«Антикризовий» кошторис
13 квітня на позачерговому засіданні
Верховна Рада ухвалила зміни до Державного бюджету України на 2020 рік для вжиття
ефективних заходів з нейтралізації негативних наслідків поширення коронавірусної
інфекції COVID-19 та підтримки економічної активності в країні. Президент Володимир
Зеленський уже підписав Закон.
Б
юджет країни розрахований на нових макропоказниках (докладно про це
йшлося у попередньому (15-16) номері «ПВ»). Доходи бюджету зменшено на 11%
(119,7 млрд грн), тож вони становитимуть 975,8 млрд грн. Падіння доходів відбуватиметься
через скорочення надходжень від основних податків (ПДФО, податку на прибуток підприємств,
ПДВ, рентної плати, акцизного податку тощо). Видатки збільшаться на 7% (82,4 млрд
грн), до 1266,4 млрд грн. Граничний обсяг дефіциту зросте більш ніж утричі, до
298,4 млрд грн. Уряд планує покрити його переважно за рахунок чистих запозичень
на суму 296,7 млрд грн, а також надходжень від приватизації у розмірі 0,5 млрд
грн.
Видаткова частина Держбюджету України збільшена в
зв’язку із створенням у його складі Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою
COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками, на період дії
карантину, установленого Кабінетом Міністрів з метою запобігання поширенню на території
України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину з
розміром фінансування 64,7 млрд грн, які планується витратити на:
• закупівлю товарів, послуг та робіт;
• додаткові доплати до заробітної плати медичним та
іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації хвороби
COVID-19, а також доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які
забезпечують життєдіяльність населення, на період карантину;
• грошову допомогу громадянам, зокрема особам похилого
віку;
• одноразову грошову допомогу членам сімей працівників
медичних закладів охорони здоров’я, які загинули від COVID-19, у розмірах, визначених
Кабінетом Міністрів України;
• надання трансферту Пенсійному фонду України;
• фінансову допомогу на поворотній або безповоротній
основі Фонду соцстрахування України та Фонду загальнообов’язкового державного соцстрахування
України на випадок безробіття;
• поповнення резервного фонду бюджету;
• відновлення видатків Держбюджету (у тому числі трансферти
місцевим бюджетам) та надання кредитів за бюджетними програмами, скороченими у зв’язку
із створенням Фонду боротьби з COVID-19.
ДЕРЖАВНІ СОЦІАЛЬНІ СТАНДАРТИ
ТА ГАРАНТІЇ
Законом України про внесення змін до Держбюджету–2020
вилучено норму про здійснення Кабінетом Міністрів заходів щодо наближення у
2020 році розміру прожиткового мінімуму до його реальної величини з відповідним
коригуванням розміру прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних
груп населення.
ОПЛАТА ПРАЦІ
Законом встановлюється, що з квітня 2020 року та до
завершення карантину заробітна плата, грошове забезпечення працівників службових
і посадових осіб бюджетних установ (включаючи органи державної влади та інші державні
органи, органи місцевого самоврядування) нараховуються у розмірі, що не перевищує
10 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2020 року (не
враховується у зазначеному максимальному розмірі сума допомоги по тимчасовій непрацездатності,
допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги та оплата щорічної відпустки).
Зазначене обмеження не поширюється на осіб, безпосередньо задіяних у заходах щодо
боротьби з COVID-19, та тих, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення
національної безпеки й оборони (перелік відповідних посад встановлюється Кабінетом
Міністрів України).
Це обмеження застосовується також при нарахуванні зарплати, суддівської
винагороди, грошового забезпечення відповідно народним депутатам України, суддям,
суддям Конституційного Суду України, членам Вищої ради правосуддя, членам Вищої
кваліфікаційної комісії суддів України, прокурорам, працівникам, службовим і посадовим
особам НБУ, а також іншим службовим і посадовим особам, працівникам, оплата праці
яких регулюється спеціальними законами (крім осіб, встановлених у переліку, затвердженому
Кабінетом Міністрів України).
