Усім вийти з тіні! Уряд намагається легалізувати плату
Влада налаштована
побороти таке ганебне українське явище, як зарплати в конвертах. Відповідні
законопроекти уряд внесе на розгляд парламенту лише восени. Але вже зараз
очевидно, що виведення заробітних плат із тіні буде болючим і неприємним процесом,
який не тільки не розв’яже проблеми, а й поглибить її.
ВИВЕСТИ З «ТІНІ»
Про те, що слід
терміново виводити «чорні» зарплати з тіні, віце-прем’єр із соціальної
політики Сергій Тігіпко почав говорити щойно вступив на посаду. Мовляв, із
14,5 мільйона працездатного населення країни 2,5 мільйона одержують офіційну
зарплату 960 гривень. Серед них – 120 тисяч керівників підприємств.
Головна біда у
тому, що роботодавці й податки платять із цих нещасних 960 грн, а не з реальних
зарплат, які видаються працівникам у конвертах та не завжди у національній
валюті. В результаті виявилося, що в тіні перебуває 145 млрд фонду оплати
праці, тоді як реальний обсяг за 2010 рік становив 346 мільярдів.
В уряді
обурюються: мовляв, хитруни, які платять внески до соціальних фондів із мінімальної
зарплати, потім претендують на високі пенсії та оплату лікарняних. А це
несправедливо стосовно тих, хто чесно й сумлінно сплачує всі внески – за себе
і за тих, хто щомісяця одержує гроші у конвертах. Усі ініціативи уряду викладено
у трьох законопроектах, які буде внесено до парламенту восени.
Натомість
представники профспілок стверджують, що держава сама допустила таку ситуацію
і не робить нічого, аби її виправити. На думку заступника Голови Федерації
профспілок України Сергія Кондрюка, влада робить дві речі, які заганяють
зарплати у тінь. По-перше, це штучне заниження розміру мінімальної зарплати,
і, по-друге, – відсутність відповідальності за її несвоєчасну виплату. Саме
такі умови дозволяють власникам підприємств махлювати із зарплатами, або
взагалі не виплачуючи їх, або послуговуватись сумнозвісними конвертами.
Крім того, за
словами Сергія Кондрюка, слід було б разом із легалізацією зарплат
легалізувати і доходи багатих українців. Адже з доходів фізичних осіб
стягується найвищий податок – 15%. При цьому багатії зі своїх доходів платять
до бюджету лише 5%. На думку пана Кондрюка, детінізація прибутків українських
олігархів дозволить і бюджет наповнити, і зробити так, аби бідніші верстви
населення постраждали найменше.
ШТРАФИ ЗАМІСТЬ
ДІАЛОГУ
Пропонуючи законопроекти
щодо легалізації заробітної плати, уряд має амбітні плани: зменшити тіньовий
сектор в оплаті праці приблизно на 20%. На думку представників Мінсоцполітики,
норми законопроектів дадуть змогу залучити до бюджету та фондів соціального
страхування 25–30 млрд грн. А це не лише повністю покриє дефіцит бюджету
Пенсійного фонду, а й дозволить залишити гроші на підвищення соціальних
гарантій і розвиток інфраструктури. Крім того, за словами Сергія Тігіпка, фонд
зарплати після набуття чинності законопроектів може зрости принаймні на 60–70
млрд грн – до 440–450 млрд грн. На такі фантастичні результати уряд планує
вийти вже на початку 2012 року.
Проблема в тому,
що боротися з ганебною практикою «конвертованих зарплат» уряд вирішив, як
завжди, репресивними та фіскальними методами: якщо роботодавці не хочуть
платити чесно і прозоро, отже, їх треба покарати.
Головне
нововведення законопроектів – поява так званих «гарантованих зарплат». Це
поняття включатиме 8 категорій, перша з яких починатиметься з мінімальної
зарплати, решта – збільшуватимуться за відповідними коефіцієнтами. Найбільший
коефіцієнт матимуть висококваліфіковані працівники та керівники підприємств.
На думку
урядовців, гарантована зарплата – це своєрідне страхування працівника від
зловживань роботодавця. Адже багато хто стикається із ситуацією, коли унаслідок
трудового конфлікту або ж просто через забаганку роботодавця він може
заплатити менше чи взагалі нічого, крім «білої», мінімальної зарплати. У разі
введення восьмирівневих гарантованих урядом зарплат роботодавець просто не
зможе платити менше встановленого законом рівня.
