Старість – не радість, або чого чекати від пенсійної реформи
У передостанній
день чергової сесії депутати таки спромоглися ухвалити пенсійну реформу. Її
норми набудуть чинності вже 1 вересня цього року. Чого ж очікувати українським
громадянам від пенсійних нововведень?
Тігіпку відставка
не загрожує
Мабуть,
реформування пенсійної сфери, заплановане урядом, стало найбільш гострим
питанням останніх місяців. Про те, що число пенсіонерів в Україні наближається
до кількості працюючих, не казав хіба що лінивий. Найчастіше подібне чули від
профільного віце-прем’єра Сергія Тігіпка. Виступаючи в ефірі, на засіданнях
уряду або в парламенті, Сергій Леонідович невпинно повторював: реформа конче
необхідна, інакше країна просто не зможе прогодувати своїх пенсіонерів.
Щоправда, дехто з
аналітиків підозрював пана Тігіпка в нещирості. Мовляв, він так піклується
про майбутнє пенсіонерів не лише через катастрофічне співвідношення їхньої
кількості до працюючих, а й з іншої причини. Адже не секрет, що саме таку
вимогу – терміново провести пенсійну реформу – поставив перед Україною
Міжнародний валютний фонд. В іншому разі про нові транші необхідних кредитів
для України можна забути.
В ухваленні
реформи, яку не підтримує понад 90% населення країни, сумнівалися до останнього.
У середині червня депутати проголосували за неї в першому читанні, але ходили
чутки, що проект, який викликає такий спротив із боку людей, відкладуть до
осені. Проте, депутати все ж спромоглися глибокої ночі ухвалити урядовий
законопроект «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування
пенсійної системи». І відтепер Сергієві Тігіпку не доведеться подавати у
відставку. Нагадаємо, що віце-прем’єр пообіцяв скласти з себе повноваження,
якщо депутати «провалять» пенсійну реформу. Щоправда, нині справа за
Президентом: як відомо, Віктор Янукович гостро висловлювався щодо суперечності
норм цього закону. Тому стовідсоткової гарантії, що він підпише документ,
немає. Тим більше, що віце-спікер парламенту Микола Томенко вже «підкинув»
Главі держави серйозний аргумент для ветування закону. За словами Томенка,
попри те, що під час голосування за реформу табло засвідчило 248 голосів
депутатів, насправді присутніх у залі було трохи менше третини всіх обранців.
Оскільки 143 депутатів, які реально голосували за себе, недостатньо для ухвалення
рішення, це, на думку Томенка, є вагомою підставою для президентського вето.
Отримаєш пенсію,
якщо доживеш…
Отже, за що
проголосували депутати? Основні нововведення стосуються жінок. Народжені після
1 березня 1961 року (тобто, ті, яким нині виповнилося 50 років) виходитимуть
на пенсію не в 55, а в 60 років. А от тим українкам, що народилися в період із
1 вересня 1956 до 1 березня 1961 року, пенсійний вік підвищуватиметься поступово,
щороку на 6 місяців. Перше підвищення очікується вже з вересня 2011 року.
Крім того, зміни
стосуються й страхового стажу, необхідного для отримання пенсії. Якщо до ухвалення
реформи він становив 5 років, то наразі його підвищено до 15. На 10 років
збільшився і стаж, необхідний для призначення мінімальної пенсії за віком. Для
чоловіків він тепер становитиме 35, для жінок – 30 років.
Буде
заохочуватися бажання людини працювати понад необхідну для стажу кількість
років. Адже за кожен рік, що перевищуватиме 35-річний страховий стаж для
чоловіків і 30-річний для жінок, пенсія за віком збільшуватиметься на 1% її
розміру. А тим, хто вже має право на отримання пенсії, але бажає працювати й,
відповідно, одержувати пенсію пізніше, її буде збільшено на 0,5% за кожний
повний місяць страхового стажу на пенсії до 60 місяців і 0,75 % – після 60
місяців.