Крім того, з квітня ц.р. та до завершення карантину обмежується розміром
10 мінімальних зарплат також місячна винагорода і зарплата керівникам, членам
виконавчих органів та наглядових рад суб’єктів господарювання державного сектору
економіки, управління якими здійснюється відповідно до законодавства про управління
об’єктами державної власності (не враховуються суми допомоги по тимчасовій непрацездатності
та оплата щорічної відпустки).
Водночас передбачено фінансування на доплати медикам та працівникам
соціального захисту.
ОХОРОНА ЗДОРОВ’Я
Міністерству охорони здоров’я України збільшено фінансування на
16,4 млрд грн, у тому числі Національній службі здоров’я України – на 15,7 млрд
грн.
Зокрема, для здійснення додаткових доплат до зарплати медичних та інших
працівників Міністерству охорони здоров’я спрямовано кошти у сумі 15,8 млрд грн
за бюджетною програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування
населення».
Разом з тим, зменшено видатки на загальнодержавні заклади та заходи
у сфері медосвіти на 72,1% (262,8 млн грн).
Кошти на розвиток системи екстреної медицини у сумі 922,6 млн грн вилучено
із субвенцій місцевим бюджетам та передано під безпосереднє управління МОЗ України.
ОСВІТА І НАУКА
Міністерству освіти і науки України зменшено фінансування на 1,9 млрд
грн, зокрема на:
• надання освіти закладами середньої освіти державної форми власності
– на 4,2 млн грн;
• виплату академічних стипендій студентам (курсантам), аспірантам,
докторантам закладів фахової передвищої та вищої освіти – на 0,6% (2,2 млн грн);
• забезпечення діяльності НЦ «Мала академія наук України», надання
позашкільної освіти державним закладам позашкільної освіти, заходи позашкільної
роботи – на 35,2 млн грн;
• наукову та науково-технічну діяльність закладів вищої освіти та
наукових установ – на 11,5 млн грн;
• підготовку кадрів закладами фахової передвищої освіти – на 22,8
млн грн;
• забезпечення діяльності Національного фонду досліджень, підтримку
наукових досліджень і розробок – на 225,5 млн грн.
Повністю скасовується фінансування:
• Фонду розвитку закладів вищої освіти (250 млн грн);
• Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту
(500 млн грн);
• на підтримку пріоритетних напрямів наукових досліджень та розробок
у закладах вищої освіти (400 млн грн);
• на надання пільгових довгострокових кредитів для здобуття вищої
освіти – на 36,8 млн грн.
Скорочуються субвенції на:
• соціальний захист педагогів – на 1,55 млрд грн;
• створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної)
освіти – на 159 млн грн;
• реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» – на
1 млрд грн;
• забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти
«Нова українська школа» – на 361,3 млн грн.
КУЛЬТУРА
Міністерству культури та інформаційної політики України скорочено
фінансування на 7,2 млрд грн, у тому числі передано кошти на фінансування Міністерства
молоді та спорту – 2,7 млрд грн.
Скорочено фінансову підтримку: національних театрів на 120 млн грн;
будівництва об’єктів загальнодержавного значення у сфері культури на 454 млн грн;
національної суспільної телерадіокомпанії України на 178,3 млн грн та ін.
СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
Міністерству соціальної політики збільшено видатки на 19,5 млрд грн.
При цьому, для збільшення коштів Пенсійного фонду – на 29,7 млрд грн
(на виплату разової надбавки в 1 тис. грн пенсіонерам, які отримують пенсії менше
5 тис. грн, додаткових 500 грн до пенсії пенсіонерам, які досягли 80-річчя та отримують
пенсію не більше 9205 грн, та на індексацію пенсій з 1 травня (11%)). На 9,8 млрд
грн скорочено видатки майже по всіх програмах, зокрема на:
• виплату деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення
та оплату послуг окремим категоріям населення – на 1,3 млрд грн;
• виплату пільг та житлових субсидій – на 8,2 млрд грн;
• компенсацію частини витрат на здійснення заходів з реалізації державних
програм соціального захисту населення – на 140 млн грн;
• заходи із соціального захисту дітей, сімей, жінок та інших найбільш
вразливих категорій населення – на 3,6 млн грн.
