато, що його довелося повертати на повторне перше читання. 9 грудня
закон таки було ухвалено в першому читанні, а цього тижня передбачалося ухвалити
його в цілому, в одному пакеті з бюджетом. Однак у понеділок на погоджувальній
раді парламенту Голова Верховної Ради Володимир Литвин повідомив, що вирішення
цього питання перенесено. Мовляв, той факт, що у порядку денному його розгляд
призначено на цю п’ятницю – технічна помилка.
Голова фракції
Партії регіонів Олександр Єфремов зробив припущення, що, мабуть, до цього
питання народні обранці повернуться у січні наступного року – після різдвяних
свят. Адже, за словами Єфремова, депутати подали до проекту 1200 поправок.
Отже, про що
йдеться у цьому законі? Головне нововведення документа, який у разі ухвалення
набуде чинності 1 січня 2013 року, – землю можна буде продавати. Щоправда, не
одразу і не всім.
Наприклад, автори
проекту пишаються тим, що в законі міститься заборона продавати землі сільськогосподарського
призначення іноземцям. Тим часом землю іншого призначення можна продавати і
нерезидентам. Окрім того, законопроектом обмежується оренда земель на
території одного району чи області. Тобто фізична або юридична особа не має
права орендувати понад 6 тисяч га землі сільськогосподарського призначення в
одному районі та більш як 5 га
– в одній області. При цьому людина, котра орендує землю, має бути
зареєстрована за місцем розташування цієї землі.
Запроваджуються
також обмеження і щодо купівлі землі: згідно із законопроектом одна людина не
може придбати більш ніж 100
га.
Ще одне
нововведення – створення так званого Державного земельного банку –
спеціалізованої державної фінансової установи, яка опікуватиметься питаннями
кредитування сільськогосподарських виробників під заставу землі та володітиме
виключним правом заставоутримувача земель, а також матиме право купівлі й
продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
ЗЕМЕЛЬНА РЕФОРМА
– ПАНАЦЕЯ ВІД НЕГАРАЗДІВ
Прихильники
закону не шкодують епітетів, розхвалюючи його, і наголошують на своєчасності
земельної реформи. Так, Президент Віктор Янукович вважає, що законодавче
забезпечення земельних відносин сприятиме тому, що нарешті у землі з’явиться
справжній господар. Окрім того, це дасть змогу на повну потужність задіяти
механізм іпотечного кредитування, залучити довгострокові кошти для
фінансування нових технологій і створити нові робочі місця. А це, своєю
чергою, дасть змогувикористати
конкурентні переваги України.
Голова Верховної
Ради Володимир Литвин теж не приховує задоволення від того, що у питанні земельної
реформи нарешті перейшли від слів до справи. На його думку, закон критикують
лише ті, кому не подобається заборона продавати землю іноземцям. Мовляв, ті,
хто свого часу «заграбастав» сотні гектарів землі практично за безцінь, не
хочуть змін. Вони платять людям за їхні паї копійки, а отримують надприбутки.
Крім того,
захисники закону вважають, що опонентам – нинішнім орендаторам землі – не до
вподоби законодавча норма про податок на підтримку соціально-економічного
розвитку території. Йдеться про 1% вартості землі на рік. І не від
номінальної ціни, а ринкової.
У захваті від
законопроекту і голова Київської державної адміністрації Анатолій Присяжнюк.
За його словами, новий закон забезпечить можливість людям, котрі володіють земельними
паями, продати їх або вести господарство на своїй законній території. Адже
нині багато селян володіють паями, але не вміють чи не хочуть використовувати
їх за призначенням. Тепер вони зможуть їх продати за ринковою ціною або ж,
нарешті, зайнятися господарством.
Деякі вчені теж
вітають ухвалення цього закону. Мовляв, мораторій на купівлю–продаж земель
сільськогосподарського призначення був чимось на зразок нового закріпачення
селян. Вони володіли землею, але розпоряджатися нею як слід не могли. Після
набуття чинності законом, що дозволятиме продаж землі, як вважають деякі
експерти, Україна матиме регульований ринок, який покаже реальну вартість
найбільшого багатства країни. Тим часом експерти сумніваються, що більшість
землевласників наступного дня після набуття чинності законом заходитимуться
продавати свої паї. За результатами соціологічних досліджень, лише десята
частина власників готова продати свої ділянки.
