ФПУ ЗАСУДЖУЄ ЗАКОНОДАВЧІ ІНІЦІАТИВИ, СПРЯМОВАНІ НА РУЙНАЦІЮ СИСТЕМИ ЗАХИСТУ ПРАЦІВНИКІВ
П
резидія ФПУ на своєму засіданні 20 квітня схвалила Заяву щодо
зареєстрованих у Верховній Раді України законодавчих ініціатив влади,
спрямованих на «дерегуляцію» трудових відносин.
У тексті Заяви зазначається, що ФПУ висловлює
глибоке обурення з приводу реєстрації у Верховній Раді чергових законопроєктів,
спрямованих на демонтаж у країні гарантованої Конституцією України, міжнародним
та європейським правом системи захисту найманих працівників від свавілля
роботодавців у трудових відносинах:
«13 квітня 2021 року групою народних депутатів
від провладної монобільшості було зареєстровано законопроєкт № 5371 «Про
внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення регулювання трудових
відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного
навантаження на підприємницьку діяльність». Кількома днями пізніше, 16
квітня, на закритому від представників сторін соціального діалогу та
громадськості позачерговому засіданні Уряду схвалено розроблений Мінекономіки
законопроєкт № 5388 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо дерегуляції трудових відносин».
Законопроєктом № 5371 передбачається фактичний
розподіл найманих працівників на декілька категорій щодо рівня захищеності їх
прав законодавством про працю. Для працівників підприємств, що відносяться до
юридичних осіб публічного права (створених рішеннями органів влади або
місцевого самоврядування), а також працівників великих приватних компаній з
чисельністю понад 250 осіб передбачається зберегти чинний режим захисту
трудових прав, визначений, зокрема, Кодексом законів про працю України та
відповідними спеціальними законами і підзаконними актами. Для найманих осіб
приватних компаній малого і середнього бізнесу, а також із заробітною платою
вище восьми мінімальних зарплат, пропонується встановити так званий договірний
режим регулювання трудових відносин. Згідно з нововведенням роботодавцеві і
працівникові пропонується «на власний розсуд за взаємною згодою врегулювати
свої відносини в частині виникнення і припинення трудових відносин, системи
оплати праці, норм праці, розміру заробітної плати з урахуванням встановленого
законом граничного мінімального розміру, надбавок, доплат, премій, винагород та
інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат, норм робочого часу
та відпочинку з додержанням норм загальної тривалості робочого тижня,
тривалості щотижневого відпочинку та інших прав і гарантій». Положення
трудового договору, що не виконуватимуть визначених законодавством гарантій,
визнаватимуться чинними та такими, що не погіршують становище працівника.
Окрім того, проєктом дозволяється звільнення працівника з ініціативи роботодавця
без пояснення причин за умови виплати компенсації у розмірі трьох мінімальних
заробітних плат.
Законопроєктом № 5388 пропонується дозволити встановлювати в індивідуальному
трудовому договорі додаткові, не передбачені законодавством, права, обов’язки
працівника, підстави для його звільнення. Пропонується запровадити можливість
індивідуального визначення для працівників трудового розпорядку, режиму
роботи, відпусток, залучення до надурочних робіт. Документ запроваджує новітню
систему матеріальної відповідальності працівників майже у всіх випадках виходу
з ладу обладнання, устаткування, комплектуючих. На додачу, пропонується
мінімізувати можливості захисту прав працівників профспілками, позбавивши їх
права погодження звільнень працівників за ініціативою роботодавця, а також
мінімізувавши рівень впливу профспілки на визначення умов праці підприємцями.
Разом вищезазначені законодавчі ініціативи, запропоновані
представниками влади, де-факто створюють можливості для експлуатації найманих
працівників в Україні та повного і безконтрольного диктату роботодавця, який
апріорі має більше можливостей та впливу у трудових відносинах. Вважаємо, що
їх реалізація може призвести до масових порушень гарантованих Конституцією
України та міжнародним законодавством прав найманих працівників, зокрема їх
права на об’єднання та колективний
захист, а також до подальшого виїзду українців на
роботу за кордон та погіршення соціально-економічного становища в державі.
ФПУ рішуче
засуджує подібні ініціативи та докладатиме максимальних зусиль задля консолідації
своїх членів, прогресивних вітчизняних та міжнародних інституцій, професійних спілок
і громадських об’єднань з метою протидії спробам подальшого просування вищезазначених
законопроєктів усіма законними засобами, в тому числі із застосуванням колективних
дій».
29 квітня позицію та рішучий протест профспілок
щодо антинародних законодавчих ініціатив влади з «дерегуляції» трудових відносин
доведено до парламентарів і омбудсмена.
У своєму зверненні до парламентарів Голова ФПУ
Григорій Осовий закликав народних депутатів не допустити порушення Конституції
України і прав українців на гідне життя та працю, не приймати цих
антисоціальних законів, запропонувавши їх авторам відкликати свої підписи та
не підтримувати проєкт № 5388, внесений Урядом.
Голова
ФПУ також поінформував Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Людмилу
Денісову про загрози і можливі наслідки для країни та конституційних прав працівників
у разі прийняття парламентом означених законодавчих ініціатив влади щодо «дерегуляції»
трудового законодавства.
Володимир Саєнко,
заступник Голови
Федерації профспілок України:
«У ЄСПЛ Є УСТАЛЕНА
ПРАКТИКА ЩОДО МАЙНА: ЯКЩО ХТОСЬ ЙОГО ЗАБИРАЄ, МАЄ КОМПЕНСУВАТИ ЙОГО ВАРТІСТЬ»
«К
омітет міністрів Ради Європи в рамках своїх повноважень у частині
контролю розгляне подання Федерації профспілок України щодо виконання
Україною рішень Європейського суду з прав людини в справі «Благодійний фонд
«Батьківська турбота» проти України».