Окремі
нововведення стосуються спеціальних категорій пенсіонерів – депутатів,
держслужбовців, суддів, наукових співробітників та ін. Чоловіки із зазначеної
групи, які народилися після 31 грудня 1955 року, зможуть отримувати пенсію
лише при досягненні 62, жінки – 60 років.
Опозиція вже
гостро розкритикувала норми законопроекту. На думку заступника Юлії Тимошенко
по партії Олександра Турчинова, влада прагне штучно зменшити кількість
пенсіонерів за рахунок того, що більшість із них просто не доживуть до пенсії
або помруть одразу ж після виходу на неї. Адже середній вік життя в Україні
становить 63 роки.
Підвищенням
пенсійного віку обурені й профспілки, які наполягали на скасуванні цієї
норми. За словами Голови Федерації профспілок України Василя Хара, ухвалений
парламентом закон не можна вважати реформою пенсійної сфери. «Його можна
назвати «Про деякі питання стабілізації Пенсійного фонду», адже найбільша
проблема сьогодні – дефіцит ПФ. Збільшення пенсійного віку додасть нам усього
500 млн грн. А це проблеми не розв’яже», – зазначив Голова ФПУ.
Що робити з
елітними пенсіонерами?
Не секрет, що
одна з найгостріших проблем пенсійного забезпечення в Україні – колосальна різниця
між мінімальною та максимальними пенсіями. Власне, такого поняття, як
максимальний розмір пенсії, до останнього часу в країні взагалі не існувало.
Тобто, колишні президенти, депутати, судді та інші високопосадовці могли
отримувати як 10 тис. гривень, так і понад 100 тисяч. Легендами оповита
історія про колишнього очільника Національного банку України Володимира
Стельмаха. Кажуть, його пенсія становить 130 тис. гривень.
Звичайно, такі
навантаження дірявий бюджет витримати не може. З іншого боку, існує
конституційна норма про неможливість зменшення соціальних гарантій. Для того,
щоб «обдурити» Конституцію, перед ухваленням законопроекту лунали ідеї про оподаткування
існуючих елітних пенсій з метою штучно наблизити їх до законодавчо встановленого
обмеження максимального розміру.
Отже, максимальна
пенсія, вирішили в уряді, має становити 10 прожиткових мінімумів. На сьогодні
це 7640 гривень. Експерти прогнозують, що депутати не зможуть примиритися з
такою «несправедливістю». На їхню думку, цю норму пенсійного закону
обов’язково буде оскаржено в Конституційному Суді, і той ухвалить вердикт на
користь елітних пенсіонерів. Адже йдеться не лише про обмеження їхніх доходів,
а й про «зрівнялівку», коли різні за своїм статусом особи отримуватимуть однакові
пенсії. Приміром, суддя першої інстанції та голова Верховного Суду, прокурор та
депутат, генерал міліції та міністр тощо.
Майбутнє реформи:
думка експертів
Більшість
фахівців уважають, що реформою ухвалений пенсійний закон назвати важко. На думку
колишнього заступника міністра праці та соціальної політики Павла Розенка,
проголосований документ не сприяє добробуту пенсіонерів, а, навпаки, знижує
їх соціальні гарантії. «Це зниження відбувається внаслідок зростання страхового
стажу на 10 років і зміни формули обчислення пенсій. Тобто, зростання стажу
на 10 років – це 10% прожиткового мінімуму, отже, в кожного майбутнього пенсіонера
ми забираємо по 80 грн», – зазначив експерт.
Крім того,
фахівці зазначають, що зміна формули обчислення (з одного року середньої
зарплати до трьох) також призведе до фактичного зменшення доходу пенсіонерів.
«Середня зарплата за рік становить 2000 грн, а за останні три роки – 1750.
Тільки на цій підставі база пенсій зменшиться на 250 грн, а це мінус 130 грн із
чистої пенсії», – зазначив Павло Розенко.
