Останнім часом
влада розпочала нову хвилю наступу на майно профспілок, який тягнеться вже
десятиліттями, а особливого загострення досяг у період правління В. Януковича.
При цьому влада часто вдається до перекручень і спекуляцій у даній темі,
вибудовуючи комунікацію з цього питання із суспільством та партнерами. Тож
«ПВ» вважає своїм обов’язком надати правдиву інформацію щодо походження,
призначення та реалій використання майна профспілок.
Упродовж багатьох
десятиліть Українська республіканська рада профспілок з часу її створення у
1948 році та Федерація профспілок України як її правонаступник, заснована у
1990 році, за кошти членів профспілок і фінансової участі трудових колективів
розбудували потужну матеріальну базу санаторно-курортного лікування та
оздоровлення працівників і членів їх сімей, а також навчально- освітні центри,
заклади дозвілля, культурного, фізкультурно-спортивного розвитку.
Профспілкові
центри – ФПУ, галузевого та регіонального спрямування – надають членам профспілок
кваліфіковану правову допомогу у захисті трудових, соціальних прав, створенні
здорових і безпечних умов праці на підприємствах, в установах та
організаціях, щодо укладання з органами влади і роботодавцями колективних
угод і договорів для отримання працівниками додаткових благ і соціальних
послуг.
Все це разом
забезпечувало умови збереження і відтворення трудового потенціалу України,
сприяло демографічному приросту населення і зайнятості в економіці. На той час
– це понад 27 млн працівників, а зараз майже 12 млн. Тобто матеріальна база
профспілок і трудових колективів відповідного профілю всебічно слугували
людям і приносила користь державі.
Починаючи з 1992
року, українські органи державної влади почали ставити питання про правовий
статус профспілкового майна і намагалися перевести його в державну власність.
Федерація
профспілок у законний спосіб і публічними діями захищала своє право власності
на належні їй об’єкти і досягла успіху. Вважалося, що це спірне питання було
урегульовано Вищим арбітражним судом України у 1997 році, який відхилив
позовну заяву органів прокуратури про нібито державну власність об’єктів
профспілок, а Верховний Суд відхилив апеляцію прокуратури на рішення
арбітражного суду. Крім того, прийнятою у 1996 році Конституцією України
встановлено, що правовий режим власності майна визначається виключно законом.
Проте зміна
політичних еліт у владі раз за разом призводила до ініціювання судових позовів
з майнових питань до ФПУ та заснованих нею ПрАТ «Укрпрофоздоровниця», ПрАТ
«Укрпрофтур», а також до профцентрів на місцях, які мали будинки профспілок,
навчальні центри, спортивні, культурні споруди.
Найбільшого
«успіху» досягла так звана «злочинна влада» у 2011–2013 роках, яка ініціювала
понад 280 судових позовів, щоб позбавити профспілки, по суті, колективного
майна працівників. Це було своєрідною помстою влади за те, що ФПУ підтримала
Майдан і євроінтеграційні прагнення українців, надавши під штаб Революції
Гідності свій Будинок профспілок. Під тиском прокурорів рішеннями судів було
одержавлено практично всі санаторії в Криму та ще понад 50 санаторно-курортних
і туристичних закладів в інших регіонах. Більшість з них, ставши державними,
й досі знаходяться в занедбаному стані.
Цю ганебну справу
продовжив уряд Яценюка А.П., коли профспілки рішуче виступали і проводили
масові акції протесту у Києві проти ліберальних реформ і звуження прав
працівників. Зокрема, за поданням Кабінету Міністрів України Верховною Радою з
2015 року було скасовано право працівників на пільгове санаторно-курортне
лікування за рахунок коштів Фонду соціального страхування, яким щорічно
користувалися до 500 тис. дорослих та дітей. Водночас через судові органи у
профспілок було вилучено низку санаторіїв.
У 2017–2018 роках
для потреб розміщення місцевих органів прокуратури було відібрано будинки, де
розміщувалась Полтавська обласна рада профспілок, а в м. Ужгороді під потреби
Державної судової адміністрації в такий же спосіб рішенням суду було позбавлено
власності і виселено з будівлі Закарпатську обласну раду профспілок. Нині
під такою загрозою знаходиться Будинок об’єднання профспілок Львівщини через
дії органів місцевої влади.
