ЗАКОНОПРОЄКТ № 3515 РУЙНУЄ ПІДВАЛИНИ СОЦІАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ УКРАЇНА
2
червня
Верховна Рада України прийняла за основу законопроєкт № 3515 про внесення змін
до деяких законодавчих актів щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму
та створення передумов для його підвищення.
За оцінкою Федерації профспілок України, законопроєкт
фактично руйнує підвалини розбудови соціальної держави Україна і реалізації людиноцентричної
політики. Цей курс крок за кроком вибудовувався у державі за роки незалежності під
статус держави Україна як соціальної (що закріплено в Конституції).
На реалізацію такого статусу в різні роки було прийнято
низку законів, які розроблялись за участю всіх трьох сторін соціального діалогу,
міжнародних експертів, європейських структур. Зокрема, йдеться про закони «Про
прожитковий мінімум» та «Про державні соціальні стандарти і державні соціальні гарантії».
На їх основі формувалися відповідні соціальні гарантії – заробітної плати, пенсійного
забезпечення, соціальних виплат та допомог.
«У разі прийняття законопроєкту 3515 це все може бути перекреслено
одним махом», – заявив Голова ФПУ, Голова СПО об’єднань профспілок Григорій Осовий,
коментуючи рішення парламенту. Таку позицію профспілок під час обговорення законопроєкту
в сесійній залі парламенту підтримали народні депутати України з різних фракцій
і груп.
ФПУ вважає, що законопроєкт 3515 у запропонованій редакції не може
бути прийнятий як такий, що є антиконституційним і антисоціальним. На жаль, ті
депутати, які підтримали і проголосували за нього в першому читанні, очевидно, не
розібралися, яку загрозу він становить для людей.
Профспілки готові надати кожному народному депутату всю об’єктивну
інформацію щодо недоліків цього законопроєкту і як слід було б їх виправити.
Сподіваємось, що голос профспілок і людей праці буде почутий, і
обговорення законопроєкту буде перенесено задля подальшого його доопрацювання
на майданчиках соціального діалогу з метою посилення соціальної політики держави
й захисту громадян.
Наразі ФПУ надсилає листи до народних депутатів, керівництва держави.
ПРЕС-ЦЕНТР
ФПУ
ОСВІТЯНИ
КАТЕГОРИЧНО ПРОТИ ЗВУЖЕННЯ ПРАВ ПРАЦІВНИКІВ
ЦК
Профспілки працівників освіти і науки України звернувся
до Комітету з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України з приводу
законопроєкту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання
питань формування прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення»,
неприпустимості прийняття його як такого, що значно звужує права працівників, зокрема
педагогічних і науково-педагогічних.
Законопроєктом, зокрема, пропонується замінити чинну редакцію статті
61 Закону України «Про освіту» щодо встановлення розміру посадового окладу педагогічного
працівника найнижчої кваліфікаційної категорії на рівні трьох мінімальних заробітних
плат на редакцію щодо відповідності такого посадового окладу чотирьом розмірам
мінімального розміру посадового окладу, встановленого на 1 січня календарного
року для відповідної категорії працівників, а також внести зміни до пункту 6 Прикінцевих
і перехідних положень щодо забезпечення до 2023 року поетапної реалізації положень
частини другої зміненої статті 61.
Профспілка висловлює категоричний протест проти внесення змін до
статті 61 Закону України «Про освіту» як таких, що звужують права педагогічних
і науково-педагогічних працівників на оплату праці, що заборонено статтею 22 Конституції
України.
Запровадження антиконституційних
норм у законопроєкті № 3515 призведе до стрімкого зубожіння людей, зниження рівня
соціального захисту усіх верств населення внаслідок дискримінації працівників у
сфері оплати праці та її зрівнялівки.
УПРАВЛІННЯ
СОЦІАЛЬНО- ЕКОНОМІЧНОГО ЗАХИСТУ ЦК ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КОМЕНТАР
ЗАКОНОПРОЄКТ № 3515 Є АНТИКОНСТИТУЦІЙНИМ І АНТИСОЦІАЛЬНИМ
Григорій Осовий,
Голова Федерації профспілок
України:
«П
рожитковий мінімум – це набір
продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг, необхідних для забезпечення
нагальних потреб людини. Вміст споживчого кошика визначався на основі науково
обґрунтованих норм споживання, які надавали МОЗ та інші установи, проходив науково-громадську
експертизу, до якої були залучені експерти і сторони соціального діалогу. Лише після
цього було встановлено вартісну величину прожиткового мінімуму з урахуванням діючих
цін і тарифів, а прожитковий мінімум визначено як державний соціальний стандарт.
