УКРАЇНУ ЗАЛУЧИЛИ ДО ЕКОНОМІЧНО-СОЦІАЛЬНОГО ЄВРОПЕЙСЬКОГО СПІВТОВАРИСТВА
Під час офіційного візиту делегації
Європейського економічного і соціального комітету (ЄЕСК) до Києва у столичному
Будинку профспілок відбулась робоча зустріч керівництва ФПУ та СПО репрезентативних
об’єднань профспілок на національному рівні з делегацією
ЄЕСК на чолі з її Президентом Олівером Рьопке.
На початку перемовин Григорій
Осовий привітав високих гостей з ЄС у стінах Будинку профспілок у Києві.
Він поінформував закордонних
партнерів щодо поточної ситуації в Україні, пов’язаної з веденням бойових дій, законодавчих
змін, які заплановані або вже ухвалені, і стосуються діяльності українських профспілок.
Також відбувся обмін думками щодо стану соціального діалогу в Україні, реформування
трудового законодавства, ролі профспілок у прийнятті державницьких рішень та функціонуванні
Національної тристоронньої соціально- економічної ради.
Олівер Рьопке подякував за запрошення
відвідати Київ та Будинок профспілок.
– Це перший візит членів ЄЕСК
до Україні за час повномасштабної війни, – наголосив він. – Ми вже провели зустрічі
з представниками КМУ, парламенту України, організацій роботодавців, НСПП, з якими
обговорювали питання реформування сфери соціального діалогу в Україні, перспективи
повоєнної відбудови України, розвитку громадянського суспільства тощо.
– Для нас важливим є надання
допомоги Україні у цих сферах, щоб голос громадянського суспільства, представниками
якого є і профспілки, був почутим на усіх рівнях.
Мета нашого перебування в Україні
– висловити солідарну підтримку українському народу включно з профспілками України
в тій боротьбі, яку ви ведете за свою незалежність, гідність та взагалі за існування
України як держави. Таку підтримку ми надаємо із самого початку повномасштабного
вторгнення росії в Україну. І це не тільки слова, а й практичні дії: так, у перший
день війни рф проти України ЄЕСК ухвалив Резолюцію, якою рішуче засудив те, що
відбулось.
Також ми виступили з ініціативою
щодо залучення до роботи Комітету представників країн-кандидатів до ЄС вже на етапі
їх прийняття, що стосується і України, і в тому числі представників українських
профспілок. Проєкт поки що знаходиться на стадії реалізації, але ми сподіваємось,
що починаючи вже з наступного року представники країн, які мають статус кандидата,
та їхніх профспілок будуть представлені в ЄЕСК. Таким чином, здійснюється поступове
залучення представників громадянського суспільства до повноцінної роботи в європейських
структурах.
Ми готові продовжувати співпрацювати
з вами, тому ви можете завжди покладатись на нашу позицію, яка полягає у тому, що
представники громадянського суспільства і профспілок мають бути залученими до
усіх важливих процесів, що відбуваються у вашій державі, серед яких є вступ України
до ЄС. А отже, ми сподіваємось, що на шляху до євроінтеграції і в процесі наближення
законодавства України до законодавства ЄС український уряд буде дотримуватись
усіх висловлених рекомендації, в т.ч. і стосовно розвитку соціального діалогу.
Цього ж дня у Будинку профспілок у Києві відбулась
зустріч керівництва ЄЕСК з представниками профспілок у складі Української сторони
Платформи громадянського суспільства України – ЄС.
До учасників із промовою звернувся Голова ФПУ
Григорій Осовий:
– На сьогодні перед нами стоять
грандіозні виклики – це повоєнне відновлення і оновлення України, що потребуватиме
максимального застосування досвіду, принципів і стандартів Європейського Союзу.
Ми вже маємо дуже гарну і обнадійливу новину про те, що представники громадянського
суспільства, профспілок і роботодавців України будуть представлені на майданчику
ЄЕСК як повноправні члени у діяльності цієї поважної європейської інституції. Отже
наша сторона готова до діалогу, до обговорення тих питань, які цікавлять представників
структур ЄС, перш за все з метою розібратись у ситуації в Україні та визначити
можливості Комітету і євроструктур у допомозі становленню і розвитку демократії
і справедливості в нашій країні.
ПРЕСЦЕНТР ФПУ
ЄЕСК є консультативним органом Європейського Союзу, що представляє європейське
організоване громадянське суспільство. Це орган, який надає представникам європейських
соціально- професійних груп та інших організацій громадянського суспільства (ОГС)
офіційну платформу для висловлення своєї точки зору з питань, що стосуються ЄС.
