Без фактів і аргументів
Чергове засідання
Окружного адміністративного суду Києва із розгляду позову Федерації профспілок
України до Генеральної прокуратури про визнання неправомірними дій ГПУ щодо
безпідставного втручання у внутрішньо-статутну господарську діяльність
профспілок показало, що в прокурорських працівників як не було, так і немає
фактів та аргументів на користь їх бурхливої дослідницької роботи. Бракує в них
і адекватних відповідей на запитання позивача.
І це не дивно.
Адже з самого початку кожному, хто здатен об’єктивно поглянути на цю «шиту
білими нитками» справу, зрозуміло: претензії з боку ГПУ є нічим іншим, як
спробою незаконно забрати профспілкову власність. Чому незаконно? Про це піде
мова трохи нижче. Головне ж полягає в тому, що, розпочавши процес проти ФПУ і
не «накопавши» до цього часу переконливих доказів на користь своїх надуманих
припущень, Генпрокуратура сама себе загнала в правову безвихідь.
Щоб ви сказали,
якби, наприклад, ваш сусід забрався до вас у город, зібрав би ваші огірки та
помідори, аргументуючи це тим, що колись ця земля належала йому? А якби він
викликав до вас міліцію лише на підставі того, що хтось йому розказав про
вкрадені вами речі? Якась нісенітниця, скажете ви. І матимете рацію. Але
фактично саме так (і це аргументовано доводить хід судового процесу) чинять
прокурорські працівники стосовно ФПУ.
Важко в це
повірити? Судіть самі. На останньому засіданні позивач уже вкотре поставив
представникам прокуратури низку запитань, на які знов-таки не отримав зрозумілих
відповідей. Отже, давайте по порядку. Підставою для втручання в господарські
справи ФПУ прокуратура вважає приналежність профспілкових об’єктів не до
профспілкової, а до державної власності.
Водночас
Федерація, що володіє цим майном більше 50 років, вважає дії прокуратури
такими, що не відповідають ст. 19 Конституції України в частині дій прокуратури
без підстав і поза межами її повноважень. Прокуратура ж посилається на Закон
України «Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування,
розташовані на території України» від 9 вересня 1991 року. Проте суть полягає
в тому, що об’єктів, які перебувають у власності профспілок, у визначеному
законом переліку немає. Більш того, Фонд держмайна, на який так полюбляє посилатися
Генпрокуратура як на розпорядника державного майна, судячи з документів,
заявляє: ці об’єкти як державна власність у нього відсутні. Коментарі, як
кажуть, зайві. Здавалося б, усім все зрозуміло. Усім, але тільки не ГПУ.
Крім того,
прокуратура посилається на ту обставину, що майно оздоровниць у 1960 році було
передане профспілкам «у відання». Про те, що це майно профспілкам не передали,
а саме повернули після нетривалого управління ним Міністерством охорони
здоров’я, написано достатньо.
Щодо передачі «у
віддання». У 2004 році вищий судовий орган – Конституційний Суд України в
справі про майно «Укоопспілки» дійшов висновку: передача «у віддання» за
радянським законодавством є ідентичною формою зміни власника за
законодавством України. Силу юридичного висновку захищає ст. 69 Закону
України «Про Конституційний Суд України» – про обов’язковість виконання всіх
його рішень. Але, виявляється, не для ГПУ.
Перше ж
запитання, яке виникає у зв’язку з відвертими нападами ГПУ на ФПУ: що
підштовхнуло поважних прокурорів до таких неправомірних дій? Аргументованої
відповіді немає. Натомість є пояснення, що не витримує жодної критики. А
саме: інформація, яка змусила прокурорських працівників затято атакувати
Федерацію, була, виявляється, отримана ними із засобів масової інформації і
звернень «низки народних депутатів».
Про звернення
депутатів говорити не будемо – всі знають, як вони робляться. А от про
правомірність «реагування на сигнал» без його досконалої перевірки, поговорити
варто. Пам’ятаєте випадок, коли сусід викликав міліцію? То які ж підстави для
дій прокуратури? Адже вони обов’язково мають бути. Цього вимагає не лише норма
закону, а й наказ... Генпрокурора України від 2004 року, в якому затверджено
інструкцію про роботу в органах прокуратури із заявами і повідомленнями про
можливі або здійснені злочини. У двох нормах цієї інструкції та ст. 95 УПК
йдеться про відповідальність тих, хто надає недостовірну інформацію. А бувають
і екстрені випадки, коли дозволено діяти без ретельної перевірки. Це, наприклад,
повідомлення про заміновані вокзали або школи, замах на життя людини.
Скажіть, будь
ласка, у чому терміновість і невідкладність у випадку з профспілковою
власністю? Кому так свербить скоріше розкрутити маховик відчуження? Чому не
перевірено інформацію? Відповіді від представника ГПУ ми так і не почули.
Точніше, відповідь була, але якась дуже дивна. Представник ГПУ заявив, що
перевірки не було тому, що рішення про проведення таких дій прокурор...
приймає самостійно. Ну що тут додати?