Крім того,
ініціатори законопроектів виступають за посилення відповідальності
роботодавця за приймання на роботу трудових «нелегалів». У який спосіб? Звісно
ж, за допомогою штрафів.
Отже, найбільший
штраф – 2 тисячі необкладених податком мінімумів (на сьогодні це – 34 000
грн) роботодавець змушений буде заплатити у разі допуску працівника до роботи
без укладання трудового договору, що тягне за собою несплату обов’язкових
внесків до соціальних фондів із зарплати цього працівника. Крім того, за
кожного трудового «нелегала» керівник фірми змушений буде заплатити по 500
необкладених мінімумів (тобто 8500 грн).
По 150 мінімумів
(тобто 2250 грн) роботодавець заплатить за кожен виявлений випадок затримки
зарплати або її часткової невиплати. Чималий штраф (700 мінімумів – 11 900
грн) змушений буде викласти роботодавець, який ризикне встановити працівникам
зарплату нижче мінімальної. Відстежувати подібні випадки буде Державна інспекція
охорони праці.
ПРАЦІВНИКАМ –
РАЙ, РОБОТОДАВЦЯМ – ПЕКЛО?
Головна ідея
нововведень – зробити так, аби роботодавцеві було економічно невигідно утримувати
нелегального працівника. Адже вся буцімто економія, яку дає керівнику
підприємства подвійна бухгалтерія, зводиться нанівець величезними штрафами і
навіть загрозою тюремного ув’язнення. Згідно із законопроектами
«роботодавцям-рецидивістам», які кілька разів попадуться на подвійній
бухгалтерії та інших порушеннях, спершу загрожує підвищений штраф, а в
особливо тяжких випадках – тюрма.
На думку
урядовців, жорсткі санкції проти власників підприємств сприятимуть добробуту та
захищеності працівників. Особливо це стосується ринків, де кожен працівник –
від продавця до вантажника – одержує зарплату час від часу і не має жодних
соціальних гарантій та правового захисту. Нічого дивного в цьому немає, адже у
приватному секторі, який не контролюється державою, 50% підприємств не мають
жодних галузевих угод, які б накладали на роботодавців бодай якісь
зобов’язання.
Щоправда,
експерти сумніваються в ефективності урядових ініціатив. На їхню думку, в
запропонованих законопроектах немає жодної норми, яка б дійсно стимулювала
роботодавця показувати справжню бухгалтерію та виплачувати податки з високих
зарплат. Підприємців обурює, що проти них знову застосовують методи фіскального
тиску, а не створюють сприятливі умови для прозорої роботи.
ПРАЦЮВАТИ
«ПО-БІЛОМУ»
Більшість людей –
як працівників, так і їхніх керівників, щиро хотіли б працювати легально. Адже
простим трудівникам «біла» зарплата надає кілька суттєвих переваг. По-перше,
при оформленні банківських кредитів не виникатиме запитань щодо джерела
доходів. По-друге, в разі трудового конфлікту, що тягне за собою невиплату
зарплати, є шанс відсудити в роботодавця всю суму, а не лише офіційну,
мінімальну. І нарешті, висока зарплата, з якої виплачуються внески до
соціальних фондів, означає в майбутньому високу пенсію. Що теж важливо.
Характерно, що і
для роботодавців робота «по-білому» – справжня мрія. Адже кому цікаво вести
подвійну бухгалтерію, перебуваючи в постійному страху перед конт-ролюючими
органами? Тим більше, що улюблена «розвага» звільнених або ображених працівників
– повідомлення в податкову про те, що на такій-то фірмі вони отримували
зарплату в конвертах.
У роботодавців
своя правда: вони б і раді виплачувати зарплату з усіма нарахуваннями
офіційно, але це призведе до нерентабельності бізнесу, і, як наслідок, до його
закриття. За підрахунками профспілок, якщо легалізація зарплат
відбуватиметься лише поліцейськими методами, це спричинить скорочення
виробництва українських підприємств. Адже адміністративну «легалізацію»
зможуть витримати не більше чверті компаній – найпотужніших та стабільних. На
думку профспілковців, альтернативи зменшенню податкового тиску на фонд зарплат
немає. Адже сьогодні, аби виплатити працівнику гривню, потрібно заплатити до
бюджету 70 копійок. Якщо цю ситуацію не змінити, більшість підприємств шукатимуть
обхідні шляхи щодо урядових ініціатив.