Висновки ЄЕСК адресуються
Раді, Європейській Комісії та Європейському Парламенту.
ЄЕСК складається з 329 членів, які представляють ОГС з усіх
27 країн-членів ЄС.
ЗАЯВА ГЛОБАЛЬНИХ ПРОФСПІЛОК ДО ЩОРІЧНИХ ЗБОРІВ МВФ ТА СБ
З початком пандемії Covid-19 світ опинився
в перманентній кризі, в якій все серйозніші глобальні потрясіння підкреслили не
рівноправність і нестабільність
міжнародної економічної системи.
У той час, як прибутки корпорацій стрімко
зростали, а багатші країни намагалися зберегти власну економіку, працівники по
всьому світу зіштовхнулися з падінням купівельної спроможності, державні
послуги були урізані до мінімуму.
Нагальні
заклики до реформ досягли найвищих щаблів влади, але Світовий банк (СБ) і
Міжнародний валютний фонд (МВФ) реагують на сьогоднішні кризи за вчорашнім
сценарієм. Реалістичні оцінки стану досягнення Цілей сталого розвитку (ЦСР)
малюють похмуру картину: МОП дійшла висновку, що «світ далекий від досягнення
майже двох третин індикаторів прогресу ЦСР».
У
відповідь на зростаючі заклики до реформ СБ оприлюднив «Дорожню карту
еволюції» інституції. Документ подвоює «каскадний» підхід, зосереджуючись на
фінансуванні приватного сектору та приватизації суспільних благ. Цей акцент
також відображений у підході Банку до соціального захисту, а також у методології
проєкту «
B
-
Ready
» – наступника суперечливого звіту «
Doing
business
». Проблемні країни стикаються зі знайомими
рекомендаціями щодо скорочення заробітних плат, державного сектору та
соціальних видатків.
Дедалі
більше працівників у світі живуть у країнах, які мають все більше боргів і
мають меншу вагу в глобальному економічному управлінні. І майже в кожній
державі працівники стикаються зі зниженням реальної заробітної плати,
зростанням боргів і скороченням державних послуг. Все більш потужні заклики
до укладення Нового суспільного договору лунають від більшості людей, які
залишилися поза глобальною фінансовою архітектурою, і якщо СБ і МВФ ігноруватимуть
або недооцінюватимуть їхні вимоги, це може підірвати їхню легітимність у ці
неспокійні часи.
Поточний
момент вимагає нових правил гри, і це надає можливості для солідарності та
змін. Оновлений мультилатералізм може забезпечити силу і легітимність для
реалізації сміливих проєктів, яких потребує наш час: реформувати нашу зламану
«несистему» для врегулювання суверенного боргу, інвестувати в енергетичний
перехід, не залишаючи громади позаду, гарантувати загальний соціальний захист
і підтримувати інклюзивне зростання через гідну працю, що характеризується
потужним соціальним діалогом, свободою об’єднань і колективними переговорами –
іншими словами, Новим суспільним договором.
Рекомендації для міжнародних фінансових організацій:
•
переконатися, що кошти, виділені на відновлення в Марокко, Туреччині, Україні
та інших країнах, гарантують гідну працю – зі свободою об’єднань і
колективних переговорів;
•
заохочувати інвестиції для вирішення важливих глобальних проблем у прозорий,
демократичний та сталий спосіб;
•
відповісти на заклики реформувати нинішню міжнародну фінансову архітектуру,
щоб вирішити проблему зростаючого боргового тягаря та системної нерівності;
взяти на себе зобов’язання щодо багатостороннього списання боргів;
•
тісно співпрацювати з профспілками, щоб забезпечити узгодження всього фінансування
зі справедливим переходом для працівників;
•
гарантувати надання якісних державних послуг і покласти край руйнівній опортуністичній
приватизації;
•
прийняти заснований на правах людини підхід до глобальних викликів, включаючи
міграцію;
•
проводити конструктивні консультації з профспілками при формулюванні своєї економічної,
соціальної та трудової політики.
Профспілки рекомендують МВФ:
•
посилити впровадження граничних рівнів соціальних видатків, забезпечити нижню
межу, а не стелю; Фонд має посилити підтримку держав у збільшенні доходів на
соціальний захист, а не сприяти скороченню соціальних видатків;
•
сприяти підтримці щодо механізму реструктуризації суверенного боргу відповідно
до Резолюції ООН
A
/
RES
/69/319;
02.12.2023
|