Медична реформа чи експеримент?
Реформа охорони
здоров’я розпочалася. Принаймні, так стверджують в уряді. Для всіх очевидно, що
зміни назріли вже давно. Але чи може нація сподіватися, що все зміниться на
краще?
ПОДІЛ НА РІВНІ ТА
РОЗРЯДИ
Згідно з
ухваленим парламентом законопроектом «Про внесення змін до Основ законодавства
України про охорону здоров’я щодо вдосконалення надання медичної допомоги»,
спрямованим на реформування медичної галузі, віднині буде п’ять рівнів медичної
допомоги. Екстрена допомога – коли життю людини загрожує небезпека. Це важкі
травми, серцево-судинні захворювання, ураження струмом, утоплення тощо.
Опікуватиметься такими пацієнтами служба швидкої допомоги. Цей первинний
рівень обіцяють забезпечити машинами, оснащеними за останнім словом техніки.
Вирахувано навіть час приїзду на виклик – 10 хвилин у містах, 20 – у
сільській місцевості. Цей час відповідає нормативу забезпечення допомоги в
критичний для життя термін, і його можна порівняти з нормативами, що
застосовуються в Європі. Приміром, у Німеччині такий норматив становить 12
хвилин, але в 95% випадків, що є об’єктивнішим параметром. Щодо виконання
нормативу лікарі та фельдшери «швидкої» в Україні мають великі сумніви: нашими
дорогами дістатись за викликом і доправити пацієнта живим і неушкодженим – із
царини фантастики.
Наступним рівнем
надання медичних послуг є первинна допомога. Вона надаватиметься за місцем
проживання пацієнта, в амбулаторних умовах, сімейним лікарем або лікарем
загальної практики. Звісно, сімейного лікаря ще треба підготувати, бо, за
прогнозами, 75% пацієнтів будуть обслуговуватись саме в таких ескулапів. Для
ефективної роботи сімейного лікаря однією перекваліфікацією не обійтись. У
нього має бути житло, клініка, операційна для амбулаторних втручань, обладнання,
автомобіль.
Законопроект
передбачає ще два рівні допомоги. Вторинна надаватиметься в амбулаторії чи
стаціонарі вузькопрофільними спеціалістами. Третинна – у разі складних
випадків захворювання чи важких травм. Цю місію виконуватимуть високоспеціалізовані
заклади охорони здоров’я. Приміром, Центр мікрохірургії ока, тубдиспансери,
онкологічні центри тощо.
Планується
впровадити ще один розряд чи рівень допомоги – паліативний. Щось на кшталт
хоспісів, де надаватимуть допомогу на останніх стадіях невиліковних хвороб.
Вона передбачає комплекс заходів, спрямованих на полегшення страждань
пацієнтів і психологічну підтримку їхніх сімей.
Поділ медичної
допомоги на окремі рівні чи розряди, на думку авторів новації, зроблений в
інтересах структурно-організаційного та фінансово-економічного розмежування
між ними. Це стосується перерозподілу між ними фінансів, кадрів, матеріальних
цінностей, зміни підпорядкованості тощо.
Ідеологи проекту
підрахували, що ресурси первинної ланки охорони здоров’я в Україні в декілька
разів нижчі, ніж у країнах ЄС, вторинна ж ланка значно переважає. І ключове завдання
реформи – встановити чи відновити порушену рівновагу між цими двома рівнями,
перерозподіливши ресурси. Експерти кажуть, що 80% людей, які звертаються до
лікаря, потребують саме первинної допомоги, а не спеціалізованої. Але вони,
всупереч логіці, звертаються неодмінно до вузькоспеціалізованого медичного
фахівця. Та не до одного, а до кількох одразу. Відтак, спеціалісти витрачають,
себто марнують, свій час на тих пацієнтів, котрим може допомогти лікар загальної
практики. В усякому разі, так вважають автори реформи.
ПІЛОТІВ КЛИЧУТЬ
ДО ШТУРВАЛА
Реформувати
медичну галузь почнуть локально. Спершу проект обкатають на трьох пілотних
регіонах – Вінницькій, Дніпропетровській і Донецькій областях. Експеримент
має вкластися в дворічний термін, ще рік чиновникам знадобиться, аби зробити
висновки з експерименту і запровадити реформу в масштабах країни. Головне,
чого не можуть
збагнути в пілотних регіонах, коли починається відлік запропонованого реформування?