У свою чергу,
експерт Інституту ім. Горшеніна Володимир Застава зробив припущення, що
ухвалена реформа лише поглибить кризу пенсійної системи. На його думку,
проголосований документ не дає відповіді на запитання: яким чином збільшити
надходження до Пенсійного фонду? «Населення України старіє. Це означає, що за
10–15 років черговий уряд знову підніматиме пенсійний вік, аби зменшити
кількість пенсіонерів, що неминуче призведе до дефолту пенсійної системи», –
зазначив експерт. Він підкреслив, що через «реформу» уряд намагається зменшити
дефіцит Пенсійного фонду та домогтися подальшої співпраці з МВФ.
Ще один фахівець
– керівник відділу соцполітики Національного інституту стратегічних досліджень
Ольга Піщуліна вважає, що автори реформи не врахували її реальних наслідків.
На її думку, потрібно спочатку відрегулювати ринок праці, легалізувати
зарплати і лише потім розпочинати реформування пенсійної системи.
Солідарна чи
накопичувальна?
Насправді, в
коментарях фахівців є частка істини: ухвалений законопроект реформою не є.
Адже він не запроваджує другий рівень пенсійного страхування – накопичувальну
систему, що здатна зняти навантаження з Пенсійного фонду, який існує виключно
за рахунок системи солідарної. За словами Сергія Тігіпка, відповідний законопроект
буде внесено до парламенту восени. Окремі його норми відомі вже сьогодні.
Зокрема,
відрахування становитимуть 2–7% від зарплати, тобто від 2% щорічно
зростатимуть на 1%, і так – до 7%. На цю суму відповідно буде зменшено розмір єдиного
соціального внеску, отже, формування накопичувальної системи відбуватиметься
за рахунок зменшення відрахувань до солідарної системи. Перші роки розпоряджатися
внесками накопичувальної системи буде держава, а далі, після остаточної її
«обкатки», цим займатимуться приватні фонди.
Водночас Сергій
Тігіпко зазначив, що уряди країн, де існує накопичувальна пенсійна система,
визнають її певні недоліки. Тому українські урядовці, за словами
віце-прем’єра, не поспішатимуть, беручи до уваги найкращі зразки другого рівня
пенсійного забезпечення з різних європейських країн.
Але спочатку
Сергій Тігіпко планує добитися ухвалення законопроекту щодо легалізації
тіньових зарплат, потім – Трудового кодексу, і лише після цього перейти до
накопичувальної пенсійної системи. Реально, на думку віце-прем’єра, відповідний
документ може набути чинності з 1 січня 2013 року.
А ЯК У НИХ?
Україна – не
єдина країна в Європі з мізерними пенсіями. Так, середня пенсія в Литві
становить у середньому 222 євро, Румунії – 175 євро, Болгарії – 125 євро. Це
найменші пенсії в Євросоюзі. В інших країнах-новачках ЄС пенсійне забезпечення
на більш високому рівні. Так, у Польщі середня пенсія сягає 432 євро, Чехії –
409 євро, Словаччині – 350 євро, Латвії – 304 євро, Естонії – 232 євро.
ДОВІДКА
За даними
опитування Інституту проблем управління ім. Горшеніна, понад 77% українських
громадян вважають, що Україні потрібна пенсійна реформа. При цьому 43%
переконані, що в державі має залишитися солідарна система, коли кошти на виплату
пенсій вилучаються з податків працюючих. Близько 33% вважають, що країні
потрібно переходити на накопичувальну систему, коли відрахування із зарплати
накопичуються на спеціальних рахунках. Цікаво, що понад 80% українців при
досягненні пенсійного віку не розраховують на будь-які інші доходи, крім
власне пенсії. За іншим опитуванням, проведеним порталом «Ліга», 84%
респондентів вважають пенсійну реформу «пенсійним геноцидом», і лише 14%
переконані, що проект є розумним і виваженим.
***
За 6 місяців 2011
року в Україні кількість пенсіонерів зросла на 60 тисяч осіб, натомість
працюючих стало менше на 400 тисяч. При цьому в країні 14 тисяч осіб отримують
пенсії, що перевищують встановлений законом розмір у 7640 гривень.
16.07.2011
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|