У ЄСПЛ є усталена практика щодо майна: якщо
хтось його забирає, має компенсувати його вартість. Якщо держава вважає, що їй
необхідно відібрати майно профспілок, чиє право власності доведене, то держава
зобов’язана компенсувати фінансові збитки чи вартість цього майна власнику,
тобто профспілкам.
Комітет міністрів Ради Європи є найвищим
органом судової влади в європейському правовому полі, його рішення остаточні й
оскарженню не підлягають. А так як Україна взяла курс на Європу, то вона
зобов’язана виконати ці рішення.
Наступним
кроком після отримання рішення, на яке ми очікуємо найближчим часом, буде незалежна
експертна оцінка майна, відібраного прокуратурою у профспілок в інтересах Фонду
державного майна України, й витребування відповідних сум компенсації».
ЩО НЕСЕ
УКРАЇНЦЯМ ЛІБЕРАЛІЗАЦІЯ ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА?
В
організованій Національною спілкою журналістів України і Федерацією
профспілок України всеукраїнській онлайн прес-конференції «Атаки на права працівників:
позиція профспілок» узяли участь понад 230 редакторів, члени правління і секретарі
НСЖУ, керівники всеукраїнських профспілок і територіальних профоб’єднань ФПУ. І
це була найбільша за кількістю учасників всеукраїнська онлайн нарада серед усіх,
що проводилися НСЖУ.
До спілкування з представниками ЗМІ долучилися Голова
ФПУ Григорій Осовий, провідні фахівці ФПУ, юристи, науковці. Вони поінформували
про тенденції та результати лібералізації трудового законодавства у світі й Україні,
надали консультації з актуальних питань трудових відносин.
«Права працівників та профспілок під загрозою»,
– таким був лейтмотив виступу Голови ФПУ Григорія Осового, в якому він зазначив,
що реформування законодавства у сфері трудових відносин безпосередньо вплине на
життєвий рівень практично кожної української сім’ї. Якщо радянська система була
спрямована більше на захист найманих працівників, то нинішня ринкова економіка
ставить питання про збалансованість трудових відносин працівника і роботодавця.
І тут, на думку Григорія Осового, є небезпека, що така рівність в умовах високого
безробіття призведе до диктату роботодавця.
«Лібералізація трудового законодавства – загроза
для працівників та профспілок», – стверджує юрист, керівник ГО «Трудові ініціативи»
Георгій Сандул. Зі своєю командою він постійно моніторить реформи у сфері соціальних
і трудових відносин, активно розкриває позицію профспілок у ЗМІ.
Георгій Сандул зазначив, що з початком пандемії до
профспілок звернулися багато журналістів, які втратили роботу і стикнулися з величезною
кількістю проблем. Це й неофіційне працевлаштування на телеканалах і в газетах,
невиплата заробітних плат тощо. А лібералізація трудового законодавства – перехід
від колективних договорів лише на індивідуальні – може боляче вдарити по всіх працюючих.
І це, на думку юриста, дуже актуальна проблема, зважаючи на нинішній високий рівень
безробіття в Україні.
«Міжнародний досвід лібералізації трудового законодавства
та українські реалії» – тема, яку презентувала доктор юридичних наук, провідний
науковий співробітник Інституту держави і права ім. В.М. Корецького, член Науково-консультативної
ради при Верховному Суді України Яна Сімутіна. «Метою будь- якої реформи має бути
створення збалансованого правового регулювання, щоб законодавство не було суперечливим,
натомість було стабільним і здатним повноцінно реалізовуватися на практиці. На
жаль, як сумнозвісний законопроєкт «Про працю», так і точкові зміни до чинного
Кодексу законів про працю, що вносяться, можуть негативно позначитися на правозастосуванні,
яке й так на сьогодні є складним і непрогнозованим», – зазначила Яна Сімутіна.
Заступник Голови Федерації профспілок України Олександр Шубін, який
представляє позицію ФПУ в парламентських комітетах, говорив про вплив змін трудового
законодавства на ринок праці та зайнятості.
Нові законодавчі ініціативи, на думку профспілок, не стимулюють
до легалізації заробітних плат, створення споживчого попиту, залучення інвестицій.
Проте вони абсолютно чітко дають сигнал найманому працівникові, що в цій законодавчій
юрисдикції йому вже більше очікувати нічого. А зовсім поряд Польща, Словаччина,
інші країни Східної Європи, які не дозволяють собі знижувати рівень захисту найманих
працівників і куди будуть виїжджати на роботу наші співгромадяни. «Це нові бар’єри
для розвитку вітчизняного бізнесу – брак кваліфікованих кадрів в Україні і мільярди
доларів, які, за оцінками Уряду, українці заробляють для країн, де вони працюють»,
– наголосив Олександр Шубін.
Член платформи ГС Україна – ЄС, голова Профспілки працівників будівництва
і промисловості будівельних матеріалів України Василь Андреєв висвітлив питання
«Реформування трудового законодавства: міжнародний аспект». Він звернув увагу
на великий розрив із зобов’язаннями України за Угодою про асоціацію Україна – ЄС
і апроксимацією українського законодавства до європейського. Зокрема, щодо тривалості
робочого часу, безпеки праці, трудових прав, а також щодо гендерної рівності в
трудових правах, де існує певна дискримінація жінок, виходячи із сімейних зобов’язань,
які вони несуть перед своїми дітьми.
ПРЕС
-
ЦЕНТР ФПУ
10.05.2021
|