Міністр охорони здоров’я Олександр Аніщенко нещодавно заявив журналістам, що
реформування ще не почалось, та й не може початись через відсутність
законодавчої бази. А за словами першого заступника Глави Адміністрації
Президента Ірини Акімової, реформування почалося взагалі весною минулого року.
Сам прем’єр Микола Азаров не міг приховати свого здивування, коли йому повідомили,
що законопроект про реформу в медичній галузі пройшов усенародне обговорення.
Те, що у владних
структурах немає згоди в поглядах на реформу, викликає занепокоєння.
Неоднозначно налаштовані й відповідальні за проведення реформи в пілотних
регіонах. На думку вінницьких медиків, реформа зачіпає надто багато інтересів
впливових людей у медичному та фармацевтичному бізнесі. Початок оптимізації
лікувальних закладів розцінюють як спробу сконцентрувати хірургічні
відділення та пологові будинки в одних руках, бо це найприбутковіші «ділянки».
Очікувані
результати реформування, навіть позитивні, можуть проявитися не скоро, на
відміну від рецесії, яка неминуче настає одразу, щойно вичерпається запал
ентузіастів. Такі революційні зміни можна здійснювати тільки за тотального
впровадження в усій Україні. А так зопалу покликали пілотів до штурвалу, а
куди рухатися, ніхто напевне не знає.
ЧИ СТАНУТЬ
ГОСПІТАЛЬНІ ОКРУГИ РЯТІВНИМ КОЛОМ?
Поняття
«госпітальний округ» є основною інтригою законопроекту. Він передбачає, за
задумом авторів, оптимізацію мережі медичних закладів. Іншими словами, скорочення
районних лікарень. На місцях це зрозуміли, як закриття госпіталів. І виявились
недалекими від істини. Бо, власне, оптимізація і передбачає, що слабкі
відділення в заштатних лікарнях будуть закриті з метою економії ресурсів на
користь інших лікарень, які краще оснащені, відтак здатні надати більш кваліфіковану
допомогу. А на місці закритих відділень організують інші медичні заклади,
приміром хоспіси чи амбулаторії.
Прихильники
створення госпітальних округів переконують, що це піде на користь і медикам, і
хворим. Скажімо, місцева хірургія може приймати пацієнтів двох чи й більше
районів. Доцільніше облаштувати як слід одне хірургічне відділення, розширити
реанімацію, ніж ділити по крихті бюджетні кошти між усіма. До того ж госпітальний
округ завжди буде ближче, ніж будь-яка обласна лікарня, де сконцентровано
сильніший кадровий потенціал.
Ніхто достеменно
не знає, скільки районів буде обслуговувати госпітальний округ, оскільки вони
адміністративно не відповідають областям чи іншим територіальним одиницям.
Наприклад, у тій же Дніпропетровській області спочатку передбачалося утворити
12 округів, тепер їх кількість зросла до 20, у Донецькій пропонують створити
33 таких округи, а у Вінницькій області взагалі вирішили нікого не ображати –
кількість округів збігається з кількістю районів. Та й це ще не остаточне
рішення. На місцях переконані, що ідея з округами задумана, аби реалізувати
давно виплекану мету керівництва Міністерства охорони здоров’я – ліквідувати
організаційну незалежність органів охорони здоров’я в містах обласного
значення.
ЗА ВСЕ ВІДПОВІСТЬ
СІМЕЙНИЙ ЛІКАР
Нас схиляють до
думки, що найефективніша модель допомоги хворому – сімейний лікар. От тільки
де його взяти? Як іронічно зауважив відомий педіатр Євген Комаровський, треба
спершу «зробити» цих сімейних лікарів, створити для них такі умови, щоб
випускники вважали найбільш престижними спеціалізацію не гінеколога чи
невропатолога, а сімейного лікаря, тобто терапевта широкого профілю.
На переконання
ідеологів реформи, не треба боятися іти працювати сімейним лікарем. Бо позитивних
моментів тут більше, аніж негативу. Міністерство охорони здоров’я вже не
запрошує, а закликає діючих терапевтів і педіатрів спішно перекваліфікуватись
на сімейних лікарів. Заохочують тим, що між лікарями і пацієнтами можна укладати
угоди на обслуговування. І платити залежно від кількості пацієнтів. А тим, від
кого хворі «тікатимуть», знизити зарплату. Такий порядок вибору та зміни
лікаря принесе, на думку самих медичних працівників, більше шкоди, ніж
користі. Бо в бажанні неодмінно вилікуватись пацієнти можуть змінити не
одного чи двох, а до десятка лікарів загальної практики. Як результат, у
гонитві за кращим лікарем пацієнт може взагалі втратити здоров’я.