Нижче його величини не можуть бути ні мінімальна зарплата, ні пенсія. Бо це фактично
єдиний ефективний механізм упередження бідності.
Законопроєкт № 3515 скасовує
діючий порядок встановлення прожиткового мінімуму та всі його складові, що наразі
визначаються нормативним методом. Якими можуть бути наслідки його прийняття?
Нині мінімальна зарплата становить
6 тис. грн із наступним підвищенням до кінця року до 6,5 тис. грн, як це визначено
Законом «Про Державний бюджет України на 2021 рік». Якщо застосувати норму визначення
прожиткового мінімум за законопроєктом 3515 – а саме у розмірі 40% від середньої
зарплати в попередньому році, то діючий розмір мінімальної зарплати буде знижено
майже на чверть (у 2021 році – 11591 грн х 0,40 = 4636 грн). У той час як Законом
України «Про оплату праці», ратифікованою Україною Конвенцією МОП № 131 розмір мінімальної
зарплати не має бути нижчим за реальний прожитковий мінімум. За розрахунками фахівців
ФПУ, у 2022 році його вартісна величина становитиме приблизно 7,7 тис. грн. Зазначу,
що в доларовому еквіваленті для країн із середнім доходом, до яких відноситься Україна,
а саме за паритетом купівельної спроможності мінімальна зарплата має становити не
менше 486 дол. США на місяць і не менше 5,5 дол. на день. Для зменшення нерівності
в доходах у Європі розмір мінімальної зарплати періодично переглядається, щоб не
виходити за рамки 50% середньої зарплати і 60% медіанної зарплати. Отже, прив’язка
мінімальної зарплати у відсотках до середньої використовується саме для вирівнювання
диспропорцій, і аж ніяк не для визначення її розміру, що пропонується законопроєктом
3515.
Така ж конституційна гарантія
(стаття 46) – не нижче прожиткового мінімуму – передбачена і для встановлення розміру
мінімальної пенсії.
Інший негативний аспект оплати
праці: законопроєктом запроваджується дискримінаційна норма встановлення двох різних
гарантій при визначенні мінімальних ставок зарплат: для підприємств виробничого
сектору – один показник, 50% від мінімальної зарплати, а для бюджетної сфери – інший,
мінімальний розмір посадового окладу, встановлений на 1 січня календарного року
для відповідних категорій працівників законом про держбюджет (наразі це 2670 грн).
Це перекреслює законодавчо встановлені норми оплати праці для таких категорій,
як працівники освіти, держслужбовці та ін.
Фактично, демонтується вся система
соціального захисту, що побудована на базовому державному соціальному стандарті
– прожитковому мінімумі. Це зачіпає абсолютну більшість українців та призведе до
зниження їх соціального захисту й поширення бідності.
Також
ліквідуються розрахунки прожиткового мінімуму для працездатної, непрацездатної осіб
та дітей різного віку. Хоча достеменно відомо, що енергозатрати, скажімо, сталевара
чи вуглекопа набагато вищі, ніж непрацездатного пенсіонера. Так само для малолітньої
дитини потрібно щорічно оновлювати одяг на виріст, тоді як у дорослої людини такої
потреби об’єктивно немає. Проте, автор законопроєкту Галина Третьякова чомусь таких
відмінностей не бачить. Тож усе буде підганятись під фінансові можливості бюджету.
А там, як відомо, надлишку коштів ніколи не буває».
ПОТРІБНО ВІДСТОЯТИ
БАЗОВИЙ СОЦІАЛЬНИЙ СТАНДАРТ!
СПО
об’єднань профспілок на засіданні 10 червня обговорив прийнятий у першому
читанні законопроєкт № 3515 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів
України щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму та створення
передумов для його підвищення».
Профспілки
вважають його неприйнятним у запропонованій редакції та вимагають від народних
обранців суттєвого доопрацювання даного документа. Своїм рішенням СПО
об’єднань профспілок визнав, що законопроєкт спрямований на знищення базового
соціального стандарту – прожиткового мінімуму, що загрожує руйнацією системи
соціального захисту і соціальних гарантій у країні.
ПРЕС-ЦЕНТР
ФПУ
17.07.2021
|