Профспілки
сподівалися, що зміна влади у 2019 році призведе до забезпечення законності і
справедливості у майнових питаннях та й саме ставлення до профспілок, як
вагомої частини громадянського суспільства, які виконують суспільно корисну
функцію представництва і захисту прав та інтересів понад 5 млн працівників.
Однак, таємничо
розроблені і подані без громадських обговорень до Верховної Ради України у
грудні 2019 року законопроєкти «Про працю» №2708 (автор – міністр економіки
Т. Милованов) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо окремих
питань діяльності профспілок» №2681 (автор – народний депутат України Третьякова
Г.М.), інші законодавчі ініціативи, спрямовані на згортання соціальності
держави, звуження прав профспілок, активізували громадський спротив і критику
причетних посадових осіб у владі. У лютому 2020 р. на підтримку українських
профспілок до м. Києва прибула місія міжнародних обєднань профспілок, яка
провела зустрічі з посадовцями в органах влади. Це призупинило наміри
прийняття антитрудових законів в «турборежимі», Т. Милованова було звільнено з
посади міністра, відновлено соціальний діалог.
Однак у серпні
2020 р. народним депутатом Третьяковою Г.М. подана заява до Генерального
прокурора Венедиктової І.В. про нібито незаконне заволодіння Федерацією профспілок
соціальними об’єктами на правах приватної власності і нардеп зажадала
притягнення її посадових осіб до кримінальної відповідальності.
Обшуки, вилучення
документів, тиск на профспілкових діячів тривають вже понад 4 роки, а заступник
Голови ФПУ Саєнко В.В. майже два роки утримувався у слідчому ізоляторі, що
визнано Європейським судом з прав людини надмірною мірою запобіжного заходу.
Наразі його справа передана до суду.
У грудні 2021
року Кабінет Міністрів України подав до Верховної Ради України законопроєкти
№6420 «Про правовий режим майна загальносоюзних громадських об’єднань
(організацій) колишнього Союзу РСР» та №6421 «Про мораторій на відчуження
майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу
РСР», згідно з якими все майно профспілок визнається власністю держави.
20 вересня 2022
року Постановою Верховної Ради України №2603-ІХ було утворено Тимчасову слідчу
комісію з питань розслідування можливих порушень законодавства України у
сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за
цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного
використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення
внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави. До завдань
Комісії також було включено дослідження використання майна загальносоюзних
громадських об’єднань (організацій) колишнього СРСР, яке належить державі. В
Постанові Верховної Ради зазначено, що це стосується також майна, яке
перебуває у віданні Федерації профспілок України.
Сподіваючись на
об’єктивність та неупередженість роботи ТСК, Президія ФПУ утворила Робочу
групу для взаємодії з ТСК у питаннях надання їй на відповідні запити документів
і матеріалів. Загалом було надано понад 1 тис. сторінок документів та
інформаційних матеріалів. Зокрема, копії правовстановлюючих документів на
всі об’єкти і майнові комплекси, які були видані відповідними державними
органами влади, що засвідчують право приватної власності ФПУ, ПрАТ
«Укрпрофоздоровниця» та ПрАТ «Укрпрофтур».
На підтвердження
пра
вової позиції законності володіння майном та
утворення Федерацією акціонерних товариств на базі профспілкового майна
надано постанови Вищого арбітражного суду від 1997 року, висновки науково-правових
експертиз Інституту держави і права ім. Корецького, Юридичної академії ім.
Ярослава Мудрого, Інституту законодавства України, позицію і висновки Європейського
суду з прав людини у справі «Фонд «Батьківська турбота» проти України», де
ФПУ була третьою стороною, щодо безумовного дотримання державою верховенства
права та інше.
Також було надано
узагальнену інформацію про розміщення з перших днів війни у профспілкових
оздоровницях і туристичних базах за власні і донорські кошти понад 70 тис.
внутрішньо переміщених осіб з безоплатним харчуванням.