Новий закон варіює
і нормативи кількості прикріплених осіб на одного лікаря загальної практики
сімейної медицини – не менше 800 та не більше 2 тисяч. Якість його роботи
визначатиметься за певними індикаторами, як це роблять у всьому світі.
Приміром, за показником дитячої смертності на «ділянці роботи» лікаря, за
кількістю запущених форм туберкульозу, онкологічних хвороб тощо. Тож головною
турботою лікаря стане запобігання хворобам. Заохотити до «повної
відповідальності» за здоров’я своїх пацієнтів планують змінами в системі
оплати праці.
ПРОСТІР ДЛЯ
МАНЕВРІВ
Нововведення
суттєві, якщо врахувати, що система управління охороною здоров’я не
змінювалася впродовж останніх 20 років, тут для реформ – навіть не поле, а
цілина. На жаль, законопроект не дає відповіді на низку запитань, які хвилюють
громадськість: наприклад, чим будуть обмежені лікарські побори, як подолати
змову лікаря та фармацевта, як контролювати протоколи лікування, як
взаємодіятимуть державні лікувальні установи з приватними клініками тощо. Та,
переконують ініціатори нововведень, усе можна буде відкоригувати в процесі
самої реформи.
На думку власне
медичних працівників, які не менш зацікавлені в реформуванні галузі, ніж ми,
систему слід поставити з голови на ноги. Бо нині кошти виділяються на
утримання лікарень, а не на лікування хворих. Ситуація в країні майже абсурдна:
забезпечення ліжко-місцями в півтора рази вище, ніж в країнах ЄС, при цьому
смертність також вища – втричі. А от коли ці кошти будуть іти за хворим, коли
буде здорова конкуренція між лікувальними закладами, коли медпрацівник почне
боротися за здоров’я хворого, а не навпаки – хворий шукатиме лікаря, тоді почнуться
позитивні зрушення. Зважаючи на це, можна сказати, що реформа в нас давно
почалася. Хворі сьогодні справді шукають лікарів.
Бо з
кваліфікованими кадрами навіть у столиці, не кажучи про віддалені села, дуже
напружено. Майже катастрофа. За статистикою, в системі ГУОЗ бракує 3 тис.
лікарів і понад 4 тис. медсестер. Гострого кадрового голоду зазнає дільнична
служба, де вакантні 412 ставок лікарів, із них – 246 терапевтів і 166
педіатрів. Понад 2 тис. медиків, наляканих пенсійною реформою, пішли з
муніципальних лікарень тільки тому, що боялися втратити право на пенсію за
вислугою років. І подалися хто куди – в приватні клініки, в багаті будинки
няньками, масажистами, доглядальницями тощо.
Хто знає, можливо
після зміни цієї влади про реформу медицини теж забудуть. Адже скільки галасу
свого часу було щодо впровадження страхової медицини, яка потужна агітація
проводилась за отримання полісів. Між тим, у нинішньому проекті реформи
медичної галузі жодного слова про страхову медицину немає. Отже, є серйозні
побоювання, що й ці ініціативи зійдуть нанівець.
ДОВІДКА
Поняття «лікар
загальної практики – сімейної медицини» склалось еволюційним шляхом в
історичних умовах часу в низці європейських країн. Процес запровадження сімейної
медицини в Україні почався з експерименту в Львівській області 1987 року,
коли в місті Дрогобичі було відкрито першу амбулаторію загальної практики –
сімейної медицини. А з 1995 року розпочато підготовку сімейних лікарів за
програмою, затвердженою Міністерством охорони здоров’я України.
Запровадження
стандартів лікування кожної хвороби дозволить уникнути ситуації, коли лікарі
виписують ліки відповідно до розміру гаманця свого пацієнта, а не до схеми
лікування, лобіюючи таким чином зарубіжні фармацевтичні компанії. Нікого з
важко хворих пацієнтів не буде кинуто напризволяще, вони до останнього подиху
зможуть отримувати медичну допомогу.
Віктор Корж,
заступник
голови комітету Верховної ради з питань охорони здоров’я
02.08.2011
Раїса ЧИРВА, «ПВ
Коментарі
#1 06.08.2011 12:03 добавил: юра | додати коментарЧудесно! Кажете тікають лікарі із лікарень? Виходить звільняються ставки для інших лікарів, зокрема сімейних. Прошу дуже спробувати влаштуватись сімейним лікарем у обласному центрі!(Ів. -Фр. )
|
|
|