Законопроєкт № 2681: наступ на права профспілок
27 травня парламентський Комітет з питань соціальної політики та захисту
прав ветеранів вирішив рекомендувати проєкт Закону № 2681 щодо окремих питань діяльності
професійних спілок до прийняття в першому читанні.
Водночас на сайті Верховної Ради
України було оприлюднено висновок Головного науково-експертного управління ВРУ,
в якому визнано за доцільне повернути законопроєкт на доопрацювання за результатом
його розгляду в першому читанні. Фахівці управління також висловили чимало зауважень
до законопроєкту, оскільки його положення порушують низку норм Конституції України,
конвенцій Міжнародної організації праці та Угоди про асоціацію між Україною та
Європейським Союзом.
Н
а думку юристів ГО «Трудові ініціативи» Інни
Кудінської та Георгія Сандула, законопроєкт № 2681 містить низку положень, які
порушують міжнародні норми та національне законодавство, значно погіршуючи
права профспілок та їх членів. Запропоновані проєктом норми в більшості
випадків суперечать конституційному принципу, викладеному в статті 22
Конституції України: при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних не
допускається звуження змісту й обсягу існуючих прав і свобод. Також
порушується право на свободу об’єднання у профспілки, гарантоване
фундаментальною Конвенцією МОП № 87.
Детально проаналізувавши
законопроєкт, юристи ГО «Трудові ініціативи» акцентують увагу на наступних
аспектах:
1. Обмеження права на свободу об’єднань в профспілки.
Автори законопроєкту
пропонують обмежити кількість профспілок на одному підприємстві – не більше
двох первинних профспілкових організацій. Таким чином, порушуються статті 2,
3 Конвенції МОП № 87, стаття 8 Міжнародного пакту про економічні, соціальні та
культурні права, стаття 5 Європейської соціальної хартії, стаття 36
Конституції України, стаття 6 Закону України «Про профспілки, їх права та
гарантії діяльності». Крім того, в разі вже наявних двох первинок на
підприємстві дана норма буде дискримінаційною стосовно працівників, які
матимуть намір створити альтернативну, третю, профспілку – їх буде позбавлено
права на свободу об’єднання, що гарантоване як Конституцією України, так і міжнародними
договорами.
Пропонується норма, що до
профспілки можуть належати не менше 10 осіб. Дана норма порушує принципи
Конвенції МОП № 87 та є дискримінаційною, адже на підприємстві (мікропідприємство,
мале підприємство тощо), де працюють до 10 осіб, профспілку створити буде
неможливо.
Автори законопроєкту
пропонують змінити визначення первинної організації профспілки (ст. 1 ЗУ «Про
профспілки, їх права та гарантії діяльності») та позбавити таким чином права
студентів об’єднуватися у профспілку. Така норма прямо суперечить статтям 22,
36 Конституції України та Конвенції МОП № 87.
2. Створення контрольних комісій у профспілках та
об’єднаннях профспілок.
Пропоновані нові статті 247-1
Кодексу законів про працю України та 16-1 Закону України «Про профспілки, їх
права та гарантії діяльності» передбачають обов’язкове створення контрольних
комісій в об’єднаннях профспілок, і за рішенням з’їзду або конференції, – у
профспілці. Порядок утворення контрольної комісії та здійснення нею своїх
повноважень визначається статутом профспілки або статутом об’єднання
профспілок.
Така норма порушує принцип незалежності та
невтручання в діяльність профспілок, закріплений у статті 3 Конвенції МОП № 87
«Про свободу асоціації та захист права на організацію», частині 1(а) статті 8
Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, статті 12 ЗУ
«Про профспілки, їх права та гарантії діяльності».
Право профспілок вільно і самостійно організовувати
свою діяльність передбачає право не тільки приймати свої статути, вільно обирати
своїх представників, створювати свій апарат, здійснювати управління, а й
формувати свої виборні органи і визначати їх повноваження, встановлювати
порядок формування коштів та напрями їх використання, здійснювати контроль,
при цьому держава утримується від будь-якого втручання, здатного обмежити це
право або перешкодити його законному здійсненню.
У статтях 247-1 та 16-1 безпосередньо вказується,
який виборний орган повинен створюватися в профспілках, яка його роль та
функції. Окрім контрольних повноважень, автори закону хочуть покласти на нього
і функцію розгляду конфліктних ситуацій у профспілці. Включення до
компетенції контрольних комісій повноважень щодо вирішення внутрішньоорганізаційних
питань у профспілках є недоцільним, оскільки зазначені питання не є предметом
законодавчого регулювання.
До того ж, до складу контрольних органів можуть
входити за необхідності й треті особи, які не є членами профспілки або членами
профспілок, що входять до об’єднання профспілок, що безпосередньо вказуватиме
на зовнішній вплив та контроль з боку третіх органів за діяльністю
профспілок.
3. Скасування деяких повноважень виборних органів
профспілок.
Автори пропонують скасувати визначене у статті 247
КЗпП та статті 33 ЗУ «Про профспілки, їх права та гарантії діяльності» право
виборного органу профспілки вимагати звільнення керівника підприємства, якщо
він порушує законодавство про працю, не дотримується положень колективного
договору чи ухиляється від його укладення. Дана норма є гарантією та можливістю
профспілки впливати на недобросовісного роботодавця, який абсолютно нехтує
правами працівників. Тим більше, що запобіжником виступає суд, який ставить
остаточну крапку в тому, чи є законними вимоги профспілки і чи не порушує
роботодавець права працівників.