Незважаючи на
вимоги підприємців зменшити в півтора разу, а то й удвічі, податковий тягар на
фонд зарплати, в Кабміні розводять руками: мовляв, подібних поступок поки що
не передбачається. Найближчим часом можливе лише зниження соціальних
відрахувань щонайбільше на 2%.
Тому не дивно, що
більшість експертів мають одностайну думку, що запропоновані урядом
законопроекти з їхніми драконівськими штрафами ще більше заженуть у тінь зарплати.
На думку виконавчого віце-президента Конфедерації роботодавців України Олексія
Мірошниченка, якщо запропоновані урядом законопроекти, спрямовані на
легалізацію зарплат, набудуть чинності, це призведе до скорочення кількості
підприємств або звільнення людей.
Єдиний позитив,
який фахівці вбачають у даних законопроектах, – це більш коректно виписана
процедура нарахування мінімальної зарплати та її співвідношення з тарифом
першого розряду.
ЩО РОБИТИ?
На думку
фахівців, штучна легалізація зарплат за допомогою великих штрафів має бути
замінена більш системними (і менш стресовими) кроками. Приміром, потрібно
серйозно реструктурувати українську економіку, роблячи акцент на відродженні
та розвитку реального сектору. Саме це дозволить підприємцям отримати
додаткові кошти для збільшення фонду зарплати і, як наслідок, її легалізації.
Таким шляхом свого часу пішла Польща. Заміть того, аби вводити репресивні методи,
поляки запровадили систему економічних стимулів.
Окрім того,
фахівці наполягають на збільшенні частки зарплати у вартості кінцевого продукту
або послуги, що автоматично збільшить податкові надходження від фонду
зарплати. Адже в Україні частка зарплати у вартості кінцевого продукту є
найнижчою в Європі. І нарешті, на думку експертів, потрібно суттєво зменшити
податковий тиск на фонд зарплати. Тоді в роботодавців просто не буде причин
порушувати закон, наражаючи себе на великі штрафи.
Роботодавці
стверджують: якщо зменшити єдиний соціальний внесок, за рік або півтора владі
вдалося б вивести бізнес із тіні.
Ще один спосіб
змусити підприємців платити «білі» зарплати – система заохочень. Приміром, тих
роботодавців, які офіційно сплачують високі зарплати, можна було б звільнити
від планових податкових перевірок.
Але насамперед
важливо змінити саму філософію взаємин влади та бізнесу. Не робити з
роботодавців жадібних ворогів, які не хочуть ділитися з державою, а перетворити
їх на союзників влади, створюючи для них відповідні умови. І результати такої
співпраці здатні перевершити найсміливіші сподівання. Адже в такому разі
роботодавці добровільно зроблять те, чого влада хоче домогтися насильством.
Легалізація
зарплат може бути непростим рішенням для бізнесу, але я впевнений: іншого шляху
немає. Паралельно з роботою щодо легалізації зарплат уряд працює над
реформуванням трудового законодавства. Воно буде більш гнучким і
пристосованим до умов ринкової економіки. Трудове законодавство має стати
конкурентною перевагою України. Легалізація зар-плат і гнучке трудове законодавство
стимулюватимуть трудову активність громадян, створюватимуть умови для
залучення кваліфікованих спеціалістів у ті галузі, які забезпечують високу,
легальну заробітну плату. Крім того, в працівників з’являться стимули для підвищення
власної кваліфікації.
Сергій Тігіпко,
Віце-прем’єр-міністр соціальної політики
За словами заступника
голови Державної податкової інспекції Олександра Клименка, з початку року
українським підприємствам, які приймали на роботу трудових нелегалів, нараховано
майже 164 млн грн штрафних санкцій та податку на доходи фізичних осіб. Виявлено
53 тис. осіб, яких використовували без офіційного працевлаштування. Порушено
103 кримінальні справи за ухиляння від сплати податків, 150 – за грубі
порушення трудового законодавства, 69 – за фактами невиплати заробітної плати.
07.08.2011
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|