БЕЗ ЛІКАРНЯНИХ ТА ДЕКРЕТНИХ
ОБ’ЄДНАННЯ
ДЕФІЦИТНОГО ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ ТА ФОНДУ СОЦСТРАХУВАННЯ МОЖЕ ЗАЛИШИТИ ПРАЦІВНИКІВ БЕЗ
ВИПЛАТ У ВИПАДКУ ТИМЧАСОВОЇ НЕПРАЦЕЗДАТНОСТІ
Володимир Саєнко
заступник Голови Федерації профспілок України
Народні депутати планують злити в єдине ціле два фонди – Пенсійний та
соціального страхування.
Законопроєкт № 3663 про
внесення змін до закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне
страхування» у першому читанні ухвалили ще 18 листопада 2021 року. Його автор
– регіонал зі стажем Михайло Папієв. Тоді практично всі дотичні державні
установи або не підтримали його, або підтримали частково з численними
зауваженнями. Оскільки для виправлення помилок довелося б змінювати низку
законів, документ залишили «на потім». Він може б і досі припадав пилом в
архівах ВРУ, якби не голова Комітету соцполітики Галина Третьякова. Вона витягла
його з-під сукна і зараз намагається реанімувати в будь-який спосіб. Офіційна
мотивація – система соціального страхування зіткнулася з дефіцитом коштів. А що
насправді?
ГРОШІ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ ТА
ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ НЕ НАЛЕЖАТЬ ДЕРЖАВІ
З якого дива вона має ними
одноосібно розпоряджатися? Це гроші людей. Наші з вами гроші. Увесь обсяг
сплаченого із зарплат найманих працівників та фізичних осіб – підприємців
єдиного внеску розподіляється між Фондом соціального страхування України,
Пенсійним фондом і Фондом соцстрахування на випадок безробіття відповідно до
визначених Урядом пропорцій. З Пенсійного фонду ці гроші йдуть на пенсію, а із
соцстраху – на зовсім інші дуже конкретні цілі: лікарняні, декретні тощо.
ТРАНСФОРМАЦІЯ ПЕНСІЙНОЇ
СИСТЕМИ
Усі роки свого існування
Фонд соціального страхування був бездефіцитним. Ба, більше: його декілька разів
«скубали», знижуючи частку на користь Пенсійного фонду, який постійно дотувався
з державного бюджету. Недалекоглядні управлінські рішення, як то зниження
вдвічі ЄСВ від Яценюка, довготривалі локдауни під час пандемії, не
простимулювали збільшення наповнення цільових страхових фондів. Навпаки, поставили
під загрозу баланс соціальної системи. Відтак довелося значно урізати видатки
на профілактику нещасних випадків на виробництві. А деякі статті взагалі
ліквідувати, як, скажімо, санаторно-курортне оздоровлення.
Якщо злити ці дві структури
– «чорна діра» Пенсійного фонду повністю поглине соцстрах разом з його
ресурсом. І відповідно, усі гроші підуть на виплату пенсій, щоб розвантажити бюджет.
Про декретні, відпускні, санаторно-курортну реабілітацію можна забути.
«ПІД ШУМОК» СИСТЕМУ
СОЦСТРАХУВАННЯ ЗБИРАЮТЬСЯ ПЕРЕДАТИ В ПРИВАТНІ РУКИ
У січні 2020 року
Третьякова заявила, що варто «планувати відсоток від заробітної плати, щоб
забезпечити ризики тимчасової/постійної втрати працездатності на наступний
рік… Але це завдання – лише перший крок для того, щоб ми перейшли до
приватного страхування і запросили після такого обліку й такої звітності до
страхування ризиків тимчасової/постійної втрати працездатності приватних
страховиків». З плином часу ідеологія лишається незмінною: повністю передати
систему соціального страхування України в приватні страхові компанії.
Ось цитата пані Третьякової
із засідання Комітету ВРУ з питань соціальної політики вже в липні 2022 року:
«Роботодавець може закуповувати своє покриття, свою відповідальність перед
працівником або у держави або в приватному секторі. Але приватний сектор дасть
реальну чесну ціну такого страхування», – сказала вона. Що це, як не лобіювання
приватного страхування?
ЩОБ ПРОТЯГНУТИ
ЗАКОНОПРОЄКТ, ОФІС ПРЕЗИДЕНТА ЗМІНИВ МІНІСТРА СОЦПОЛІТИКИ
18 липня Верховна Рада
підтримала заяву на звільнення міністра соціальної політики Марини Лазебної. І
одразу потому міністерство кардинально змінило свою позицію щодо згаданого
законопроєкту – тепер у нього жодних зауважень немає.
