НОВІТНІ ТЕНДЕНЦІЇ БІДНОСТІ
З
агрозливі явища, що відбуваються в економіці,
зокрема скорочення робочих місць, значна «тінізація» зайнятості та доходів,
трудова міграція працездатного населення, зростаюча заборгованість із
заробітної плати, низький рівень оплати праці тощо, негативним чином впливають
на ситуацію щодо рівня бідності серед населення України.
Через суттєве недонадходження
коштів до бюджету Пенсійного фонду України впродовж останніх років він
залишається дефіцитним. Зокрема, якщо у поточному році дефіцит фонду очікується
на рівні 38,5 млрд грн, то в наступному – понад 35 млрд грн. Це позначається на
рівні пенсійного забезпечення громадян у цілому. Так, мінімальна пенсія за
віком з 1 липня 2020 року становить лише 1712 грн, а середній розмір пенсій
склав 3394 грн. Водночас фактичний розмір прожиткового мінімуму для
непрацездатних осіб у цінах серпня ц. р. становив 3182 грн.
Про
фактичний рівень пенсійного забезпечення громадян свідчать дані Пенсійного
фонду України щодо питомої ваги пенсіонерів за розмірами призначених пенсій.
Зокрема, станом на 1 липня 2020 року пенсію до 2 тис. грн отримують 17,01% осіб
від загальної кількості одержувачів пенсій (11,2 млн осіб), до 3 тис. грн –
62,9%, до 4 тис. грн – 77,8%, до 5 тис. грн – 85,7%.
У
2020 році, зокрема, проведено автоматичний перерахунок пенсій (у квітні)
працюючим особам, які набули не менше 24 місяців страхового стажу, встановлено
щомісячну компенсаційну виплату в розмірі до 500 грн пенсіонерам, яким
виповнилося 80 і більше років, а також мінімальну пенсійну виплату зазначеним
особам до рівня 2600 грн, якщо вони мають не менше 25 років страхового стажу
(чоловіки) та 20 років (жінки) (у квітні ц. р.), індексацію розмірів пенсій
(на коефіцієнт 1,11), підвищено мінімальну пенсійну виплату до 2100 грн особам,
які мають тривалий страховий стаж (30 років жінки та 35 років чоловіки (у
травні ц.р.), підвищено пенсії у зв’язку із зростанням прожиткового мінімуму
для непрацездатних осіб (у липні ц. р.).
Проте,
такі підвищення в цілому не вирішують проблеми низького рівня пенсійного
забезпечення. Так, співвідношення середнього розміру пенсії до середньої
зарплати в Україні, яке, наприклад, у 2009 році становило 56%, цього року
становить лише 28%. При цьому ратифікованою Україною Конвенцією МОП № 102 передбачено
встановлення пенсійних виплат, за наявності не менше 30 років страхового
стажу, не нижче 40% раніше отримуваного рівня заробітку (доходу).
Разом
з тим, тривалий час не підвищуються пенсії по інвалідності та у разі втрати
годувальника потерпілим внаслідок Чорнобильської катастрофи, колишнім
державним службовцям, працівникам органів місцевого самоврядування, журналістам
та ін. Другий рік поспіль не індексуються пенсії, призначені у 2018 році та в
подальшому, що призводить до утворення розриву в розмірах пенсій, призначених
у різні роки. Зокрема, різниця у розмірах пенсій, призначених до 2017 року
включно та в поточному році, становить більш ніж 1,5 раза.
Мінімальна
допомога по безробіттю в Україні не відповідає вимогам конвенцій МОП, якими
передбачено, що її розмір повинен бути не менше 45% зарплати
некваліфікованого працівника (мінімальної зарплати), і на сьогодні становить
лише 36% від розміру мінімальної зарплати. Нині в Україні серед безробітних
отримують допомогу у мінімальних розмірах близько 33% (109 тис. осіб), що також
ставить членів їх сімей на межу бідності. З 1 березня 2020 року мінімальний
розмір такої допомоги в залежності від стажу безробітного, відповідно, 1800
грн (85,6% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб) та 650 грн. На
період дії карантину та протягом 30 днів після його завершення підвищено
мінімальний розмір допомоги по безробіттю з 650 грн до 1000 грн.
Незважаючи
на те, що було відновлено осучаснення та індексацію страхових виплат потерпілим
на виробництві, розміри цих виплат є низькими. Так, середньомісячний розмір
щомісячної грошової суми в разі часткової чи повної втрати працездатності, що
компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого, за І півріччя
2020 року склав 3801,22 грн. Середньомісячний розмір призначеної щомісячної
страхової виплати особам, які мають на це право в разі втрати годувальника,
за І півріччя 2020 року склав 2921,92 грн.
Мінімальний
розмір призначеної щомісячної страхової виплати потерпілому в перерахунку на
100% втрати професійної працездатності не може бути меншим за прожитковий мінімум.
Проте, як було зазначено вище, затверджений розмір прожиткового мінімуму є
вдвічі нижчим за фактичний розмір прожиткового мінімуму.
З 1
січня 2017 року було підвищено розмір щомісячної страхової виплати потерпілим
від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, у яких цей
розмір менше розміру мінімальної заробітної плати у перерахунку на 100% втрати
працездатності – на рівні розміру мінімальної заробітної плати, встановленої
законом на 1 грудня 2016 року (1600 грн), з урахуванням ступеня втрати
працездатності, а з 1
березня 2018 року – виходячи з розміру
мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2017 року (3200 грн), з
урахуванням ступеня втрати працездатності. У той час як наразі розмір
мінімальної зарплати становить вже 5 тис. грн.
Украй негативно вплинуло на матеріальний стан застрахованих
осіб рішення Верховної Ради України, яким зупинено фінансування за рахунок
коштів соціального страхування санаторно-курортного лікування для потерпілих
на виробництві, реабілітаційного лікування для більш ніж 35 тис. застрахованих
осіб, які цього дуже потребували після перенесених важких захворювань і травм
тощо та яким необхідно було пройти цей обов’язковий етап доліковування. Також
зупинено надання допомоги на лікарські засоби та вироби медичного
призначення, додаткове харчування, спеціальний медичний догляд, постійний
сторонній догляд потерпілих на виробництві.
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО
СТРАХУВАННЯ І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФПУ
27.10.2020
|