Однак, як
засвідчено у Проміжному Звіті ТСК від 11.04.2023 року та Звіті ТСК,
затвердженому Верховною Радою України 21.09.2023 року, позиція членів ТСК, у
складі якої 9 з 13 – це представники політичної партії «Слуга народу», зокрема
Третьякова Г.М., яка є заявником у кримінальному провадженні з серпня 2019
року та має конфлікт інтересів, жодним чином не змінилась щодо правомірності
приватної власності ФПУ. На звернення ФПУ до депутатської фракції політичної
партії «Слуга народу» щодо відкликання Третьякової Г.М. зі складу ТСК реакції
не було, при тому що Комітет ВРУ з питань регламенту та етики підтвердив
правомірність вимоги ФПУ.
Станом на початок
січня 2025 р. ситуація залишається такою ж напруженою:
• тривають
кримінальні провадження;
• практично всі
майнові об’єкти ФПУ, зокрема Будинок профспілок у м. Києві, а також
санаторії, туристичні готелі і бази відпочинку за рішеннями суду арештовані,
навіть без права їх використання власником, розгляд наших апеляційних подань
до суду постійно відкладається, а Агентство з розшуку і управління
арештованими активами проводить конкурси на управління майновими об’єктами
профспілок;
• на звернення
ФПУ до Президента, Кабінету Міністрів втрутитися в ситуацію та розглянути
пропозиції щодо запровадження державно-приватного партнерства з метою більш
ефективного використання матеріальної бази ФПУ для реабілітації військових і
постраждалих під час виконання трудових обов’язків на об’єктах критичної інфраструктури
працівників, позитивної реакції немає;
• законопроєкт
№6420 з одержавлення майна загальносоюзних громадських організацій, який
прийнято у першому читанні 4 листопада 2022 р., ближчим часом може бути
поставлений на голосування для прийняття його у другому читанні та в цілому.
Керівництво ФПУ,
органи управління ПрАТ «Укрпрофоздоровниця», «Укрпрофтур» за участі юридичної
компанії «Аструм» проводять превентивну роботу із захисту майнових прав,
готують апеляційні подання до суду, надають адвокатську допомогу профспілковим
працівникам в процесі слідчих дій.
За результатами аналізу Звіту ТСК та оцінки ситуації в
цілому на засіданні Робочої групи та Президії ФПУ внесено пропозиції щодо
подальших дій із захисту майнових прав профспілок шляхом звернення до
Конституційного Суду України, Європейського суду з прав людини, проведення
інформаційно- роз’яснювальної роботи через ЗМІ.
Також важливо поінформувати широкий загал членів
профспілок через профкоми про критичну ситуацію з їх колективним майном та
заявити про публічні пропозиції ФПУ щодо використання профспілкових об’єктів
для нагальних потреб під час дії воєнного стану на засадах державно-приватного
партнерства, в першу чергу для медичної, психосоціальної реабілітації демобілізованих
учасників бойових дій. Для цього фахівцями ФПУ підготовлено інформаційний
матеріал «Хроніки боротьби за майно, яке створено працею і коштами членів
профспілок».
ФПУ має підтримку
у захисті майнових прав міжнародних партнерів – МКП і ЄКП. Свою позицію з цього
питання висловило Бюро МОП, вважаючи, що одержавлення профспілкового майна
має ознаки порушення Конвенції МОП №87 про свободу асоціації та національного
законодавства.
Європейський суд
з прав людини у своїх рішеннях за заявами юридичних осіб двічі – у 2019 і
2025 роках – визнав порушення державою прав добросовісних набувачів, зокрема
профспілок, на мирне володіння своїм легітимно оформленим майном на праві
приватної власності.
Головне юридичне
управління апарату Верховної Ради України за результатами правової експертизи
законопроєкту №6420 зазначило, що він порушує Конституцію і підлягає
відхиленню.
За таких обставин
подальше лобіювання посадовими особами і правлячою депутатською фракцією у
ВРУ прийняття законопроєкту №6420 означатиме політичний тиск на профспілки і
звуження їх спроможності забезпечувати правовий і соціальний захист членів
профспілок і працюючих громадян.
ГОЛОВА
ФЕДЕРАЦІЇ ПРОФСПІЛОК УКРАЇНИ ГРИГОРІЙ ОСОВИЙ
У зверненнях зазначається, що держава через свої
уповноважені органи давно визнала право власності профспілок на майно шляхом
здійснення відповідних реєстраційних дій у встановленому законо