Фонду соціального захисту інвалідів зменшено фінансування на 359,9
млн грн.
ІНШЕ ФІНАНСУВАННЯ
Збільшено фінансування:
• МВС України на 195,2 млн грн, водночас зменшено фінансування на
гідрометеорологічну діяльність на 789,6 тис. грн;
• Державній судовій адміністрації України – на 1,1 млрд грн.
• Національній академії наук України – на 15 млн грн.
• Обласним державним адміністраціям – більш ніж на 700 млн грн.
Зменшено фінансування:
– Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства
України – на 882,2 млн грн, у тому числі на:
• створення та функціонування Фонду національного багатства – на
250 млн грн;
• Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру
– на 218,5 млн грн.
– Міністерству енергетики та захисту довкілля – на 88,3 млн грн, у
тому числі:
• на заходи з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств
– 622,8 млн грн (разом з тим, збільшено видатки на реструктуризацію вугільної галузі
на 1,6 млрд грн);
• Державній службі геології та надр України – 53,6 млн грн;
• Державному агентству водних ресурсів – 124,9 млн грн, зокрема на
експлуатацію державного водогосподарського комплексу й управління водними ресурсами
– 1,9 млн грн;
• Державному агентству лісових ресурсів України – 289,3 тис. грн,
зокрема на ведення лісового і мисливського господарства, охорону і захист лісів
у лісовому фонді – 122,1 тис. грн;
• Державному агентству України з управління зоною відчуження –
256,2 млн грн.
– Міністерству інфраструктури України – на 1,0 млрд грн, у тому числі
на проєктування та будівництво аеродрому Міжнародного аеропорту «Дніпропетровськ»
– 900,0 млн грн.
– Міністерству розвитку громад та територій України – на 6,9 млрд грн,
у тому числі:
• на функціонування Фонду енергоефективності – 1,6 млрд грн;
• Державному фонду регіонального розвитку – 2,6 млрд грн;
• на субвенцію місцевим бюджетам на підтримку розвитку об’єднаних
територіальних громад – 2,1 млрд грн.
– Міністерству фінансів України – на 1,0 млрд грн, у тому числі:
• Бюро фінансових розслідувань – 639,0 млн грн;
• Державній митній службі України – 460,6 млн грн;
• Державній податковій службі України – 386,3 млн грн.
Крім того, зупиняється і дія ч. 1-8 ст. 33 Бюджетного кодексу щодо
розробки та схвалення Бюджетної декларації у 2020 році.
ДЕПАРТАМЕНТ З ПИТАНЬ БЮДЖЕТУ ТА ОПЛАТИ ПРАЦІ АПАРАТУ ФПУ
Григорій ОСОВИЙ,
Голова Федерації профспілок України:
«Все-таки секвестр. Робота над коригуванням держбюджету
йшла напружено. Було змінено макроекономічні показники розвитку країни на 2020 рік
з урахуванням очевидних втрат економіки і доходів від поширення коронавірусу. Наразі
прогноз падіння ВВП становить 3,9%, зростання інфляції – до 8,7%, безробіття –
9,4%. Середньомісячна зарплата пішла в мінус на 1 тис. грн. Чи на цьому все й закінчиться?
Багато залежить від професійних дій влади і консолідації суспільства в протистоянні
глобальній кризі, яка охопила вже майже весь світ. Є два пріоритети: зберегти життя
і здоров’я людей, захистити від збідніння та відновити економічну діяльність як
головного джерела добробуту».
|