Виходить, захотів
– прийняв, не захотів – відмовив. Але ж це правове беззаконня! Це пряме
порушення вимог КПК і згаданого наказу Генпрокурора. Ще одне запитання від
позивача, та й від будь-якої розсудливої людини: чому ГПУ не скористалася
своїм законним правом відрядити свого представника на засідання Президії ФПУ,
на якому вирішувалися, зокрема, і майнові питання. Адже ніхто не тримав у
секреті місця й часу його проведення!
І ще один нюанс.
Попри те, що із 31 травня триває судовий процес між ФПУ і ГПУ, відтак ці дві
організації мають перебувати зараз у процесуальній рівності, прокуратура
продовжує незаконні дії щодо ФПУ. Не маючи доказів на свою користь, ГПУ
зловживає повноваженнями, які покладено на неї законом про прокуратуру, і,
як і раніше, «пресує» працівників Федерації: вимагає від них матеріалів,
викликає на допити.
Тож із цього
можна дійти висновку: вимоги Адміністративно-процесуального кодексу України
про рівність сторін процесу і його змагальності – не для прокуратури. Взагалі
з усіх дій ГПУ проти ФПУ стає зрозуміло, що привід для перевірки ФПУ з боку
ГПУ – дуже сумнівний, що підтвердилося в ході судового процесу. А команди і
дії прокуратури не відповідають законам ні за формою, ні за змістом. Правові
підстави вважати профспілкову власність державною – нульові. Здавалося б, усе
зрозуміло, але процес триває. І ми обіцяємо стежити за його розвитком і
своєчасно інформувати про його хід.
Олексій ПЕТРУНЯ
«СУДДІ,
ПАМ’ЯТАЙТЕ ПРО ПРИСЯГУ!»
Під таким гаслом
3 жовтня біля будівель Київського апеляційного господарського суду відбулося
пікетування, мітинг і мирна хода на підтримку неупередженого та об’єктивного
судового розгляду справи щодо профспілкового майна. Саме того дня суд розглядав
справу щодо двох дитячих оздоровчих таборів у Київській і Черкаській областях.
Мітингувальники
скандували: «Прокуратура, руки геть від Укрпрофтуру!», «Ні – тиску
Генпрокуратури на суддів!», «Судді, будьте принциповими, пам’ятайте про
присягу!», «Не забирайте у дітей табори!».
У рамках заходу
пройшов мітинг, мета якого – докладно роз’яснити громадськості та засобам
масової інформації незаконність вимог прокуратури. У виступах заступника
Голови ФПУ Тетяни Гулечко, заступника голови правління підприємства ПрАТ
«Укрпрофтур» Олексія Хворостяного, голів обласних рад профспілок і директорів
дитячих таборів, які можуть втратити роботу у зв’язку зі скороченням робочих
місць, лунали вимоги припинити втручання у внутрішні справи профспілок і
чинити тиск на людей.
Далі відбувся
збір підписів під колективним зверненням до голови Київського апеляційного
господарського суду щодо забезпечення неупередженості й об’єктивності суддів.
Олена ОВЕРЧУК, «ПВ»
СУДОВИЙ АБСУРД
Під час розгляду
справ 3 жовтня 2011 року за участю «Укрпрофтуру» виникла просто абсурдна
ситуація. Зокрема, розгляд справи щодо дитячого табору «Переяславський» затримався
на цілу годину, хоча мав бути першим. За твердженням прокурора, майно було
набуто профспілками шляхом передачі від Міністерства охорони здоров’я згідно з
постановою КМ УРСР № 606 від 1960 року. У той же час він представив документи,
які підтверджують, що майно було створене в 1983 році. Пояснити ж, як об’єкт,
створений у 1983 році, потрапив до списку 1960го, прокурор не зміг. Так само
як і не зміг знайти спірний об’єкт у списку, який надали представники
«Укрпрофтуру» для ознайомлення прокуратурі. За словами судді, згідно з ЦПК УРСР
та Конституцією УРСР соціалістична власність перебувала у формі державної,
колгоспнокооперативної, профспілкової та інших громадських організацій. Окрім
того, існував окремий розділ, присвячений майну профспілок. Коли ж суддя спитала,
до якої власності належав спірний об’єкт, попри те, що його збудували профспілки,
представник прокуратури відповіла: до державної. Прокурор не зміг відповісти
на запитання судді, що мається на увазі під терміном «загальносоюзні
громадські організації» та «підприємства, установи та організації союзного
підпорядкування». Хоча саме ці терміни лежать в основі позовних вимог
прокурора. Представник Фонду державного майна не зміг назвати перелік, під
яким значиться спірний об’єкт у Єдиному реєстрі державного майна. Ані
прокурор, ані представник ФДМУ не змогли назвати точні назви нормативноправових
актів, на які посилаються в позовних вимогах. Представник прокуратури не
змогла обґрунтувати заяву про забезпечення позову та накладення арешту, яку
сама ж і подавала.
У справі щодо
дитячого табору «Придніпровський» представники прокуратури навіть не змогли
назвати результати розгляду кримінальної справи про притягнення до відповідальності
представників «Черкаситурист», БТІ та сільської ради. Хоча саме ці матеріали
справи були одним із ключових доказів права власності держави на спірне майно.
Медіа-центр ФПУ
09.10.2011
|