ЗЕМЕЛЬНИЙ ЗАКОН:
КРАЇНА В НЕБЕЗПЕЦІ
З іншого боку,
супротивників земельної реформи куди більше. Опозиція б’є на сполох,
стверджуючи, що благі наміри влади можуть обернутися великою бідою для
простих громадян. Так, голова парламентського Комітету з питань промислової
та регуляторної політики Наталя Королевська вважає, що ухвалений закон зробить
з українців жебраків. Адже, забороняючи фермерським господарствам купувати
землю, влада позбавить їх можливості працювати в аграрному бізнесі. А отже,
малі та середні аграрні підприємства просто будуть виключені з владних схем
продажу землі.
Королевська також
розкритикувала створення Державного земельного банку, оскільки, на її думку,
поява державного оператора на ринку землі, який має монопольне право на
реєстрацію всіх земельних операцій, створить корупційну схему з необмеженими
можливостями. За словами депутата, держава за законом має права, але жодної
відповідальності не несе.
Із колегою згоден
іще один депутат – Остап Семерак. На його думку, влада робить усе, аби «в
законний спосіб» заволодіти великими земельними ресурсами. За його словами,
опозиція зробить усе, аби не дозволити владі ухвалити «злочинний законопроект».
Хоча й підкреслює, що реформа в сільському господарстві, зокрема на ринку
землі, є необхідною.
Крім того,
експерти земельного ринку вважають, що цей закон викличе пожвавлення
активності земельних спекулянтів. Адже в разі набуття ним чинності основними
гравцями на земельному ринку залишаться держава та громадяни. Останні, згідно
із документом, не зможуть купити більше 100 га землі, за умови наявності довідки про
доходи. При цьому, наголошують аналітики, ніхто не знає, про який рівень
доходів ідеться. Земельні господарства теж мусять надавати такі довідки, й
оскільки рівень доходів не визначено, то в будь-який момент можна буде таку
довідку «завернути». І тут на арену виходять спекулянти, які, знаючи всі
ходи-виходи, скуповуватимуть земельні ділянки по 100 га, а потім здаватимуть
в оренду тим же земельним господарствам.
Невдоволені і
фермери. Їх обурює факт вилучення зі схеми продажу землі фермерських
господарств, а також обмеження кількості землі – 100 га в одні руки. На їхню
думку, така кількість достатня для овочевого господарства, а от, наприклад,
для зернового потрібно щонайменше 300–500 га.
Отже, з одного
боку, земельна реформа необхідна. З іншого, існують підозри, що цей закон,
як і будь-які інші ініціативи влади, ніщо інше, як можливість заробити гроші
нечистим на руку чиновникам. Адже практика показує, що навіть у бездоганному
законі можна знайти шпаринку, яка дозволить збагатитися зацікавленим особам. А
бідні селяни, про яких нібито так піклуються адепти земельної реформи, так і
залишаться біля розбитого корита…
ФАКТ
Якщо взяти за
основу вартість одного гектара землі – 20 тис. гривень, то загальна вартість
земель сільськогосподарського призначення в Україні становить 560 млрд
гривень.
ДОВІДКА
Кожен четвертий
гектар української землі орендують іноземці. За даними Асоціації фермерів та
приватних землевласників, понад 12 млн га землі орендують нерезиденти
України з 30 країн світу. Більшість іноземців – громадяни ЄС, США та Китаю.
Договори про оренду укладаються через великі агрохолдинги.
Як стверджують в
фермерів та приватних землевласників, найближчими роками найбільшим орендатором
українських земель планує бути Китай. При цьому аналітики обурюються, що
держава приховує факти укладення угод про оренду землі з іноземцями. Тим
часом, Державне агентство із земельних ресурсів зобов’язане надавати таку
інформацію.
ЦИТАТА
Земельна реформа
має відкрити доступ до модернізації виробництва, що, в свою чергу, повною
мірою розкриє потенціал аграрного сектору економіки України та дозволить нашій
державі відігрівати визначальну роль у розв’язанні глобального питання
забезпечення продовольством населення.
Віктор
Янукович, Президент України
24.12.2011
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|