До того ж, таке право виборного органу профспілки
прописано кілька разів у КЗпП – статтях 45 та 247. Тому виключення лише однієї
норми з тексту створить швидше правову колізію та невизначеність законодавства.
Крім того, автори пропонують скасувати повноваження
профспілок щодо здійснення контролю за підготовкою та поданням роботодавцем
документів, необхідних для призначення пенсій працівникам і членам їх сімей, а
також за наданням пенсіонерам та особам з інвалідністю, які до виходу на
пенсію працювали на підприємстві, права користування нарівні з його
працівниками наявними можливостями щодо медичного обслуговування, забезпечення
житлом, путівками до оздоровчих і профілактичних закладів та іншими соціальними
послугами і пільгами згідно із статутом підприємства та колективним договором.
Наявність таких положень у законі зумовлена
важливістю соціальних зобов’язань підприємства перед колишніми співробітниками
та сприяє покращенню їх матеріального становища, особливо коли йдеться про
вразливі категорії населення, яким недостатньо обсягу державних соціальних
послуг.
4. Створення умов для діяльності профспілок.
Сплата членських профспілкових внесків – один із
статутних обов’язків члена профспілки й одна з ознак належності до профспілки,
сприяння її діяльності та організаційному зміцненню.
Виключення норми про перерахування роботодавцем
членських профспілкових внесків абсолютно не відповідає усталеній практиці, що
характерна для профспілок у так званій «континентальній моделі». Тим більше,
перерахунок членських внесків не створює жодних додаткових витрат для
роботодавця, більше того, на основі бухгалтерських даних про сплачені внески
повсякчас визначається кількість членів профспілок, що є підтвердженням повноважень
профспілкової сторони у колективних переговорах.
5. Запровадження обов’язку звітування виборних
органів профспілки перед своїми членами (пропонована ст. 36 ЗУ «Про профспілки,
їх права та гарантії діяльності»).
Пропозиції на законодавчому рівні щодо
встановлення порядку і строків звітності виборних органів перед членами
профспілки суперечить пункту 8 статті 14 та пункту 11 статті 15 Закону про
профспілки. Ці питання є внутрішньостатутними і повинні регулюватися виключно
статутами профспілкових організацій. Фундаментальним принципом свободи на
об’єднання у профспілки, що закріплений у Конвенції МОП № 87, є самоврядність
профспілок та заборона втручання держави чи інших суб’єктів у внутрішні
питання організацій.
6. Зміни до статті 252 КЗпП та статті 41 ЗУ «Про
профспілки, їх права та гарантії діяльності» щодо гарантій для членів
виборного профспілкового органу.
Зміни до цієї статті порушують Конвенцію МОП № 135
та Рекомендацію № 143 до неї щодо захисту прав представників працівників на
підприємстві та можливостей, які їм надаються. Зокрема, звільнення членів
виборного профспілкового органу без згоди вищого виборного органу цієї
профспілки (об’єднання профспілок) порушує пункт 6 Рекомендації № 143. А
ненадання працівникам, звільненим у зв’язку з обранням їх до складу виборних
профспілкових органів, після закінчення строку їх повноважень попередньої
роботи (посади) порушує пункт 8 цієї Рекомендації.
Пропонується внести зміни до частини 2 статті 252
КЗпП, надавши, таким чином, право притягувати членів виборних профспілкових
органів до дисциплінарної відповідальності без згоди виборного органу. Така
зміна істотно погіршить становище працівників, оскільки з практики відомо про
неодноразові випадки притягнення профспілкових лідерів за їх активну
профспілкову позицію до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани. Крім
того, в практиці юридичної клініки ГО «Трудові ініціативи» траплялися
непоодинокі випадки, коли викривачів корупції у державному та приватному
секторах необґрунтовано притягали до дисциплінарної відповідальності, тому
варто забезпечити працівникам додатковий захист від негативних наслідків, що
можуть спіткати активно налаштованих членів профспілок, а не підривати існуючі
гарантії.
Зменшення тривалості «профспілкової відпустки» до
3 календарних днів, а також скасування можливості отримання додаткових пільг
працівникам, обраним до складу виборних органів профспілки, теж є порушенням
законодавчих норм, зокрема статті 13 ЗУ «Про професійні спілки, їх права та
гарантії діяльності», відповідно до якої держава сприяє навчанню
профспілкових кадрів, спільно з профспілками забезпечує підвищення рівня їх
знань щодо правового, економічного та соціального захисту працівників.
До того ж, наразі визначення тривалості «профспілкової
відпустки» обмежується не конкретним строком, натомість вживається словосполучення
«до 6 календарних днів». Зважаючи на це, зменшення тривалості відпустки для профспілкового
навчання є негативною новацією, оскільки на практиці зменшення її до 3 календарних
днів може призвести до того, що роботодавець буде надавати лише 1 день відпустки
профактивістам.
7. Обмеження права брати участь у колективних
переговорах для тих профспілок, до складу яких входять особи, що відносяться до
керівного персоналу підприємства (зміни до статті 20 ЗУ «Про профспілки, їх права
та гарантії діяльності»).
28.06.2020
|