До відставки Лазебної Міністерство
соціальної політики не підтримувало документ. Команда міністерства на спроби
нав’язати проведення реорганізації та злиття двох фондів відповідала
запереченням з огляду на нереальність та недоцільність цього злиття навіть в
мирні часи. А особливо – «масштабна реорганізація під час війни неможлива». Переконували,
що зникнуть виплати постраждалим на виробництві й інші відшкодування та
гарантії. А ще зазначали, що багато пунктів не відповідають нормам чинного
законодавства. Втім, тепер нового міністра соцполітики Оксану Жолнович все
влаштовує.
Подібна історія і з
Пенсійним фондом. У червні 2020 року він відкинув ідею об’єднання, зазначивши,
що це не узгоджується із законодавством через різні функції фондів. У липні
2022 року Пенсійний фонд повідомляє про відсутність зауважень до
законопроєкту.
ЧИ ДІЙСНО ЦЕ ЄВРОПЕЙСЬКА
ПРАКТИКА?
Законопроєкт № 3663 порушує
норми Конвенції Міжнародної організації праці і суперечить досвіду соціального
страхування в європейських країнах. Приміром, у Франції працюють чотири
соціальних фонди. У Польщі так само. І ніхто ні з чим їх не зливає. Як же
європейські цінності та досвід, до яких нас так закликають народні депутати?
На словах ВРУ хоче, щоб у нас були демократичні права, як у громадян ЄС, а на
ділі мавпує законодавство країни-агресора. Судіть самі.
У липні цього року держдума росії ухвалила аналогічний
папієвсько-третьяковський законопроєкт. Що цікаво, обидва документи набувають чинності
з 1 січня 2023 року. Співпадіння? То в яке «світле майбутнє» ведуть нас депутати
на чолі з пані Третьяковою: цивілізоване європейське суспільство, де права людини
на першому місці, чи назад у тоталітарні дикі часи російської імперії, де культивується
безправна рабська праця?
ПРОФСПІЛКОВІ
ЛІДЕРИ З УСЬОГО СВІТУ ЗАКЛИКАЮТЬ ВЕТУВАТИ 5371
Федерація профспілок України ініціювала світову кампанію
з підписання петиції проти введення в дію законопроєкту 5371.
Відповідна петиція вже розміщена на сайті LabourStart і
знаходить підтримку у профспілковців усього світу. Після того, як людина залишає
свій підпис, лист із закликом ветувати законопроєкт та не допустити кричущого порушення
прав працівників і міжнародних стандартів надсилається на скриньку Офісу Президента,
до Уряду та парламенту.
Закликаємо профспілки з усіх країн приєднатися та підписати
петицію, щоб привернути увагу до необхідності зупинити цей згубний закон! Весь
процес займає не більше 1 хвилини та не потребує додаткової реєстрації.
ПРЕС-ЦЕНТР ФПУ
ПАРЛАМЕНТАРІ
ІНІЦІЮЮТЬ ЗАПРОВАДЖЕННЯ МЕХАНІЗМУ ДОБРОВІЛЬНОГО ПЕНСІЙНОГО СТРАХУВАННЯ
Керівник Управління соціального
страхування та пенсійного забезпечення Федерації профспілок України Володимир Максимчук
прокоментував позицію ФПУ щодо внесеного до парламенту законопроєкту, який спрощує
добровільну сплату пенсійних внесків.
Нагадуємо,
що у Верховній Раді пропонують по-новому сплачувати пенсійні внески: кожен
працівник отримає можливість додати грошей до ЄСВ, внесеного за нього
роботодавцем, що теоретично має привести до зростання пенсій.
Варто
зазначити, що механізм добровільного пенсійного страхування існує, але з
обмеженнями. Так, укласти договір з Пенсійним фондом України зараз можуть лише
ті, за кого не сплачується ЄСВ, тобто ті, хто працює нелегально. Всім іншим
скористатися такою можливістю не можна. Водночас якщо роботодавець сплачує ЄСВ
за співробітника, скажімо, з мінімальної зарплати 6500 грн, у майбутньому в
такого пенсіонера і пенсія буде маленькою. Самостійно доплатити до ПФУ він
наразі не може. У результаті, як зазначають депутати, у 2021 році договір про
добровільні пенсійні внески уклали 6800 осіб, сплачено 106 млн 300 тис. грн, у
2022 році – 4081 особа, сплачено 43 млн 600 тис. грн. Тож коло платників
добровільних внесків пропонується розширити.
Володимир
Максимчук вважає ініціативу депутатів цікавою, але потрібно ретельно опрацювати
деталі: «Наприклад, розподіл добровільного благодійного внеску на користь
певного пенсіонера: він виплачується пенсіонеру у той спосіб, який передбачений
для виплати пенсій, 30% такого внеску персоніфіковано йдуть у солідарну
систему. Виникає питання, чи не буде це подвійним оподаткуванням для
благодійних внесків, оскільки вони вже оподатковуються за іншим законодавством.
Як обчислюватиметься стаж за добровільними внесками? Якщо людина сплатить
внесок один раз на рік, їй буде нараховано 1 місяць стажу?».
ПРЕС-ЦЕНТР ФПУ
02.09.2022
|